Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

I all ödmjukhet :) menar Du att Du tycker att tyckande baserat på personliga värderingar är sakfrågor? Menar Du att någons åsikt om någon annans åsikt är en sakfråga?

Jag frågar för jag förstår inte resonemanget riktigt ;)

I övrigt håller jag helt och hållet med om att skilja mellan sak och person :)

Tyckandet tillhör mig eller dig.
Du får tycka, känna, anse och diskutera vad du vill med mig. Jag kanske inte håller med dig men respekterar dig ändå.
Säger du att jag tycker/känner fel blir jag tvär.

Alltså: "du är inte en dålig människa för att du gjorde si eller så, utan jag anser att ditt val av "act" var fel".
För mig är det skillnad på sak och person.

Mina reflektioner är mina. Vissa delar den, vissa inte. Jag har inget behov få över folk " på min sida", det gör mig inte starkare eller tvärtom svagare.
Mina åsikter är mina, kanske jag ändrar mig om någon kan motivera sin sida nog mycket, ingenting är gjutet i sten.

Kl
För att sälja in en vara måste man sniffa upp en kundkrets som har behov av just den vara man representerar eller om man är riktigt snitsig, skapa behov. Så byggs trender upp, man skapar behov.
Är det så att intresset börjar sina för en tidigare populär vara, så tänk om, tänk förbättring.

Finns det någon som kan skapa ett behov hos folk att de verkligen behöver ett arabiskt fullblod? Fint att gå ut på stan med t e x?
Nej så klart inte.

Vi som är intresserade av avel och vill sälja lite avkommor måste vara klara och tydliga med våra mål men även förstå och acceptera att kunder inte alltid vill ha det vi enskilda vurmar för.

Till dig, Matisse ler...
259fyf9.jpg

:D:D

Den här bilden gillar jag!!!!

En leende arabhingst i gröngräset, lite lerig efter att ha rullat sig, fjärran från smink och balsam och glansspray! Heder åt dig som vågar visa din hingst i naturligt tillstånd! För en vacker häst klarar av att vara vacker även i "morgonrock och tofflor med kaffekoppen i handen" ....

Och underbart leende måste jag säga ...:)

Puh, behövs lite bilder mellan varven!:D

En vit häst i snö är bara så läckert, jättevackra bilder på en vacker häst!:d

Samma här. Jag skriver inget om SAHF . Så det vill jag inte blanda mig in i.

Det enda jag står för och alltid kommer att stå för är arabens användningsområde som ridhäst. Men övrigt blandar jag mig inte in i. Shower, avel etc och dylikt är inte riktigt dom ämnen som intresserar mig.

Men genom att stå upp för och visa på arabens duglighet kan du göra och gör redan en hel massa för rasen!

Du glömmer att premiera faktumet är hästen faktiskt ÄR vit.

När jag fotar min i snö får jag en beige-brun-grå och ibland lite rosa häst i kritvit snö.. Inte alls lika vackert.

Jattefin häst iaf Josefiine!!

/Lavinia, travade med pållan idag- säkert 10 meter eller nåt.

Puh, behövs lite bilder mellan varven!:D

En vit häst i snö är bara så läckert, jättevackra bilder på en vacker häst!:d

Det Du beskriver är väl det som är kärnan i hela aveln, antingen att ha en egen linje - oavsett vad marknaden tycker - eller avla för marknaden och anpassa sig hela tiden.

Personligen föredrar jag de som har en egen linje, ett eget tänk helt enkelt, med kanske till och med unika blodslinjer. Detta med bevarande av blodslinjer talas det ju sällan om, men är det inte önskvärt sett ur ett bredare perspektiv?

Ibland kan man se saluhästar - ofta för billig peng - där man tänker wow - så nära den och den hästen, men som sagt det verkar inte vara så vanligt tänk, eller?

Att avla för marknaden blir ju litet som följa John, alla betäcker med snarlika hingstar, frågan är vem får "bästa" fölen och hur marknaden värderar fölen.

Det första behovet att fylla är ju att någon vill ha häst, dock kan jag tänka mig att arabvärlden är speciell på det sättet (kanske som travarvärlden) att man kan vara hästägare utan att vare sig vara kunnig eller ta hand om sin häst. Den målgruppen är väl framför allt för showhästar egentligen.

Det andra behovet är ju då att när någon vill ha häst så skall den välja arabhäst. Fast då måste man ju veta vilka grunder personen ifråga vill ha häst på, tävla, mulle etc. och det var väl här som SAHF eller annan hade en uppgift att fylla, att presentera HELA RASEN och dess olika användningsområden ;)

Forts

om nu SAHF är mer för show eller hur man nu vill uttrycka det så kanske den rätta organisationen för att hjälpa alla uppfödare de facto inte är SAHF utan ARAB?

ARAB vars kunder är såväl uppfödare (det är väl främst dem de lever på) och hästköpare. Eftersom de dessutom har högsta ansvaret för aveln av det arabiska fullblodet i Sverige så vore det väl naturligt att också göra något för aveln?

En sak, i det här sammanhanget kanske vi skall vara väldigt tydliga med.
Inom varenda hästras så finns det ägare som knappt har klappat hästen.
De vill tjäna pengar på sin investering. Så att vi inte bara lägger skulden på investerare i araberiet ;)

Där vi är unika med vår arabhäst är legenderna, arabhästen historia, den eminenta stridshästen och framförallt den sociala goa familjehästen.

till alla som känner sig berörda;
vi har som plan attlägga en del av vår verksamhet på körning. På sikt fyrspann, med benägen hjälp och rätt hästmaterial. Tips på lämpliga blivande förlöpare mottages tacksamt. Det är en lång process att bygga ett spann från noll, men ett stolleprov ska man väl alltid ha på gång.

Jag lägger inte skulden på någon, jag är endast intresserad av att försöka få en bild över hur saker och ting ser ut :)

Att det finns investerare gör ju att det finns ytterligare en målgrupp, vilket uppenbarligen är till gagn för i alla fall några :)

Även om jag fortfarande högst personligt har oerhört svårt att se ett liv, i detta fall en hästs liv, som en handelsvara, andra har en annan syn :) .

----

En helt annan sak apropå det Du sade tidigare om att det är svårt att få folk till styrelsen.

Vad jag förstår har en person ur styrelsen, och för mig är detta en sakfråga och inget annat, agerat såsom värderingsman SAHF, och i åtminstone två sammanhang värderat hästar åt en medlem, vilket varit till nackdel för annan medlem. Dessa värderingar har varit/använts i officiella sammanhang! Till att börja med är personen ifråga inte värderingsman. Sedan finns det ju ett par faktorer till som är försvårande omständigheter. Vad gör man åt detta? Tystar ner?

Ta reda på mer fakta om värderingarna tycker jag. ÄR det så enkelt som det ser ut?. En vara som värderas vid en tidpunkt i ett syfte kan ha ett annat värde senare. Har värderingen gjorts i syftet som det använts till? Vid den tidpunkten? VET personensom bedömde värdet att värderingen använts på det sättet, som alltså var till nackdel för någon annan?

Han är så fin CK!

Är han den hingsten som skall föra Eldorados och Elcateros blod vidare?

Ser gärna fler bilder på honom, och grattis igen till Er båda för landslagsplatsen!

Visst är han. Och hans 2-årige son är banne mig ännu finare. Undrar om det kan vara värt att spara den som hingst?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård