Akvarietråden V

Jag har inte varit 100% nöjd med belysningen i 200L, och upptäckte ikväll att det är något starkare belysning i mitt 110L jämfört med i 200L! Lite annan färgton också. Båda har dock lika långa lysrör och samma konstruktion på det stora hela. Så, nu bytte jag plats på det ena från 110L med det ena från 200L. En liiten skillnad blev det. Borde göra ett mer ordentligt test någon dag, men har tex noterat att mina praecox såg blåare/mer glittrande ut i 110an mot vad de gjort i 200L. Får se vad jag hittar på framöver.

Så... nu har jag två scalare :p
Jag passade på att gå in till närmsta konkurrenten på rasten för att se vad de hade för fisk. De hade ett helt gäng scalare i rätt färg. Så otroligt fina :love: Personalen pekade sedan ut en av dem som verkar ha blivit skadad i transporten. Själva "spröten" var helt krokiga. Pga det gick det dock att få en del rabatt, sååå den köpte jag :D Hur söt som helst. Hoppas nu bara att den kommer trivas!
1000075660.webp

När vi kom hem och jag satte ner påsen med scalaren i akvariet så noterade jag att den såg ut att bajsa ljust och genomskinligt... Misstänkt likt inälvsmask, men kan såklart vara så att de ätit mat som påverkar bajset till konstiga färger. Eftersom jag inte vet vad den ätit osv bestämde jag mig därför för att snabbt slänga i ordning ett karantänakvarium.

19L-kuben blev perfekt till det. I med vatten, ett filter, vatten från mitt 200L, några flytväxter och så lite "bra uppstartsbakterier" som jag råkade ha en liten flaska av hemma. Belysningen är kass, men det gör inte så mycket. Där ska lilla fisken få bo åtminstone tills jag försäkrat mig om att avföringen är normal. Nästa vecka är jag ledig och har gott om tid att stirra på fiskarna :p

Men ja, ni förstår hur pluttliten denna scalare är med tanke på att den nu är i ett 19L stort akvarium :rofl:
1000075675.webp

Visst är detta två hanar? De har börjat jaga varandra lite så jag börjar fundera på om en ska få flytta.
När jag står vid akvariet tror de det är matdags och kan komma nära varandra, så det är inte så att de bråkar hela tiden.
1000006617.webp

Yep, det är två hanar. Har du plats att slänga in en hög med honor kan det vara ett alternativ också :)
Det har jag, men kan man ha flera par?
Och den enda akvarieaffären i närheten har oftast unga fiskar så det är svårt att säkert få honor, det är därför det blev två hanar nu. När jag köpte gick det inte att säga säkert, vilket jag visste.

Det har jag, men kan man ha flera par?
Och den enda akvarieaffären i närheten har oftast unga fiskar så det är svårt att säkert få honor, det är därför det blev två hanar nu. När jag köpte gick det inte att säga säkert, vilket jag visste.
Om det är ett tillräckligt stort akvarium så absolut :)
Har de hög omsättning på fisk eller går det att vänta lite tills de växt till sig lite innan du köper? De behöver ju inte vara jättegamla för att det ska gå att avgöra kön.

Om det är ett tillräckligt stort akvarium så absolut :)
Har de hög omsättning på fisk eller går det att vänta lite tills de växt till sig lite innan du köper? De behöver ju inte vara jättegamla för att det ska gå att avgöra kön.
Det är 240L. Har inte riktigt koll på deras omsättning. När jag köpte i våras hade de bara unga mosaikguramis i alla fall.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka