Barn namn, vilka gillar ni?

Sv: Barn namn, vilka gillar ni?

Som tilltalsnamn:
Nora
Nova
Iris
Hilda
Linn
Hannah/Hanna

Liam
Josef
William

Som andra namn:
Frida
Sara
Thea
Bianca

Leo
Antonio
Valentin
Vincent
Adam
Alvin
Alexander
Aron
Edwin
Eliaas
Zacc/Jack/Isaac
Jacob

Senast ändrad:

Jag har själv ett ovanligt namn. Eller, det var extremt ovanligt när jag föddes. Nu har det blivit mer vanligt.

Iallafall, så vill jag att mina barn ska heta något vackert och lite unikt. Iallafall inte de allra vanligaste namnen, men det viktigaste är ju att man trivs och tycker det passar.

Om jag får en flicka vill jag ha en Rosalie eller en Arwen, favoritnamnet på pojkar är Edward.
Sambo håller inte riktigt med mig, men vi har några år på oss innan det är dags :)

Mellannamn på flicka ska helt klart vara Karin, då det finns både på min och sambos sida.

Dottern heter Alma Isabella, Alma som tilltalsnamn.
Inget som kommer från nån släkting, utan bara två namn vi tyckte var fina.

Sonen heter Leo Sven Erik, Leo som tilltalsnamn.
Leo bara för att det är fint, inget släktnamn, men Sven och Erik kommer från morfar och farfar som båda heter Sven-Erik. Alma tyckte dessutom att bebisen skulle heta Sven-Erik så det fick väl bli en liten kompromiss :D

Hade vi istället fått en tjej till skulle hon fått heta Linnea.

Kul med namn tycker jag, är nyfiken på vad ni tänkte/tänker er för namn till erat barn?

Om ni har barn, vad hade ni för förslag först och vad blev det till slut? :)

Jag kan börja, beräknad att föda 14 Juli och än så länge är Minnah & Lukas på toppen :love:

Vi ville inte ha någon konstig/annorlunda stavning, vi ville ha 3 namn med tilltalsnamnet först och en bra rytm i namnen och vi ville gärna ha en släktkoppling.

Tjejerna
Engla (från morfars mamma) Ingrid ( från sambons mamma) Cecilia

Saga Ann ( från min mamma) Caroline

(Saga Caroline, Sofia Katarina och Alma Lovisa har jag alltid älskat "rytmen" på)

Sonen
Vidar Sante (från min morfars andranamn) Alexander (från min farfars 3:e namn)

Lite kuriosa där är att Sante faktiskt är en kortform till Alexander.

Vi hade Isak som förstanamn för gossen men det var upptaget av ett kusinbarn vi umgås mycket med.

Minna och Lukas var fina förslag men jag hade skippat h:et på slutet (Minnah).

Senast ändrad:

Vi hade väldigt många namnkrav så det är ett under att våra barn fick några till sist :D

* Inga hittepånamn alls, jag får krupp av namn som man inte fattar hur de ska uttalas utan mest verkar vara slumpmässiga stavelser.
* Inga tveksamheter om stavningen, så vi undvek alla namn som Mikael/Michael etc.
* Inga tveksamheter om uttal heller.
* Namnet ska se naturligt ihop med svenska efternamn och uttal. Inget Tiffany Pålsson alltså.
* Samtidigt ska det funka på engelska, tyska och gärna fler språk. Ser man det i skrift ska det inte vara helt obegripligt för en icke-svensk.
* Namnsdagar är trevligt att fira, så en sån får gärna finnas. Fenomenet "bolibompanamnsdag" tyder på att en del som inte har namnsdag gärna skulle ha det.
* Betydelse. Jag minns att Silverkedjan argumenterade för att fler föräldrar borde kolla namnbetydelsen. Efter det kändes det lite dumt för mig som icke-troende att kalla mitt barn för "Gud hör bön" eller "Min gud är Jahve" även om de pojknamnen annars uppfyller mina krav :)
* Vanlighet. Helst inte ett tio-i-toppnamn men det är helt okej att det ligger strax utanför listan.

Och efter allt dethär tänker jag inte ens berätta vad mina barn heter :p Kan dock berätta att namn som låg i toppstriden med de tilltalsnamn vi valde var Axel, Albin och Nils. En flicka hade fått heta Ellen.

(Saga Caroline, Sofia Katarina och Alma Lovisa har jag alltid älskat "rytmen" på)

Jag har alltid gillat namnet Sofia Katarina (efter lillungen i Kulla-Gulla, som jag älskade när jag var liten), men Katarina känns ju inte som något man vill döpa en liten flicka till i dagens läge. Det skulle ju vara i andranamn i så fall.

Jag har alltid gillat namnet Sofia Katarina (efter lillungen i Kulla-Gulla, som jag älskade när jag var liten), men Katarina känns ju inte som något man vill döpa en liten flicka till i dagens läge. Det skulle ju vara i andranamn i så fall.

Varför skulle man inte kunna döpa en liten flicka till Katarina?

Naturligtvis kan man göra det, så ska jag inte säga. Men det är väl inte så där hypermodernt nu, det var väl lite så jag menade. Tillhör modenamnen för mina föräldrars generation, det är väl det att jag tillhör den skaran som förknippar namnet Katarina med en kvinna i medelåldern. Därmed inte sagt att jag vill att mina barn ska heta sånt som "alla andra" heter.
Läste nånstans att man sällan ger sitt barn ett tilltalsnamn som tillhör ens egna föräldrars generation (men mycket väl från mor och farföräldrar) och så är det väl lite för mig. Helt och hållet mina personliga åsikter.

*kl*

Några namn som jag gillar:

Flicknamn:
Iris
Irma
Rebecka
Elsa
Ester
Josefin

Pojknamn:
Charles (sambons andranamn)
Nils
John
Harry
Josef

Om jag nån gång får en flicka vill jag ha Saga med som andranamn, efter min farmor som gick bort i oktober. Får jag en pojke vill jag ha Raymond, efter sambons morfar. Sambon har halva släkten i England så det känns viktigt med namn som funkar på engelska också.

Min sons namn betyder Gud är Jahve och jag är absolut inte troende, inte ens med i svenska kyrkan:)

Jag tycker Silas är fint med det är väl också bibliskt? Vem vet jag kanske var troende i mitt förra liv...

Jag måste erkänna att jag blev lite sur när jag kollade vad sonens namn betyder, men nu bryr jag mig inte alls.

Minna och Lukas var fina förslag men jag hade skippat h:et på slutet (Minnah).

Dina namn var också fina :) Tack, njaa gillar nog med H.. men som sagt det är ett tag kvar för mig :D

Jag tillhör en av dem som inte vill ha något alltför vanligt namn på mina barn. Många av förslagen jag hade i början av graviditeten föll bort då de låg högt upp på hundralistan, tex Benjamin och Gabriel på killsidan.

När bebisen väl hade hittat ut och det visade sig vara en kille så var han helt enkelt bara en Aldor! Det fanns inget annat som passade. Hade det varit en tjej fanns Beatrice och Elma högst på listan. Blir nästa barn en kille så står i dagsläget Elof och Roar högst upp.

Det där med namn är svårt och man måste, som någon sagt innan, tänka på att de små blir stora för att sedan bli gamla...

Som namnförslag till kommande bebisen har vi Lilith, Elsa, Elise, August, Herman, Oscar, Niilo, Adolf, Baltazar.

Förlåt men jag kan inte låta bli att reagera på namnet Adolf. För mig är kopplingen till Adolf Hitler (fortfarande) alldeles för stark. Å andra sidan så är det nästan en hel generation sedan men ändå. Vore intressant (om det inte kapar tråden för mycket) att höra hur ni resonerar kring det? :)

Jaa, jag kopplar nog också Adolf till Adolf Hitler lite för mycket. Antagligen så hade folk kallat barnet de med. Inget fel på att gilla det namnet, absolut inte! :)

Vi tycker att det är fint namn. Men vi är ju inte helt överens om vad ska det ska bli för namn, Adolf går tyvärr bort för min del just för att jag är rädd att folk ska ifrågasätta barnet och oss som föräldrar jämt. Jag tror jag skulle bli galen till slut. Min man tror inte alls att folk kopplar ihop Adolf med Hitler i så stor utsträckning, så han vill gärna att det blir en Adolf.

Jaa, jag kopplar nog också Adolf till Adolf Hitler lite för mycket. Antagligen så hade folk kallat barnet de med. Inget fel på att gilla det namnet, absolut inte! :)

Du tror alltså att vuxna människor skulle kalla ett barn för Hitler? :crazy:
Som sagt går det bort för mig för att jag inte orkar bli ifrågasatt och försvara mitt barns namn jämt. Men jag gillar namnet.

Du tror alltså att vuxna människor skulle kalla ett barn för Hitler? :crazy:
Som sagt går det bort för mig för att jag inte orkar bli ifrågasatt och försvara mitt barns namn jämt. Men jag gillar namnet.

Nej nej! Andra barn när dom blir lite äldre i så fall!

Vi hade väldigt många namnkrav så det är ett under att våra barn fick några till sist :D

* Inga hittepånamn alls, jag får krupp av namn som man inte fattar hur de ska uttalas utan mest verkar vara slumpmässiga stavelser.
* Inga tveksamheter om stavningen, så vi undvek alla namn som Mikael/Michael etc.
* Inga tveksamheter om uttal heller.
* Namnet ska se naturligt ihop med svenska efternamn och uttal. Inget Tiffany Pålsson alltså.
* Samtidigt ska det funka på engelska, tyska och gärna fler språk. Ser man det i skrift ska det inte vara helt obegripligt för en icke-svensk.
* Namnsdagar är trevligt att fira, så en sån får gärna finnas. Fenomenet "bolibompanamnsdag" tyder på att en del som inte har namnsdag gärna skulle ha det.
* Betydelse. Jag minns att Silverkedjan argumenterade för att fler föräldrar borde kolla namnbetydelsen. Efter det kändes det lite dumt för mig som icke-troende att kalla mitt barn för "Gud hör bön" eller "Min gud är Jahve" även om de pojknamnen annars uppfyller mina krav :)
* Vanlighet. Helst inte ett tio-i-toppnamn men det är helt okej att det ligger strax utanför listan.

Och efter allt dethär tänker jag inte ens berätta vad mina barn heter :p Kan dock berätta att namn som låg i toppstriden med de tilltalsnamn vi valde var Axel, Albin och Nils. En flicka hade fått heta Ellen.

Vi hade samma "krav" och det hela slutade med en Milton, vilket blev 73:e plats på namnlistan samma år som sonen är född. Det folk kommenterat kring namnet var "så han är döpt efter hästen!" :grin: eller "som han, porrkungen!" :cool:.

Vi hade dock svårt att komma på något namn så sonen var namnlösi två veckor. Jag kom på Milton efter en vecka, sedan tog det en vecka till för sambon att vänja sig vid det. :D

Haha, min lillebror "hette" Lilleman i tre månader innan våra föräldrar kunde enas om ett namn :p

Okej, då förstår jag. Egentligen intressant, när kommer det bli "okej" igen att heta Adolf? Hur långt bort i tiden måste andra världskriget hamna innan det blir ett namn som alla andra?

Å andra sidan så är det inte alls lika utdött som jag trodde det var, nu när jag kollar upp saken, det finns nästan 3600 personer i Sverige som heter det.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 113
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar