Jag har varit borta ett tag. Massvis med plugg kombinerat med sjukdom och alger i karet tog musten ur mig och jag höll på att sälja alltihop.
Men nu har jag läst ikapp tråden och hittat inspiration igen!
Har äntligen kommit tillrätta med vad som felades verkar det som. Ingen fisk har dött på 2 veckor och vattenvärdena är ok igen.
Men mycket växter har jag fått plocka ur pga alger... Av fiskarna har flera dött. Kvar är bara;
4 corys - 3 sterbai och 1 panda.
1 mosaikgurami
4 platy(plus några små yngel)
5 kardinaltetror
1 khuli ål
Båda guldguramierna
Ancistrusen Tårtan
Nu vet jag inte vad jag ska göra med det hela. Guramierna, Tårtan och pansarmalarna blir kvar. Platysarna får nog flytta, de hörde ju hemma i barnens kar som gick sönder. Och barnen har inget intresse kvar sedan dess utan är nöjda med att mata i mitt kar lite då och då.
Kanske vill jag ha nån annan liten stimfisk? Gillar kardinalernas avlånga kroppsform men det finns ju fler tetror med den formen. Kanske skulle man försöka att sakta jobba mig mot biotop kar Asien?
Eller färgkoordinera(givetvis på ett sånt sätt att invånarna mår bra ändå). Jag gillar guldguramiernas färg, den varma gula. Kanske köpa ett par-tre guldar eller mosaiker till?
Finns det nån tetra/rasbora/liten barb i gult/guld/orange/röd? Som blir max ca 3 cm? Och stimmar fint?
Nån större fisk som är röd/orange? Eller ska man bryta av med helt annat, silver?
Amanoräkor skulle vara intressant.
Det blir nog inte fler pansarmalar, även om jag egentligen älskar dem men jag kan inte ha fler kar igång och vill gärna hålla lite nya sorter. Pansarmalar har jag haft i alla kar de senaste 10 åren...
Skulle egentligen vilja göra om i karet med. Byta till mörkare sand, bygga upp lite högre strukturer av sten/rötter, få lite bättre djup.
Men det får vänta till nästa höst. Föder barn i slutet på februari/början på mars och magen är sjukt ivägen när jag försöker fixa i karet just nu. Karln får inte pilla där för han fattar inte hur jag vill ha det och gör fel
Och i sommar kommer trädgården ta all tid jag kan få loss.