Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det är nog oftast billigare än så.

Det är nog oftast INTE billigare än så! Det beror förstås på vad du vill ha för hingst, men när maken och jag gör upp budget för vad årets betäckningar kommer att kosta med utomstående hingstar räknar vi alltid med runt 15000 per hingst. Ibland ingår momsen där, ibland är det exklusive moms. Uppstallning av sto och ibland föl tillkommer, ultraljud, resor osv så under 20000 när man har räknat ihop vad själva tillverkningen kostar kommer man mycket sällan.

Så lite som 3000 har jag aldrig träffat på, men det finns säkert någon "buskhingst" vars ägare låter honom ställa upp för det priset!

Så när man tänker på detta är det inte konstigt att man blir dyster över priserna på föl, unghästar och även vuxna hästar .... De MÅSTE upp, något MÅSTE hända på marknaden, annars tror jag många ger upp. Många har redan gett upp ...

Som Annika skrev, hur vi än vrider och vänder på det arbetar uppfödarna ideellt och får alltså nästan aldrig ut något för själva arbetet, men det där är ett fenomen som vi hästmänniskor är vana vid. Det handlar dessutom om ett brinnande intresse, som man inte släcker ens med pengabrist.

Nej, det som vill tjäna pengar ska nog syssla med någon annat än uppfödning. Men rent krasst så är det ju väldigt få förunnat i Sverige att kunna leva på sin hobby oavsett om det gäller uppfödning av hästar, hundar, måla tavlor, åka snowboard eller vad det nu kan tänkas vara.

Jag håller med om att priset på hästarna är på tok för lågt i dagsläget. Det kanske gör marknaden gott om antalet födda föl minskar i ett par år så de få som föds blir mer attraktiva kan generera ett högre pris.

Senast ändrad:

Exakt. Och att de som föder upp arabhästar fortsätter att utbilda dem inom olika discipliner, något som faktiskt blir allt vanligare!:banana:

Ridna och välutbildade arabhästar blir attraktiva för marknaden, det är jag övertygad om!

Jag trodde att det var själva avgiften som avsågs, inte allt runt med resor, veterinär och what not. :)

Läste du vad jag skrev? Själva avgiften för betäckningen brukar vi räkna 15000, ibland med, ibland utan moms. DÄREFTER kommer de andra avgifterna ovanpå, så att det hela slutar på runt 20 000. Läs gärna hela inläggen.

Det var väl just siffran 15000 som betäckningsavgift som det pratades om.

Om man leker med tanken att en betäckning med vilken arabhingst som helst kostade 3-5 000 kronor och arab sänkte sina reg.priser vad skulle då hända med aveln?
Allmän fråga.

KL

Hej arabälskare ;)

Här har ni en som går i arabdrömmar..
Tänkte ställa ett par snabba frågor till bättre vetande!

Jag är hemskt sugen på ett arabsto.
Gärna från lite "show"linjer.
Bra steg (!), modell större.

Någon som kan rekommendera lite linjer?

Kan nog bara rekommendera dig att åka på utställningar och besöka stuterier och på så vis bilda dig en uppfattning.
Läs stamtavlor och se vilka hingstar och ston som ligger bakom de hästar du gillar. Smaken är ju som bekant som baken, vilket inte minst märks här inne!;), så det är svårt att rekommendera något speciellt.

Om man leker med tanken att en betäckning med vilken arabhingst som helst kostade 3-5 000 kronor och arab sänkte sina reg.priser vad skulle då hända med aveln?
Allmän fråga.

Skulle vi inte hamna i buskavelsträsket igen då? Eftersom det inte finns några begränsningar för en hingst mer än att han är veterinärbesiktigad för avel och renrasig?

Hade det funnits krav på hingstarna prestationsmässigt och exteriörmässigt för att få räknas som "godkänd för avel" hade det varit en annan sak. Men å andra sidan kostar det så pass mycket att ta fram en hingst som tävlar och gör bra ifrån sig att högre priser är motiverade av den anledningen. Däremot tycker jag att ARAB har rent hutlösa priser för allt kring aveln.

Jag tror personligen att priserna på de redan födda måste upp!

Så låt oss höja till 20 000/ betäckning vilket idag inte är speciellt ovanligt.
Är det så att hingstägarna "styr" aveln?

Hur vet man vad hingstarna kostar?
I nio fall av tio så är det flashiga annonser, gärna på engelska, men inte ett ord om vad det är för avgifter.

Ligger mycket i det.

De hingstar som tas in från utlandet för en säsong här brukar få flest ston. Förra året var det inte så, men även i det fallet var det ju en flashig importerad modehingst som hade flest betäckningar.

Så visst kan man säga att hingstägarna styr mycket, eller vad säger ni?

Fast enklast vore det väl om hingstägarna skrev ut det i annonsen så slapp de massa onödiga mail eller telefonsamtal från stoägaren som tyckte det var för mycket pengar. Stoägaren slipper dessutom ödsla tid på att försöka få tag i hingstägaren för att fråga. Win-Win för båda parterna.

Man ringer/skriver och frågar ....

Så för att ha koll på läget ska man ringa 50 hingstägare?
Eller är priset olika beroende på vem som frågar?

Vad kostar tex Rohara Bacara? Vad kostar Pakistan?

Tur att inte bilförsäljarna jobbar likadant?
"Look att this amazing, fantastic blue car! Extremly type and with an amazing speed."
Och så en bild bakifrån där avgasröret är i fokus.

Vad kostar den bilen, tro? 10.000 eller 500.000:-?

Senast ändrad:

Eller är det så att man som hingstägare är rädd för att andra ska tycka att hingsten är mindre exklusiv om den är "för billig" och därför väljer man att inte skriva ut priset?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
941
· Visningar
22 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III