Barn namn, vilka gillar ni?

Sv: Barn namn, vilka gillar ni?

Hm, Satan känns ju fortfarande ganska aktuell eftersom kristendomen är en aktiv världsreligion. Å andra sidan finns det 59 personer i Sverige som heter Lucifer, kanske ett mer passande namn än Satan. Jag var tvungen att kolla, det finns faktiskt en stackars kvinna som heter Satan i efternamn (i Sverige).

Det är nästan tusen år sedan asatron var aktiv i Sverige. Tusen år efter kristendomens fall kanske det är vackert att heta Satan?

Det är ju bara min åsikt. Jag hade varken valt Loke eller Satan, eller Adolf eller Cewin.

Nu är han här!
Det blev en Adolf August Johannes :)
Vad lustigt det blev nu! Pojkvännens morfar heter Adolf i andranamn och pojkvännen tycker att det skulle kunna vara ett bra namn på en framtida son - halvt på skämt, eftersom han vet att jag aldrig skulle gå med på det, och halvt på allvar eftersom han tycker mycket om sin morfar. Jag skulle som sagt aldrig ha kunnat tänka mig det namnet.

Men så radar du upp det här tillsammans med August och Johannes, och jag tycker det både låter och ser jättefint ut! :) Hur gick det till? :D

Och till sist: Grattis!

59 Lucifer, milda makter!

Nåväl, jag tycker ändå att Loke är konstigt. Men det låter gulligt, det kan jag hålla med om.

/Svea, vars favorithund heter Belsebub (inte min, inte jag som döpt den)

59 Lucifer, milda makter!

Nåväl, jag tycker ändå att Loke är konstigt. Men det låter gulligt, det kan jag hålla med om.

/Svea, vars favorithund heter Belsebub (inte min, inte jag som döpt den)

En av dessa Lucifer heter dessutom även Jesus. Men det måste bara vara taget i vuxen ålder :p

*kl*

Vi väntar i juli och funderar på namn. Vi vill att det är enkelstavat namn (då efternamnet kommer att få bokstaveras så det räcker och blir över) samt inget konstigt hittepånamn. Jag gillar lite äldre namn.

Till en flicka vill jag gärna att det börjar på E och har hittills fastnat för Emma, Elvira och Elsa.

Blir det en pojke ska han heta Matias i andranamn då det är ett släktnamn på sambons sida. Förra graviditeten var jag bombsäker på att en pojke skulle få heta Axel, men det slutade inte bra och nu känns det nästan som att namnet är taget redan...

Efternamnet är långt och finsk med allt vad det innebär. :D

Jag misstänker att bebis får sitt namn först när han/hon är ute.

Off topic

Du verkar ha samma smak som mor min (jag heter Emma, syskonen Elsa och Mattias)

Jag misstänker att bebis får sitt namn först när han/hon är ute.

Klokt tänkt! Innan tvåan var född så var maken väldigt väldigt inriktad på att det var en Albin, Linus eller Emil. När den lille väl kommit så var de namnen bara tvärfel. Jättefina namn fortfarande, men felfelfel till den här lille killen. Fast med tanke på hans uppfinningsrikedom hade Emil egentligen passat väldigt bra :angel:

Jag håller med! Även om man själv inte får några associationer så måste man ju räkna med att det ger upphov till associationer hos många andra människor.

Det tycker jag ocksa. Lite som att dopa sina barn till Fanny och Willy och sen flytta till England.

Fanny och Willy = snippa och snopp!

En kompis till mig heter Fanny och jobbar väldigt mycket internationellt och har även bott utomlands i ett land med engelska som ett av flera officiella språk. Hon tycker att det är lite jobbigt men börjar vänja sig...

Ah, Willy fattade jag men Fanny har jag aldrig hört förut. Man lär sig något nytt varje dag :idea:

Det anvander jag ofta ;)

Likasa hade jag inte valt t ex Fionn (Fjån) eller Nualla (Nulla) till mina halvsvenska barn.

I USA är fanny rumpa. Skrattar varenda gång jag hör nån säga 'fanny pack' :D

*kl*

Jag älskar namn. Hade det funnits ett yrke där man jobbade med just namn, så hade jag arbetat med det. Namn är verkligen, verkligen något av ett specialintresse för mig. Här kommer några av mina favoriter, av de som känns aktuella till en bebis (Jazheel känns ju inte så aktuellt).

Flicknamn:
Joline
Asta
Eden
Wendelin (som egentligen är ett mansnamn...)
Cornelia

Samt Geraldine i mellannamn, efter mig, mamma och mormor.

Pojknamn:
Victor
Alexander
Milton
Melker

Jag hörde om nån snubbe som jobbade med att ge företag namnförslag, han var visst del i namnet Arla t.ex. Kommer tyvärr inte ihåg vad han titulerade sig som.

Oj, där ser man :) Hade ingen aning om det. Lär ju dock inte vara så stor ruljans på den sortens yrke... Får kolla upp det, helt klart!

puttar lite.. ska på RUL på måndag och förhoppningsvis får jag reda på kön & kan utesluta tjej- eller killnamn. :)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 113
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar