Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Haha :) nice try ;)

Ordet ********* innebär ju en värdering! Skall man använda ett värderande epitet som innebär motsatsförhållanden skall väl i så fall motsvarande begrepp användas, dvs ICKE-*********, alternativt SHOW/ICKE SHOW.

Nej, jag tror mer på idén att skall man tänka nytt så skall man tänka HELA RASEN (här är det populärt med stora bokstäver ;) ). Oavsett vad hästen används till. Hästar inom rasen har många olika användningsområden och det är i så fall detta som skall fram. De "finaste" showhästarna, de starkaste förärvarna (om nu något sådant går att få fram), de bäst presterande inom varje enskild riddisciplin, men också familje- och mullehästen.

Rasen som sådan kan tillgodose de flestas behov och det är i så fall bredden inom rasen i kombination med spetstrupperna inom varje disciplin som skall fram.

Som jag ser det ;)

I begreppet avel/ras ligger ju både uppfödarnas intresse men också ägarnas/ryttarnas och potentiella intressenter samt alla arabhästälskares inte minst :) , annorlunda uttryckt, ingen representant för särintressen utan för HELA RASEN :)

Senast ändrad:

Ja för häst som precis bara är sutten på och styrd rakt fram i lite tempon och är 8 år gammal så är det dyrt. Den är långt efter i utbildningen. Vem köper en nästintill oriden arab på 8 år för såna pengar? Hur vet man att den kommer att hålla när den inte fått bygga upp sig från början?

Det beror på vilken takt du tänkt framskrida i och vart du siktar OCH din egen kunskapsnivå. DU skrev att den var LOVANDE - det tycker du inte i nästa andetag?
Jag frågade med avseende på din värdering ( LOVANDE). Förstår vi varandra nu?

Haha :) nice try ;)

Ordet ********* innebär ju en värdering! Skall man använda ett värderande epitet som innebär motsatsförhållanden skall väl i så fall motsvarande begrepp användas, dvs ICKE-*********, alternativt SHOW/ICKE SHOW.

Nej, jag tror mer på idén att skall man tänka nytt så skall man tänka HELA RASEN (här är det populärt med stora bokstäver ;) ). Oavsett vad hästen används till. Hästar inom rasen har många olika användningsområden och det är i så fall detta som skall fram. De "finaste" showhästarna, de starkaste förärvarna (om nu något sådant går att få fram), de bäst presterande inom varje enskild riddisciplin, men också familje- och mullehästen.

Rasen som sådan kan tillgodose de flestas behov och det är i så fall bredden inom rasen i kombination med spetstrupperna inom varje disciplin som skall fram.

Som jag ser det ;)

I begreppet avel/ras ligger ju både uppfödarnas intresse men också ägarnas/ryttarnas och potentiella intressenter samt alla arabhästälskares inte minst :) , annorlunda uttryckt, ingen representant för särintressen utan för HELA RASEN :)

Jag hittade först inte kursiv eller fet stil, därav överanvändande av VERSALER, om det var menat hitåt också.

Jag ansåg inte hästen som lovande. Försäljaren ansåg hästen som det. Jag anser inga hästar i den åldern som lovande om dom inte fått utbildning från början. Jag har lika svårt att anse en häst som lovande om man ser den springa lös och man bara tittar på hur den rör sig när den är lite uppspelt. En lovande häst för mig är en häst som är inriden, och man kan se hur den beter sig under ryttare och kunna se vad som kan bli bättre. och att det ska finnas tid för att utveckla den mer så man kan ha tillgång till den under många år.

"Hela rasen" låter bra och visst är arabhästen en häst du kan ha till allt; men hade det gått att förena allas intressen under ett tak, så hade det redan varit så nu enligt min mening. Istället har vi en massa frustrerade människor med stort engagemang som inte får sina röster hörda. Det saknas verktyg för utvärdering och uppföljning av aveln. Det saknas marknadsföring och gemensamma krafttag för avel av araber som presterar.

Det är dags att ge upp tanken om gemenskap och dra igång något eget. Spring inte bakom showfolket; ta täten.

Jag ansåg inte hästen som lovande. Försäljaren ansåg hästen som det. Jag anser inga hästar i den åldern som lovande om dom inte fått utbildning från början. Jag har lika svårt att anse en häst som lovande om man ser den springa lös och man bara tittar på hur den rör sig när den är lite uppspelt. En lovande häst för mig är en häst som är inriden, och man kan se hur den beter sig under ryttare och kunna se vad som kan bli bättre. och att det ska finnas tid för att utveckla den mer så man kan ha tillgång till den under många år.

Ok, det är ju lite svårt att förstå att det inte var din åsikt att den var "lovande". Ber ödmjukast om ursäkt.

"Hela rasen" låter bra och visst är arabhästen en häst du kan ha till allt; men hade det gått att förena allas intressen under ett tak, så hade det redan varit så nu enligt min mening. Istället har vi en massa frustrerade människor med stort engagemang som inte får sina röster hörda. Det saknas verktyg för utvärdering och uppföljning av aveln. Det saknas marknadsföring och gemensamma krafttag för avel av araber som presterar.

Det är dags att ge upp tanken om gemenskap och dra igång något eget. Spring inte bakom showfolket; ta täten.

Ta täten? Om man gör helt olika saker springer man inte på samma bana. Huvudsaken är väl att man inte krockar?

...och sen blir jag lite full i skratt när folk blir ERBJUDNA att köpa häst.
Precis som att det vore nåt helt fantastiskt, att ens bli tillfrågad om att köpa en häst.

Ni härinne, allihopa! Jag ERBJUDER er att köpa våra gamla utbytta fönsterbågar.

... och alla inom show som känner sig hotade av den nya BRUKSARABföreningen skulle naturligtvis vara välkomna där också. ;) Men, det borde då ingå att man som medlem naturligtvis fullföljer de avelskrav som den föreningen har med röntgen (med officiella resultat), bruksprov, listor på avkommornas prestationsresultat etc. :)

Tillägg:

OCH de som är medlemmar och därmed uppfyller kraven på sin avel, kan få ha loggan som kvalitetsstämpel på sin hemsida. "Medlem i BRUKSARABföreningen". Då vet ryttarna att AHA, då kan jag gå dit o kolla resultaten o statistiken. Perfekt i saluannonserna.

:p

... och alla inom show som känner sig hotade av den nya BRUKSARABföreningen skulle naturligtvis vara välkomna där också. ;) Men, det borde då ingå att man som medlem naturligtvis fullföljer de avelskrav som den föreningen har med röntgen (med officiella resultat), bruksprov, listor på avkommornas prestationsresultat etc. :)

OK? Jag vet inte varför du riktar detta till mig som för närvarande har både show och brukshästar i träning? Jag skiljer ganska hårt på äpplen och päron dock. Vår Ekemir tränas och matchas för tävling och andra av våra hästar för show av en anledning. Jag har en förhoppning att vår unghingst ska bli en bra "ridarab" med , men det får tiden utvisa. Vi kommer att träna honom under sadel också, (insch allah) när det är dags.

Inget personligt; bara kommentar till det du sa. För den som har intresse för både show o prestation kan man helt enkelt vara med i båda föreningarna om man vill. :)

Inget personligt; bara kommentar till det du sa. För den som har intresse för både show o prestation kan man helt enkelt vara med i båda föreningarna om man vill. :)

Då så! Jag är själv intresserad av båda inriktnngar men har svårt att se att man generellt kan få fram en häst som maxar i båda riktningar. Det är sällsynt, men eftersträvansvärt- frågan är hur vägen dit ser ut.

Nej det är det inte. Det kändes mest dumt. Om man blir erbjuden så ska man ju i så fall få köpa en häst till ett väldigt bra pris, som hästen kanske inte skulle kosta annars. Men jag var ju tvungen att skriva att jag blev erbjuden/tillfrågad eller vad man ska kalla det....eftersom jag själv aldrig skulle svara på en sån häst om den tex va på annons i den åldern, den "utbildningen" och det priset.

Fast jag tolkar nästan ditt inlägg som ett litet hån?

Inte hån direkt.
Men ofta när man hör liknande erbjudande så tolkar folk det som att de är utvalda, noggrannt, och att säljaren/den som skänker bort hästen, verkligen letat för att hitta rätt köpare.
Så är det i de flesta fall inte.

Men nybörjare i hästeriet tar det ofta som en stor komplimang när de tex blir erbjudna att få en gammal halt travare gratis.

Om man får en häst till ett mkt bra/skamligt lågt pris/till skänks så kan jag nog anse att man tillhör att vara utvald. OM det är en bra häst vill säga.

Men inte en häst som är skadad, inte bringar ngt värde eller har andra problem.

De hästar jag tackat nej till har varit friska hästar, som folk tror jag vill ha som avelsston.
Men, jag har (hade :grin: ) högre krav på mina avelsston att de ska ha en livmoder.

I de flesta fall har hästen sen istället gått på slakt.

KL

Tusan vad bra det går att klaga på SAHF!!
Så tråkigt att alla ni duktiga människor inte nominerar er själva eller föreslår någon annan. Och, kan jag tala om, det finns inte en enda från ridsporten som är villig att erbjuda sina tjänster!!! Jag har suttit i valberedningen i två år nu och de enda som är villiga att arbeta i SAHF är "showfolket".

KL

Ang. priser på araberna så kan jag berätta att en köpare kan betala en bra och t o m en mycket bra slant för en häst som har god exteriör, har en stam som de gillar osv. Den behöver varken ha varit på show eller vara inriden.
50 000 i de sammanhangen är "fickpengar".

KL

Tusan vad bra det går att klaga på SAHF!!
Så tråkigt att alla ni duktiga människor inte nominerar er själva eller föreslår någon annan. Och, kan jag tala om, det finns inte en enda från ridsporten som är villig att erbjuda sina tjänster!!! Jag har suttit i valberedningen i två år nu och de enda som är villiga att arbeta i SAHF är "showfolket".

Detta kan jag verkligen tro på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka