Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

jag brukar inte känna DEN ska jag HA när jag tittar på häst. Oftast kollar jag, bedömmer och väljer att köpa eller inte. Dock kände jag Vill HA på min arabkille, men det är den enda häst jag känt så med. Dock har det blivit bra med dom jag inte känt så med från början också. En oinriden häst formar man ändå själv.

Åh vilka fina bilder!
Den första bilder var extra fin :love:
Kul med en till flugskimmel-arab och som rids på halsring! :D

541569_10151410624064509_760235376_n_5117c9549606ee35f06469d5.jpg

Vilken dröm!

KL

Angående att "klicka" när man letar häst tycker jag det kan vara svårt faktiskt. När hästen är ung/oriden så blir det ju mest klappa, kolla exteriör samt försöka få en uppfattning om hästens psyke.

OM man verkligen vet vad man är ute efter (när det gäller exteriör och mentalitet exempelvis) så känner man YES när man hittar just DEN hästen som har det man söker.

Därmed inte sagt att man känner själarnas gemenskap och börjar sjunga som vore det en disneyfilm, en relation bygger man inte på ett möte, sjungandet kommer in senare i bilden så att säga :D

Jag håller med dig helt.

Pselma köpte jag för att hon var så söt :o Och givetvis för hennes stam.

Att rida en häst när man kollar skulle jag inte göra om hästen bara är 3-4 år så här tidigt på året. Då ser jag hellre ägaren/ryttaren rida och bildar mig en uppfattning på så sätt. En så ung häst är ju väldigt lätt att forma, så det spelar inte så stor roll tycker inte jag.

Nu har ju inte jag köpt någon häst på länge, var lite nyfiken på ett sto från blommeröd, men hon var lite dyr för mig :D Riktigt fin var hon iaf!

Mest troligt kommer jag väl låna en mage i framtiden och tillverka en egen snarare än köpa en ;)

Åh fina fina killen:love: verkligen superhärliga bilder:bow:

Har ju själv en flugis som kan ridas utan utrustning om man vill ;)

Knapplån

Kan ju presentera mig i den här tråden nu när jag blivit arabhästägare :laugh: Hans förra ägare finns på också bukefalos, men vet inte hur aktiv hon är här. Det märks om hon ser mitt inlägg! ;)

Min fina kille är född 2007, efter CE Magnum, jag har haft honom på prov sedan sista november och nu i dagarna skrevs köpekontraktet på! Jag kunde inte vara gladare, är så galet kär! :love:

Min förhoppning är att vi ska komma igång med ridningen nu snart igen (skrittar varje dag sen drygt två veckor tillbaka p g a att han rev upp benet på en ståltrådsbit som inte borde varit där :( ), skrittar uppsuttet nu i alla fall och har börjat trava några minuter varje pass.

I övrigt är väl ambitionen mest att ha kul med mycket skogsridning och lektion en gång i veckan, gärna försöka delta i någon mindre dressyrtävling (typ LC eller lägre nivå till att börja med i alla fall...) och så hoppas jag kunna rida någon prova på- eller clear round i distans i sommar också.

Det är en jäkligt cool kille med underbart temperament och himla bra egen balans - vilket gör dressyrridningen så mycket lättare för en halvkass ryttare som jag, haha! Han är så enkel och rolig att både rida och hantera. Jag trodde väl aldrig att jag skulle lyckas hitta en så fin häst :love:

Tack alla :laugh: Stämmer bra att vi befinner oss i Dalarna, Falun närmare bestämt. :D

Haha, jaa här är jag! :D

Kul att du också blir aktiv här i arabtråden, då kan jag smygkika på era framsteg :laugh: Pussa på honom från mig! :love:

edit: såg att ni löshoppat också! Duktigt! :laugh:

Wiiee! Vi bor utanför Falun :D

Ska vi sätta upp ett gemensamt mål och peppa varandra?

Jag hoppas ju gå msv dressyr på ett "bra" sätt innan året är slut. Är pålle helt frisk å fin så ska det in hopp och terräng på motsvarande nivå i paketet också :D

Det kanske inte är aktuellt för er men kanske en 5-mil clear round på Vasaritten kan vara något? :bump: Planerar att båda mina ska lyckas med det :p

Inte meningen att "hoppa på dig" men sen jag flyttade (i december) har jag inte hållt mer än någon enstaka lektion, mina "gamla" elever har hamnat lite långt bort. Jag har utvecklat någon slags prata-tänka-förklara-träningsuppläggs-abstinens... Ursäkta :o

Haha, jaa här är jag! :D

Kul att du också blir aktiv här i arabtråden, då kan jag smygkika på era framsteg :laugh: Pussa på honom från mig! :love:

edit: såg att ni löshoppat också! Duktigt! :laugh:

Men vad roligt! Han ska få massa pussar från dig! :love: Han var superduktig på löshoppningen, tyckte det var riktigt roligt! Märktes att han gjort det förut :)

Fjellheim: Vad kul! :laugh: "Målen" jag har satt upp för 2013 är väl som sagt att vara med i någon mindre dressyrtävling typ LC (gärna med godkända poäng också, men jag vill inte ha för höga förväntningar :o ), inom hoppning så är mitt mål att våga hoppa något litet hinder på någon lektion :p

Jätteroligt med någon i närheten som också tänkt satsa på en clear round på Vasaritten! Du behöver inte alls känna att du "hoppar på" mig, bara roligt att diskutera träningsupplägg. Jag har aldrig tävlat något alls förut, utan bara "skogsmullat" med tidigare hästar. Distans har jag absolut noll koll på, men har alltid varit sugen på att testa.

