Jag ser inte skillnad på precis alla! Mina mixaräkor och galaxy ser rätt olika ut i teckning/färg/nyanser också så det är inte så svårt att se skillnad på just dem.
Det där är inte genetik, ålder eller ömsningskede. Dålig färg ser inte ut så heller utan är genomskinlig/prickig där den ska vara opak. Vad det är är nog en ganska lindrig variant av "rust disease"/chitinolyc bacterial disease.
Vad jag vet beror det på att det är vattenkvalitet/vattenvärden som spökar, behöver inte vara dåliga alls men bara lite för mycket/fel för just caridina så att motståndskraften försämras lite. Kan tänka mig att vissa individer är känsligare för det också.
Jag har sett samma sak på ffa på mina galaxyräkor (som är lite känsligare) i 112an. Fixar jag det som felas (vb, städning, justera värden försiktigt) eller flyttar räkan till 44an så försvinner det helt. Har aldrig behövt behandla. Bakterierna påverkar bara skalet, inte innanmätet men det kan bli problem om de äter sig genom skalet och det blir hål.
Här är hur Snövit såg ut efter ett tag i 112an jämfört med hur hon såg ut efter att ha varit tillbaka i 44an ett tag igen:
Visa bifogad fil 160775