Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag håller med ang. hingstarna - det verkar finnas en för varje smak.

Ta föl på Moona är ett av mina drömprojekt :). Det är dock samma problematik där - hur ska jag få ihop att hon ska ha föl, och att jag senare ska ha en unghäst att ta hand om, med att jag är borta så mycket.

Men jag inser iaf att jag måste börja titta på hingstar irl och inte bara på bild.

Unghästar behöver man o andra sidan inte göra så mkt. Bara att ställa på en bra lösdrift och sedan göra något kanske 1 gång/vecka med huvudet på den lilla :)

Cornelia: Ja, det verkar finnas en hel del hingstar i år. Det grämmer mig att jag valde att börja plugga nu! Det finns inte riktigt ekonomi med betäckning då tyvärr.
Ingen som vill låna en mage? :angel:

Jag ska väl vara nöjd ändå, jag har ju äntligen efter alla år hittat en sadel som passar! Skulle gett mig ut på en fiiiin solskensritt idag, men hennes ena sko hade tappat alla sömmar utom en, så det blev att dra bort den istället. Tur att hovslagaren kommer på onsdag! Funderar dock på att ta en tripp till ridhuset ändå, så får ju damen lite motion!

Skulle tro att det kommer att finnas fina hingstar i fortsättningen också, de flesta kommer nog finnas på semin om inte annat.

Härlig bild. Oj som man längtar till sommaren nu! Har ni vatten vid era hagar? ser så ut i bakgrunden. Kan ni bada med hästarna där? :)

Men solen har varit framme här idag, och även om det är kallt så blir man ju på så GOTT humör när solen är framme!

Bild

Mjo, men fryst vet man ju aldrig om de funkar på. En del märrar blir inte dräktiga på det, och en del hingstars sperma överlever helt enkelt inte.

För att inte tala om hur pass mkt dyrare det är med fryst semin.

Men dräktighetsprocenten är väl hyfsat hög även på fryst, om jag har förstått det rätt? Även om den är bättre på färsk, förstås ....

Fast dyrt blir det ju ....

På de hingstar där det funkar så är väl dräktigheten rätt hög. Men det finns ju en hel del hingstar som inte funkar på fryst, som ändå funkar på både kyld och naturlig betäckning.

Bara att hålla tummarna på att det finns några finingar när det är dags för nästa föl för mig! Jag har ju några unga hingstar som favoriter som jag sneglar på :d

Men som sagt... de är lite dyra XD

Bilden är tagen vid mitt förra boende. Det är en (väldigt stor) sjö där ja, men vi bodde uppe på ett berg och det var därmed väldigt långt ner till vattnet och jag lyckades aldrig hitta något badställe som man kunde ta sig till med häst.

Nu har jag flyttat och jag har spanat in flera badställen ;) För mig som håller på att bygga upp pållen är det ju supersmidigt att kunna ägna sig åt simträning, blir ju liksom inget impact för benen men rejäl träning ändå. ÄLSKAR att bada med hästarna, så fort isen släppt så... :devil:

vi red in unghästen förra året i vatten :) hade ej haft ryttare på sig så vi satte upp en tjej i vattnet där han stod ganska så djupt. Gick hur lätt som helst.

Vilken helt genialisk idé!

Lätt att komma av och på och nästintill obefintlig risk att slå sig. Patent-varning nästan :idea:

Nu när vi ändå "pratar" ska jag erkänna att jag var på vippen att ringa på din Chaggy när han var till salu. Jag såg honom en del på hoppbanan i yngre dagar och han gjorde ett bestående intryck på mig.

Försökte intala mig själv att INTE köpa en häst under 1,55 (jag är ju 181 cm lång) men jag kunde inte stå emot och plockade faktiskt fram telefonen :eek: DÅ såg jag att det stod valack (och inte hingst) och jag hade iaf lyckats bestämma mig för att nästa häst skulle vara fertil.

Blev ju som bekant en welshponny istället, haha :D

Fyller han förresten år 27:e april? Har för mig att vi har samma födelsedag nämligen, hur som helst är han så fin din pojk.

Pa_besok_i_klubbrummet.jpg

Lite miljöträning med mitt lurviga får :)

Men då!! Inne i huset! Ja, det är miljöträning som heter duga!:D

Vår lilla shettisdam Flower lärde sig att i köket fick man knäckebröd och morötter. Till slut knallade hon lös upp för trappan till altanen, gick fram till dörren och tryckte ner handtaget med mulen och gick in .... Hon var helt oemotståndlig det lilla livet!:love:

Det var min mor som sa att indianerna red in sina hästar i vatten pga säkerheten. Så vi testade och insåg att det vart ju mycket lättare! Det kom tom en båt och tuffade förbi! Har film på det ngnstans också :D

181 säger du :) hans förra ryttare var 186 :D verkar som några sett han på hoppbanan...tur jag har lite gamla filmer att se på...

Han kastrerades för fd ägaren hade inte tid att motionera honom så mycket så han fick lite för mkt överskottsenergi. Jag hade gärna haft honom som hingst!

Senast ändrad:

Vilka fina bilder :)

kl

Nu har jag äntligen kommit iväg och kikat på en häst, en arab.
Trevlig, mysig, rörde sig mkt fint och jag tror han skulle passa fint i flocken.

Det tok-klickade inte och eftersom han inte är inriden kunde jag inte känns hur vi passade ihop ridmässigt.

Hur noga brukar ni vara med att det verkligen ska kännas att DEN , just DEN hästen ska jag ha, NU! när ni köper häst?

Oh så vackert snövit han är!

Jag är glad för den nya snön faktiskt! Den gjorde att Fille och jag kunde ge oss ut på en tur. Och det märks att han har börjat bredda! Underbar galopp! Och han travar på ordentligt med påskjut bakifrån och välver upp nacken riktigt snyggt!

Det höll på att bli väldigt spännande dock! Några ston i en hage vi red förbi blev så till sig när de såg en stilig arabhingst att de höll på att ta staketet! :eek:
Fille skötte sig som vanligt bra, brummade lite på dem när de funderade på att hoppa över. De bromsade precis så de nästan hann stanna, båda stona åkte in i staketet...

Ska försöka hinna med en tur imorgon med om det inte hinner bli plusgrader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024