Säkert står det väl tidigare i tråden, jag får sätta mig och gå igenom tråden nu ;) Men vad har du för hästar?

Nu har jag äntligen kommit iväg och kikat på en häst, en arab.
Trevlig, mysig, rörde sig mkt fint och jag tror han skulle passa fint i flocken.

Det tok-klickade inte och eftersom han inte är inriden kunde jag inte känns hur vi passade ihop ridmässigt.

Hur noga brukar ni vara med att det verkligen ska kännas att DEN , just DEN hästen ska jag ha, NU! när ni köper häst?

Vad roligt att du också kikar på arab! :) Nu är ju det här första gången jag köpt häst, men för mig klickade det direkt med Noohr på ett sätt det inte gjort med andra hästar jag provridit. Precis allt kändes rätt i kontakten med neywaz och vid provridningen behövde jag inte mer än sätta på grimman i hagen så kände jag att den här hästen vill jag ha! När jag hade provridit kände jag att den här hästen MÅSTE jag ha... :love:

En bra sak som min instruktör (som följde med mig på några olika provridningar) frågade mig efter provridningen var: Om du kunde, skulle du då ta med dig den här hästen hem direkt NU? Svaret när jag hade provridit Noohr var ett klockrent ja, utan tvekan! Så kände jag inte med någon av de andra hästarna jag provat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att man kan passa ihop rent personlighetsmässigt med en häst, precis som man kan passa ihop med en människa. Man är på samma våglängd, helt enkelt.

Men ibland visar det sig inte från början.

När jag för massa år sen skulle köpa min första arab, Yazz som jag skriver om här ibland, fastnade jag för hennes ett år äldre syster först. En jättevacker fux (jag som är SVAG för arabfuxar!!). Men en annan köpare, som var före mig i kön så att säga, bestämde sig för henne. Så det blev lilla ettåriga Yazz, som "försvann" lite i utrstrålningen från systern. Och har jag ångrat det?? Inte en millisekund!! Hon är min once in a lifetime- häst och har lärt mig allt jag kan om araber. En personlighetsmässig juvel. Så det är inte alltid det måste säga "klick" från början!

Två såna häringa har jag:

IMG_5736.JPG

Min första Arab:
Här på vår 10-års dag, var han inte sagolik.

70620001copy2.jpg

Och Arab nr 2:

Bambi.jpg

Så har jag haft en liten sån här ett tag under 2011 och 2012:

Inte min, hade henne hemma för att rehabilitera henne. Led av sadeltvång och koordinations problem (speciellt bakbenen får hon ingen ordning på), hon försvarar sig genom att konstant slå bakut, man kan ta på nosremmen från ryggen och hon galopperar inte alls (KAN inte galoppera), fd hopp-ponny.

En av de värsta hästarna jag sett och den absolut svåraste hästen jag "träffat" faktiskt.

http://youtu.be/LHzm0nVXgbI

http://youtu.be/offXWmqdNug

Hennes utveckling efter ett par månader hos mig kommer alltid att ge mig hopp om att ALLA hästar oavsett ålder (hon var 17 år 2012) kan åstadkomma det till synes omöjliga. Lilla Aztasia är verkligen en inspirationskälla.

En till egen Arab har jag haft men han dog innan han fyllde sex år och jag mäktar inte riktigt med att visa bild på honom.

Film på mina hästar också:

http://youtu.be/XEm7gdAlRQQ

Nu ska jag ge mig! :D Blev rörigt det här :o

Inte min, hade henne hemma för att rehabilitera henne. Led av sadeltvång och koordinations problem (speciellt bakbenen får hon ingen ordning på), hon försvarar sig genom att konstant slå bakut, man kan ta på nosremmen från ryggen och hon galopperar inte alls (KAN inte galoppera), fd hopp-ponny.

En av de värsta hästarna jag sett och den absolut svåraste hästen jag "träffat" faktiskt.

Nu måste jag tillägga att hon var in på klinik ett otal gånger för att leta efter orsaker men utan "framgång" så att säga. Min första tanke med henne var ju att hon måste ha ks eller liknande. Men de hittade aldrig något som kunde förklara hennes beteende.

Senast ändrad:

Oj. lilla hästen, hon ser så samarbetsvillig ut och du gör ett så fint jobb med henne! Det måste varit något alldeles speciellt eftersom hon betedde sig så, fd hopp- ponny säger du? Hur funkade det då??:eek: Det där med nosremmen fattade jag inte, vad gjorde du med den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka