Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Fast det är ju oerhört svårt att veta vad någon verkligen ger!

Eller menar Du att man skall begränsa genpoolen så att det endast är ett fåtal ston och hingstar i aveln som tillsammans skall ge endast "bra" avkommor?

Menar Du att om ett sto är exteriört korrekt men kanske brister i arabtyp, då skall hon inte användas i arabavel?

Jag tycker inte att det som Annika L skriver är så konstigt. Att hon vill medverka till att de i hennes tycke bästa individerna används för att långsiktigt gynna aveln.

Hellre det än att se sin hingst som en investering som ska ge maximalt med pengar tillbaka ;)

Håller helt med Dig när det gäller att inte se hästen som en investering som skall maximera intäkter eller vinst vilket man nu väljer.

Att jag skrev om investering var för att försöka få fram grunden för hur hingstarna som står till allmän avel prissätts. Någon grund borde det ju finnas för hur hingstarna prissätts?

Annika bad om synpunkter på sitt tänk, man tänker olika, inget behöver nödvändigtvis vara rätt eller fel, det finns ju flera aspekter - vilket jag försökte påvisa - :) vid alla val.

Att Annika har sitt tänk är ju jättebra (om inte annat för henne) då vet hon ju precis vilken väg hon skall gå med sin hingst. Jag har gjort ett annat val med min egen hingst, som då inte marknadsförs, inte diskuteras överhuvudtaget och inte står till allmän avel. Sedan finns det hela skalan och säkert litet till däremellan ;)

Sedan kan jag tycka det är intressant det Du skriver, de bästa individerna, gynna aveln. Frågar mig då på vilka grunder "de bästa" individerna utses. Nu låter det kanske illa som jag skriver det, men menar inte illa, utan högst seriöst, vem kan i det långa loppet (för i min värld är det det som avel handlar om) säga - utan att ha vetskap om utfallet - vilken individ som är "bäst".

Personligen har jag nog kommit dithän att jag är mer för att bevara blodslinjer i ett långt perspektiv än att se vad "marknaden" vill ha (vilket jag upplever mycket av showavel är) vilket jag kan tycka är ett extremt kortsiktigt perspektiv. Jag tycker också det är intressant med hästarnas prestationer inom riddiscipliner - mycket för att i hela rasbeskrivningen av arabhästen ligger prestation, oavsett vilken typ den enskilda hästen har, så är prestationen såsom bland annat uthållighet en viktig del i arabhästens arv, vilket gör mig oerhört förtjust i den polska aveln där i princip alla hästar testas på galoppen. För mig är arabhästen inte någon av ytterligheterna skönhet eller prestation, den är både och, och just dessa egenskaper vill jag gärna se i samma häst.

Senast ändrad:

Sedan kan jag tycka det är intressant det Du skriver, de bästa individerna, gynna aveln. Frågar mig då på vilka grunder "de bästa" individerna utses. Nu låter det kanske illa som jag skriver det, men menar inte illa, utan högst seriöst, vem kan i det långa loppet (för i min värld är det det som avel handlar om) säga - utan att ha vetskap om utfallet - vilken individ som är "bäst".

Visst är det så. "Bäst" betyder ju olika saker för olika människor. Men sitter man med ett avelsdjur så har man viss tolkningsföreträde ang. sitt eget djur eller hur.

Ingen skillnad mot att en stoägare vill hitta den "bästa" hingsten.

Absolut att man har tolkningsföreträdare, skulle till och med säga att man har bestämmanderätt ;)

Helt enkelt var och en blir salig på sin fason ;)

Jag kan väl dock tycka ;), eftersom detta vad jag förstår är en tyckartråd, att det är en viss skillnad på hur en stoägare väljer hingst och hur en hingsthållare vill välja ston till sin hingst om hingsten skall verka i avel. I mitt tycke är det en viss brist i logiken om man vill välja ston, utan att vara tydlig med detta och inte minst vilka ston man vill ha, samtidigt marknadsföra sin hingst till allmänheten i olika sammanhang. Men som alltid så behöver min tanke inte alls delas av andra ;). Återigen, var och en blir salig på sin fason :)

Som ett exempel kan man se Irco Mena, som det finns semin på, om jag kommer ihåg rätt, men där vem som helst inte kan köpa utan det krävs vissa meriter hos stona för att få tillgång till seminet. Detta kanske är en idé om man vill följa Annikas väg, att man faktiskt är tydlig med att tala om vilka ston man vill ha (tror att någon annan var inne på detta tidigare i tråden).

Det är ett stort ansvar man tar på sig som hingstägare om man skall sålla ut ston som man vill ha. Vad säger man då till stoägaren? Om vi skall diskutera detta vidare skulle jag vilja föreslå att vi bortser från Annika och hennes strategi och talar rent allmänt om att välja ston till sin hingst.

Senast ändrad:

Kan dock tycka att det vore väldigt intressant att se hur marknaden reagerar om någon, oavsett vem, gick ut med en hingst där hingstägaren endast godtar ston med vissa meriter.

Vilket pris kan man då ta för betäckningarna? När även stona är välmeriterade så borde ju då, i alla fall i teorin, priset på betäckning sjunka.

Har dessutom för mig att jag sett någon hingst som står till allmän avel men där meriterade ston har lägre pris.

Däremot om man försöker skapa exklusivitet runt en häst som egentligen inte är så exklusiv för att attrahera stoägare och få dem att tro att de betäcker med något unikt så kan man hålla uppe priset.

Obs obs obs menar nu då inte någon som är aktiv i denna tråd utan detta är endast allmänna reflektioner om att hingstägare vill välja ston.

Oh Fjellheim, klart du ska norpa Vitnos, vad häftigt om hon också flyttade upp hit! Spelar väl ingen roll om neywaz vill sälja henne eller inte? :angel: ;)

Här är för övrigt Noohr när jag var hos Camilla och provred i oktober förra året. Man ser lite av Vitnos till vänster på bilden ;)

noohr.jpg

Stillbilder från löshoppningen i julas också:

12122614.jpg

1212266.jpg

12122612.jpg

Inte så lätt med avståndsbedömningen alla gånger :D
12122610.jpg

1212269.jpg

När jag ändå är här inne och skriver: Om jag nu ska försöka satsa på att rida en femmilare i sommar, hur bör jag då lägga upp träningen fram till dess? Han är bra grundtränad, men hela vintern har det varit ganska lugnt för honom p g a flytten till mig. Jag rider oftast 5-6 dagar i veckan (alt promenader och NH-lekar under perioderna det inte gått att rida), en dag i veckan lektion, oftast en dag själv på banan och resten uteritter oftast runt 5-8 km.

Så här ser det ofta ut i hagen för övrigt, här är Noohr och hans lekkompis varmblodsvalacken Acke. Just nu står Acke i sjukhage (p g a hovböld) och Noohr tycker det är skittrist i hagen :p De är fem st i lösdriften, men de två stona är inte lika roliga att leka med och den tredje valacken är bara rolig när han har täcke på sig - för då kan Noohr leka med det :o :D

Hagbus 130215

KL
Men man måste ju kunna ha en dialog. Det är faktiskt så att stoägare, som jag också är, pratar med hingstägaren om denna kombination kan om möjligt bli lyckad. Det är ju inte bara att se på individerna själva utan man måste rota lite längre bak och byta erfarenheter.

Å andra sidan har man hingsten till allmän avel så behövs ju inte diskussionen.
Dessutom kan inte en stoägare som har ett sto med krokiga ben förvänta sig att benen blir raka om man betäcker med en fullständigt korrekt rakbent hingst. Ett ben kanske blir rakt ;)

Kan dock tycka att det vore väldigt intressant att se hur marknaden reagerar om någon, oavsett vem, gick ut med en hingst där hingstägaren endast godtar ston med vissa meriter.

Det är väl inget nytt?

Jag har sett flera hingstsajter där det står att hingsten är tillgänglig för "ett begränsat antal ston" och då måste väl det ske något urval?

Eller att man lovar rabatt till "meriterade ston". Vad är en merit?

När jag ändå är här inne och skriver: Om jag nu ska försöka satsa på att rida en femmilare i sommar, hur bör jag då lägga upp träningen fram till dess? Han är bra grundtränad, men hela vintern har det varit ganska lugnt för honom p g a flytten till mig. Jag rider oftast 5-6 dagar i veckan (alt promenader och NH-lekar under perioderna det inte gått att rida), en dag i veckan lektion, oftast en dag själv på banan och resten uteritter oftast runt 5-8 km.

Så här ser det ofta ut i hagen för övrigt, här är Noohr och hans lekkompis varmblodsvalacken Acke. Just nu står Acke i sjukhage (p g a hovböld) och Noohr tycker det är skittrist i hagen :p De är fem st i lösdriften, men de två stona är inte lika roliga att leka med och den tredje valacken är bara rolig när han har täcke på sig - för då kan Noohr leka med det :o :D

Hagbus 130215

Det finns som bekant distansfolk i den här tråden, men du kanske får fler svar om du lägger frågan under distansforumet. :)

Det finns en nålad tråd där med en hel del information.

