Sv: Arabiska fullblod
Det Du beskriver är väl det som är kärnan i hela aveln, antingen att ha en egen linje - oavsett vad marknaden tycker - eller avla för marknaden och anpassa sig hela tiden.
Personligen föredrar jag de som har en egen linje, ett eget tänk helt enkelt, med kanske till och med unika blodslinjer. Detta med bevarande av blodslinjer talas det ju sällan om, men är det inte önskvärt sett ur ett bredare perspektiv?
Ibland kan man se saluhästar - ofta för billig peng - där man tänker wow - så nära den och den hästen, men som sagt det verkar inte vara så vanligt tänk, eller?
Att avla för marknaden blir ju litet som följa John, alla betäcker med snarlika hingstar, frågan är vem får "bästa" fölen och hur marknaden värderar fölen.
Det första behovet att fylla är ju att någon vill ha häst, dock kan jag tänka mig att arabvärlden är speciell på det sättet (kanske som travarvärlden) att man kan vara hästägare utan att vare sig vara kunnig eller ta hand om sin häst. Den målgruppen är väl framför allt för showhästar egentligen.
Det andra behovet är ju då att när någon vill ha häst så skall den välja arabhäst. Fast då måste man ju veta vilka grunder personen ifråga vill ha häst på, tävla, mulle etc. och det var väl här som SAHF eller annan hade en uppgift att fylla, att presentera HELA RASEN och dess olika användningsområden