Akvarietråden V

Jag har tyvärr problem med alger i båda mina akvarier, gröna i det ena och bruna i det andra. Fiskarna mår bra men växterna är det sämre med. Var och köpte nya växter idag och passade på att prata lite med ägaren till affären. Han hade också problem och skulle testa ett algmedel de tagit hem. Han försökte inte sälja det utan tyckte jag skulle komma tillbaka om några veckor och kolla med honom om det funkat. Samma kille har jag hört rekommendera bikarbonat istället för dyrt specialmedel till annan kund. De är definitivt inte bara ute efter försäljning utan att bygga en kundkrets, trots att de är enda akvarieaffären inom en timmes avstånd.
Gult värt med en sån akvarieaffär! Kul att höra.

De där bruna algerna är nog kiselalger, de kommer i början när man startar upp ett kar och försvinner sen av sig själv. De trivs när det finns mycket silikater och ammonium tillgängligt, vilket det oftast finns gott om i ett kar som inte är färdigcyklat. De behöver man inte göra något annat än att vänta ut alltså (och skrapa rutor då om man vill se in, kanske gnugga av dem försiktigt från växterna också om det blir så många att de hindrar växterna från att få ljus.) :)

Senast ändrad:
Nej, det skrivs aldrig ut sånt i den affären tyvärr. :(
Kan vara värt att säga det till länsstyrelsen. Det är faktiskt inte tillåtet att sälja djur (fisk inkluderat) utan att informera köparna om vad de köper. Det räcker inte med "Fiskar ska skötas ungefär såhär" utan det ska vara artspecifikt. Om de då dessutom tar in fiskar som man har anledning att misstänka att de far illa hos köpare pga bristande information, då är det absolut något som länsstyrelsen bryr sig om.

Jag satte ut mina dvärgguramis på annons. En man fick syn på dem och var intresserad då han letar nya avelsfiskar och tyckte att mina verkade lovande. Verkar som att de flyttar ikväll :) Det kommer bli väldigt tomt här hemma snart...

Och så är ytterligare en luminatus smal. Får se hur länge den klarar sig. Just nu känns det onödigt att ha så många akvarium igång när jag har så få invånare och inte ens vet vad jag vill ha i dem...
Happ. Han som skulle köpa mina dvärgguramis har inte varit online på hela dagen, så det blev ingen flytt idag. Får se om han hör av sig någon annan dag eller vad som händer.

Har startat ett nytt dokument där jag skriver ner alla mina funderingar på vilka fiskar och räkor jag vill ha, för att planera ihop det på ett bra sätt osv. Lite trevligt pyssel sådär. Får se vad det resulterar i.

Om inte annat kan jag fylla upp hela hemmet med kampfiskar. En stamkund på jobbet köpte tidigare en otroligt fin kampfiskhane som vi hade inne. Den hanen har fått dejta en trevlig hona och resultatet blev ca 100(!) yngel. Ägaren har ett instagramkonto för akvarierna hemma, så jag följer allt där. Igår berättade jag att min kampfiskhona verkar vara död, och fick till svar att om jag vill så kan jag få några kampfiskar av dem, för de har så många nu att de inte lär få sålt alla :rofl: Det är ju lite nackdelen med att få ett stort antal fiskar av en art som inte direkt är en stimfisk. Hade de fått 10st så hade det ju varit en grej. Men över 100st blir något helt annat. Jag ska i alla fall fortsätta hålla koll, och blir det något tjusigt som de inte behåller själva så kommer det finnas plats här. Känns också bra att ta fisk som fötts i närheten istället för att importeras tvärs över jordklotet.

Babaultis som mumsar:
Sällskap193623.webp

Nyfiken miniöring:
Med öring92541.webp

Jag har märkt att räkorna använder de långa spröten för att avvärja ligisterna. De petar bara på fisken med det närmaste sprötet så fort de kommer nära nog och så viker öringarna undan. Här ser man att sprötet är påväg upp.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: skogaliten
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 167
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar