Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Där ser man, att det är svårt att hitta en sådan arab .... Fast det förstås, du vill att den ska vara relativt stor och har begränsat åldern .... annars tycker man ju att det fullständigt vimlar av araber till salu. Men oftast är det då gamla oridna avelsston eller oridna unghästar eller nån gammal hingst som har gått och skrotat i en hage i 15 år .... (En sådan som jag köpte ....!:D)

Så jag fortsätter att tjata envist: Rid in och utbilda de unga araberna och rätt som det är har vi en marknad där!! För folk som vill ha en ypperlig ridhäst som de kan träna och tävla och leva med!

Det föddes rekordfå föl 2012, så om några år blir det svårare att få tag på en bra arab. Distansfolket ska ha sin andel, galoppfolket sin, utställningsfolket sin och aveln sin. Inte många kvar till allmänheten ....

Ja hästen behöver inte vara mycket utbildad för att jag ska bli intresserad, men den ska kunna gå att rida rakt fram och svänga med i skritt och trav. Det är lite väl mycket chansning för mig att köpa häst som jag inte kan få sitta på och känna av hur bra vi samarbetar.

Resten av utbildningen kan jag ju göra själv.

edit. Eller ska hästen åtminstone kunna tömköras, där kan man också se och känna hur bra/dåligt man samarbetar och jobbar ihop med hästen.

På min önskelista står det; valack, 3-7 år, mankhöjd minimum 155. SNÄLL att hantera. Riden i alla gångarter, behöver inte vara skolad men positiv och framåt.

kl
Har precis bestämt mig för att tacka nej till araben jag varit och kollat på. Första gången jag var dit så filmade jag, andra gången tog vi en promenad inkl borstning. När jag borstade reagerade han starkt vid borstning på h.b.
Visade filmen för min instruktör som tycker att han rör sig ojämnt, sätter inte i h.b ordentligt.
Funderar på om de två sakerna har ett samband..
Vägrar köpa problem. Så då blir det ingen skimmelpojk för mig.

Får se om jag hittar någon häst till slut, jag har ingen brådska, det kanske inte ens blir en arab :p

Trist att det inte blev den! Men du hittar nog rätt så småningom, arab eller inte :)

Din önskelista är väldigt lik den jag hade, förutom att jag hade som krav mankhöjd MAX 155 cm ;) Och jag hittade ju min drömhäst (i en arab dessutom), men jag håller helt med om detta som Cornelia skrev "Rid in och utbilda de unga araberna och rätt som det är har vi en marknad där!! För folk som vill ha en ypperlig ridhäst som de kan träna och tävla och leva med!" :bow:

Jag tror att det är väldigt viktigt att marknadsföra sig utanför "arabvärlden" också! Att jag hittade Noohrs annons var verkligen ren tur, jag letade inte specifikt arab och definitivt inte för distans (även om jag alltid haft en dröm om att få testa på att rida en clear round distans, men det klarar väl ändå de flesta friska ridhästarna av) och annonsen var helt klart inriktad på det. Så det finns också säkert fler ypperliga "allroundaraber" därute vars annonser aldrig ens blir sedda av allroundryttarna, vilket är himla synd!

haha! Positiv och framåt...tur att vi har olika definition på det... ;)

(edit till er som inte vet - jag sålde Noohr för att jag helt enkelt tyckte han var för laid back för mig. Alldeles för mycket tjuren Ferdinand :D Jag vill ha galna expresståg! Men Noohr är sjukt söt, det kan jag inte förneka ;) )

Om det där bara är 100 cm så har jag verkligen glömt hur höga hindren ser ut :eek: Tävlade ganska mycket upp till 1,10 (med min d-ponny arab), startade 1,20 någon gång på klubben.

Hoppade ju helt "vettlöst" runt på 1,40 höjder hemma men uj vad man blir försiktigare med åren. Har inte tävlat (hoppning) sedan jag föll för åldersgränsen för ponny 2004. Har väl inte haft någon riktig hoppkanon sedan Lutzian och man hoppar inte så högt om hästen inte är helt med på noterna.

Emma kom hit med facit :bump:

haha! Positiv och framåt...tur att vi har olika definition på det... ;)

(edit till er som inte vet - jag sålde Noohr för att jag helt enkelt tyckte han var för laid back för mig. Alldeles för mycket tjuren Ferdinand :D Jag vill ha galna expresståg! Men Noohr är sjukt söt, det kan jag inte förneka ;) )

Hihi nä nåt expresståg är han inte - tack och lov! :D men en positiv och trevlig inställning har han allt! Idag skrittade vi ut i snön, en timmes pulsande i tung blötsnö och öronen spetsade hela turen :) Han rusar inte iväg, hoppar inte högt för att det rasar lite snö från träden, och ber jag om snabbare gångarter så bjuder han på med lika spetsade öron :love: Men han tar inte ut sig i onödan, det är helt sant ;) :D

Du ser nog dom höga sidohindrerna på filmen. Oftast maxar man ju på fler hinder på banan inför nästkommande klass/klasser. Alla är ju inte med under pågående start dock. Så var det med den vi tävlade :laugh:

Okej då, jag ger mig ;)

Bonusbild på Lutzian. Kanske inte den bästa vinkeln för att fota en stegring:rofl:

001_1.JPG

En till

018_18+(2).JPG

Min älskade älskade första Arab.

Haha, kollade på filmen igen och hindrena på "sidan" är ifrån våra starter. Det stämmer att de flesta klipp är från 1,10, sen är ett par språng 1,20-1,25 :D Dressyrklippen är från MsvC.

Tack! :laugh:

Det var några enstaka hinder som jag reagerade på, tyckte att de såg högre ut än de andra, vad roligt att ni är så duktiga!

Hur hög är Pijano? Visst tävlar ni bland stora hästar, okej nu kanske du är över 18 men du kan inte ha varit det den första tiden du hade honom tänker jag :P

Senast ändrad:

Tack! :)

Han är 156, dock är jag typ 174 så många tror att han är mindre än vad han är haha... Jag fyller 19 i år, men har alltid tävlat bland storhästarna med honom (började tävla honom "på riktigt" när jag var 14). Är ju lite svårt att hävda sig ibland, men det har inte hindrat honom från att tagit en hel del vinster och placeringar ändå :D

jag tycker nästan dom mindre hästarna har sin fördel på hoppbanan om vi pratar på klasser tom 130. Dom är helt enkelt snabbare och smidigare och kan vinna mkt tid på omhoppningar :) travaren jag hade var ca 158 men var nästan alltid snabbast. Tävlade tom 130. Sedan hade en granne en häst på 155 (new forest) som var snabb o vändbar och nollade massor. (tom 130) Jag hade även en på 155 (welshkorsning) som också var väldigt smidig (tom 110 innan den såldes som unghäst) i dressyren är det svårare tycker jag.

Jag håller med!

Red en New Forest som var 148 cm för några år sedan, hon var galet snabb. Med ägaren gick på storhästavstånd och hoppade 140 banor på träning. :eek:

Jag hade ett arabsto jag tävlade upp till 110-120 och om hon inte fick stopp på första hindret så nollade hon oftast och placerade sig de flesta ggr tack vare att hon var snabb på omhoppningarna. Hon kunde ha lite problem med avståndet men var så smidig att det löste sig rätt bra ändå.

Just denna häst hade en lite ful ovana att försöka stanna på första hindret. Sedan hoppade hon resten utan problem :D

Red och tävlade en arabkorsning (korsad med new forest ;)) när jag var i de yngre tonåren, och hennes styrka var helt klart hennes otroliga vändbarhet och smidighet. Hur fel hon är kom tog hon sig över, och i vändningar på banan var hon oslagbar. Hon kunde stanna på en femöring efter ett hinder, vända på bakdelen och så hoppa nästa hinder ...:eek:

Så jag tror också att araberna kan hävda sig genom sin smidighet och att de lyckas krångla sig över även om det ser kört ut!

Kl

Är helt ny i denna tråd och ganska ny arabägare :). Köpte min första i somras och jag är helt såld :love:. Känner mig dock lite träffad av det ni skriver. Har själv köpt en showstammad häst, och ganska dyrt om man ska jämför med dagens mått. Men jag tycker han är värd varenda krona :love: , och då är det väl kanske inte dyrt ;)

Har läst bitar ur tråden och jag tycker det är väldigt intressant läsning, men har inte mycket att bidra med. Kan inte direkt något om avel, även om jag vet vilken typ av häst jag själv gillar ;).

Detta med prestation - borde det inte finnas lite ekipage inom westerngrenarna som har fina resultat? Vet ett litet sto som jag gillar, tävlad lite med fina resultat. Vet inte om det är ok att länka till video som ligger på youtube om jag inte kollar med ägare/ryttare?

Kl

Detta med prestation - borde det inte finnas lite ekipage inom westerngrenarna som har fina resultat? Vet ett litet sto som jag gillar, tävlad lite med fina resultat. Vet inte om det är ok att länka till video som ligger på youtube om jag inte kollar med ägare/ryttare?

Har du ett youtubeklipp som är sökbart är det bara att länka! Om du däremot fått en länk som är privat ska du väl respektera det. :) Sedan är väl alla glada om de får höra talas om delningar?

Här är ett klipp på en "showhäst" i träning. Kanske inte varit ute så mycket påtävlingsbanorna ännu, men kanske får vi se mer av henne så småningom :). 5 år. Några av er har säkert sett det redan

http://youtu.be/6uJAnIc5-oU

Jag har sett det tidigare, och det är en så underbar häst! Hon ser ut som en häst som man gärna vill sitta på, och hon är så välbyggd och balanserad i kroppen.
Klart att showhästar kan, om de bara får chansen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
944
· Visningar
22 761
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar