Stora shoppingtråden III

Jag har två hayplay till hagen. Tycker de är bra!
Tror det finns olika stora hål?

Hmm, tror det stod 8 cm på de jag kikade på, men får kolla igen. Till hagen tror jag det skulle vara perfekt nu när hon är själv, men sen när hon går med sällskap är hon för låg i rang för att det ska fungera bra.

6-7 kg torrt hösilage och ca 1 kg halm väl blandat. Upphängt och vid intag 18-19 på kvällen (tyvärr, men inte mitt stall). De går ut mellan 5-7 på morgonen. Hon har alltid halm kvar på morgonen och jag har kamera i boxen så ser hur hon äter och den goda maten räcker minst till 02. Och hon äter mellan vilandet ända fram till utsläpp

Hmm, vi har dåligt med el men hade ju varit super att ta reda på hur fort maten försvinner. Tror tyvärr att hennes 4 kg är borta på några timmar. Kanske får testa ett lågt hängande finmaskigt nät. Möjligen med 1 kg löst också så hon inte är vrålhungrig när hon börjar på nätet.

Hmm, vi har dåligt med el men hade ju varit super att ta reda på hur fort maten försvinner. Tror tyvärr att hennes 4 kg är borta på några timmar. Kanske får testa ett lågt hängande finmaskigt nät. Möjligen med 1 kg löst också så hon inte är vrålhungrig när hon börjar på nätet.
Jag har ett matglad varmblod hemma som kastar i sig maten om hon får fri tillgång till den. För några månader sedan började jag med finmaskigt hönät inne på natten. Hon har slutat hålla konsert klockan 02.30 på morgonen genom att slå i dörren. Hon får ca 7 kg i blött hösilage för tillfället i nätet och 2 kg på golvet. Ändå väljer hon oftast nätet före högen på golvet nu för tiden men hon har alltid mat kvar på morgonen och lugn och nöjd häst. Jag gillar egentligen inte nät men ibland måste man välja pest eller kolera.

Jag har ett matglad varmblod hemma som kastar i sig maten om hon får fri tillgång till den. För några månader sedan började jag med finmaskigt hönät inne på natten. Hon har slutat hålla konsert klockan 02.30 på morgonen genom att slå i dörren. Hon får ca 7 kg i blött hösilage för tillfället i nätet och 2 kg på golvet. Ändå väljer hon oftast nätet före högen på golvet nu för tiden men hon har alltid mat kvar på morgonen och lugn och nöjd häst. Jag gillar egentligen inte nät men ibland måste man välja pest eller kolera.

Nu blir det kanske väl mycket off-topic så kanske borde brytas ut till en "hur får man sin häst att äta sakta" tråd, men när du ger totalt 9 kg på natten, hur mycket får hon totalt? Min häst får 10 kg som full ranson (på 12 kg går hon upp) och då är det 2 kg frukost (kl 9), 4 kg lunch/middag (kl 14) och 4 kg kväll (mellan 20 och 21).

Hur gör du för att förhindra att den hamnar utanför hagen? Jag hade till mitt stora matglada halvblod för många år sen, men hon lyckades alltid rulla ut den!
Kanske beror på hur hästen hanterar bollen, men min har bara rullat ut när hon stått i liten sjukhage. I hennes vanliga hage rullar de aldrig ut. De kan blåsa iväg när de är tomma dock, så att jag får gå på jakt på kvällen om det har stormat🤪

När hon stod i sjukhage försökte jag fixa som kanter på de ställen där bollen åkte ut. En liten vall, en gren eller liknande.

Kanske beror på hur hästen hanterar bollen, men min har bara rullat ut när hon stått i liten sjukhage. I hennes vanliga hage rullar de aldrig ut. De kan blåsa iväg när de är tomma dock, så att jag får gå på jakt på kvällen om det har stormat🤪

När hon stod i sjukhage försökte jag fixa som kanter på de ställen där bollen åkte ut. En liten vall, en gren eller liknande.
Alltså jag tror den hästen spelade fotboll med den :D Kanske får testa med nuvarande hästar också

Kan ingen kolla efter några timmar då kanske?

Nu blir det kanske väl mycket off-topic så kanske borde brytas ut till en "hur får man sin häst att äta sakta" tråd, men när du ger totalt 9 kg på natten, hur mycket får hon totalt? Min häst får 10 kg som full ranson (på 12 kg går hon upp) och då är det 2 kg frukost (kl 9), 4 kg lunch/middag (kl 14) och 4 kg kväll (mellan 20 och 21).
Kan du flytta från lunch/middag till kväll? Kan du ge halm?

Du har 5 h mellan frukost och lunch/middag och 6-7 h mellan lunch/middag och kväll och sen 12 - 13 h mellan kväll och frukost. Jag skulle flytta i alla fall 1 kg från em till kväll. Men med så väldigt lång natt är det svårt med de glupska.
Min nuvarande får 2 kg plus halm till frukost (ges mellan klockan 5-7), 2 kg plus halm till lunch (ges mellan 12-13) och så då 6-7 kg plus halm vid intag (mellan 18-19)

Min förra som stod i annat stall fick 1 kg frukost inne (kl 06), 1 kg frukost ute (07),1 kg plus halm lunch ute (10), 1 kg plus halm em-ute (kl 14), 1 kg intag (18) och 4-5 kg plus lika mycket halm vid kvällsfodring klockan 20. Hösilage (torrt) räckte inte ens till midnatt. Men halmen räckte hela natten.

Kan du flytta från lunch/middag till kväll? Kan du ge halm?

Flytta om mängder är inget problem, har funderat på att ge 3 på lunch/middag och 5 på kvällen. Halm har jag gett förut, men är inte det lite sådär om man misstänker magkatarr/magsår?

Funderar på att köpa hökudden från Hööks trots allt och kombinera med bollen som jag har för att sakta ner henne så mycket som möjligt på natten.

Flytta om mängder är inget problem, har funderat på att ge 3 på lunch/middag och 5 på kvällen. Halm har jag gett förut, men är inte det lite sådär om man misstänker magkatarr/magsår?

Funderar på att köpa hökudden från Hööks trots allt och kombinera med bollen som jag har för att sakta ner henne så mycket som möjligt på natten.
Varför skulle halm vara dåligt vid magsår? Kanske missat något, men det borde ju bara vara positivt att minska tiden hästen är tom i magen.

En annan sak som är viktig vid magsår är att aldrig motionera på tom mage (då skvätter det omkring magsyra till ställen där det inte ska vara magsyra).

Jag har läst någonstans att hästar tål längre fasta på natten när de har sovtid jämfört med dagtid. Minns dock inte källan..

Viss mängd halm har i studier inte visat sig öka risken för magsår.

6-7 kg torrt hösilage och ca 1 kg halm väl blandat. Upphängt och vid intag 18-19 på kvällen (tyvärr, men inte mitt stall). De går ut mellan 5-7 på morgonen. Hon har alltid halm kvar på morgonen och jag har kamera i boxen så ser hur hon äter och den goda maten räcker minst till 02. Och hon äter mellan vilandet ända fram till utsläpp

Löst är alla kilona uppätna till klockan 22 senast. Och med övriga nät/påsar/mm lösningar så har det bara räckt till ca midnatt.

Hänger halvlågt pga vill inte mörda nacken (vill eg inte ha nät), hon lägger sig inte i den änden av boxen normalt så har försökt väga risk mot risk (hon är skodd). Noll flaxig med benen.

Det här är inte rätt nät (det där är Hööks småmaskiga, och med ett annat nät bredvid, och hon tömde till och med dubbla Hööksnät för fort), men du ser hur det är fäst. Visa bifogad fil 163306

Lägger hon sig om natten nu❤️?

Varför skulle halm vara dåligt vid magsår? Kanske missat något, men det borde ju bara vara positivt att minska tiden hästen är tom i magen.

En annan sak som är viktig vid magsår är att aldrig motionera på tom mage (då skvätter det omkring magsyra till ställen där det inte ska vara magsyra).

Jag har läst någonstans att hästar tål längre fasta på natten när de har sovtid jämfört med dagtid. Minns dock inte källan..
Saracen la ut en video i sina händelser om det här med "svält" på natten vs dagen. Enligt dom var det väldigt stor skillnad på magsårshästar om de fick 80% av sitt hö dagtid och 20% nattetid.

Det fanns någon studie från 2009 som pekade på att halm kunde kopplas till magsår, men sen finns det senare studier som inte hittat samma koppling. Blev dock lite osäker på det hela, men en 2 kg halm till 10 kg hösilage borde ju vara en okej balans.

Jag brukar alltid ge lite hösilage från middagen innan jag rider, men jag vet inte hur mycket som behövs och hur lång tid det behöver gå mellan fodring och ridning. Finns det nån info om det?

Saracen la ut en video i sina händelser om det här med "svält" på natten vs dagen. Enligt dom var det väldigt stor skillnad på magsårshästar om de fick 80% av sitt hö dagtid och 20% nattetid.

Skillnad på så sätt att det var bättre att få större del dagtid? Det som oroar mig med det är att om man tittar på hur boxen ser ut, så trampar hon runt väldigt mycket på nätterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 734
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 021
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka