Barn namn, vilka gillar ni?

Sv: Barn namn, vilka gillar ni?

Jag har en Alice och en Vera.
Alice är född -08 och det visade sig att det var det vanligaste namnet nyfödda flickor fick det året. Inget vi hade koll på eller överhuvudtaget bryr oss om. hittills har vi bara träffat hundar och hästar som heter så :D
Vera är född -10 och om det namnet är med på "toppen" har jag ingen koll på.

Vi valde namn som vi gillar helt enkelt och att de skulle få en namnsdag. Detta var viktigt för min man, som fortfarande grämer sig över att "hans" dag togs bort på nittiotalet....:grin:

Vi hade enats om Oscar till en pojke. Jag hade inte kollat upp hur populärt det var. Sen sa mannen att han läste i Metro att Oscar var på 1:a plats 2010.
Det gjorde tyvärr att det namnet plötsligt kändes helt fel för mig.

kl

När vi väntade första barnet hade jag Emilia och Elsa som förslag (efter att vi fått reda på att vi väntade en flicka).

//Julia

Vi har verkligen liknande smak på namn, hade varit roligt om My fått namnet Emilia :)

(för er som inte vet heter min äldsta dotter Emilia och den lilla dottern Maja precis som Freyjas lilla dotter).

Min dotter heter Molly Grace Isabel.
Molly heter hon efter Flogging Molly (hon är en riktig punkbrud ;) ), Isabel heter hon för att det är fint och Grace för att jag glömde L:et i Isabel när jag skulle smsa vad bebisen hette till en kompis (hon skulle eg heta Molly Isabel) och Skriver man isabe på en telefon med T9 så blir det Grace :p.

Fina namn förutom ovanstående:
Thea
Ally
Irma
Siri
Sigrid
Stina
Majken

Otto
Hjalmar
Thyr
Sigvard
Lars
Almer
Assar

Jag tycker om enkla, klassiska namn som fungerar för alla åldrar.

Äldsta dottern heter EMILIA Elisabeth. Jag ville ha en Emma och sambon en Emelie så det blev en kompromiss som båda gillade. Andra alternativ till henne var Joline, Isabell och Amanda. Hade hon varit en pojke var Elias huvudalternativet. Elisabeth är ett namn som finns på båda sidor av släkten.

Yngsta dottern heter MAJA Maria. Det var Maja eller Nathalie som var våra huvudförslag till henne. Pojknamn hade vi Hugo eller Cederik (inte ngt klassiskt namn iof och det som gjorde att vi tveckade på det).
Maria är också ett släcknamn på båda sidor. Jag var tvecksam till det eftersom det också är mitt tilltalsnamn. Maja var även min mammas smecknamn när hon var liten så det känns lite speciellt att ge henne det namnet (min mamma dog förra året).

kl

Jag tycker om gamla svenska namn. Sambon är engelsktalade så namnet måste även fungera på engelska.
Sonen heter Harry
blivande son kommer troligvis heta Walder (kanske kanske edwin)
blivande dotter kommer troligtvis heta Tyra

Om jag någon gång får barn och det blir en tjej ska hon heta Penelope eller Alice. Som killnamn gillar jag Ragnar.

Mina större barn heter Andreas Kent och Michelle Elisabeth.
Mina yngre heter Liam Viggo och Linus Sebastian

Hade jag fått fler tjejer hade jag gillat Isabelle och Amanda

Vår dotter heter Melba Iris. Melba hittade jag i en namnbok i Australien och vi fastnade för det på en gång. Det är inte jättevanligt, inte svårstavat, det går alldeles utmärkt att uttala på båda våra språk (svenska och engelska) och jag ville gärna att namnet skulle ha australisk anknytning. Iris hette min sambos älskade gammelfarmor.

Som sagt nu är de fortfarande Minnah & Lukas på topp.
Innan hade vi, Elias och Ellinor. Alla dessa namn har jag föreslått :D
Min sambo har kommit med bl.a. Liam, Stina osv. :laugh:
Såå vi får se, Lukas är min absoluta favorit :love:

Innan vi fick vårt barn så hade vi jättesvårt att komma på ngt pojknamn. Jag hade en del förslag men inget kändes riktigt rätt, speciellt för pappan. Men jag funderade lite på Billy, Frank, John och Sebastian - bland annat.

Men flicknamn var helt solklart och det kändes under hela graviditeten att det skulle bli en tjej. Så det första jag utropar när barnet är fött är: ÄR det en tjej??! :D

Ja det var det, en Chelsea Mary Margareta.
Chelsea - eftersom både jag och pappan är fotbollstokiga och då speciellt i engelsk fotboll. Chelsea är dessutom pappans favoritlag, så det var bara så självklart! Lite ovanligt men ändå ett flicknamn.

Mary är efter pappans mormor och Margareta är ett släktnamn på min sida (jag heter det och det går tillbaka flera generationer), så de namnen var också självklara.

Andra flicknamn jag hade på lut innan var Hilda och Milla.

När vi precis fått reda på att jag var gravid hörde vi en mamma som ropade åt sitt barn, både jag och mannen föll då pladask för namnet Melker. Under hela graviditeten kallades magen för Melker av både oss och omgivningen. Hade inte kollat kön innan men ut kom en Melker :love: Namnet passar honom perfekt! Han är döpt till STIG MELKER (inte helt genomtänkt ... :D) då både min farfar och morfar samt resterande pojkar på min sida heter det.

Hade det inte varit en Melker som kom ut hade vi Algot och Svante som förslg. Tjejnamn är mycket svårare men vi funderade på Molly, Sally eller Tuva

Gabriel, Benjamin, Runa och Eira är namn jag gillar.
Åh jag är så förtjust i just Gabriel och Benjamin. Om jag nån gång får fyra söner ska de heta just Gabriel och Benjamin och så Josef och David. Eller så får jag få en son med många namn :p

(ren slump att mina söner skulle vara en vandrande mini-bibel)

Jag gillar också bibelnamnen av nån anledning. David gillar jag också, dock inte Josef men väl Jessaja.

Lustigt egentligen, killnamnen jag gillar är bibliska och flicknamnen utpräglat norska. Jag är ateist uti fingertopparna och håller just nu på att byta medborgarskap från norsk till svensk.

Jag har en Ture på 8 månader. Andra alternativ var Måns och Elliot, men han var en Ture. Det är gammalt släktnamn.

Hade det blivit en tjej så hade det blivit en Olivia, också släktnamn!

*kl*

Vår dotra heter Selma Anna Helena. Selma var det enda namn vi enades om, anna är mitt släktnamn och Helena efter min sambos mamma. För oss var det viktigt med ett enkelt namn som även var lätt att uttala internationellt, då halva min släkt bor på nya Zeeland och bara pratar engelska.

Skulle vi få en till så har jag ingen aning om vad han ska heta. Skulle precisa som Freya vilja döpa vår son till sam, efter sagan om ringen, men jag har redan hunnit döpa min hund till det. Klantigt värre. :p Tycker mycket om Julia, men det gör inte min sambo. :(

Bebis är bara 6 veckor än men listan är lång :p

Mycket lättare men tjejnamn än killnamn...

tjej:

Felicia
Feline
Ellen
Vera
Kelly
Mira
Siri
Charlie
Tilly
Ines
Lovisa
Ottilia
Zoey
Malva
Minea
Stella
Tilde
Louise

kille:
Casper
Alde (vill ha det som killnamn ;) verkar vara ca 60/40 tjej/kille med det namnet...)
Jack
Ted
Eddie
Viggo
Svante

Hade jag nu haft barn hade dessa namnen varit aktuella :)

Alina
Stella

Pontus
Liam

Barn namn, vilka gillar ni?

Jag skulle naturligtvis kunna kommentera särskrivningen (men det är ju inte den enda). Fast vad jag verkligen vill kommentera är begreppet "barnnamn".

Det är ju inte barn som vi ger namn, det är människor som ska leva med namnet hela livet.

Vårt första barn fick ett namn som var väldigt ovanligt för drygt 20 år sedan: Elias. Nu har det legat på tio-i-topp-listan ganska länge. Också tvåans namn har blivit populärare - han heter Emanuel. Men trean är fortfarande ovanlig. Hon heter Linna.

Jag tror att alla tre är ganska nöjda med sina namn. Jag är det i alla fall.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 113
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar