Jag håller på och gör om lite här hemma. Min älskade schackbrädeshane dog av okänd anledning
Tur nog så köpte jag ju några till små ciklider, så nu flyttar jag över nyaste stimmet till den ensamma honan i 200L. Lite fånigt att jag satte upp 125an som svartvattenkar just för mina schackbrädesciklider, och nu flyttar dem därifrån
Men, eftersom de lekte i 200L så tänker jag att de bör trivas bra där. Och har hanen tre flickvänner att välja på så borde det ju kunna resultera i något...
Har också tvingats acceptera att mina luminatus börjar närma sig slutet. Har bara 5 kvar verkar det som, och en av honorna är väldigt smal. Pigg fortfarande, men det är verkligen bara en tidsfråga. Både jag och en vän som skaffade luminatus ganska kort efter att jag skaffade mina upplever att de först magrar av, sedan dör. Alla på samma sätt. Och tja, med tanke på hur kort tid de lever så räknas de som jättegamla nu. Mina är tveklöst äldre än vad de brukar bli, så de har nog haft det bra ändå.
Jag älskar ju mina luminatus, men är ändå skeptisk till att köpa nya på en gång. Det får bli när jag känner att jag orkar ge mig på ett seriöst odlingsprojekt, inte minst för att de är så dyra.
Så, kvar i 125an så har jag snart kampfiskhonan, ett stim små rasboror (jordgubb?) och trådfenorna. Jag funderar på att byta plats på neontetrorna hos kamphanen och rasbororna. Är lite rädd att de trots allt tuggar lite på hans fenor. De ser lite slitna ut på ett ställe där jag tror att de inte var slitna tidigare.
Sedan skulle jag kunna flytta kamphonan till 200L, invånarna i 110an (dvärggurami och furcatus) till 125an och sedan äntligen göra mig av med 110an. Är lite lockad att ha en rad småakvarier istället, satsa på pyttefiskar och räkor i alla möjliga olika former. Räknar här 54L som småakvarium. Tänker mig någon 54a och någon kub.
Jag fick också en jättefin julklapp: 12st blåa neocaridina med orangea ögon. Hur läckra som helst. Hoppas på att senare ha en enorm koloni med sådana. Men ja. Jag har lite att fundera på. Just nu är jag mest förtjust i mina kampfiskar, räkor och ciklider. De lever länge och verkar inte omöjliga att få avkommor från. Mina älskade regnbågar är ju smått hopplösa