Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

*KL*

Jag kan nog relativt snabbt slänga upp en hemsida med databas över friska arabhästar(hingstar?), om folk är intresserade. (Jag vet att jag är det)

/Lavinia, har inte fått några mulpussar idag...

januari8.jpg

Jag är så löjligt stolt över mitt arabiska fullblod, född 2009. :love:

Måste bara få dela med mig av denna fina kille! Jag behöver fortfarande (efter 18 månader) massor av tid för att begripa honom, men allt går bara bättre! Uppfödaren har också gett mig sitt fulla förtroende. Älskar denna känsliga och välvilliga hästras! :D

Stil+6.jpeg

Så mycket kärlek han har gett oss :love: Både Erucj och Festsson är födda -01 och jag törs inte tänka på hur den ena skulle klara sig utan den andra, planen är i alla fall att båda två ska fylla 30 år minst. Nu måste jag allt få lite medvind med hästeriet.

Men så söööööt!!! Jag dör!!:love::bow:

Tempen - fin Tjata Matisse! :)

Lavinia - Bra förslag! Om jag får tycka - vill jag gärna lägga till att man ska skicka kopior på röntgenplåtar / utlåtande från veterinär med hästens namn / ev chipnr innan det förs in i databasen. Annars blir det enkelt att bara säga att ens häst är röntgad ren... I denna databas kan ju även CA / SCID resultat läggas in?

Jag kan också hjälpa till med att föra databas, om någon annan gör sidan. Är inte så haj på detta med datorprogram... ;)

/har fått flera mulpussar imorse!

Hej!

Ja men precis!

Man får ha nån som "modererar" databasen, som naturligtvis får se papper på att hästen är ok. Man skulle kanske ha nåt i stil med "ok enligt uppgift" och "ok enligt papper" (fast uttryckt i smartare ordalag- såklart!). Att bara lita på muntlig info kan ju kännas lite vanskligt.

Jag ska fundera lite på hur man enklast lägger upp det, men det borde verkligen inte vara så himla svårt. Steg 1 borde ju bara vara att "moderator" kan logga in (vem som helst ska väl helst inte kunna lägga in hästar- eller ska man det??.. Hmm nu blev jag fundersam..) och lägga upp häst med namn/chipnummer (regnummer?) och sen kan fylla i huruvida hästen fått grönt på de olika testera och röntgen:-). Det är verkligen inte en jättesvår uppgift och jag hoppas ju kunna avla på min i framtiden (om hon håller) och då vill jag ju ha en ren hingst :-) (dvs jag tjänar i förlängningen på det).

/Lavinia, inga mulpussar idag heller- men imorgon blir det hela dagen mulpussar för att fira att gamla jobbet är slut och nya börjar på fredag.

Bra idé!! Jag tycker inte man ska skicka kopior på röntgenplåtar för de ska inte granskas av någon annan än en veterinär. Utan kopia av utlåtande av veterinär, tycker jag!

Varför är hingstägarna mer benägna att testa för scid och ca än att röntga?!

Ja, det är såklart vettigare. Själv kan jag ju titta på en röntgenplåt och helt missa benbrottet :-).

/Lavinia, sitter på jobbet och planerar hur databasen ska byggas:-)

kl

Hittade intressant info på ARAB's hemsida:
Araberna och Arabkorsningarna in i Blå Basen!

Jordbruksverket ställer en hel del krav på avelsorganisationerna. Bland annat måste vi tillhandahålla de uppgifter (t ex om prestationer) som behövs för att genomföra ett program för förbättring, avelsurval eller rasens bevarande.

Svenska Hästavelsförbundet, SH, har en databas – Blå Basen – till vilken man bl a överför tävlingsdata från Ridsportförbundet.

Istället för att själva utveckla något liknande har vi beslutat att träffa avtal med SH om köp av vissa tjänster, bl a att utnyttja Blå Basen för prestationsuppföljning.

Vi kommer inom kort att överföra basuppgifter om alla våra registrerade hästar till Blå Basen och SH kommer sedan att matcha tävlingsinformationen mot våra hästar.

På sikt förväntar vi oss att även tävlingsresultat från galoppen och westerntävlingar kan tas in i Blå Basen, liksom våra egna utställningsresultat.

Blå Basen återfinns via SHs hemsida www.svehast.se

:banana:

När jag åkte in och röntgade mitt sto var det helt omöjligt att få ett skriftligt utlåtande från nån utav de på dagen arbetande veterinärerna på kliniken (hyfsat stor klinik i mälardalen), men fick en muntlig utvärdering utav plåtarna samt CD kopia på bilderna.

Veterinärerna som jobbade där sa att det var upp till varje rasförening (så vitt de viste) att välja ut en veterinär som gav sitt utlåtande och så vitt jag vet har inte ARAB det så CD skivan ligger hemma hos mig men jag kallar min häst röntgad kotor, knän och has röntgad UA

Varför få väljer att visa sina röntgen resultat eller inte röntgar alls är inte så klurigt att lista ut - dålig publicitet och letar man inte hittar man inte.
SCID är inte så vanligt längre och är väl resensivt? Precis som CA, så en bärare utav CA kan man fortfarnade avla på men kombinera inte med en annan bärare.
OCD/cystor vill väldigt få chansa med då vi inte vet 100% nedärvningen.

Det var lite märkligt att de inte ville lämna ett utlåtande för det krävs ju alltid, tex kräver försäkringsbolagen det, vid köpebesiktning osv..

På "min" klinik anger de vilken klass hästen hamnar i klass 0 = inom normala gränser, klass 1: mindre fynd som anses ej påverkar hästens användbarhet etc.
Bra tycker jag.

*KL*

Jag kan nog relativt snabbt slänga upp en hemsida med databas över friska arabhästar(hingstar?), om folk är intresserade. (Jag vet att jag är det)

/Lavinia, har inte fått några mulpussar idag...

Elisabeth Ivarsson har ju gjort en förteckning! svenskaarabhingstar.eu/

Senast ändrad:

Tempen - fin Tjata Matisse! :)

Lavinia - Bra förslag! Om jag får tycka - vill jag gärna lägga till att man ska skicka kopior på röntgenplåtar / utlåtande från veterinär med hästens namn / ev chipnr innan det förs in i databasen. Annars blir det enkelt att bara säga att ens häst är röntgad ren... I denna databas kan ju även CA / SCID resultat läggas in?

Jag kan också hjälpa till med att föra databas, om någon annan gör sidan. Är inte så haj på detta med datorprogram... ;)

/har fått flera mulpussar imorse!

Jag ska nog byta nick till "tjata Matisse"? Det är vad jag gör hela dagarna...

Ja men så bra.

Synd bara att det var så svårt att hitta endast ua hingstarna.

/Lavinia, som är lite bortskämd med sökbarhet.

Tog några bilder när det var sådär riktigt kallt och soligt för ett par dar sen.

Så här blev det:

KA Kornelia (Metro- Kanoria)
555368_523779340986967_1274533231_n.jpg

TA Neva (Mirroh- Narinne)
23340_526682600696641_1556159878_n.jpg
'

Plannja (Etogram- Palma)
269310_526682544029980_1764203920_n.jpg

Pakistan (Flak- Prolarna)
601124_526681544030080_1136986424_n.jpg

På tal om att bildbomba ....:o

Oj så fint!

Pakistan ser verkligen ut att ha lagt på sig fint! Bra jobbat!! :D

Önskar mig fler bilder på honom :p

Ja, vilken skillnad på Pakistan om man jämför med de första bilderna du la ut.

Vad härligt det är satt se fluffiga arabpälsbollar i snön :)

Men vilka underbaringar Cornelia!

Superfina Pakistan!! Får man fråga vad du matat honom med, verkligen fint jobbat, önskar mitt spjälstaket till häst kunde "komma igen" någon gång han också.

*fick en stark impuls att hoppa upp på den däringa KA Kornelia*, såg ut att ha en väldigt inbjudande rygg. :D

Hahaha, ja, han var ju tunn som ett streck när han kom, tappade massor på resan ner, som äldre hingstar lätt gör. Så jag/vi har tryckt i honom luzern, Avel och hö i sådana mängder att jag knappt trodde att det var möjligt ....
Jag vågade knappt lägga ut bilder på honom när han kom (gjorde ju det på fb och fick förstås genast påhopp) eftersom folk så lätt tror att man inte ger sina hästar mat.

Nu är han förstås lurvig, och på bilden har han legat på en inte så ren fläck som synes, men hade tänkt ta lite nya bilder på honom när vädret är ok igen.

Jättekul att ni tycker att han ser fin ut nu, det gläder mig stort för vi har jobbat som illrar på det!!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024