Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Tidigare var benämningarna på skimlarna lite luddiga och många kontrollanter trodde nog att det var helt korrekt att skriva t ex brunskimmel om en skimmel som var född brun.
Numera finns det ju klara riktlinjer kring det hela. Och, som Itz skriver, en arab kan inte vara konstanskimmel utan är alltid avblekbar.

Men kontrollanter är inte alltid så säkra på vad de håller på med angående färger; när Khariad var sju- åtta månader och redan hade antagit den där typiska mörka skimmelnyansen som unghästar får och hade massor med vita strån runt ögonen och på öronen kom kontrollanten ut och skrev att han var mörkbrun. Jag var tvungen att övertyga henne om att det var en skimmel, visa på de vita stråna och verkligen överbevisa henne innan hon tveksamt strök det hon skrivit och skrev skimmel i stället.

Nej förlåt, jag kunde inte hålla mig :o

Mycket på grund av att det just skrivs fel i passen!! Jag tror att vi nu rett ut att Araber inte kan vara konstantskimlar. Trots detta har jag ägt flera enligt passen, två brunskimlar och en, ehum, fuxskimmel...?

Skimmel född fux, brun eller svart ska det stå. Man vet aldrig när sådant kan spela roll, INTE benämna araber med färger som inte finns. Då menar jag förstås ID-kontrollanter och inte darkInNight. Förlåt mig :bow:

Nej förlåt, jag kunde inte hålla mig :o

Mycket på grund av att det just skrivs fel i passen!! Jag tror att vi nu rett ut att Araber inte kan vara konstantskimlar. Trots detta har jag ägt flera enligt passen, två brunskimlar och en, ehum, fuxskimmel...?

Skimmel född fux, brun eller svart ska det stå. Man vet aldrig när sådant kan spela roll, INTE benämna araber med färger som inte finns. Då menar jag förstås ID-kontrollanter och inte darkInNight. Förlåt mig :bow:

Jag tror att det har hänt ofta att man inte varit helt säker på färgen när fölen är små. Jag har köpt två fuxar som stod som "fxskm" i registreringsbeviset. Det borde kanske stått fx/skm? (SÅ svårt är det inte med färg, men men)

Min hingstälskling var isabellskimmel från början (i passet), numera är färgen korrigerad till rätt och slätt isabell. Vad är isabellskimmel? :cool: Gör ett tillägg: hade han varit född isabell och sedan skimlat (vilket ju vore helt normalt) skulle det ändå inte stå isabellskimmel, helt vanlig skimmel med helt annan födelsefärg blir i det fallet skimmel född isabell.

Man vet aldrig när det blir crucial att färgen stämmer. Se på welshsidan bara, finns en väldigt tråkig historia där tjusig/populär hingst visar sig ha föräldrar som omöjligtvis kan stämma pga av (tack vare...) hästarnas färger. OM man är helt säker på att färgen stämmer så kan det avslöja sånt här, om man ändå reggar fel hit å dit så blir det ju enkelt att säga att det är färgerna som inte stämmer och inte släktskapet som felar.

Araber har ju inte så jättemånga färger att hålla reda på heller, det ska reggas rätt tycker jag, sen vet jag väl inte om jag tänker gå in fixa så att Erucj slutar vara brunskimmel... :angel: Men med kommande föl kommer jag inte ge mig förrän det blir rätt.

Senast ändrad:

Fler och fler raser kräver ju härstamningskontroll med dna vid registrering.
Så att hålla på och datta med vad färger kallas, just för den skull, är oväsentligt.

Longerat fyra hästar idag. Börjar vakna ur vinterdvalan.

Har två ston som jag eventuellt tänker visa i sommar, ett som ska lånas ut för ridning och distansträning och ett som är under inridning. Så nu börjar vi sakta och nätt att vänja dem vid arbete igen. Vintervilan har varit lång!

Har börjat med promenader med dem också. Börjar alltid långsamt och försiktigt efter en längre vila, så att både kropp och knopp hänger med. På mig också!;)

Jisses vad högt det såg ut på vissa banor :eek:

Hur högt tävlar ni egentligen, 1,30 eller?? Kom nu inte å säg att det är 1,10 då blir jag orolig över mitt "öga" :D

Det ser ut att ligga på runt 1-110 :laugh:
(jämför med min förra häst som va ute på hopptävlingar för jämnan)

(fast jag tycker allt över 50 är högt)

Man vet aldrig när sådant kan spela roll, INTE benämna araber med färger som inte finns. Då menar jag förstås ID-kontrollanter och inte darkInNight. Förlåt mig :bow:

:p
Godtagen! ;)

kl
Nu har jag varit och tittat på den där AVBLEKBARA SKIMMELN :devil: :p haha...

Trevlig häst som sagt, men det tokklickar inte. Men tokklickat har bara skett med min gammelman, och det skedde under ridning.
Har inte bestämt mig ännu, så vi får se vad som händer, om han får flytta hit eller inte. Det kommer bli mycket diskussion fram och tillbaka här hemma.

Vad letar du efter?

På min önskelista står det; valack, 3-7 år, mankhöjd minimum 155. SNÄLL att hantera. Riden i alla gångarter, behöver inte vara skolad men positiv och framåt.

kl
Har precis bestämt mig för att tacka nej till araben jag varit och kollat på. Första gången jag var dit så filmade jag, andra gången tog vi en promenad inkl borstning. När jag borstade reagerade han starkt vid borstning på h.b.
Visade filmen för min instruktör som tycker att han rör sig ojämnt, sätter inte i h.b ordentligt.
Funderar på om de två sakerna har ett samband..
Vägrar köpa problem. Så då blir det ingen skimmelpojk för mig.

Får se om jag hittar någon häst till slut, jag har ingen brådska, det kanske inte ens blir en arab :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
944
· Visningar
22 761
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar