Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

kl

Kliver in i tråden efter att ha skumläst igenom den.

Apropå det här med att nå ut till potentiella köpare..

Själv står jag och väger mellan vad jag ska satsa på för slags häst nu när min trotjänare lämnat in.

För många år sedan var jag på väg att köpa arab men livet ville annorlunda just då.

Jag själv är väldigt mycket allround mot klassisk dressyr. Vill ha en riktig tränings/tävling och skogskompis.
Har inte sett så många araber ute på tävlingar, det är ju lite tråkigt och för tanken till om araber inte håller måttet.

Ska kolla på en unghäst i helgen, arab. Nackdelen med oinriden häst är ju att jag inte kan känna hur vi passar ihop i ridningen.

Hur resonerar ni säljare kring en sån "vanlig" ryttare som mig, jag är inget wow inom ridningen men vill ändå kunna komma ut och tävla lite, finns det araber som passar?

Jag vågade knappt lägga ut bilder på honom när han kom (gjorde ju det på fb och fick förstås genast påhopp) eftersom folk så lätt tror att man inte ger sina hästar mat.

Jag tycker snarare det är större problem åt andra hållet. Folk ger sina hästar / djur för mycket mat. Jag ser fler feta djur än åt andra hållet och då ser jag nya varje dag.

För min egen del har det varit så att min första arab, ett ettårigt sto, och jag växte ihop och lärde oss av varandra. Hon är 22 nu och en once in a lifetime- häst....
Jag tror att just araben är en sådan häst som man verkligen kan utvecklas ihop med. Säkert vittnar fler än jag om det. De är så inkännande och samarbetsvilliga och har en förlåtande attityd (alla misstag jag gjort med henne!!:eek:), så har man en ödmjuk inställning och vill lära sig är det som om det smittar av sig på hästen.
Är övertygad om att du kan hitta en superb kompis att utvecklas med och tävla lite med bland araberna!

Håller faktiskt med dig där. Men tycker mig se att det är jättevanligt bland araber att de är i överhull, åtminstone de som visas på show. Man får absolut inte visa en slimmad arab, då hamnar man i slutet av klassen .... Vad säger ni andra, är det inte så?

Klart det finns araber som passar! Som det skrivits tidigare i tråden så ju araben en bra allroundhäst för den som vill göra lite av varje men som kanske inte har ambitionen att bli världsmästare i någon gren (förutom möjligen distans då ;) ).

För min egen del har det varit så att min första arab, ett ettårigt sto, och jag växte ihop och lärde oss av varandra. Hon är 22 nu och en once in a lifetime- häst....
Jag tror att just araben är en sådan häst som man verkligen kan utvecklas ihop med. Säkert vittnar fler än jag om det. De är så inkännande och samarbetsvilliga och har en förlåtande attityd (alla misstag jag gjort med henne!!:eek:), så har man en ödmjuk inställning och vill lära sig är det som om det smittar av sig på hästen.
Är övertygad om att du kan hitta en superb kompis att utvecklas med och tävla lite med bland araberna!

Där håller jag absolut med. Oj vad jag har utvecklats som ryttare tillsammans med dom 2 araber jag haft, det är som natt o dag mot bara för ett par-tre år sedan. Och jag ger hästarna kredit för det.

Och vad jag ser fram emot allt som jag o Moona har kvar att testa o göra tillsammans. :love: Möjligheterna känns nästan oändliga med en arab.

Fina bilder på vackerhästarna som vanligt :)
KL:

Ibland tar livet annorluna vändningar och du tvingas göra beslut som man aldrig trott att man skulle göra
Gangsterbruden Minna är för tillfället till salu.
Tiden och pengarna för att ha tre hästar uppstallade räcker helt enkelt till och Minna är allt för bra för att bara gå i hagen och skrota, hon behöver få en chans att komma ut och se världen.

180104_1852426473467_5309885_n.jpg

Ja minsann, visst är det så att man får fatta sådana beslut ibland! Har jag också gjort, med både sorg och glädje som följd. Sorg över att behöva lämna ifrån sig en underbar individ, glädje över att det blev så bra och hästen får möjligheter att utvecklas.

Hoppas att ni hittar en riktigt bra ny ägare till Minna så att ni också får känna den där glädjen!:)

Åååå vad jag ångrar en försälning men så jag även gläds åt att Tracy får den bästa omvårdnad man kan tänka sig..

Mmmm, vet precis .... Varenne (Alt- Yosefine) har fått det bästa liv som tänkas kan för en gosse som ÄLSKAR att springa fort och länge i skogen. Han har en helt underbar ägare/ryttare som tävlar honom internationellt i distans.

Men vilken vånda jag kände innan jag bestämde mig för att sälja honom! Han var då sex år, och först kom han till en tjej där det inte gick som jag hoppats. Det tog ett par vändor innan han kom till rätt ägare, och nu är jag enbart lycklig över att han får leva det liv han lever.

Han är en stor personlighet med ett stort hjärta, och både jag och stalltjejen sörjde flodvis med tårar över beslutet att sälja honom, samtidigt som vi såg att han var för bra för att bara gå här och skrota.

Lillprinsessan fick träna på att stå uppbunden i gången idag, precis som sin mor så älskar hon allt vad pyssel är så ni kan tro att hon var lycklig idag :D

793917_10200359067962365_1547401071_o.jpg

*kl*

Om vill ta CA- och SCID-prov, kan man göra det själv och skicka in till SLU eller måste id-kontrollant eller veterinär göra det? Jag skrev och frågade SLU och fick svaret att det är upp till registrerande förening om detta måste göras av kontrollant. Vet någon här hur det ligger till med det? :)

Pakistan (Flak- Prolarna)
601124_526681544030080_1136986424_n.jpg

Lägger in två bilder på Haaydirah e. Pakistan :)

540741_10150671055818558_1546738863_n.jpg

282453_10150251474053558_1289374_n.jpg

..och en bild på Pontiac e. Pakistan från en distanstävling 2011

IMG_0553.JPG

:)

Ja jag hoppas jag hittar någon som det klickar direkt med!

Men det är lite få till salu här i mellansverige, Dalarna. Nere i landet verkar det dock vara rea på treåringar , jag förstår vad ni tidigare i tråden menar att de säljs (för) billigt. 10´000 känns som ett skampris, och det var ju ett antal till salu...

Men! I helgen ska jag kolla på en treåring inte alltför långt härifrån, ska bli kul att se vad det är för häst.

Men det är lite få till salu här i mellansverige, Dalarna.

Det är bara å åk :)

När jag skulle köpa sist åkte jag natttåg till Kiruna och kollade på en, sen var jag på väg till Värmland till ett arabsto där, men däremellan hittade jag rätt häst i Linköping. (Bor i Hälsingland.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024