Fast de får egentligen inte ha de mest slitna travskor enligt reglementet, och eftersom ditt inlägg genererat arga emojireaktioner kan det vara bra att poängtera att det finns veterinär med på mätningen och att det idag är ganska svårt att fuska. Klippa man vid manken och så har jag själv svårt att se som fusk eller djurplågeri, mina hästar är ju liksom klippta överallt oavsett och det gör nog inte nämnvärt mycket heller tror jag eftersom de trycker ner mätgrejen över manken.
Sist vi mätte tittade veterinären på både hovar och slemhinnor i munnen, dottern red visserligen till kliniken (svårlastad ponny som står en km ifrån) men det är såklart tillåtet att rida samma dag, ponnyn mäts till 150 hemma, hamnade på 147 direkt inne på mätningen, och då var hon spänd. Vår andra D-ponny var 152 vid all mätning hemma, kom in och var 146 på mätningen. Då var hon omskodd med samma skor hon hade på sig dagen innan och verkad, men inte särskilt hårt verkad. Det kan skilja enormt på mätningen på kliniken mot vad man mäter hemma och det är klart om man har ett barn som vill tävla att det är en fördel att få in en 150 hög häst hemmavid till en 148 cm ponny på mätningen.
Det är väl dessutom nytt mätreglemente i år att alla ska feimätas eller liknande och att reglerna för mätning blir samma över hela europa, men vad det innebär i praktiken vet jag inte riktigt då vi bara mätt den som landade på 147 och där var ju liksom inget något problem.