Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Oj. lilla hästen, hon ser så samarbetsvillig ut och du gör ett så fint jobb med henne! Det måste varit något alldeles speciellt eftersom hon betedde sig så, fd hopp- ponny säger du? Hur funkade det då??:eek: Det där med nosremmen fattade jag inte, vad gjorde du med den?

Jag menar att hon gick så högt med huvudet att man utan besvär kunde klappa på nosremmen om man hade velat ;) Stjärnkikare som man säger.

Själv använde jag grimma till en början, sen hackamore och sedan stångbett som här på filmen.

Hon "hoppade" (slängde sig är väl närmare sanningen) i 290 knyck, gärna springandes med baken "lite före" men mot slutet vägrade hon mycket (sprang då förstås in i hindren, hon kunde inte ens själv få stopp på sig), hela tiden slog hon bakut, extremt het.

Men det förtroende hon direkt visade mig... ja jag vet inte vad jag ska säga, det ska nog vara en Arab till det.

Och tack för berömmet, det värmer!

Påminner mycket om min Yazz, faktiskt.
Jätteknepig häst att rida, men med största hjärtat i världen.

Hade jag inte älskat hennes mentalitet i övrigt hade jag gett upp hundra gånger om med henne. Också extrem stjärnkikare, het som sjutton, beter sig precis som du beskriver på en hoppbana, men hon bockar inte utan försöker springa ifrån.

Efter ett antal sorger och bedrövelser begrep jag att det måste alternativa metoder till för henne, så jag började med övningar från marken, bara med grimma och rep. Longering i sövande tempo där hon fick arbeta med huvudet lågt. Sedan akademisk ridning, där hon fick lära sig att inte streta mot bettet.

Hon är extremt, ja, verkligen extremt, lättstyrd, går att rida med tanken i stort sett, jag kan fjärrstyra henne i hagen också om jag vill. Ridning i paddocken funkar sedan flera år, om man lyckas hålla henne "i handen" och inte låter henne bli pigg. Blir hon det kan man direkt lägga ner hela passet.

Rider ut gör jag numera bara i skritt och långsam trav på henne!:eek:

Men du de låter verkligen otroligt lika!

Jag jobbade mycket på att försöka få till den där :devil:-galoppen men det slutade nästan alltid med att jag ångrade mig. Hon accepterade ingen sadel eller andra "saker" som man spände runt magen så det var ju till att försöka galoppera barbacka... :crazy: Inte så lätt att vara så lång heller, hon är 1,44 hög bara, ja herregud.

Många gånger trodde jag att jag löst "allt" bara för att i nästa andetag vara på ruta ett.

Men hennes känslighet saknar motstycke och när man höll sig på den säkra sidan så visst tusan var hon en upplevelse att rida. Från början ville jag ju att hennes ägare skulle kunna ta vid efter mig och arbetade därför med utrustning men allra bäst var det ju att trava runt och göra serpentiner, halter, rygga, lägga volter och sånt helt utan träns och sadel :cool:

Då var det roligt :D

Hade hon inte sparkat (griffel-)benet av Erucj hade hon fått stanna...

INTE för att jag klandrar henne, osäker och rädd som hon var, men jag kan inte ha hästar som inte kan gå med sällskap. Där går min mentala gräns.

Yazz har inga problem med sadel, men hon funkar också bäst på ridbanan barbacka och med enkelt träns utan nosgrimma. Då kan man rida henne med tanken och rösten. Man kan få till en helt underbar mjuk trav då hon bara flyter fram, stadigt på tygeln, och flyttar mjukt som en katt åt båda hållen. MEN så kommer då tempoökning, allra helst galopp- vrooooommmmm!!!!!:eek:

Suck, man kan säga att jag rider ganska begränsat på henne numera, men hon är verkligen min soulmate och försöker alltid ta hand om mig så mycket hon kan!

Men så dystert med Erucj, hur blev det med honom? Läkte det? Och åkte hon tillbaka till sin ägare, lilla Aztasia?

