Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du råkar inte ha vägarna förbi Sthlm? Jag funderar på att låta mina jordgubbar flytta. De bleknar lite bredvid mina trådfenor och luminatus.Visa bifogad fil 160403Mina jordgubbs rasbora trivs i detta kar
Nästan helt igenvuxet med hava mossa och en hel del Salvinina och andmat, som synes
Fick en kull från dem förra året
Skulle vilja få tag på några fler
Tyvärr inteDu råkar inte ha vägarna förbi Sthlm? Jag funderar på att låta mina jordgubbar flytta. De bleknar lite bredvid mina trådfenor och luminatus.
Aha! Det är lite av en djungel det där. På glaser ser "California"/"Map Angel" ut ungefär som dina iaf så det stämmer nog. Jag är ju inte så förtjust i randigt öht så jag håller med om att dina är tjusigare!Japp, de har (troligen dubbel uppsättning) gener för rök/smokey. När den kommer i dubbel uppsättning så blir det just sådär choklad- och guldfärgade som mina är. Söker man på enbart rök-scalare blir det även en del gråa med mörkare gråa, "suddiga" partier.
Det närmsta jag hittat (hittills) om mer bestämd färgbenämning på dem är California-scalare. Men samtidigt när jag kollade på imazos hemsida på det de kallade California så såg det inte alls ut som mina. Kan dock vara att de på deras bild är så unga att färgerna inte hunnit bli tydliga... Själv tycker jag iaf att färgen mina har är mycket finare än "vanliga randiga"
Apistogramma Agassizii.Nu har jag att göra igen Jag och en vän åkte till zoo.se i Bromma. Bortsett från att beställa in till mitt jobb så är den butiken verkligen min favorit när det gäller fiskshopping. Alltid trevligt i akvarierna och riktigt kunnig och trevlig personal. Det var där jag köpte schackbrädescikliderna.
Idag var det en ny fisk som fångade min uppmärksamhet. Jag ägnade mycket tid åt att beundra honom och pratade med personalen om fiskens behov osv. Dyr dock. Men så visade det sig att de också hade honor och att hanen jag beundrat blivit över lite...
Så, nu åkte jag hem med ett par apistogramma aga... hur man nu stavar det
Titta så vacker!
Visa bifogad fil 160426
Så stavas det ja. Jag kommer nog få googla många gånger Har läst om dem flera gånger återkommande senaste tiden och varit lite inne på att skaffa just någon apistogramma. Har nu sett lite andra apistogrammas också, men är helt övertygad om att min är finast (sådär som det ska kännas när man precis köpt ny fisk)Apistogramma Agassizii.
En trevlig klassiker bland "sydamerikanska dvärgciklider"
Ja, så heter den, C. nurii var. "Rose maiden". Finns att beställa på Shrimps.se t.ex.Hela framsidan på mitt akvarie är en katastrof. Mitt gräs vill så gärna växa och sprida sig men khulin och sandsnäckorna gräver upp alla täckande växter. Jag börjar mer och mer landa i att jag inte vill ha ljuskrävande växter. Min ludwigia super red trivs inte här av nån anledningen. Nu är alterneran utrotad. Funderar på att köpa in den där cryptocorynen som @Scandi har. Rose Maiden? Och ha den och flamingo i fronten, och dra ner ljuset. Jag kommer nog trivas med att slippa klippa ner växter stup i kvarten och bara satsa på långsamväxande.
Min honungsguramihona dog under julen. Tror hon var gammal. Kom ju som omplacering till mig och hade några år på nacken. Funderar på att köpa på mig ett gäng honungsgurami. De är mysiga fiskar med bra färg som rör sig i hela akvariet. Simmar runt och petar på varandra med sina små spröt. Vill även ha något som poppar riktigt rött. Tror det ser dumt ut med en stimfisk till eftersom jag har ett stort stim rödmunstetra sett till akvariets storlek. Eller funkar 10 chili rasboras?Funderar på att försöka med red devils OE. Vet inte hur blandbarnen med mina CR skulle bli dock. Annars kanske någon kilifisk? Har inget som rör sig vid ytan riktigt. Men de skulle kanske slakta alla räkor? Clown kili i ju små och fina, om än inte röda....
Tråkigt med reinickin men vad fräck ligisträkan är! De kommer se så häftiga ut när de blir stora Fattar inte att de tycker just den växten är så god!?Åh. Apistogramma. En av de fiskar jag drömmer om. Men jag vill inte ha så varmt akvarie som de vill ha. Hade jag bott stort hade jag haft ett typ 800 liters akvarie med diskus, ett gigantiskt stim rödmunstetra och apistos på botten.
Här händer det inte så mycket, förutom att jag blev påmind om varför jag ett tag inte ville ha amanoräkor. Mina australiensiska VÄLUPPFOSTRADE, CIVILISERADE räkor med GOD KARAKTÄR fick mig att glömma bort detta innan jag impulsköpte mina svindyra gula ligister. De har ätit upp all min alternera reinicki min stolthet och vackraste växten i akvariet.
Här skymtas en av de kriminella på brottsplatsen!
Visa bifogad fil 160462