Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det finns så många aspekter i detta.

Devere, jag har hållit på i över tjugo år och har aldrig trott att avel är något man kan leva på. Det handlar om att ösa pengar i ett stort svart hål för att uppnå glimtar av lycka när någon av ens uppfödningar lyckas. Men jag du har flera intressanta tankar där, bl a att en häst avlad för allround kanske inte är värd så mycket ute på marknaden. Kan vara så, men det borde finnas en marknad för bra och välutbildade allroundhästar. En nish där araben passar perfekt. Gäller att hitta och att marknadsföra där!

Annika, det är förstås så som du skriver. Vägen säljare-köpare går inte via de "vanliga" annonssidorna utan via referenser och kontakter. Men vill man vara med i den världen där de kontakterna finns?

Och också; hur kommer det sig att även välkända stuterier pratar om svårigheter att sälja? För även "kändisarna" får fram uppfödningar som inte har stjärnpotential och behöver ha en marknad för dem. Hur gör man när hästen kanske har en massa potential för ridning/tävling men ingen för showringen? Vill man alltid vara hänvisad till att nästan skänka bort dem och fortsätta göra dålig reklam för araben eftersom de ofta inte är utbildade och tävlade?

Värlrennomerade stuterier har svårt att sälja medelbra och sämre hästar. Det finn ett sug efter bra hästar, speciellt utanför Sverige. (Ett exempel ; Vår lillhingst rönte stort intresse förra säsongen och jag hade spekulanter från Israel, Belgien och Norge. Han är inte till salu och inte heller ut till leasing då han är en bebis.)
visst måste man marknadsföra sig och jobba lite ut mot marknaden, men det är rätt mycket hästar som köps och säljs även i skrivande stund. Prisbilden är splittrad och den blir ju inte mer enad av att man inom de egna leden klagar på att araben är en närmast osäljbar häst.

Senast ändrad:

Jag tycker absolut inte det är fel att en ridhäst utbildas, för mig är det en förutsättning för att hästen både skall vara hållbar samt att det skall vara någon glädje i ridkonsten. Likväl som att ryttaren utbildas!

Att jag värjer mig mot det Du/Ni skriver i detta ämne är för att jag uppfattar det som att det är ett mantra som då också säger att arabhästen är dåligt utbildad. Att rasen kräver det och så är det inte för mig. Enskilda ekipage JA säger jag som hatar att se hästar gå bakom och att de inte är tillräckligt tränade för att orka bära sig.

För mig finns det en stor variation i utbildningsnivå hos såväl häst som ryttare, en hel del av de ekipage jag såg förr gjorde verkligen ingen människa glad, men det var banne mig inte hästarnas fel om jag säger så ;) om jag inte missminner mig så delades den uppfattningen av en utländsk domare som skulle döma ridklasser vid Riks för ett antal år sedan ;)

Jag tycker absolut inte det är fel att en ridhäst utbildas, för mig är det en förutsättning för att hästen både skall vara hållbar samt att det skall vara någon glädje i ridkonsten. Likväl som att ryttaren utbildas!

Att jag värjer mig mot det Du/Ni skriver i detta ämne är för att jag uppfattar det som att det är ett mantra som då också säger att arabhästen är dåligt utbildad. Att rasen kräver det och så är det inte för mig. Enskilda ekipage JA säger jag som hatar att se hästar gå bakom och att de inte är tillräckligt tränade för att orka bära sig.

För mig finns det en stor variation i utbildningsnivå hos såväl häst som ryttare, en hel del av de ekipage jag såg förr gjorde verkligen ingen människa glad, men det var banne mig inte hästarnas fel om jag säger så ;) om jag inte missminner mig så delades den uppfattningen av en utländsk domare som skulle döma ridklasser vid Riks för ett antal år sedan ;)

Många, många arabhästryttare håller låg standard. Men om vi tar en annan rasförening av samma storlek och kikar på ekipagen där -är det så mycket bättre kvalitet? Ge gärna exempel. Ridekipagen på riksen är ett tvärsnitt- alla får vara med ingen behöver kvala. Sätt upp ett tioårsmål för att på en realistisk nivå höja kvaliteten.

Principer är av ondo tycker jag.
Blir du erbjuden 3 mille från UA tex så vilken rätt har du att tacka nej?
Man har möjligheter att kanske ge sina barn en bättre utbildning, lägga en grundplåt för deras framtida boende osv.

Å andra sidan så tror jag inte för mitt liv att en liten uppfödare tackar nej till några miljoner vare sig de har ungar eller ej.

Det är ingen principsak Annika.
Mina hästar är ingen produkt. Jag bedriver ingen fabrik där produkterna tillverkas och senare skickas mot högsta pris.
Jag förstår att tre miljoner är lockande, jag förstår att jag borde tänka mer så.
Det är klart: känner jag till köparen och jag VET att hästen får det bra är valet lätt. Men sälja mot en prislapp bara: nej.
Många som säljer vill ställa ledande frågor så att överlämningen känns bättre. Jag vill veta!
Men å ena sidan: jag avlar endast till mig själv. Skulle jag ändå sälja ska hästen kunna få det minst lika bra, helst bättre än vad jag själv kunnat erbjuda den.

Tja, hon som äger Butterfly Flip tackade ju nej flera gånger till riktigt stora pengar.
Och vad jag vet så har hon inte ens barn.

Det är många större stuterier som inte får sålt sina jättefina hästar, varken på blocket, hästnet, kontakter.
De skänks bort i princip.

Ang " bra" kontakter: Jag skulle aldrig sälja min häst till UAE eller SA (eller liknande).
Då tar jag hellre bort hästen där jag vet att den har det bra.

Ojojoj, nu blev jag brysk!

Vänta nu, har hästarna i UAE det inte "bra"? Säger vem? (Tänk på var hela anti-spöa-hastar-på-show kommer i från- inte sverige i alla fall. Vilka använder "horse mapping" mer än samtliga andra länder?? Jag tror Jordaninen hör till arabemiratet, ungefär) Det finns minst lika många bra ägare i UAE som i Sverige.

Detta var en generalisering som var ruskigt fördomsfull, ser det ut som. Om du i samma andetag skrivit "eller USA eller Australien2 skulle jag köpa det.

Ska jag bo i Emiraten så är jag definitivt hellre häst än kvinna ,och JA jag har erfarenhet av att bo där.

Senast ändrad:

Där håller jag inte med dig fullt ut.
Vad är BRA hästar?

Du/ni har just köpt ett antal. Har du köpt av de eftertraktade "bättre" hästarna? Har du köpt av mellanlagret? Bottenskrapet?

Blir du erbjuden 3 mille från UA tex så vilken rätt har du att tacka nej?
Som ägare till hästen har du all ""rätt" - och enligt mig även en skyldighet att se till att de hästar man föder upp till världen får ett gott hem om man säljer dem. Har man förmågan att sälja med ett leende till någon där hästen kommer till ett framtida lidande säger det en hel del om den personen. Såna människor borde hålla på med bilar eller juveler istället för levande varelser.

Vi kan ta med fler länder om du vill.
Jag har varit i UAE så lite har jag sett.
Min väninna har jobbat professionellt där och hon har sett mer.

Precis. Det är därför det kändes lite starkt när du "för ditt liv" inte kunde tro att folk kunde tacka nej när nåt trycker upp pengar i ansiktet på en.

Men såna finns det, många. Särskilt inom travet. Glädjen att äga en bra häst går inte att värdera i pengar.

Som ägare till hästen har du all ""rätt" - och enligt mig även en skyldighet att se till att de hästar man föder upp till världen får ett gott hem om man säljer dem. Har man förmågan att sälja med ett leende till någon där hästen kommer till ett framtida lidande säger det en hel del om den personen. Såna människor borde hålla på med bilar eller juveler istället för levande varelser.

Håller med till punkt och pricka!
Sånt får mig kräksjuk. Snack om produkter, fabriker och MASKINER när vi pratar personliga arabhästar. Uh!

Vad är BRA hästar?

Du/ni har just köpt ett antal. Har du köpt av de eftertraktade "bättre" hästarna? Har du köpt av mellanlagret? Bottenskrapet?

Vad är det du vill säga? Vad tycker DU? One mans treasure is another mans trash.

Vad är BRA hästar?

Jag gissar att hon köpt de hästar HON gillar?

Jag har ingen åsikt.
Men jag ställer frågan: från vilket lager har DU handlat?

Döm själv. Jag behöver inte redogöra för mina affärer här eller någon annanstans, inte heller indikera prisbilder eller liknande. Du har en egen uppfattning om vad som är "bra", följ den känslan när du gör dina egna affärer. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka