Annonsera Mera VIII

Men du slutmätte på klinik (station) antar jag så det fanns väl en veterinär någonstans i byggnaden? Det är säkert olika på olika kliniker men mätmännen kan ju häst, har varit med länge och har naturligtvis ett ansvar att kolla över hur hästen ser ut och mäta enligt reglementet. Hade de misstänkt att din häst fått gå utan vatten en vecka eller om den var så hårt verkad att den hade problem hade du givetvis sett veterinären.

Min erfarenhet är att det inte är så lätt att fuska i mätningen som folk tror att det är. Att låta hovslagaren verka dagen innan och liknande grejer är varken fusk eller, så länge det görs normalt, djurplågeri och en häst som går in under 149.9 är en ponny under de omständigheterna även om den är nyverkad, det är inte fusk, det är som reglementet ser ut och någonstans är det ju det som man förhåller sig till, inte vad folk på buke anser vara korrekt hanterande vid mätning, det är helt oväsentligt i sammanhanget.
Ja de fanns veterinär som skrev på pappret.

Jag menar inte att det behöver var fusk, men att man kan påverka sluthöjden och det blev så uppenbart. Hästen var såklart inte halt eller uttorkad eller ens riden innan. Men med småfix mättes den 5cm lägre.

Jag har ju en som är på gränsen men jag vill testa mäta in som ponny om det finns en chans. Såklart åker jag dit när hon är nyverkad.

Ja de fanns veterinär som skrev på pappret.

Jag menar inte att det behöver var fusk, men att man kan påverka sluthöjden och det blev så uppenbart. Hästen var såklart inte halt eller uttorkad eller ens riden innan. Men med småfix mättes den 5cm lägre.

Jag har ju en som är på gränsen men jag vill testa mäta in som ponny om det finns en chans. Såklart åker jag dit när hon är nyverkad.
Men det småfixet är ju ok i så fall om hästen faktiskt har gått in som ponny, det är ju ingen som kan säga något om det. För det finns inte ens något i reglementet som säger att du faktiskt inte får rida hästen innan, och så länge den är mätt enligt det som finns i reglementet så är det ju en ponny om den går in som ponny? Förstår inte ens hur folk kan säga annat, för det är ju de reglerna vi ska förhålla oss till liksom, vore ju väldigt märkligt om vi ska ha ett reglementet som säger att om hästen ser för stor ut så är den för stor, om stickan visar annorlunda?

Men det småfixet är ju ok i så fall om hästen faktiskt har gått in som ponny, det är ju ingen som kan säga något om det. För det finns inte ens något i reglementet som säger att du faktiskt inte får rida hästen innan, och så länge den är mätt enligt det som finns i reglementet så är det ju en ponny om den går in som ponny? Förstår inte ens hur folk kan säga annat, för det är ju de reglerna vi ska förhålla oss till liksom, vore ju väldigt märkligt om vi ska ha ett reglementet som säger att om hästen ser för stor ut så är den för stor, om stickan visar annorlunda?
De åkte hem utan mätintyg första gången för att åka tillbaka vid ett annat tillfälle och då mättes ponnyn som 5cm lägre. Man kanske inte ens kan göra så idag, det här är många år sen.
Jag har inte nånstans sagt att det är fel, bara att man kan påverka ponnyns sluthöjd och göra det med enkla saker inom reglementet så why not! Jag kommer göra lika för jag vill gärna mäta min som ponny om hon inte är helt galet stor, men inte på bekostnad av hennes välmående eller brott mot några regler såklart.

De åkte hem utan mätintyg första gången för att åka tillbaka vid ett annat tillfälle och då mättes ponnyn som 5cm lägre. Man kanske inte ens kan göra så idag, det här är många år sen.
Jag har inte nånstans sagt att det är fel, bara att man kan påverka ponnyns sluthöjd och göra det med enkla saker inom reglementet så why not! Jag kommer göra lika för jag vill gärna mäta min som ponny om hon inte är helt galet stor, men inte på bekostnad av hennes välmående eller brott mot några regler såklart.
Man har såklart rätt att avbryta innan stickan lagts på ryggen. Annars har man väl rätt att mäta om en gång inom viss tid. Vi har gjort det en gång, den var på gränsen och blev rädd för stickan och vägrade stressa ner. Hel och träna och två veckor senare var den fem cm mindre (utan annat fix). Men det här blir ju offtopiq. Hoppas er går in.

Man har såklart rätt att avbryta innan stickan lagts på ryggen. Annars har man väl rätt att mäta om en gång inom viss tid. Vi har gjort det en gång, den var på gränsen och blev rädd för stickan och vägrade stressa ner. Hel och träna och två veckor senare var den fem cm mindre (utan annat fix). Men det här blir ju offtopiq. Hoppas er går in.
6 månader och ommätning ska ske på samma klinik med samma mätmän. Vår ponnys första mätning var 151 cm, men slutmättes till 148 cm sen.

Fick upp en annons här om dagen från ett örtföretag där de gjordes reklam för boswellia med texten "perfekt för hästar i hård träning". 🫣🫣

Så svårt är det inte att uppskatta en häst höjd på ett ungefär, eller ta en vanlig tumstock och mäta 🙈

IMG_0577.webp

Så svårt är det inte att uppskatta en häst höjd på ett ungefär, eller ta en vanlig tumstock och mäta 🙈

Visa bifogad fil 164429
Så olika man kan läsa en annons.

Jag läser om en ägare vars liv förändrats drastiskt, och som försöker göra sitt bästa för att alla hästar ska få ett hem.
Därför tänker jag att ägaren har så mycket annat att fixa att det "inte ens" finns tid, ork eller kapacitet, att leta reda på något att mäta med.

Så olika man kan läsa en annons.

Jag läser om en ägare vars liv förändrats drastiskt, och som försöker göra sitt bästa för att alla hästar ska få ett hem.
Därför tänker jag att ägaren har så mycket annat att fixa att det "inte ens" finns tid, ork eller kapacitet, att leta reda på något att mäta med.
Absolut, jag tolkade det också så. Men jag tänker att det då är extra viktigt att snabbt hitta ett nytt hem till hästen och då kan ju en sådan sak som att enkelt uppskatta/mäta hästens mankhöjd vara en rätt viktig faktor.

Ett gulligt litet slarvfel i en hästannons jag stötte på var beskrivningen av den trygga ponnyn med ”supercool och mysig tjej, väldigt orädd och ostadig”. Då fnissade jag lite för mig själv och såg det framför mig hur den coola och orädda ponnyn vinglade fram på banan eftersom den är så ostadig att rida på :D

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 316
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 827
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 360
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
917
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka