Ja de fanns veterinär som skrev på pappret.Men du slutmätte på klinik (station) antar jag så det fanns väl en veterinär någonstans i byggnaden? Det är säkert olika på olika kliniker men mätmännen kan ju häst, har varit med länge och har naturligtvis ett ansvar att kolla över hur hästen ser ut och mäta enligt reglementet. Hade de misstänkt att din häst fått gå utan vatten en vecka eller om den var så hårt verkad att den hade problem hade du givetvis sett veterinären.
Min erfarenhet är att det inte är så lätt att fuska i mätningen som folk tror att det är. Att låta hovslagaren verka dagen innan och liknande grejer är varken fusk eller, så länge det görs normalt, djurplågeri och en häst som går in under 149.9 är en ponny under de omständigheterna även om den är nyverkad, det är inte fusk, det är som reglementet ser ut och någonstans är det ju det som man förhåller sig till, inte vad folk på buke anser vara korrekt hanterande vid mätning, det är helt oväsentligt i sammanhanget.
Jag menar inte att det behöver var fusk, men att man kan påverka sluthöjden och det blev så uppenbart. Hästen var såklart inte halt eller uttorkad eller ens riden innan. Men med småfix mättes den 5cm lägre.
Jag har ju en som är på gränsen men jag vill testa mäta in som ponny om det finns en chans. Såklart åker jag dit när hon är nyverkad.