Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag håller faktiskt med dig. Mycket enklare om det står direkt i annonsen. Vad Pakistan kommer att kosta vet jag inte ännu, har inte bestämt om han ska stå till allmän avel eller inte. Men vi ska i alla fall lösa licens nu i dagarna, ska använda honom till minst ett eget sto.

Jag tror att med ett högt pris på betäckningen så gör hingstägaren ett urval om att kunna få de lite bättre stona till sin hingst. Man gör helt enkelt ett val för sin hingsts bästa så gott det går, för alla fel som kan uppkomma på fölet är just hingstens fel!

Så för att ha koll på läget ska man ringa 50 hingstägare?
Eller är priset olika beroende på vem som frågar?

Vad kostar tex Rohara Bacara? Vad kostar Pakistan?

Tur att inte bilförsäljarna jobbar likadant?
"Look att this amazing, fantastic blue car! Extremly type and with an amazing speed."
Och så en bild bakifrån där avgasröret är i fokus.

Vad kostar den bilen, tro? 10.000 eller 500.000:-?

:bow::bow::bow:

Vad bra att du skrev det som jag satt o tänkte när jag läste hingstprisdiskussionen....har inte en aning om vad hingstar kostar. Jag har inte en aning om det ens är meningsfullt att fråga. Varför är det så svårt att skriva ut den högst relevanta informationen? Man säljer en tjänst ju.

*KL*

Betr om hingstar skulle överlag bli billigare, då skulle det väl bli så att 1) alla skulle använda dom bästa, mest meriterade hingstarna 2) dom hingstägarna skulle få så många förfrågningar att dom kunde välja ut dom bästa/mest intressanta stona?

Som det är nu, om man har en dyr hingst, så är man begränsad till dom stoägare som har råd. Är det alltid dom ston man skulle valt själv?

Dvs jag har svårt för att se att det skulle vara negativt för aveln med billiga hingstar. Men jag är å andra sidan inte uppfödare, så det finns säkert faktorer som jag inte känner till o inte har vägt in.

Jag tror att med ett högt pris på betäckningen så gör hingstägaren ett urval om att kunna få de lite bättre stona till sin hingst. Man gör helt enkelt ett val för sin hingsts bästa så gott det går, för alla fel som kan uppkomma på fölet är just hingstens fel!

Jo men om nu Stina i Bastuträsk har råkat få tag på ett jättefint sto som hon har tävlat och gjort bra ifrån sig med, och nu vill ta föl på, är det till gagn för aveln eller inte att hon har råd med en bra hingst?

Urvalet har ju redan gjorts innan stoet kommer till hingstägarens kännedom, menar jag. Ett urval som är grundat i ekonomi och inte i stoets kvalitéer.

Nja. Där håller jag inte med. Då är det pengarna som styr, inte kvaliten på stoet. Jag skulle föredra ett bättre pris och krav på stona från hingstägarens sida. Varför inte också tacka nej till ston med anledning av att hingstägaren inte tycker stoet passar dennes hingst? Det kan väl inte vara så svårt? Bara för att man har råd att hosta upp 25,000 behöver det inte betyda att man har kunskap om avel, väljer rätt hingst till sitt sto eller för den delen ens kommer med en frisk häst...är det hingstägarens fel då också?

Gör en glad gubbe här för det är inget illa ment, men du förstår säkert min tanke :)

Senast ändrad:

Fast ställer man en hingst till allmän avel, så tycker jag det är lite stöddigt att lägga sig i stoägarnas hingstval.

Har jag hittat en drömhingst, fantiserat i flera år på hur jag tror avkomman kommer att bli, och sen, när jag ringer för att boka, få höra att mitt sto inte är välkommen, för hon har fel stam skulle göra mig oerhört besviken.

Men det klart, jag är ju travhästmänniska, och där funkar det annorlunda.

Om man fortsätter fåna sig och jämföra med andra brancher skulle det vara som att jag inte får köpa Kungsörnens vetemjöl, för jag ska bara baka pannkakor.
"Åh, bakar du såååna kakor. Hade du velat baka tårta kanske, kanske du kunnat få köpa Kungörnens mjöl. Nu får du hålla tillgodo med Coop eget."

Man kan ju kringå det som att tex i sina annonser skriva att man välkomnar ston med tävlingsmeriter och fritöntgade tex. Då kan stoägarna rätta sig efter det.

Kl

Om jag hade varit hingstägare hade jag aldrig vågat ta emot oröntgade ston. För som någon nämnde så kommer ju alla fel från hingsten...

Fast det där är ju orimligt.
Skulle en hingstägare skriva i annons att "tävlingmeriterade ston välkomnas", menar man ju samtidigt att man INTE vill ha dit flerfaldiga SM-vinnarens helsyster, som pga skada som unghäst bara gått i avel.

Lite halvt knapplån

Nu uttalar jag mig om detta med hingstar trots att min är "fel" ras. Ja, fortfarande ser jag mig själv som Arabhästmänniska ;)

Jag lägger mig absolut i (!) vilka ston han ska betäcka, håller förvisso inte på och annonserar ut honom för avel men man får ju förfrågningar ändå och det är INTE alla som får ett "ja, jag tar emot henne".

Nu tänker jag även avslöja att i framtiden kommer jag att betäcka mina egna Arabston med honom. *Hukar mig*

Drömmen är en sån där supertjusig fuxflicka med stora tecken och väl tilltagen mankhöjd, sån som Neywas Vitnos (om jag inte helt missminner mig vem som äger vilken häst här inne). Mm, om man kunde få välja att ta lite massa, resning och steg från Fester parat med allt vad en bra Arab har :d

Så tänker jag, skjut inte :D

KL...
Annonserar man ut en hingst till allmän avel så skall den vara tillgänglig för alla ston tycker jag. Å andra sidan tycker jag också att en dialog mellan stoägare och hingstägare skall finnas. Lite ge och ta av varandras erfarenheter osv.

Ah. Kul att nån tycker som jag. Sen kan man ju alltid som hingsthållare be stoägarna tänka till, om de verkligen ska betäcka.

Men det är super-superkänsligt. Det finns inget som gör stoägare så ledsna som om man klankar på deras häst.
Jag, som mest hålls med travfolk och deras fölston, brukar säga att det är helt okey att säga åt travgubben att hans fru är fet, ful och dum.
Men säger man samma sak om deras sto så blir de väldigt illa berörda.

Fast det där är ju orimligt.
Skulle en hingstägare skriva i annons att "tävlingmeriterade ston välkomnas", menar man ju samtidigt att man INTE vill ha dit flerfaldiga SM-vinnarens helsyster, som pga skada som unghäst bara gått i avel.

Sen är det så, som vi har diskuterat förut, vad man lägger i ordet "tävlingsmeriter".

Haha, ja, det kan jag tänka mig! Att kritisera någons häst är värre än att svära i kyrkan!

Jag håller också med dig, CK, har gjort det många gånger nu, börjar väl bli gammal och mjäkig .... eller kanske gammal och klok?!:D

Min lilla gula är godkänd hingst (welshponny införd i kvalitetsboken), betäcker man Arabston kan avkomman med andra ord bli "riktig" (fullt stamboksberättigad) Sv. Ridponny förutom welsh -(eller Arab)partbred.

Jag har bara haft honom i ett år, skulle ha köpt en till Arab egentligen men han fann en tillsynes omöjlig väg in i mitt liv. Jag är så stolt och glad för alla hans kvalitéer, han fick själv dubbeldiplom på treårstestet och han är redan pappa till flera diplomston. Älskar och uppskattar honom för allt han ger mig.

Och ja, jag ser som sagt fram emot att betäcka Arabston i framtiden, jag kommer definitivt att få mitt stuteri till slut men aldrig trodde jag att det skulle börja med en icke-Arab :eek:

Postar en bild på min prins och smyger sedan ut bakvägen för att jag kapade tråden med något annat än en Arab.

FesterWilkesbacka.jpg

Du behöver då inte smyga ut någon bakväg när du presenterar en sån snygging!:d Är svag för welsh och har många gånger tänkt tillverka en sådan korsning (welsh- arab alltså ...)

Haha, precis min tanke :D

När jag var liten var det ju en kompromiss, jag ville ha en Arab men mamma vägrade (hon trodde att de var ännu farligare än hästar överlag) så jag fick en welshponny istället.

Nu, 15 år senare, har det gått "varvet runt" på något märkligt vis. Nu ser jag vad welshen kan tillföra Araben, framförallt tänker jag på gångarterna men även saker som sundhet och livslängd.

Nu när vi bestämt att de tu ändå är typ samma sak så kan man ju få "korsa" på som man vill :angel:

KL

spinner vidare på ämnet hingstar och kostnader.

Ni som har hingst, hur prissätter Ni Er hingst? Vad gör att en hingst skall kosta x antal pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka