Sv: Arabiska fullblod
Jag har ju hört det för ut
men hur ser då denna målgrupp ut som vill ha välridna och meriterade arabhästar?
Vad är denna målgrupps preferenser och ambitioner?
Hur ser Du prisbilden på dessa hästar som är välridna och meriterade?
För mig känns det som, men jag kan ha helt fel
, att arabhästen skall vara ledande inom alla discipliner, vilket jag då tycker är ett kanske något ologiskt resonemang. I dagens sportvärld är de flesta hästar specialavlade för ett ändamål, allt för att passa marknaden
. Även inom en ras kan de delas upp i olika blodslinjer för att passa ett ändamål. Är det så Du menar att vi skall ha det?
Jag tycker ju att en av de absoluta fördelarna med arabhästen vs andra raser är dess mångsidighet, även om den då har sina specialområden som distans och galopp.
Om man nu vill ta fram hopparaber, varför inte bedriva en medveten avel på ex vis Enganoblod? Har för mig att även en nu levande hingst som Preference har en del avkommor som gått bra i hoppning.
Jag tror jag kanske förstår vart Du vill komma, om jag tar hoppning. Men då får man nog dels avla på hästar som har blodslinjer som presterat inom hoppning, sedan ta fram individer och meritera dem på tävlingsbanan eller som Du varit inne på, lämna dem till ambitiösa hoppryttare som meriterar dem.
Oavsett hur, så kommer Du troligtvis inte att tjäna några pengar på det, om Du inte får fram en stjärna, medelmåttighet verkar inte vara något som betalar sig idag
, framför allt inte när det finns en uppsjö av medelmåttor. Däremot betalas nog, vågar jag påstå inom alla discipliner, riktigt höga priser för stjärnhästar, där finns alltid köpare. Men dessa hästar har ju redan visat vad de går för.
Ovanstående är ju också en av fördelarna med show-avel, om vi pratar utifrån ett ekonomiskt och marknadsmässigt tänkande, här ser man väldigt tidigt om hästen har möjligheter inom gebitet eller inte, till skillnad då från riddisciplinerna.
Man skulle ju också kunna vända på resonemanget och säga att målgruppen finns redan, men det som uppfödarna producerar duger inte till målgruppen, därför köper de inte. Det kanske är så Du tänker, och att man då genom att utbilda och meritera hästar, kan öka målgruppens intresse?