Fast nu skrev jag inte att den skulle kosta ca 15.000. För det pratas ju om ännu höge betäckningskostnader i tråden.

Och varför skulle inte den gå att avla på sen om den har bra stam, rör sig bra och kanske dessutom får egna meriter som styrker den lite extra.

Bara för att man betäcker ett bra sto med en bra hingst så betyder det inte bra fölunge.
större risk att "slänga pengarna i sjön" där iochmed att man ändå trots allt chansar på att det ska bli bra.

Det pratas ju om att det inte går runt för många, där har vi ju en stor anledning.

Senast ändrad:

Ja, det är ju också en definition. Dessutom intressant formulering med begränsat antal ston med tanke på hur aveln ser ut idag, 162 betäckta ston på 61 hingstar, räknar man bort avelsmatadoren (47 ston) så är det alltså 115 ston på 60 hingstar.

Eftersom ingen hingstägare, som har hingst till allmän avel, verkar så där jätteintresserad av att delta i prisdiskussionerna så kan jag vända på steken.

Vad tycker stoägarna är rimlig prissättning, realistisk då förstås ;)

Själv tillhör jag den skaran som tycker hingsthållaren är extremt viktig och detta är jag beredd att betala för. För mig vägs det in i priset. Jag vill ha en hingsthållare som har koll, som ser om stoet verkligen står för hingsten, inget tvång, att hingsten uppför sig etc etc. Är det en hingst som har några som helst egenheter, typer biter stoet vill jag bli informerad om detta innan avtal sluts etc etc etc.

Vad väger Ni andra in? Meritering av hingsten? Avkommor? Tidigare generationer?

Senast ändrad:

Oh Fjellheim, klart du ska norpa Vitnos, vad häftigt om hon också flyttade upp hit! Spelar väl ingen roll om neywaz vill sälja henne eller inte? :angel: ;)

1212269.jpg

Haha, ja du vet ju var hon bor så... :angel:

Halleluja, vilket vackert språng:rofl:

För att klara en femmilare krävs det ju lika olika träning beroende på hur fort du tänker rida så att säga :D Ett bra tips tycker jag är att både träna på att vara ute och rida lite länge, ca 3 timmar, och att träna på att rida vanliga timmes-turer i lite friskare tempo.

Med din vanliga träning kommer du att klara en 5-mil galant utan att tänka så mycket "distans" tror jag faktiskt.

Tycker som devere, att det är viktigt att hingsthållaren är seriös och kan sin sak.

Stammen är superviktig för mig, som gärna vill hålla mig till äldre, beprövade linjer (jodå, jag prövar lite nytt också ibland!;))
Avkommorna är en annan prioritet. Hingsten ska ha visat vad han går för via sina avkommor. Där skiljs agnarna från vetet tycker jag.

Och så motsäger jag mig själv, eftersom jag använde Classic Charlie (Magic Sahr Kahli- Classica), tre år gammal, till Exelencja (Festiwal- Ex Diara)! Och fick det mest bedårande stoföl, ljuvlig som en sockerbit, som redan rönt en del uppmärksamhet bland vissa uppfödare.

I år kommer jag också pröva något som är nytt för mig ....;)

Lilla Eliza Day, e. Classic Charlie
558198_443805502317685_402671791_n.jpg

Jag är väldigt nyfiken på hur den damen ser ut numera! Har du inga nyare bilder på henne? Eller måste vi vänta tills hon fäller vinterpälsen???

Jaha, det måste ni!!:D
Hon har värsta pälsen av alla tre fölen, har nog knappt aldrig sett en sådan björnpäls på ett föl tidigare, tät som plysch och gör det helt omöjligt att se hur hon ser ut därunder ...

Det är väl inget nytt?

Jag har sett flera hingstsajter där det står att hingsten är tillgänglig för "ett begränsat antal ston" och då måste väl det ske något urval?

Eller att man lovar rabatt till "meriterade ston". Vad är en merit?

Jag har begränsat antal på min ena hingst och jag har tackat nej till ston i år. Inte för att de är "fula" utan för att jag inte kan se att de passar ihop. Tack vare att jag har ett litet facit från Belgien kan jag styrka mina tankar lite.
Begränsat antal betyder för mig (läs; för mig i mitt egna fall) att man kan ge lite vägledning.

Haha!

Ser precis ut som min "hindret kan vara farligt, bäst att hoppa låååångt ifrån och hoppa hööögt över!!"

Jättefin, tycker jag :-)

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
938
· Visningar
22 604
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar