Akvarietråden V

Är det någon som har erfarenhet av Sulawesi-räkor? Jag är nyfiken på dem då de är så otroligt tjusiga, men de verkar också vara väldigt kräsna med vattenparametrar och känsliga vid flytt. Har sett att ett fåtal personer i stan har och odlar, så med lite tur kan det finnas möjlighet att få tag på några som inte är viltfångade (för det vill jag nog inte ha). Har skrivit till en person och frågat lite, men tänkte att jag ska fråga här efter erfarenheter också :D

Pippi-räkan verkar ha fått en räkling som ser ut som henne: <3
Jag är så imponerad av att du kan se skillnad på dina individuella räkor. Jag skulle nog kunna gissa fel på hur många räkor jag har med hundratal :laugh:

Vissa av mina har väldigt dassig färg I det vita. Jag undrar om det beror på vattenkvalitet, ålder, var de är i ömsningen eller bara deras färg. Det är mycket vackrare när de är riktigt vita tycker jag
20250114_184021.webp

Jag är så imponerad av att du kan se skillnad på dina individuella räkor. Jag skulle nog kunna gissa fel på hur många räkor jag har med hundratal :laugh:

Vissa av mina har väldigt dassig färg I det vita. Jag undrar om det beror på vattenkvalitet, ålder, var de är i ömsningen eller bara deras färg. Det är mycket vackrare när de är riktigt vita tycker jag
Visa bifogad fil 160748
Som jag förstått det så beror sådant mest på genetik, och just att behålla det vita riktigt vitt låter det som att många jobbar hårt med.

Min vackra kampfiskhona är BORTA :cry:
Jag har ingen aning om vart hon kan ha tagit vägen! Igår var det full fart på henne som vanligt. Nu reagerade jag på att hon inte kom fram när jag matade, det brukar hon alltid göra, och hon brukar alltid simma runt och undersöka. Men nej. Jag ser henne ingenstans. Jag har t.o.m. lyft på rötterna, lyst med ficklampa för att försöka se i mossan, kollat runt och bakom akvariet och på golvet runt akvariet. Puts väck. Jag förstår inte! Det enda jag kan föreställa mig är att hon dog igår kort efter att jag senast kollade till henne och att räkorna sedan varit snabba på att äta upp henne.

Jag hoppas att hon på något mirakulöst vis dyker upp igen, men det ser väldigt mörkt ut...

Är det någon som har erfarenhet av Sulawesi-räkor? Jag är nyfiken på dem då de är så otroligt tjusiga, men de verkar också vara väldigt kräsna med vattenparametrar och känsliga vid flytt. Har sett att ett fåtal personer i stan har och odlar, så med lite tur kan det finnas möjlighet att få tag på några som inte är viltfångade (för det vill jag nog inte ha). Har skrivit till en person och frågat lite, men tänkte att jag ska fråga här efter erfarenheter också :D
Cardinalen är så fin!!! Har ingen erfarenhet tyvärr men ja, de ska vara kinkiga, mest med att allt ska vara så himla stabilt, de är inte tåliga för förändringar alls men fixar man det så verkar det vara lugnt. Jag ville ha dem med men de vill ha så hårt vatten jämfört med mina caridina och då blir det ytterligare en typ av vatten att blanda till för mig och det tycker jag är lite jobbigt. Vill inte ha hur många som helst vattentunnor/baljor ståendes med vatten.
Odlat är ju jättebra om du kan få tag i! Dr är ju utrotningshotade om jag inte minns fel och de vilda är även kinkiga med maten och kan vara svåra med det. Berätta gärna vad uppfödaren säger! Jag vill gärna veta mer jag med. :D

Visa bifogad fil 160748
Jag ser inte skillnad på precis alla! Mina mixaräkor och galaxy ser rätt olika ut i teckning/färg/nyanser också så det är inte så svårt att se skillnad på just dem. :)

Det där är inte genetik, ålder eller ömsningskede. Dålig färg ser inte ut så heller utan är genomskinlig/prickig där den ska vara opak. Vad det är är nog en ganska lindrig variant av "rust disease"/chitinolyc bacterial disease.

Vad jag vet beror det på att det är vattenkvalitet/vattenvärden som spökar, behöver inte vara dåliga alls men bara lite för mycket/fel för just caridina så att motståndskraften försämras lite. Kan tänka mig att vissa individer är känsligare för det också.

Jag har sett samma sak på ffa på mina galaxyräkor (som är lite känsligare) i 112an. Fixar jag det som felas (vb, städning, justera värden försiktigt) eller flyttar räkan till 44an så försvinner det helt. Har aldrig behövt behandla. Bakterierna påverkar bara skalet, inte innanmätet men det kan bli problem om de äter sig genom skalet och det blir hål.

Här är hur Snövit såg ut efter ett tag i 112an jämfört med hur hon såg ut efter att ha varit tillbaka i 44an ett tag igen:
InCollage_20250115_184311337.webp

Tack! Precis ett sånt svar jag hoppades på och fruktade. Tror mitt kh och gh kan flukturera lite då jag inte fått till ett bra system för doseringen.

Cardinalen är så fin!!! Har ingen erfarenhet tyvärr men ja, de ska vara kinkiga, mest med att allt ska vara så himla stabilt, de är inte tåliga för förändringar alls men fixar man det så verkar det vara lugnt. Jag ville ha dem med men de vill ha så hårt vatten jämfört med mina caridina och då blir det ytterligare en typ av vatten att blanda till för mig och det tycker jag är lite jobbigt. Vill inte ha hur många som helst vattentunnor/baljor ståendes med vatten.
Odlat är ju jättebra om du kan få tag i! Dr är ju utrotningshotade om jag inte minns fel och de vilda är även kinkiga med maten och kan vara svåra med det. Berätta gärna vad uppfödaren säger! Jag vill gärna veta mer jag med. :D
Jag lovar att hålla dig uppdaterad! :D

Jag ser inte skillnad på precis alla! Mina mixaräkor och galaxy ser rätt olika ut i teckning/färg/nyanser också så det är inte så svårt att se skillnad på just dem. :)

Det där är inte genetik, ålder eller ömsningskede. Dålig färg ser inte ut så heller utan är genomskinlig/prickig där den ska vara opak. Vad det är är nog en ganska lindrig variant av "rust disease"/chitinolyc bacterial disease.

Vad jag vet beror det på att det är vattenkvalitet/vattenvärden som spökar, behöver inte vara dåliga alls men bara lite för mycket/fel för just caridina så att motståndskraften försämras lite. Kan tänka mig att vissa individer är känsligare för det också.

Jag har sett samma sak på ffa på mina galaxyräkor (som är lite känsligare) i 112an. Fixar jag det som felas (vb, städning, justera värden försiktigt) eller flyttar räkan till 44an så försvinner det helt. Har aldrig behövt behandla. Bakterierna påverkar bara skalet, inte innanmätet men det kan bli problem om de äter sig genom skalet och det blir hål.

Här är hur Snövit såg ut efter ett tag i 112an jämfört med hur hon såg ut efter att ha varit tillbaka i 44an ett tag igen:
Visa bifogad fil 160775
Häftigt! Mycket att lära sig om små räkor ❤️

Jag satte ut mina dvärgguramis på annons. En man fick syn på dem och var intresserad då han letar nya avelsfiskar och tyckte att mina verkade lovande. Verkar som att de flyttar ikväll :) Det kommer bli väldigt tomt här hemma snart...

Och så är ytterligare en luminatus smal. Får se hur länge den klarar sig. Just nu känns det onödigt att ha så många akvarium igång när jag har så få invånare och inte ens vet vad jag vill ha i dem...

Jag har tyvärr problem med alger i båda mina akvarier, gröna i det ena och bruna i det andra. Fiskarna mår bra men växterna är det sämre med. Var och köpte nya växter idag och passade på att prata lite med ägaren till affären. Han hade också problem och skulle testa ett algmedel de tagit hem. Han försökte inte sälja det utan tyckte jag skulle komma tillbaka om några veckor och kolla med honom om det funkat. Samma kille har jag hört rekommendera bikarbonat istället för dyrt specialmedel till annan kund. De är definitivt inte bara ute efter försäljning utan att bygga en kundkrets, trots att de är enda akvarieaffären inom en timmes avstånd.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka