Akvarietråden V

Ur 112an blev det vackrare skräp:Visa bifogad fil 160626
Älskar red root floaters när de blir sådär riktigt röda!

Cyanon härjar fortfarande i det här karet. Kan vara brist på nitrat i karet som orsakar det, mtp på att flytväxterna blir så röda också. Ska prova att ha i mer växtnäring. Jag brukar vilja rätta till balansen själv/låta karet göra det själv (i 44an och 243an är det borta nu) men nu har jag faktiskt beställt blue exit också för att bli av med cyanon helt. Får hoppas inget annat jobbigt dyker upp för att fylla luckan cyanon kommer lämna efter sig... :nailbiting:
Du vill inte skicka hit några röda flytisar? :p Jag skulle så gärna ha i något kar här, men har svårt att få tag på något om det inte kostar massvis (delvis för att folk säljer så jäkla mycket åt gången. Jag tänker att det ju faktiskt räcker med pyttelite, just för att allt växer till sig ändå)

Du vill inte skicka hit några röda flytisar? :p Jag skulle så gärna ha i något kar här, men har svårt att få tag på något om det inte kostar massvis (delvis för att folk säljer så jäkla mycket åt gången. Jag tänker att det ju faktiskt räcker med pyttelite, just för att allt växer till sig ändå)
Jo, jag kan skicka nästa gång jag rensar ut. Nu har jag ju lite tråkiga räkparasiter dock (!!!) så det sker på egen risk isf... Vad jag vet så ska iaf 44 liters karet vara helt ren från allt sånt dumt och där har jag red roots också. Men jag kan ju inte svära på det, lätt hänt att man råkar sprida skit mellan karen även om jag har separata slangar/hinkar/verktyg till dem.

Jo, jag kan skicka nästa gång jag rensar ut. Nu har jag ju lite tråkiga räkparasiter dock (!!!) så det sker på egen risk isf... Vad jag vet så ska iaf 44 liters karet vara helt ren från allt sånt dumt och där har jag red roots också. Men jag kan ju inte svära på det, lätt hänt att man råkar sprida skit mellan karen även om jag har separata slangar/hinkar/verktyg till dem.
Det är lugnt! Tänker mig att de kan få vara i karantän. Flytväxter är ju lätt att ha i karantän i en mugg eller något :p

Ett fint par miniöringar + en flygar-räka. Hona och hane:
01.175322.webp

Ett litet gäng. Jag har bara typ 10 vuxna kvar. :( På den längs till vänster syns ett sånt där tråkigt ytligt sår de får och så är tjock-hanen under den:
02.71922.webp

Kanske att Paraguard hjälper lite men det kan vara önsketänkande eller deras eget immunförsvar också.

Amanos ändrar ju färg litegrann ibland, Tant har varit väldigt blå förr och kan också få rätt roliga fina blå-lila-rosa nyanser när hon är som finast men just nu har både hon och Tokfia precis samma färg, väldigt blå på ryggskölden och gulaktiga bak. Snyggt att de matchar!
07.Asdf13847.webp

Pippi-räkan verkar ha fått en räkling som ser ut som henne: <3
09.Pippu11-014059.webp
Pippi:
Pippi202716.jpg

Det har kikat fram lite fler röd-vita räkor i 112an på sistone. Inte sett några blue dream räklingar dock, babaulti kryllar det av överallt och även de orangea neosarna har blivit galet många. I 44an ser jag tyvärr fortfarande väldigt få bebbar. Nått gör jag fel men jag vet inte vad.

Känns så himla skevt att i 112an med typ 30 darios som konstant är på jakt och vattenvärden som inte är helt anpassade efter caridina, ja, där blir det räklingar men inte i det fullt anpassade karet!? :confused:

Även jag gillar dina röda flytisar
Har bara tråkig andmat och salvinina här
Och några pistia

Kan varna för att mina red roots INTE ser ut så där! Det krävs som sagt obefintlig nitrat i akvariet vilket ju kan bli problem för de andra växterna :)

Jag upptäckte igår en röd böld på honungsguramins stjärtfena. Startade omedelbart en behandling och testade vattnet. Vattenvärdena var bra. Idag var det en prick kvar med det röda var borta så jag hoppas att det bara var ett sår

Kan varna för att mina red roots INTE ser ut så där! Det krävs som sagt obefintlig nitrat i akvariet vilket ju kan bli problem för de andra växterna :)

Jag upptäckte igår en röd böld på honungsguramins stjärtfena. Startade omedelbart en behandling och testade vattnet. Vattenvärdena var bra. Idag var det en prick kvar med det röda var borta så jag hoppas att det bara var ett sår
Ja, så är det. Väldigt lågt nitrat + starkt ljus, annars blir de gröna eller orangea. Jag har inte upplevt något problem för de andra växterna att nitratnivåerna är låga dock, de suger nog upp det som finns sömlöst liksom. Jag kör på med rätt rikligt med växtnäring (PPMD) också.

Cryptocorynen i 200L trivs verkligen och brer ut sig överallt :D Jag tycker den är otroligt fin, så det gör mig bara glad. Men, nu har den fått för sig att växa pressad mot framrutan, så jag ska nog ta bort lite. Kanske sätter i 125an, eller i något nytt akvarium...
1000076573.webp

Jag har ju planer på att ha flera små akvarium på min lagerhylla här. Det behövs bara några lite tåligare hyllplan, men det ska vara lätt fixat. Och idag fick min akvarievän syn på en annons från en nästan-granne till henne. Ett lite avlångt 25L i till synes trevligt skick, så billigt att det var nästan gratis. Det akvariet åker hem till mig! Just att det inte är en kub känns väldigt bra. Ser mycket fram emot att kunna starta igång det.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka