Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att det vore smidigt att sätta fiskarna i en bytta med vatten, sedan tömma gamla akvariet, skölja ur sanden lite, flytta över allt till nya akvariet, fylla på med kallvatten (om du inte sparat gamla vattnet i någon lämplig bytta) och när det senare har lämplig temperatur, låt fiskarna hoppa ner där också Hur länge de klarar sig i en spann utan pump beror på så många faktorer, tex hur många fiskar det är i förhållande till mängden vatten. "längre än man tror" brukar vara svaret, men ja, svårt att säga mer än så.Fiskarna ska flytta till sitt nya akvarium nästa vecka. Hur gör jag för att flytten ska bli smidig? Ska jag behålla något av det gamla vattnet och hälla över i det nya? Tänkte återanvända sanden, tvätta den lite men inte för mycket för att behålla bakteriefloran. Men vattnet är ju kallt när det kommer från kranen, ska jag koka upp lite vatten för att värma på det lite innan fiskarna flyttar in? Varmt vatten ur kranen är väl ingen höjdare antar jag.
Förra gången stod akvariet i ett par veckor med bara växter innan fiskarna flyttade in så det här blir ju annorlunda. Hur länge klarar sig fiskarna i en spann med vatten utan pump?
I shall call you lunch, hello lunch!Visa bifogad fil 160534Fick tillbaka 6 stycken av de små marmor skalare en kompis fick till storauktionen
Han ville inte ha kvar de eftersom de är lite krokiga
Jag har inget emot defekta fiskar så
Nyinsläppta
I alla år som jag/vi hade akvarium så tog vi ljummet vatten direkt från kranen vid flyttar eller vattenbyten, var aldrig några problem att flytta fiskarna. Bara kolla så temperaturerna stämmer något sånär om du flyttar med håv och inte har dem i påse.Jag tänker att det vore smidigt att sätta fiskarna i en bytta med vatten, sedan tömma gamla akvariet, skölja ur sanden lite, flytta över allt till nya akvariet, fylla på med kallvatten (om du inte sparat gamla vattnet i någon lämplig bytta) och när det senare har lämplig temperatur, låt fiskarna hoppa ner där också Hur länge de klarar sig i en spann utan pump beror på så många faktorer, tex hur många fiskar det är i förhållande till mängden vatten. "längre än man tror" brukar vara svaret, men ja, svårt att säga mer än så.
Har du några extrahinkar eller vattenkannor kanske som du kan fylla med nytt vatten och låta stå ett tag så att det får iaf rumstemperatur innan du börjar med akvariebytet? Du behöver ju inte heller fylla akvariet fullt upp på en gång. Fyll i lite, få ner doppvärmaren så långt ner det går i akvariet och när hela den är täckt av vatten, sätt igång den. Då går det iaf snabbare att få upp värmen jämfört med om du ska vänta på att allt ska värmas upp på en gång.
Mina blå ciklider är mesigaI shall call you lunch, hello lunch!
(A fish named Wanda. )
Jag tar alltid kallvatten, men det är för att jag läst för mycket om hur det kan komma med mer "skit" från rören om man tar varmvatten osv. Har hört flera som tar varmvatten ur kranen, men själv chansar jag inte Bor i ett så gammalt hus att jag räknar med att rören inte är jätteroliga (även om jag rent logiskt förstår att de inte kan vara hur usla som helst).I alla år som jag/vi hade akvarium så tog vi ljummet vatten direkt från kranen vid flyttar eller vattenbyten, var aldrig några problem att flytta fiskarna. Bara kolla så temperaturerna stämmer något sånär om du flyttar med håv och inte har dem i påse.