Vad roligt att du också kikar på arab! :) Nu är ju det här första gången jag köpt häst, men för mig klickade det direkt med Noohr på ett sätt det inte gjort med andra hästar jag provridit. Precis allt kändes rätt i kontakten med neywaz och vid provridningen behövde jag inte mer än sätta på grimman i hagen så kände jag att den här hästen vill jag ha! När jag hade provridit kände jag att den här hästen MÅSTE jag ha... :love:

En bra sak som min instruktör (som följde med mig på några olika provridningar) frågade mig efter provridningen var: Om du kunde, skulle du då ta med dig den här hästen hem direkt NU? Svaret när jag hade provridit Noohr var ett klockrent ja, utan tvekan! Så kände jag inte med någon av de andra hästarna jag provat.

Nej men Hej! :D

delvid kl.
Ett tag hade jag bestämt mig för att nej, den hästen blev det inte. Nu ska jag åka dit och kolla igen :o
Det är något med hans rörelser jag gillar...

Färgen "passar" inte mig, men så dum ska man väl inte vara att man avstår en häst pga "fel" färg?
Annars fin gång, fin i kroppen, kommer bli en bra storlek åt mig. Trevlig att hantera men ändå mkt busig och glad!

Det är jättesynd att jag inte kan provrida honom.. tycker det är enklast att känna in hästen genom provridning.
Han är inte tömkörd heller, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna känna om vi passar ihop vid arbete. Tips?

Läser allas köp-historier med stort intresse!

Det var "bara" att operera ut griffelbenet, var många delar kan jag säga :crazy: Stod på Strömsholm ett par dagar sen hem på boxvila mars-april (blev sparkad 26:e februari). Läkte fint och snabbt, när vi tog stygnen såg det redan väldigt bra ut, men...

I maj fick han aningens normalare hage och då började benet svullna upp, ordentligt. Han är ul:ad och röntgad vid ett par tillfällen under sommaren, det ser bra ut varje gång men benet sväller och har sig både när han får röra sig och när han stått stilla.

Har varit en lång resa men i november (kan ha varit oktober) kollades benet (ul, röntgen, böjprov runt om) och det finns inget att anmärka på, även svullnaden är äntligen borta.

Det tråkiga är att han fortfarande har en rörelsestörning, vet tycker att det är så lite att det inte spelar någon roll men jag har svårt att se förbi det. Vi tränar upp oss just nu så hoppas jag att det är boten -träning.

Lilla Azta har gått i halvpension hos sin ägare, de har köpt ny häst som de kan galoppera och hoppa med ;)

Lycka till med den fortsatta läkningen! Det tar säkert sin tid, men blir kanske helt bra med tiden!:banana:

Ja, det är ungefär som min Yazz, halvpension kan man nog säga här också. Och det är väl ok för hon är 22 år.

Det är jättesynd att jag inte kan provrida honom.. tycker det är enklast att känna in hästen genom provridning.
Han är inte tömkörd heller, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna känna om vi passar ihop vid arbete. Tips?

När jag tittat på unga hästar har jag främst gått på hur de beter sig i flocken, jag är fantastiskt road av hästspråk och vill förstås se hur den kommunicerar "på riktigt" med sina medhästar :D

Jag har också typ löslongerat hästen, i en mindre hage eller ridbana, försökt se hur intresserad den är av att läsa/tolka mina signaler. När de varit väldigt snabba att börja "följa john" (alltså mig) har de oftast fått följa med hem :angel:

En promenad, gärna lite längre, tycker jag kan tjäna ungefär samma syfte. Där vill jag se en häst som är självsäker, nyfiken och som kan stanna och bli stilla en stund utan större besvär. Här vill man ju förstås också att hästen visar något slags intresse för mig och vad jag vill.

För mig personligen är det en tuff häst framför en lite försiktigare som gäller men om man är mer intresserad av en lite försiktigare häst så kan det ju vara svårt för en sådan unghäst att lämna flocken om den inte är van med det. Då kan det ju bli svårt att ta en promenad.

Hur man går tillväga beror med andra ord mycket på vad det är man söker hos den blivande hästen.

Vet inte om någon blev nå klokare av det här :rofl:

Oj vad tiden går fort nyss var pirayan 6 månader och nu är han en stor 3-åring

16268_10151459525918679_640611661_n.jpg

..... som står och tittar nyfiket på den där sadeln som han ska få ha när han börjat skolan och blivit en stor pojke!!:)

Åh, jag skrev ett långt inlägg så försvann det när jag tryckte på skicka! Skitdatorer de har här på jobbet... :angel:

Gör ett nytt försök... Jag håller med Cornelia angående "klicket" och att det ofta tar lite tid innan man vet att det känns rätt med personligheten! Ofta kan annat, som utseende och utstrålning komma "ivägen" - ibland tycker man hästen ser så himla trist ut så man avfärdar den direkt, men upptäcker sen att det verkligen klickar när man väl börjar umgås med hästen. Och ibland är hästen så himla vacker och har sån utstrålning så man inte upptäcker på en gång att det faktiskt inte känns helt bra när man väl börjar hantera och arbeta med hästen. Jättesvårt att veta på en gång!

Jag var helt inställd på att jag inte skulle ha en till brun häst (har haft fyra medryttarhästar och en foderhäst, alla i olika bruna nyanser, var lite trött på det helt enkelt :p ), men vad har jag nu då, jo en till brun häst... :rofl: Visserligen tycker jag ju att hans bruna nyans är finast i världen nu då, så det gjorde inte så mycket ;)

Så till DarkInNight: Jag tycker Fjellheim gav dig jättebra tips! Och som du förstår av det jag skrivit ovan så tycker jag verkligen inte att du ska låta hästens färg begränsa dig :)

Ville kommentera lilla pirayan också - verkligen jättefin bild!! :love:

Och som du förstår av det jag skrivit ovan så tycker jag verkligen inte att du ska låta hästens färg begränsa dig :)

:p lättare sagt än gjort, ser jag tio bilder på tio olika hästar kollar jag ALLTID en extra gång på de svarta. Råkar ha två svarta odjur i hagen här hemma också (plus gammelman, R.I.P, var också svart), gillar mörka djur helt enkelt. . .

Och araben jag funderar på är brunskimmel och kommer nog bli mkt ljus. Intalar mig att färgen inte spelar roll, men man vill ju ha det man dras mot. Utseendet HAR betydelse, iallafall i början av varje ny bekantskap, skulle ju inte ha blivit intresserad av sambon om jag inte gillade hans utseende till exempel.

Nej, jag får ta mig i kragen och se bortom färgen hans imorgon när vi åker dit igen!

Araber kan inte vara brunskimmel ;) Säger jag helt utan att vara näsvis, jag lovar.

Avblekbar skimmel född brun är väl däremot rätt vanligt :D Då får du ju antingen en vackert vit häst med tiden eller en flugskimmel då förstås. Blir väl supersnyggt mot de andra svarta -perfekt kompletterande!

Så kan du njuta av att hästen aldrig ser skitig ut även om den är det, nu i början innan den skimlat ordentligt vill säga. Sen om hästen blir kritvit är det ju ett :devil: slit att hålla dem rena :rofl:

Araber kan inte vara brunskimmel ;) Säger jag helt utan att vara näsvis, jag lovar.

Det kan inte stämma? Det står brunskimmel i Moonas pass och på hennes sida hos ARAB.

Edit: ur rasbeskrivningen: "Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black."

Edit 2: nu har jag varit ute på nätet och läst om skimmelanlag. Du menar något som har med det att göra?

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt det är fel, en brunskimmel är en "roan" och det har jag aldrig stött på en arab som är (ej heller rödskimmel).

Moona är numera flugskimmel. Jag vet inte hur hon såg ut som föl, har sett bilder när hon var rätt ung och då såg hon ut som en apelkastad mörkgrå skimmel. Men flugfläckarna är brunaktiga. Benen är dock mörkgråa så vete fasiken :p

Enl sidan som jag läste är skimmel (född brun) den korrekta benämningen :)

Precis som Tempen skriver så är alla former av "x"-skimmel (brunskimmel, rödskimmel etc) varianter av konstantskimmlar (Roan på engelska). Det anlaget existerar öht inte hos renrasiga araber, så samtliga skimlar hos araberna är bara räta släta avblekbara skimlar. Vad som påverkar om de sedan kommer med eller utan "flugor" har mycket med antal skimmelanlag (en häst med två anlag blir generellt vitare än en med bara ett, och en häst med ett blir i större utsträckning flugskimmel) och födelsefärg.
Men står någon ren arab som ex brunskimmel så handlar det mest om att man använt fel färgterm:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka