Sv: Arabiska fullblod
Värlrennomerade stuterier har svårt att sälja medelbra och sämre hästar. Det finn ett sug efter bra hästar, speciellt utanför Sverige. (Ett exempel ; Vår lillhingst rönte stort intresse förra säsongen och jag hade spekulanter från Israel, Belgien och Norge. Han är inte till salu och inte heller ut till leasing då han är en bebis.)
visst måste man marknadsföra sig och jobba lite ut mot marknaden, men det är rätt mycket hästar som köps och säljs även i skrivande stund. Prisbilden är splittrad och den blir ju inte mer enad av att man inom de egna leden klagar på att araben är en närmast osäljbar häst.
Det finns så många aspekter i detta.
Devere, jag har hållit på i över tjugo år och har aldrig trott att avel är något man kan leva på. Det handlar om att ösa pengar i ett stort svart hål för att uppnå glimtar av lycka när någon av ens uppfödningar lyckas. Men jag du har flera intressanta tankar där, bl a att en häst avlad för allround kanske inte är värd så mycket ute på marknaden. Kan vara så, men det borde finnas en marknad för bra och välutbildade allroundhästar. En nish där araben passar perfekt. Gäller att hitta och att marknadsföra där!
Annika, det är förstås så som du skriver. Vägen säljare-köpare går inte via de "vanliga" annonssidorna utan via referenser och kontakter. Men vill man vara med i den världen där de kontakterna finns?
Och också; hur kommer det sig att även välkända stuterier pratar om svårigheter att sälja? För även "kändisarna" får fram uppfödningar som inte har stjärnpotential och behöver ha en marknad för dem. Hur gör man när hästen kanske har en massa potential för ridning/tävling men ingen för showringen? Vill man alltid vara hänvisad till att nästan skänka bort dem och fortsätta göra dålig reklam för araben eftersom de ofta inte är utbildade och tävlade?
Värlrennomerade stuterier har svårt att sälja medelbra och sämre hästar. Det finn ett sug efter bra hästar, speciellt utanför Sverige. (Ett exempel ; Vår lillhingst rönte stort intresse förra säsongen och jag hade spekulanter från Israel, Belgien och Norge. Han är inte till salu och inte heller ut till leasing då han är en bebis.)
visst måste man marknadsföra sig och jobba lite ut mot marknaden, men det är rätt mycket hästar som köps och säljs även i skrivande stund. Prisbilden är splittrad och den blir ju inte mer enad av att man inom de egna leden klagar på att araben är en närmast osäljbar häst.
Senast ändrad: