Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det finns som bekant distansfolk i den här tråden, men du kanske får fler svar om du lägger frågan under distansforumet. :)

Det finns en nålad tråd där med en hel del information.

Tack, ska kika om jag blir lite klokare av den tråden! :)

Haha, ja du vet ju var hon bor så... :angel:

Halleluja, vilket vackert språng:rofl:

För att klara en femmilare krävs det ju lika olika träning beroende på hur fort du tänker rida så att säga :D Ett bra tips tycker jag är att både träna på att vara ute och rida lite länge, ca 3 timmar, och att träna på att rida vanliga timmes-turer i lite friskare tempo.

Med din vanliga träning kommer du att klara en 5-mil galant utan att tänka så mycket "distans" tror jag faktiskt.

Hihi, ja precis :devil: ;)

Längtar verkligen tills underlaget blir lite bättre, då ska jag köra på i lite högre tempo. Just nu blir det mest skritt, någon kortare trav/galopp här och där bara. Så fort det blivit lite varmare ska jag få med mig nån från stallet ut på en längre tur, vet att stallägaren pratat om att det finns en jättefin slinga som tar ungefär tre timmar att rida. Låter bra iaf att du inte tror jag behöver göra nån större förändring av de "vardagliga" ridturerna!

Haha!

Ser precis ut som min "hindret kan vara farligt, bäst att hoppa låååångt ifrån och hoppa hööögt över!!"

Jättefin, tycker jag :-)

/Lavinia

Tack, jag tycker också han är jättefin :love: Märks att han inte har nån väldigt stor hoppvana som synes ;) Ibland kommer han väldigt nära inpå hindret, ibland hoppar han av lååångt innan, haha. Men hoppar gör han i alla fall! :laugh:

Och så motsäger jag mig själv, eftersom jag använde Classic Charlie (Magic Sahr Kahli- Classica), tre år gammal, till Exelencja (Festiwal- Ex Diara)! Och fick det mest bedårande stoföl, ljuvlig som en sockerbit, som redan rönt en del uppmärksamhet bland vissa uppfödare.

Men det är ju så man "ska prova unga hingstar".

Med den stolinjen :love: så kan det väl knappast bli något annat än en fantastisk arab!

Jo, jag kan hålla med om att det är ett bra sätt att prova en yngling på, att använda honom till ett äldre sto som man vet har producerat bra hittills och kommer ur en "säker" stolinje. Men det är ju alltid ett vågspel ...

Någon måste ju börja ;)! jag har också använt oprövade unga hingstar och inte ångrat mig en enda sekund!

Här diskuteras fuxflickan friskt hör jag ;) Till salu är hon inte men jag lånar ut henne till rätt person.

Saril - Noohr har alltid haft den där snygga (ehum) hoppstilen. Jag brukade lägga en markbom för att hjälpa honom hitta rätt avstånd, prova det! :)

Här diskuteras fuxflickan friskt hör jag ;) Till salu är hon inte men jag lånar ut henne till rätt person.

Saril - Noohr har alltid haft den där snygga (ehum) hoppstilen. Jag brukade lägga en markbom för att hjälpa honom hitta rätt avstånd, prova det! :)

:D

Jag ska prova markbom nästa gång vi löshoppar, tack för tipset! :)

Ska säga dig att Lutzian hoppade på det där viset ända upp i 8-års åldern, det var bara att lägga ut markbommar allt man orkade...

Han behövde komma upp i höjd rätt ordentligt innan han klarade det "själv". LD och LC gick vi bara felfritt någon enstaka gång men första LB:n (100 cm) blev dubbelnolla och sen flöt det på, hoppade allra bäst på 1,30+ höjder, för honom var det en polett som trillade ner när han fick börja hoppa "ordentligt" -DÅ blev det mycket enklare ;)

Cornelia -verkligen ljuvlig liten Eliza! Blir inte alls fölsjuk... åh vad man längtar och suktar efter såna där :love: Så otroligt roligt att få sätta igång med planering/arbete/förhoppningar med "nya" hästar, avel är så gränslöst intressant och spännande.

Ja, det är det. Och dyrt!!
Inga bäbismagar i år här hos oss, men det blir ett par betäckningar under våren i alla fall, så nästa vär ....:d

Haha det är samma med Noohr, han hoppar sämre ju lägre det är :D Först på 1 meter börjar det likna något men kan förstå att man inte vill hoppa så högt med det underlaget på bilderna ;)

KL

En helt annan sak; tycker mig kunna se en trend att det blir färre och färre stora stuterier - alltså med många hästar, däremot fler och fler som "bara" har två-tre riktigt högpresterande/producerande ston.

Vad tror Ni? Är detta nya trenden inom avel: två-tre egna ston med stark påvisad förärvning.

Att de stora försvinner är väl ett resultat av den dåliga marknaden och låga prisläget på hästarna? Jag tänker att kan man inte gå med vinst eller åtminstone plus-minus-noll så är det ju inte så många som har råd att hålla många hästar bara som en dyr hobby. Så två-tre ston är kanske vad en vanlig, dödlig klarar av ekonomiskt utan att behöva försaka allt annat. Om det är bra eller dåligt törs jag inte uttala mig om eftersom jag är alldeles för dåligt insatt :)

KL

Kastar in mig här med en väldigt OT fråga känns det som men ja, vad har ni för sadlar på era hästar? Precis blivit ägare till en liten arab kille på 3år, väldigt rund rygg och absolut ingen manke :confused:

Jag är nog inne på att det är mer gott än ont :)

tänker som så att när man fokuserar på nedärvningssäkra ston och mindre antal per stuteri, i stället för att betäcka allt som har en livmoder, så kanske vi får fler stuterier, fler högkvalitativa hästar per årskull, fler har också råd att ha eget stuteri (på så sätt att trenden visar att man behöver inte vara stor för att ha kvalitet och vara bra), god omvårdnad om hästarna, kräver mindre kapital, mindre byggnationer, mindre personal etc etc etc.

Men jag sitter heller inte inne med facit, blir dock spännande att höra vad Ni tror om eventuell trend, samt se hur utvecklingen blir.

Eftersom jag inte kan göra mig av med mina gamla hästar har jag fler än jag borde, men jag håller med där. Det finns många fördelar med att vara ett litet men högkvalitativt stuteri, det tror jag också.
Det där med att man då noggrant går igenom vilka djur man ha som avelsdjur kommer per automatik då, man behåller inte ett mediokert sto och betäcker "bara för att".
Man får också möjlighet att följa sina uppfödningar i olika karriärer, kanske låna ut dem till duktiga ryttare osv på ett annat sätt än om det massproduceras.

Tixi; välkommen till sadelproblemklubben, tyvärr, vi är många som har just de problemen som du beskriver! Jag har en liten dam som vi till slut fick sätta svanskappa på. Hon har en Euroriding Diamant som ligger bra, och med svanskappa åker den inte fram i galoppen heller.
Annars är Wintec cair ett ganska bra tips ...

KL

Kastar in mig här med en väldigt OT fråga känns det som men ja, vad har ni för sadlar på era hästar? Precis blivit ägare till en liten arab kille på 3år, väldigt rund rygg och absolut ingen manke :confused:

Jag har en bomlös Sensation Ride G3 som ligger jättebra. Rent generellt brukar ju bomlösa passa bra på den här typen av rygg.
Bomsadlar är jag väldigt dålig på, men Wintec cair som Cornelia tipsade om har en i mitt stall till sin haflinger med bred rygg utan manke, skulle nog kunna passa en arabrygg bra också!

Jag har en Arabian Saddle, modell Solstice. De är speciellt utformade för araber. Fantastisk kvalité.fast de flesta vill inte lägga de pengarna på en sadel till en häst som kanske (?) kostade mindre än sadeln... :grin:

Globus clic, Morris and Nolan kan vara värt att kika på.

Har också haft sadel från Arabian saddle Company, samma modell som Limona.

Fast jag var inte fullt lika nöjd ;), inte hästen heller.

De bästa sadlar jag haft är Dominus och Amerigo, både all-round och dressyr. De ligger dock i ännu högre prisklass. Men som sagt supersadlar för mig och mina hästar. Sadlar som man helt kan anpassa (vid beställningen) till att passa både häst och ryttare. Litet kortare dressyrkåpor ex vis, ändrad längd på stropparna m m. Dock är ju alla dessa specialgjorda sadlar till varje häst.

En standardsadel som jag är mycket förtjust i är en gammal än, från Börjes tror jag, billig som bara den, men är tyvärr för smal för mina hästar idag. Har dessutom en westernsadel - tror att det är samma som Limona hade på bild på FB - som borde avyttrats för länge sedan!

Har Du kollat på islandshäst- och haflingersadlar, de har ju ofta litet grand samma problematik som Du beskriver. En kompis som har islandshäst körde barbackapad med stigbyglar.

Lycka till i Din jakt på sadel, det är en djungel!

Senast ändrad:

Tack för alla förslag :bow:
Jag ska börja rida in honom men som det ser ut just nu blir det utan sadel. Har sneglat lite på dom bomlösa alternativen att börja med innan han börjar få lite muskler typ barefoot, torsion eller ST. Vad har ni ridit in era unghästar med ?

Jag kanske ska presentera honom också :angel: Han är född 2010
e: Metropolis - Gazal al Shaqab. Min första arab och jag är så kär :love:

Bild!?!?:bump: :d

KL

Bjuder på en "jääättefin" bild på mig och Bambi (e:Gotcha u:Mirkhana-Probat).

Tror att jag förmodligen precis klappat honom på bogbladet med ytterhanden, brukade göra det direkt efter en galoppfattning, därav av min fullständigt värdelösa sits :rofl:

Sofias+bilder+387.jpg

Kompletterar med en som nästan är ännu värre:

Fiasbilder+021.jpg

Distans är en sådan vacker sport...

Senast ändrad:

Grattis! Då kommer han från Blommeröd antar jag! Låter som den som jag hade mina ögon på..
Bild är obligatoriskt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
938
· Visningar
22 604
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar