Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Ja det förutsätter jag :)
Men fortfarande, poängen jag vill åt är:
Vad är då BRA hästar? Vad är bra?
Tempen skriver att det är dåliga, mellanlagrethästar som är svårsålda och att det finns en marknad för BRA hästar. Hon har just handlat många olika: har hon köpt från topplagret? Mellan? Vad är bra???
I mina ögon finns det många BRA hästar till salu på hästnet, blocket och andra annonssiter. Fina hästar som inte blir sålda.
Och då anser Tempen att det är mellanlagret och bottenlagret (vilket det kanske är), då vill jag jättegärna ha exempel på vad som ÄR bra.
Jag funderar!

Preciiis. Men du vill gärna tro att du handlat från topplagret. Eller hur?
Det kanske du har. Men.

Prislappen (som jag struntar i vad du betalat) sätts på säljarens inrådan. "Unik stam", halvbror med Xxx", "framgångsrika linjer", "exotisk look" osvosv.
Man betalar vad man kan tänkas betala för att få just DEN kombinationen.
Men... Är det ett toppskikt? Blir hästen bättre bara för att köparen betalar? Blir inte hästen bra först då den presterat mer än snörsnurrning?
En bra häst värd dollars från det ÖVRE skiktet är den som har en sund, hållbar exteriör och som bevisligen håller för ändamålet. OCH är vacker så det förslår.
Men det är inte "bra nog" åt många andra, det vet jag.

Ja det förutsätter jag :)
Men fortfarande, poängen jag vill åt är:
Vad är då BRA hästar? Vad är bra?
Tempen skriver att det är dåliga, mellanlagrethästar som är svårsålda och att det finns en marknad för BRA hästar. Hon har just handlat många olika: har hon köpt från topplagret? Mellan? Vad är bra???
I mina ögon finns det många BRA hästar till salu på hästnet, blocket och andra annonssiter. Fina hästar som inte blir sålda.
Och då anser Tempen att det är mellanlagret och bottenlagret (vilket det kanske är), då vill jag jättegärna ha exempel på vad som ÄR bra.
Jag funderar!

De allra flesta araber i sverige som ligger på hästnet är inte topplagret. Man kan alltid göra fynd, visst. Men att du hittar nästa Bernard där är föga troligt.
Jag har köpt mina efter vad jag vil pussla ihop själv, plus en ridhäst.

Jupp! Men jag får inte ihop det med de hästar som säljs för 3 mille.
Nu ska jag inte smöra för dig Annika.
Men din Berra. Skulle han visa sig hålla för prestation är han för mig obetalbar. Han är komplett och så väl sammansatt att jag hittar inga fel på hästen, av det jag sett. Där är min mall på en arabhäst.

På min och Mts hemsida som ettåring. Sen ångrade jag mig när folk började ringa ...

Tackar för smöret som jag kan klicka ner i gröten ;)

:bow::bow::bow: för det Du och Trötter för fram här.

Hur kan man sälja ett liv för pengar?

Hur kan man sälja sin bästa vän för pengar?

Jag förde in orden vara, marknad i diskussionerna för att just få fram att hästen har blivit en handelsvara. Man köper och säljer hästar som andra byter skor och gräset är alltid grönare på andra sidan.

Var finns lojaliteten mot hästen och hästens liv? Har man inte ett ansvar för det liv man producerar eller tar det slut så fort man avyttrat hästen? Och vad har man för ansvar för det liv man köpt?

:bow::bow::bow: för det Du och Trötter för fram här.

Hur kan man sälja ett liv för pengar?

Hur kan man sälja sin bästa vän för pengar?

Jag förde in orden vara, marknad i diskussionerna för att just få fram att hästen har blivit en handelsvara. Man köper och säljer hästar som andra byter skor och gräset är alltid grönare på andra sidan.

Var finns lojaliteten mot hästen och hästens liv? Har man inte ett ansvar för det liv man producerar eller tar det slut så fort man avyttrat hästen?

Då menar jag att det där är lite naivt. För det första; inköpspriset är egentligen rätt ointressant för en seriös köpare. En billig häst och en dyr häst kostar lika mycket att hålla , vilket är den stora kostnaden.

Hästen ÄR till en vis del en handelsvara, det går inte att komma ifrån. "Produkten" man vill ta fram varierar från uppfödare till uppfödare. Detta måste inte gå emot att man tar ett ansvar och behåller ett intresse för hästen då den är såld.

Annika L med kompani är goda förebilder- så mycket av deras tid som gått åt till Berras lillebror och mina funderingar!

Precis.
Och det var därför jag förde in på min stuterilogga:"what you do in life, echoes in eternity"
Man har ett ansvar som räcker längre än en avslutad affär.
Vad avlar vi för?

Lustigt att jag kritiserat tidningen Hästen för att skriva om arabhästen som en produkt och en industriell vara. De hänvisade till källan och det får stå för dem, jag delar INTE deras/hans åsikter. Det är en dålig reklam för rasen.
Alla är vi olika!

Men varför då sitta här och diskutera ekonomi, försäljning osv. Det är vä lika bra och sätta sig i halmboxen och mata på, avla på och sen gnälla livet ur sig för ingen vill köpa ens uppfödning. Jag förstår känslorna mycket väl. Jag har levt intakt med mina ston och i synnerhet med Gwiazda som jag sörjer så oerhört fortfarande.

När jag säljer min "vara" som då även är min älskling gör jag det till en person som jag ser det kan ge hästen ett bra liv.
Jag har sålt till fantastiska människor som jag håller kontakten med.
Det är alltid ångest att sälja men känns så bra när den nya ägaren ger hästen tid och de möjligheter jag inte kan ge.
Aldrig jag säljer någon av mina älsklingar för 3 mille till någon i långtbortistan där jag inte har någon aning om hur hästen hanteras.
Mina hästar får mycket kärlek och bekräftelse och är vana vid det så jag säljer till dem som kan fortsätta med det.
Ingela

Lustigt att jag kritiserat tidningen Hästen för att skriva om arabhästen som en produkt och en industriell vara. De hänvisade till källan och det får stå för dem, jag delar INTE deras/hans åsikter. Det är en dålig reklam för rasen.
Alla är vi olika!

Ge då exempel på bra reklam. Vad borde det stått? "The Arab Horse Industry" säger man i USA, vad skulle vara mer ... publikvänligt?

Dina värderingar måste inte vara de enda rätta och vad du lägger i ordet "produkt" är färgat av dina egna erfarenheter och trossatser. Det råder knappast konsensus att "produkt" är ett fult ord.

:bow::bow::bow: saknar gilla-knappen så det får bli bugningar istället :)

Det måste vara fantastiskt att som uppfödare hitta hem som värdesätter och tar hand om hästarna på det sätt som man själv vill. Kör en till :bow::bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka