Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så mycket kärlek han har gett oss Både Erucj och Festsson är födda -01 och jag törs inte tänka på hur den ena skulle klara sig utan den andra, planen är i alla fall att båda två ska fylla 30 år minst. Nu måste jag allt få lite medvind med hästeriet.
Araberna och Arabkorsningarna in i Blå Basen!
Jordbruksverket ställer en hel del krav på avelsorganisationerna. Bland annat måste vi tillhandahålla de uppgifter (t ex om prestationer) som behövs för att genomföra ett program för förbättring, avelsurval eller rasens bevarande.
Svenska Hästavelsförbundet, SH, har en databas – Blå Basen – till vilken man bl a överför tävlingsdata från Ridsportförbundet.
Istället för att själva utveckla något liknande har vi beslutat att träffa avtal med SH om köp av vissa tjänster, bl a att utnyttja Blå Basen för prestationsuppföljning.
Vi kommer inom kort att överföra basuppgifter om alla våra registrerade hästar till Blå Basen och SH kommer sedan att matcha tävlingsinformationen mot våra hästar.
På sikt förväntar vi oss att även tävlingsresultat från galoppen och westerntävlingar kan tas in i Blå Basen, liksom våra egna utställningsresultat.
Blå Basen återfinns via SHs hemsida www.svehast.se
*KL*
Jag kan nog relativt snabbt slänga upp en hemsida med databas över friska arabhästar(hingstar?), om folk är intresserade. (Jag vet att jag är det)
/Lavinia, har inte fått några mulpussar idag...
Tempen - fin Tjata Matisse!
Lavinia - Bra förslag! Om jag får tycka - vill jag gärna lägga till att man ska skicka kopior på röntgenplåtar / utlåtande från veterinär med hästens namn / ev chipnr innan det förs in i databasen. Annars blir det enkelt att bara säga att ens häst är röntgad ren... I denna databas kan ju även CA / SCID resultat läggas in?
Jag kan också hjälpa till med att föra databas, om någon annan gör sidan. Är inte så haj på detta med datorprogram...
/har fått flera mulpussar imorse!
Elisabeth Ivarsson har ju gjort en förteckning! svenskaarabhingstar.eu/
Jag ska nog byta nick till "tjata Matisse"? Det är vad jag gör hela dagarna...