Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Nu svarar jag rent allmänt...

Men jag tycker att det blir lite löjligt när en hingst kostar lite för mkt. Det finns ju vissa som kostar 50 000 kr. Men jag kanske är naiv som tror att folk kommer fortsätta att använda andra hingstar oxå och inte bara de som idag är jätte dyra om de blev billigare.

Visst att det ska vara skillnad på en hingst som är ung, inte har några avkommor och helt enkelt inte har något att visa upp och en som är äldre, har massor bra avkommor och har presterat bra själv.

Men inte så mkt som det är idag, tycker inte jag iaf.

Nej, det tycker inte jag heller. Det måste finnas en verklighetsförankring i prissättningen, och det gör det inte om hingsten kostar låt säga 30000 att betäcka med och man sedan får ett mediokert föl. För handen på hjärtat, de flesta föl blir mer eller mindre mediokra, stjärnorna är lätträknade.

När man då inte ens kan få ut vad det kostade att tillverka fölet vid en försäljning är det lätt att räkna ut att arabhästuppfödare är ihärdiga optimister som glatt öser pengar i sitt svarta hål.

KL

Jag tänker så här:

i de flesta fall när man skall sälja något så har man en kalkyl, om inte annat på kostnader för "produkten". Man har också investeringen i sig som skall ge en viss förräntning. Utifrån denna kostnadsmassa sätter man sedan pris.

Man beräknar vidare produktens livslängd, och tar hänsyn till detta i prissättningen.

För mig verkar detta som att dessa "regler" inte gäller när det gäller prissättningen av hingstar, utan litet mer vilda-västern, här gäller det att få in så mycket kulor som möjligt så snabbt som möjligt, dvs går det så går det.

Så hur tänker Ni runt prissättningen av Era hingstar?

Skall de få sprida sina gener så mycket som möjligt (den naturliga aveln eller det som all avel egentligen är baserad på, geners överlevnad) eller så kontrollerat som möjligt med bara de "bästa" stona (vilka de nu är) ;)

*kl*

Bryter av med en liten stämningsbild från kvällens barbackatur :)

554926_10151364699943710_855230209_n.jpg

Det finns säkert de som gör upp en kostnadskalkyl och icke att förakta men..hur tusan är det möjligt i verkligheten?
Vi kan ta mig tex som hållit på i ett antal år med avel i mkt liten skala = få ston som inte betäckts varje år. Flertalet hingstar har kastrerats. Fina hästar och som också visat sig fint under ryttare osv men som avelshingst borde de kanske ha haft mer karisma helt enkelt. För c:a 6 år sedan så fick jag äntligen min karismatiske hingst tillika korrekt och komplett. Jag har valt att behålla honom som hingst. Han började som ettåring att visas på shower och forsatte sedan som 2 och treåring med kanonplaceringar i hård konkurrens. Som fyraåring fick han ägna sig åt att bli inriden och som femåring utbildas han i western. ( 2 shower som femåring). I år fyller han sex år. Nu kan ni räkna ut vad denna hingst har kostat mig. Det är inget som bara har poppat upp i mitt liv utan han står för mitt gedigna arbete genom många, många år. Idag står han inte till allmän avel (än så länge i vart fall) utan jag vill faktiskt
att han skall få "de bättre stona" och jag vill ha synpunkter på det.
Jag har faktiskt ingen större lust att sjabbla bort år av avelsarbete gm att mer eller mindre "skänka" bort betäckningar. Han har fått två avkommor som jag är helt nöjd med samt väntar en i år från helt annan linje än de två tidigare. Om en vecka åker han ut i Europa och vi får se vad de tycker om honom där.

jag resonerar såhär..jag skulle absolut inte betäcka med en hingst med så höga betäckningskostnader. Med tanke på hur otroligt mycket araber det finns på marknaden för lite pengar, som har bra stam och dylikt, så skulle jag nog hellre köpa en häst som redan finns, som man vet vad man betalar för.

Fast ställer man en hingst till allmän avel, så tycker jag det är lite stöddigt att lägga sig i stoägarnas hingstval.

Har jag hittat en drömhingst, fantiserat i flera år på hur jag tror avkomman kommer att bli, och sen, när jag ringer för att boka, få höra att mitt sto inte är välkommen, för hon har fel stam skulle göra mig oerhört besviken.

Men det klart, jag är ju travhästmänniska, och där funkar det annorlunda.

Om man fortsätter fåna sig och jämföra med andra brancher skulle det vara som att jag inte får köpa Kungsörnens vetemjöl, för jag ska bara baka pannkakor.
"Åh, bakar du såååna kakor. Hade du velat baka tårta kanske, kanske du kunnat få köpa Kungörnens mjöl. Nu får du hålla tillgodo med Coop eget."

Jo detta är jag helt med dig på, det finns många sätt att se det på. Jag tänkte mest på resonemanget att "det är hingstens fel". För egen del har jag aldrig ens tänkt i de banorna. Man brukar väl säga att stoet står för 60% (eller vad det nu är) iom att stoet präglar sitt föl mer än vad hingsten gör?!

Det finns säkert de som gör upp en kostnadskalkyl och icke att förakta men..hur tusan är det möjligt i verkligheten?
Vi kan ta mig tex som hållit på i ett antal år med avel i mkt liten skala = få ston som inte betäckts varje år. Flertalet hingstar har kastrerats. Fina hästar och som också visat sig fint under ryttare osv men som avelshingst borde de kanske ha haft mer karisma helt enkelt. För c:a 6 år sedan så fick jag äntligen min karismatiske hingst tillika korrekt och komplett. Jag har valt att behålla honom som hingst. Han började som ettåring att visas på shower och forsatte sedan som 2 och treåring med kanonplaceringar i hård konkurrens. Som fyraåring fick han ägna sig åt att bli inriden och som femåring utbildas han i western. ( 2 shower som femåring). I år fyller han sex år. Nu kan ni räkna ut vad denna hingst har kostat mig. Det är inget som bara har poppat upp i mitt liv utan han står för mitt gedigna arbete genom många, många år. Idag står han inte till allmän avel (än så länge i vart fall) utan jag vill faktiskt
att han skall få "de bättre stona" och jag vill ha synpunkter på det.
Jag har faktiskt ingen större lust att sjabbla bort år av avelsarbete gm att mer eller mindre "skänka" bort betäckningar. Han har fått två avkommor som jag är helt nöjd med samt väntar en i år från helt annan linje än de två tidigare. Om en vecka åker han ut i Europa och vi får se vad de tycker om honom där.

När du säger de bättre stona gissar jag att du menar de bättre i showringen? :)

Jag skulle önska fler vackra hästar ute på distansbanan till ex, huvudsaken är ju att de kan prestera men jag vill gärna att folk ska SE att det är en arab man kommer med och inte en korsningsponny...

Drömmen är en sån där supertjusig fuxflicka med stora tecken och väl tilltagen mankhöjd, sån som Neywas Vitnos (om jag inte helt missminner mig vem som äger vilken häst här inne). Mm, om man kunde få välja att ta lite massa, resning och steg från Fester parat med allt vad en bra Arab har :d

Det stämmer att det är jag som har Vitnos ;)

Nej, nej jag menar inte just bättre i showringen. Min egenuppfödda Tosca är ingen showstjärna men hon har arabtyp, är korrekt uppbyggd och har jädrans fina ben och hovvar samt att hon nedärver allt det fina. Jag satsar inte på att just få fram typiska showhästar utan det skall vara funktionella arabiska fullblod.

Det gör du alldeles rätt i om du endast vill ha araben till ridning men vill du bedriva avel på lite högre nivå så finns inte de hästarna till salu för 15 000.

Jag tror, med betoning på tror, att det egentligen finns två strategier.

Antingen gör man som Du gör, försöker selektera fram de ston man tror på och upplåter betäckning till dessa och hoppas på att det blir bra. Dessutom råder det ju något delade meningar om vad som kan betecknas som bra/önskvärda egenskaper, så med ett sto som Du inte tycker är bra nog, kanske någon får precis den avkomman som den verkligen vill ha. Är inte ett tungt argument för att betäcka alla ston att hingsten förbättrar stoet? Låter Du då en "bra" hingst betäcka dessa så förbättras ju hela populationen av arabhästar.

Eller så ser man till att betäcka så många ston som möjligt - oavsett sto - och hoppas på att av alla dessa avkommor så blir några tillräckligt bra enligt de normer som hingstägaren har (låter illa men jag menar inte så).

Fördelen med den senare strategin är väl bland annat att man verkligen kan se vad hingsten nedärver, även med svaga ston. För de ston som Du menar med bra brukar väl betecknas som starka i sin förärvning?

Tror inte att det finns något rätt eller fel utan allt handlar om olika val. Kanske bättre att försöka få fram att allt inte hänger på hingsten?

Vad jag menar med ekonomitänket är att det måste ju finnas en tanke bakom prissättningen eller är det bara att försöka maximera priset? Satt och räknade igår kväll och en showhingst som inte gått i topp internationellt är nog svår att räkna hem, medan en som gått i topp och som dessutom förärver önskade egenskaper inte är några problem att räkna hem - fast det finns ju väldigt få som både presterar i showringen och som de facto är starka förärvare, stämpelhingstar. Antagligen lättare att försöka få fram en stark hingst utan showmeritering och sedan får avkommorna göra jobbet ;)

Vad man möjligtvis kan ifrågasätta är när någon betäcker ett sto med exteriöra defekter och sjukdomar, framför allt om dessa går att påvisa nedärvbarhet på, där kanske man som hingstägare kan ha synpunkter på om man vill vara med och ta fram en avkomma som troligtvis kommer att ha exteriöra defekter som påverkar hästens brukbarhet - vilket då skulle göra att hästen med större sannolikhet hamnar i mullefacket.

Senast ändrad:

Jag tänker också så här: alla hästar blir inte "stjärnor" oavsett hur gärna sto- eller hingstägaren vill det.

Det handlar ju då inte bara om hästen, hästens utseende och hästens inre kvaliteter, det handlar ju lika mycket om hästägarens intresse och vilja.

Om man har en hingst som är korrekt, har arabtyp, fri från sjukdomar så kanske man istället gör en insats för aveln, för rasen, om man upplåter denna hingst till så "vid" avel som möjligt - just för hans kvaliteter.

Det finns ju en mängd exempel på hingstar, som trots att de har meriter m m, och med ston som tidigare lämnat "bra" med andra hingstar faktiskt inte ger så många stjärnor som de rent matematiskt borde göra och sambandet är så enkelt som "fint" sto + "fin" hingst = "fin" avkomma.

Det stämmer att det är jag som har Vitnos ;)

Och för mig är Vitnos som sagt sinnebilden av mitt kommande sto :d

Jag är egentligen på jakt efter ett Arabsto sedan några år tillbaka. Det här har jag skrivit förut: Jag hittade mitt drömsto 2011 men hon dog innan jag hann köpa henne vilket färgade alla andra hästar jag såg och det blev för tungt att leta vidare.

Hoppas finna vad jag söker en vacker dag.

Annars får jag råka norpa Vitnos herself :devil:

Ambitionerna är olika hos oss alla vad vi vill med vår avel.
Allt blir inte det bästa med de bästa individerna men en hel del blir mkt bra och förhoppningsvis skall avkommor överträffa sina föräldrar, det är väl grundtanken?

Va? Är hon det? Såg inget på hemsidan om det nu i alla fall... Tror neywaz kan prata för sig själv om hon nu vill sälja sin häst. *Här lägger jag in en ;) för att visa att jag inte är skarp i tonen*

Det var ju precis det jag sa ;)

att en "bra" hingst förbättrar, även ett sto som inte är så "bra"!

Sedan är det ju så med showchampinjoner att champinjon+champinjon inte per automatik ger ytterligare champinjon. Förutom det så finns det ju även slutprodukter! Det finns också hästar som är jättefina men som inte är så säkra i sin nedärvning så Du med automatik kan säga vad Du får, om Du någonsin kan detta.

När det gäller show så är det ju så att det också är trender, det som var poppis för tio år sedan är det inte idag. Det är väl detta som faktiskt skiljer show rätt så mycket från andra discipliner, att det går mode och många följer detta som en skock får, nu är den hingsten i ropet honom måste jag betäcka med (liksom många andra).

Om man nu har en bra hingst så är ju faktiskt inte ett något mindre bra sto ett så stort problem, är man osäker på sin hingst och vad han de facto nedärver så har man ju mer att riskera.

Tycker det är intressant att vissa håller på exklusivitet i den meningen att de skall bestämma hur deras hingst används och därigenom göra honom så exklusiv som möjligt. Om man nu vill ha exklusivt varför marknadsför man då sin hingst? En exklusiv vara behöver väl ingen marknadsföring, den drar ju till sig den målgrupp hingstägaren söker i alla fall. Eller inte, och då är ju varan inte så exklusiv ;)

I annat fall kan man ju faktiskt bedriva sin egen avel, och inte ställa sin hingst till någon annans förfogande och har man då riktigt bra avkommor, inom någon disciplin, så har man i vart fall ingen konkurrens. Tänker då förstås på Lenita Peroy och Ali Jamal inte minst.

Ovanstående är då inte menat vare sig till Dig eller till någon särskild utan en allmän reflektion vad gäller exklusivitet.

Senast ändrad:

Fast nu var ju inte min tanke att diskutera exklusivitet eller ej hos vare sig hingstar eller hästägare utan just prissättningen av hingstar till avel, allmän avel får man väl då tillägga för tydlighetens skull.

Så frågan kvarstår: hur prissätter Ni som har hingstar till allmän avel dessa?

Väger Ni in att hingsten skall betäcka under många år, eller ser Ni det som att han kommer att få ston en eller två säsonger och sedan är han "ute"?

Tycker Ni att det är bättre att ha ett lägre pris och förhoppningsvis få fler ston eller anser Ni att priset inte påverkar?

Handlar det bara om exklusivitet? Det tycker inte jag. Skall vi förbättra rasen eller åtminstonde bevara så kan det väl inte vara så tokigt att hingstägaren lämnar sin syn på saken.
Å andra sidan när vet man verkligen att hingsten är exklusive?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka