Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Exakt. Det är en kämpig period nu, men jag vill inte ge upp. Inbillar mig envist att det går att få upp intresset för araben om man rider in, utbildar och meriterar sina hästar. Det blir ekonomiska smällar man får ta för rasens skull. Och hoppas att det blir annorlunda så småningom.

Fast så kan man inte tänka. Det är ju likadant för alla raser. Dom kostar ju ofast mer pengar att ta från föl till ridna än vad man i slutändan får för hästen. Vill man tjäna pengar så är avel inte rätt grej. Då ska man satsa på att köpa tex billig.import och sälja dyrt ett par månader senare. Avel är mer ett intresse än en inkomstkälla.

Man kan få det att gå ihop, även om det inte blir någon förtjänst. Det är det jag siktar på, långsiktigt.

För mig är det ett brinnande intresse och något som innebär en livsstil, och jag skulle aldrig någonsin vilja vara utan mina arabhästar. En ekonomisk förlust oftast, men samtidigt något som ger så otroligt mycket av andra värden, och det är viktigast för mig. På fullt allvar är jag beredd att käka havregrynsgröt för att ha råd att ha mina hästar. Det vet jag eftersom jag har levt fattigt i perioder för att kunna ge hästarna mat!

Maken och jag är dessutom överens där, det är nog nödvändigt. Vi offrar en hel del för att kunna ha hästarna och ägna oss åt avel. Och de få gånger det går ihop sig är ett plus i kanten!:laugh:

jo precis. Det är väl mest att det bara går runt i så fall. Jag har ju själv en uppfödning hemma och han har inte vart billig att föda upp :)

Problemet är ju att det inte ens på långa vägar "går runt". Inte ens om man räknar 0 kr i arbetskostnad.

Att privatpersoner då och då tar ett föl och budgeterar med jätteförlust är en sak.
Men att begära att hela rasen ska fortleva på det viset är helt fel tänkt.

Fölet har ju kostat mer i rena kostnader redan när den föds, än vad de säljs för på hästnet.

Hur ska rasen fortleva tycker du? För närvarande kan jag inte se några andra alternativ. Och ge upp tänker inte jag göra, hellre ta förlusterna och som sagt, leva på havregrynsgröt!

Ja det va det jag menade att det oftast kostar mer att få fram dom fram tills dom säljs. Har man tur o får bra betalt så är det nätt o jämt att det går runt på ngn enstaka häst. Därför skulle man ju aldrig kunna tänka tjäna pengar när man sysslar med avel. Men producerar man bra hästar som visarframfötterna får man ju därmed ett bra rykte o får lättare sålt sina avkommor. (pratar inte enbart arabavel)

En variant är att backa tiden och avskaffa ARAB.
Och ha en stark avelsförening, som jobbar för HELA rasen. Och ett premieringssystem där avelsdjuren kan få en korrekt exteriörbedömning.

Det sista borde kunna vara fixat på en handvändning, men det verkar ju som starka krafter inom SAHF jobbar MOT en sån enkel sak.

Hoppas inte det är den fina, bruna 4-åringen du ska ta bort. Jag förstår inte varför ingen vill ha honom.

Jag kan hålla med dig på varenda punkt. Men jag vill inte bli bitter och ge upp. Inte ännu i alla fall.

Önskar att det fanns gilla-knapp här :) .

Väldigt väl uttryckt!

Nyckelorden är HELA RASEN och AVELSFÖRENING. Den dagen dessa mantra blir ledord för SAHF - framför allt för styrelsen - tror jag att föreningen också kommer att få tillbaka många medlemmar.

---

Tror att en av svårigheterna med att sälja hästar i dag är att konkurrensen mellan raser är oerhört stor, framför allt i det prisintervall där de flesta arabhästar återfinns. När det gäller "specialavel", ursäkta uttrycket, inriktat på en disciplin tror och undrar jag om det kan vara så att människor helt enkelt inte köper en konkurrents hästar. Så kan jag tycka att det är litet grand på show-sidan, man köper inte varandras hästar, köparna finns utanför den "klick" av uppfödare man tillhör, man använder inte varandras hingstar etc etc etc.

Hur det är inom galoppen har jag ingen aning om, man kan det vara likadant inom galopp och distans, man köper/använder helt enkelt inte konkurrenters hästar?

Sedan är det väl så, till nackdel för dem som vill specialavla för distansen, att här finns den stora målgruppen, förutom familjehästarna, och alla vill sälja dit, galoppen, showfolket m fl. Ni borde ju dock kunna visa hur bra ex vis Elcatero-blodet går på världens distansbanor.

Det är därför vi måste hitta fler målgrupper, genom att saluföra välridna och meriterade araber till intresserade och ambitiösa ryttare!

Jag har ju hört det för ut ;)

men hur ser då denna målgrupp ut som vill ha välridna och meriterade arabhästar?

Vad är denna målgrupps preferenser och ambitioner?

Hur ser Du prisbilden på dessa hästar som är välridna och meriterade?

För mig känns det som, men jag kan ha helt fel :), att arabhästen skall vara ledande inom alla discipliner, vilket jag då tycker är ett kanske något ologiskt resonemang. I dagens sportvärld är de flesta hästar specialavlade för ett ändamål, allt för att passa marknaden ;). Även inom en ras kan de delas upp i olika blodslinjer för att passa ett ändamål. Är det så Du menar att vi skall ha det?

Jag tycker ju att en av de absoluta fördelarna med arabhästen vs andra raser är dess mångsidighet, även om den då har sina specialområden som distans och galopp.

Om man nu vill ta fram hopparaber, varför inte bedriva en medveten avel på ex vis Enganoblod? Har för mig att även en nu levande hingst som Preference har en del avkommor som gått bra i hoppning.

Jag tror jag kanske förstår vart Du vill komma, om jag tar hoppning. Men då får man nog dels avla på hästar som har blodslinjer som presterat inom hoppning, sedan ta fram individer och meritera dem på tävlingsbanan eller som Du varit inne på, lämna dem till ambitiösa hoppryttare som meriterar dem.

Oavsett hur, så kommer Du troligtvis inte att tjäna några pengar på det, om Du inte får fram en stjärna, medelmåttighet verkar inte vara något som betalar sig idag ;), framför allt inte när det finns en uppsjö av medelmåttor. Däremot betalas nog, vågar jag påstå inom alla discipliner, riktigt höga priser för stjärnhästar, där finns alltid köpare. Men dessa hästar har ju redan visat vad de går för.

Ovanstående är ju också en av fördelarna med show-avel, om vi pratar utifrån ett ekonomiskt och marknadsmässigt tänkande, här ser man väldigt tidigt om hästen har möjligheter inom gebitet eller inte, till skillnad då från riddisciplinerna.

Man skulle ju också kunna vända på resonemanget och säga att målgruppen finns redan, men det som uppfödarna producerar duger inte till målgruppen, därför köper de inte. Det kanske är så Du tänker, och att man då genom att utbilda och meritera hästar, kan öka målgruppens intresse?

Senast ändrad:

Kl

Kom på en sak när det gäller avel och discipliner. Om jag kommer ihåg rätt, och allt detta bygger på statistisk från april 2012, tror att jag skrev maj 2012 på annat ställe.

Den häst som då hade gjort flest starter inom galoppen enligt IFARs statistik var en Exanadu-avkomma!!! Alltså Exanadu som är mamma till Enza osv!

Den häst som hade flest placeringar inom galoppen var Daffaq, återigen om jag kommer ihåg rätt. Jag undrar om det inte var så till och med att hästen alltid varit placerad i alla löp.

Bland de som hade riktigt många starter och placeringar inom galoppen återfanns också avkomma efter bl a Chopin.

På distanssidan var härstamningarna mer "splittrade", men Karnawal och hästar som gick tillbaka på Witraz och Czort låg högt upp, men det fanns också en och annan från många andra blodslinjer. Elcatero-blodet borde ligga högt i dag.

När det gäller distansen så utgick jag där från antal km, galoppen antal starter och placeringar.

Kan man dra några slutsatser av detta? Jag vet inte, kanske är det viktigaste faktorn vem hästen hamnar hos om den blir meriterad eller ej. Min egen hingst har ju gett en avkomma som gick otroligt bra inom distansen, SM-guld, individuellt och i lag, 4:a i unghästVM m m. Men, denna ryttare tycker jag har visat, att hästar med olika blodslinjer presterar fantastiskt bra tillsammans med henne. Är det då hästarnas blod eller hennes förmåga att ta fram det absolut bästa inom varje häst för just den disciplinen som är det avgörande?

Så utifrån detta resonemang, så tror jag, att det är oerhört viktigt att en häst som man vill ha meriterad kommer till en proffsryttare. Så Cornelia och andra, vem blir först att lämna en dressyrhäst till Jan Brink eller en hopphäst till Peter Eriksson :)

Senast ändrad:

Nu är vi tillbaka i ett tidigare resonemang, om det var här eller på fb är jag osäker på .... Det är självklart att vi inte kommer att få en arab som köps av Jan Brink eller Rolf- Göran Persson eller vem man nu ska ta av storstjärnorna!

Men det är väl inte heller alla halvblod som når stjärnorna? Och ändå ligger priserna förhållandevis högt på dem, om man jämför med araberna.

En arab kan vara en tuff konkurrent i medelsvåra klasser. Om jag har förstått resonemanget här rätt, från dem som tävlingsrider, är det många som vill ha en smidig liten tuffing att tävla på den nivån med.

Många ryttare nöjer sig där och har inte större ambitioner, tror jag. Det är dit jag vill komma med araberna. Inte till de stora mästerskapen, så långt räcker inte arabernas kapacitet. (Om vi bortser från paradgrenarna distans och galopp då förstås!)

Någon form av utveckling behövs för arabhästen. Jag tror att det handlar om att visa vilka utmärkta ridhästar de är och hitta ryttare som vill utbilda och tävla dem. Det är mitt spår, som jag kommer att följa och redan följer. Hur andra gör är förstås upp till dem.

När det gäller att avla på de linjer som visat sig kunna prestera tror jag det är många som faktiskt gör det. Men så länge araben har ett mediokert rykte som ridhäst är det inte till någon större nytta för uppfödaren att försöka sälja på den eller den blodslinjen. Inte förrän de hästar man marknadsför verkligen har presterat något att visa upp för allmänheten. Då först kan man börja rota bland förfäderna och visa upp vilka utmärkta linjer man avlar på. Tror jag. Innan dess handlar det mest bara om eget engagemang och ilsken envishet.

Devere - du har rätt i att denna ryttare du pratar om har tagit fram många bra hästar av mixade blodslinjer. Men kom ihåg att hon också är duktig på att sålla bort det som inte passar. Dessa hästar syns inte lika väl.

De jag känner i UAE tittar inte heller så noga på blodslinjerna när de köper "billigare" hästar från utlandet (allt under 2-300,000 typ). Vissa har gått hur bra som helst, andra har sållats bort förr eller senare.

Håller helt med Neywaz - om bortsållningen. Jag vet dock inte tillräckligt mycket om denna för att kunna säga något om att det faktiskt är så.

Men, om jag har förstått det hela rätt, vilket inte alls är säkert, så sållar själva träningsmomentet bort hästarna, då de helt enkelt får för mycket skador ???? Framför allt när de kommer upp i klasserna?

Cornelia, ja, vi för ett cirkelresonemang ;) , men det är väl bara att utbilda och meritera sina hästar om man nu önskar denna utveckling ;)
Jag menar inte att de skall köpa hästarna, utan att den som vill ha sin häst meriterad kan ju låta dem utbilda hästen och se hur långt det håller.

De hopp- och dressyrryttare som jag känner tror jag dock aldrig skulle välja en arab som tävlingshäst, även om de tycker att arabhästar är jättetrevliga, så är det inte deras första val. Här handlar det nog dock inte om rasen eller raserna utan de går på individen, förståss. Och när man skall plocka ut en individ så är det ju lättare om man vet något om förfäderna och vad de presterat inom just den sport som jag vill ägna mig åt.

Neywaz, det där är så intressant just hur många plockar ut hästarna, att de inte går på blodslinjer.

Och då är vi tillbaka till vad är nedärvt, vad är miljöbetingat ;) ;) - fast jag tror inte vi skall ta den diskussionen en gång till :) utan avslutar med en sund häst i en sund kropp kanske kan vara något ;)

"Cornelia, ja, vi för ett cirkelresonemang ;) , men det är väl bara att utbilda och meritera sina hästar om man nu önskar denna utveckling ;)"

Vad önskar du för utveckling då? Som skulle kunna tänkas ha en framtid? Sund häst i en sund kropp- absolut, men vi har nästan pratat oss trötta kring de frågorna i alla år jag har läst på olika forum. Kanske blir det till slut ett röntgenkrav, det är en fråga jag skulle vilja driva starkare. Och ett meriteringskrav för hingstarna.

När man läser vad folk, kunnigt och insatt folk, skriver här känns det som om det är "Negativa Nejsägares Nissars klubb" ibland. "Den vägen är stängd, det funkar inte, så kan man inte göra, ingen vill ha araberna, inga pengar i det, måste skänka bort hästarna" osv osv. Ingen nämnd här nu, ingen glömd heller, inklusive mig själv.

Jag tar min avel och frågorna kring den på största allvar. Har grunnat många timmar på vilken väg som kan vara framkomlig. Vill inte fastna i ett negativt cirkelresonemang där alla vill bevisa sin tes.

På något sätt måste vi framåt när det gäller att visa vilken fin ras vi har, eller hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat