Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det kan det väl vara med tanke på blodet :)

Tänker som så att i alla fall tills dess han är prövad - för att se vad han ger, och tills han får en bror ;) och sedan se vem som är bäste förärvaren av dessa.

Extremt långsiktigt arbete, puh!

Extra roligt med hingst som går distans.

Wow! Jag har inte sett så mycket av honom tidigare, ser gärna mer, gärna helkroppsbilder också om du har.
Härligt uttryck, mycket power.

Han är född -97. Gick 7 säsonger galopp, innan han kom hit som 10-åring.
Första året hade jag bara honom i avel, och red inte alls.
Sen kom jag på att det var ju tokigt att han bara gick och skrotade, så vi tog med honom på distansträningarna.
2009 gjorde han sin första distanssäsong. Han har nu gått 18 tävlingar, 6 segrar, 3 Best Condition.
Totalt tävlat 1360 km, och gått en fin 16-milare.
Och, som grädde på moset, aldrig utesluten.

Tror faktiskt att det kan vara nåt typ av rekord.

Ett tilläg till, sedan låter jag devere härja runt som hon vill utan att låta det störa mig;

om man inte ens kan diskutera i en tråd och bjuda på att man har fel ibland (alternativt kanske ska backa lite av ren hänsyn)utan hellre vilja täppa käft på varandra så ska vi nog inte förvänta oss att det ska gå att avla dyra djur till allas belåtenhet och nöje. Aldrig någonsin.

Jag förmodar det är mycket ensamt på toppen.

I hennes stam återfinns hingstar som åtminstone jag har dregglat över många gånger .....!
Mycket fint sto med karisma och power. Inte så konstigt med den stammen!

Att säga att "vi alla vet för litet" får nog stå för Dig själv.

En häst är egendom! Om Du behöver sätta Dig in i hur man värderar egendom så gör det, men inkludera inte alla i Din okunskap!

Håll Dig gärna till sakfrågan om Du skall diskutera ämnet, men vad jag förstår av Ditt inlägg så anser Du dig inte ha kunskapen och det är väl bra när någon snabbt inser att detta ämne har jag inte kompetens inom och då lämnar det istället för att bara tycka en väldans massa.

Nu tog du väl i? :eek:

Synd om tråden ska börja präglas av den här tonen.

Vilken fin bildserie du har lagt ut! Nog skulle det väl kunna ordnas möjligheter runt Näsbyholm där Sportcupen i regel anordnas..tycker jag.

dcdly8.jpg
Mer bildbomb. ekemir fyra år på korning i Belgien och Ekemir, plåtad av kanske nån i tråden i höstas sex år (min favvobild som jag använder överallt)
2corard.jpg

Nejmen hörni!
Vilket fint väder vi har! Och bilen... Går den bra?
:)

En fråga till dig Linn och övriga delaktiga:
Jag har tidigare lämnat in förslag om att göra en typ databas/lista på friröntgade individer, en s.k premieringslista (snällare variant av SKK:s)
Vet du hur snacket går kring detta, motiveringar osv?

Åh, va roligt, mer bilder!

Jag är så vansinnigt nyfiken på Ekemir, mest förstås för att han är besläktad med min Erucj... :o

Nu har jag så långsam uppkoppling så jag kan inte googla runt och "kolla" stammar men det ska iaf vara så att Erucjs mamma är mormor till Ekemir och de borde även ha Palas gemensamt på fädernet , farfars far för Ekemir och farmors far för Erucj...? Hoppas inte jag gjorde bort mig nu :D

De tre främsta anledningarna att jag köpte Erucj trots att han redan var riden/utbildad (vilket jag ser som en nackdel) var hans gångarter, storlek och härkomst, både stamtavlan och att han är uppfödd på Onsala spelade stor roll.

Berätta mer om era planer :bump:

o59nom.jpg
http://i47.tinypic.com/o59nom.jpg Ekemir som unghäst!

Jag tar det som en fråga om Mirre?
Han rids just nu av en duktig tjej och jag funderar på att fortsätta sponsra henne med Mirre längre tid förutsatt att han kan betäcka också- det handlar ju om så få ston att det ska fungera. Han ska ut på tävlingsbanorna framför allt, show är nog inte det allra första jag tänker mig med honom. Han ska självklart ut men inte som "karriär".
Lustigt du nämner Onsala, det var Hannah som tipsade mig om Mirre!

Det stämmer med Erucj, de har mycket gemensamt i stamtavlan!

Senast ändrad:

Nejmen hörni!
Vilket fint väder vi har! Och bilen... Går den bra?
:)

En fråga till dig Linn och övriga delaktiga:
Jag har tidigare lämnat in förslag om att göra en typ databas/lista på friröntgade individer, en s.k premieringslista (snällare variant av SKK:s)
Vet du hur snacket går kring detta, motiveringar osv?

:laugh:

Jag har också mailat ett par ggr och frågat om det finns tankar runt en sådan här databas men inte fått respons. Travsportförbundet ska tydligen ha en, jag är inte så insatt.

MIN tanke med detta är för att man gemensamt ska kunna jobba mot en friskare ras, INTE att smutskasta individer vilket verkar vara rätt populärt så fort en häst visar sig ha röntgenfynd :mad: OCD finns i alla arablinjer.

Jag har själv tävlat ett sto skadefritt upp till 100 km i distans och 110 i hoppning som hade lösa benbitar i framkotorna. Hon har fyra avkommor, tre är röntgade runt om och rena. Nr fyra är bara röntgad bakknän såvitt jag vet. Att hon hade OCD upptäcktes av en slump då hon röntgades på äldre dar pga skada orsakat av spark av kompis i hagen.

Senast ändrad:

Ja nu var det Ekemir jag syftade på men du får gärna berätta om planer för andra hästar också ;) Spännande!

Jag är också i den där sitsen när det gäller min hingst, har fått några förfrågningar om betäckning men jag vet inte riktigt hur mycket det i så fall kommer att "störa" andra planer så att säga.

Nu är jag Arab-ivrare av högre rang och den skarpsynte kan se att min lilla gula (hingsten) inte är en häst av sådant slag, därför kommer en liten förklaring:

Efter en helvetisk inledning på år 2011 fann jag mig äga EN häst (Erucj). Jag hittade ett ungsto som jag ville köpa men hon dog innan det hann bli av, jag lyckades aldrig repa mig efter detta, ingen annan Arab var "lika bra".

Jag hamnade i någon slags livskris och ville bara börja om från början, jag ville vara liten igen och sitta i timtal och klappa på min första ponny.

Sagt och gjort, jag köpte min första ponnys 19 år yngre bror. Han är ljuset i mitt liv och precis vad jag och Erucj behövde.

Stil+6.jpeg

Så mycket kärlek han har gett oss :love: Både Erucj och Festsson är födda -01 och jag törs inte tänka på hur den ena skulle klara sig utan den andra, planen är i alla fall att båda två ska fylla 30 år minst. Nu måste jag allt få lite medvind med hästeriet.

Senast ändrad:

35lhqbk.jpg

Kungen av att rulla i lerpölar kommer här, hittade just detta foto av Matisse på nätet. Jag tror han är två år här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård