Barn namn, vilka gillar ni?

Sv: Barn namn, vilka gillar ni?

*kl*
Vi har en Stella här hemma, men ev. syskon kommer nog få heta Sigrid, Maja, Ingrid eller Siri. Blir nästa barn en pojke så kommer han få heta Valdemar eller Sixten. (säger jag idag, vem vet vad jag tycker om 2-3 år när det är dags för syskon :D)

Jqg hade aldrig valt Adolf, linns det verkligen inget annat namn han kan tänka sig? jag hade inte heller valt usama eller något annat namn som enbart förknippas med någon elak person.

För mig går meningslösa eller felaktiga stavningar bort. mina barn heter sam efter sagan om ringen och isaac efter isaac Newton :) jag hade fler på lut men min sambo är så kräsen. jag hade kunnat tänka mig zachary, albin, Max, Charlie,toby och Andrew på en pojke och Matilda, Elisabeth eller isabelle till en tjej.

kravet för oss var att det ska funka både på svenska och engelska eftersom sambon är irländsk.

När min dotter låg i magen så var jag inne på Beatrix eller Althea, men det var en liten Ronja. En riktig liten rövardotter. :)

Han kan tänka sig Amon och Baltazar också.
Amon går tokbort för mig, Baltazar gillar jag, men tycker att blir för likt Bastian som min stora son heter.
Tror att vi kanske kommer kunna enas om August eller Herman.

Jqg hade aldrig valt Adolf, linns det verkligen inget annat namn han kan tänka sig? jag hade inte heller valt usama eller något annat namn som enbart förknippas med någon elak person.

Så känner jag också :o

Jag kommer nog alltid förknippa Adolf, Usama m.f namn med hemska människor och skulle aldrig döpa mina barn till något av dessa.

Men hur långt ska man dra det :confused:

Thomas ( Quick )

Andreas ( Axelsson ) = Malexander.

Jackie ( Arklöv ) = Malexander

Kurt Niklas Lindgren ( Hagamannen )

Asch det var bara min morgonfundering! Jag tror helt enkelt att var förälder/föräldrar får avgöra själv men då ska man nog ha i åtanke att det är barnet som ska bära detta namn med allt vad det innebär :)

Så känner jag också :o

Jag kommer nog alltid förknippa Adolf, Usama m.f namn med hemska människor och skulle aldrig döpa mina barn till något av dessa.

Men hur långt ska man dra det :confused:

Thomas ( Quick )

Andreas ( Axelsson ) = Malexander.

Jackie ( Arklöv ) = Malexander

Kurt Niklas Lindgren ( Hagamannen )

Asch det var bara min morgonfundering! Jag tror helt enkelt att var förälder/föräldrar får avgöra själv men då ska man nog ha i åtanke att det är barnet som ska bära detta namn med allt vad det innebär :)

Klokt svar tycker jag! :laugh:

Det där är intressant.

Jag har Josef med i min namnlista. När jag tänker efter så har det funnits en väldigt hemsk Josef, nämligen Josef Stalin. Han måste ju sägas vara i samma klass som Adolf Hitler. Men hur många tänker på Stalin när de hör namnet Josef? Eller på Joseph Goebbels? En del gör det förstås, men inte jag. Adolf däremot är uteslutet för mig.

Nej det är ju så jag menar, jag funderade på det där när vi promenerade iväg till förskolan i morse..

Många namn är ju förknippade med både onda och goda människor, vissa namn har en starkare obehagskänslor för vissa men inte alls för någon annan osv. Det enda man som förälder ska ha i åtanke är att det är barnet som ska leva med namnet och då tycker jag att det är var förälders skyldighet att fundera runt det namn man väljer :)

Är inte skillnaden att dessa två herrar är mer ensamma om sina namn än svenskarna du nämner?

Så är det nog för mig i alla fall, jag känner ingen som heter Adolf eller Usama, och kan rent spontant inte komma på någon (mer eller mindre) offentlig person heller. Josef kopplar jag i första hand till den bibliska personen, även om jag inte är troende. Thomas, Andreas, Jackie och Kurt har jag fler ansikten för, över huvud taget kopplar jag inte dessa namn med hemska gärningar.

Detta innebär ju att alla har olika referenser och enda sättet att göra Adolf rumsrent är kanske att börja namnge små barn med namnet igen. Det är dock inget jag skulle få för mig att göra. :crazy:

Tillägg: ser att det är ungefär vad du säger i sista inlägget. Då är det alltså mest lämpligt att utgå från sig själv, fundera lite och kanske höra sig för. Visar det sig att människor inte i första hand reagerar negativt på namnet är det nog rätt ok. :)

Senast ändrad:

Jag håller med, men just Adolf är nog ett namn som Alla som gått i skolan känner till. inte heller förknippas det med något annat, mer än möjligtvis Gustav Adolf.

alla de andra namnen hade jag kunnat tänka mig, det är bara Adolf (och usama, men det känns inte så aktuellt ändå) som jag inte kan tänka mig, dels för att ingen ska behöva tro att jag på något sätt sympatiserar med honom och dels för att mitt barn ska kunna vara stolt över sitt namn.

Jag har inga problem med Adolf, det har ju varit ett ganska vanligt namn i Sverige tidigare. Och det är ju ingen som tycker det är märkligt om ett barn heter Josef, även om Stalin tog kål på minst lika många som Hitler.

Däremot förstår jag inte hur man kan döpa ett barn till Loke. Kul att vara döpt efter en av de ondaste i asamytologin?

Det där med Adolf är intressant. Min morfars farfar hette Adolf, och morfar drar upp namnet så fort någon i familjen är gravid, då hans farfar var väldigt betydelsefull för honom. Mamma och pappa tyckte att de medlade lite genom att ge min bror namnet Herman efter morfars far, men när min andra lillebror föddes började han tjata om Adolf igen. Pappa höll på att få krupp vid tanken på att de skulle heta efter Hitler och Göring.

Jag själv assoccierar nog tyvärr Adolf med Hitler lite för mycket, däremot funderar jag starkt på att ge en eventuell son morfars andranamn som också är tyskt (mycket ovanligt i Sverige för övrigt) som någon form av kompensation. Men jag ser på mina yngre syskon (vi har precis fått två små kusiner, så barnnamn har varit mycket på tapeten här hemma) som är 13 och 15 att de inte alls skulle se några hinder att ge ett barn Adolf som tilltalsnamn. Så Hitler får nog snart anses besegrad, namnet kommer nog tillbaka inom en 20-årsperiod.

Nu har jag frågat alla jag mött idag och ingen skulle välja Adolf som tilltalsnamn. Svea loke känns ju lite långdraget, han är ju påhittad.

Det är lite tråkigt att det ska vara så. Men det bekräftar mina misstankar att man skulle behöva förklara/försvara sig varje gång man möter nya människor.
Jag känner till en kille som heter Adolf, han är bror till en gammal skolkamrat. Runt 20-årsåldern. Jag reagerade inte negativt alls när jag fick höra vad han hette. Visst att man vet att Hitler hette det i förnamn, men det är fortfarande bara ett namn.

Det där är intressant.

Jag har Josef med i min namnlista. När jag tänker efter så har det funnits en väldigt hemsk Josef, nämligen Josef Stalin. Han måste ju sägas vara i samma klass som Adolf Hitler. Men hur många tänker på Stalin när de hör namnet Josef? Eller på Joseph Goebbels? En del gör det förstås, men inte jag. Adolf däremot är uteslutet för mig.

Sedan har du även Mengele ;)

Det är lite tråkigt att det ska vara så. Men det bekräftar mina misstankar att man skulle behöva förklara/försvara sig varje gång man möter nya människor.
Jag känner till en kille som heter Adolf, han är bror till en gammal skolkamrat. Runt 20-årsåldern. Jag reagerade inte negativt alls när jag fick höra vad han hette. Visst att man vet att Hitler hette det i förnamn, men det är fortfarande bara ett namn.

Resonerar lite som du, namndiskriminering känns lite o.k.

Jag håller med, men just Adolf är nog ett namn som Alla som gått i skolan känner till. inte heller förknippas det med något annat, mer än möjligtvis Gustav Adolf.

Inte bara Gustav Adolf.
Gustav II Adolf, Gustav IV Adolf, Adolf Fredrik och Gustav VI Adolf var alla svenska kungar. Dessutom hette kungens pappa som aldrig hann bli kung Gustav Adolf.

Med andra ord borde Adolf vara mer förknippat med svenska kungar än med Hitler. Men jag håller med, jag skulle inte heller kunna döpa ett barn till Adolf.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 120
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar