Akvarietråden V

20241218_214746.webp

Stor förbättring i lilla karet. Jag trodde faktiskt de med "bladen" längst bak var bortom räddning men städfirman har varit väldigt noggranna. Kul att lilla röda blivit lite modigare nu också, hon gömmer sig inte längre varje gång man kommer in i rummet. Än så länge går hon väldigt bra ihop med de andra, aldrig sett henne jaga eller bita efter en annan fisk även vid matning.

Belysning?

Har ett Aquael med ett led lysrör

Hur tänker man nuförtiden? Behöver man byta dem innan de dör, blir lyset sämte med tiden.
Ska man införskaffa ett till lysrör (till växterna) får ju plats i locket.

Hur hittar man led lys som passar utan att bli ruinerad?

Jag är förvånad hur lugnt det ändå är i akvariet. Paletterna är nöjda om de andra håller sig ett par decimeter bort från ynglen. Lite surare när det är matdags men alla kan äta. Jag hade funderat på att låta mina pansarmalar flytta innan paletterna blev vuxna men det verkar inte behövas. Men jag är glad att jag har ett stort akvarium.

Jag har varit borta ett tag. Massvis med plugg kombinerat med sjukdom och alger i karet tog musten ur mig och jag höll på att sälja alltihop.
Men nu har jag läst ikapp tråden och hittat inspiration igen!
Har äntligen kommit tillrätta med vad som felades verkar det som. Ingen fisk har dött på 2 veckor och vattenvärdena är ok igen.
Men mycket växter har jag fått plocka ur pga alger... Av fiskarna har flera dött. Kvar är bara;
4 corys - 3 sterbai och 1 panda.
1 mosaikgurami
4 platy(plus några små yngel)
5 kardinaltetror
1 khuli ål
Båda guldguramierna
Ancistrusen Tårtan ❤️

Nu vet jag inte vad jag ska göra med det hela. Guramierna, Tårtan och pansarmalarna blir kvar. Platysarna får nog flytta, de hörde ju hemma i barnens kar som gick sönder. Och barnen har inget intresse kvar sedan dess utan är nöjda med att mata i mitt kar lite då och då.

Kanske vill jag ha nån annan liten stimfisk? Gillar kardinalernas avlånga kroppsform men det finns ju fler tetror med den formen. Kanske skulle man försöka att sakta jobba mig mot biotop kar Asien?

Eller färgkoordinera(givetvis på ett sånt sätt att invånarna mår bra ändå). Jag gillar guldguramiernas färg, den varma gula. Kanske köpa ett par-tre guldar eller mosaiker till?
Finns det nån tetra/rasbora/liten barb i gult/guld/orange/röd? Som blir max ca 3 cm? Och stimmar fint?
Nån större fisk som är röd/orange? Eller ska man bryta av med helt annat, silver?
Amanoräkor skulle vara intressant.

Det blir nog inte fler pansarmalar, även om jag egentligen älskar dem men jag kan inte ha fler kar igång och vill gärna hålla lite nya sorter. Pansarmalar har jag haft i alla kar de senaste 10 åren...

Skulle egentligen vilja göra om i karet med. Byta till mörkare sand, bygga upp lite högre strukturer av sten/rötter, få lite bättre djup.
Men det får vänta till nästa höst. Föder barn i slutet på februari/början på mars och magen är sjukt ivägen när jag försöker fixa i karet just nu. Karln får inte pilla där för han fattar inte hur jag vill ha det och gör fel😅🤪
Och i sommar kommer trädgården ta all tid jag kan få loss.

Jag har varit borta ett tag. Massvis med plugg kombinerat med sjukdom och alger i karet tog musten ur mig och jag höll på att sälja alltihop.
Men nu har jag läst ikapp tråden och hittat inspiration igen!
Har äntligen kommit tillrätta med vad som felades verkar det som. Ingen fisk har dött på 2 veckor och vattenvärdena är ok igen.
Men mycket växter har jag fått plocka ur pga alger... Av fiskarna har flera dött. Kvar är bara;
4 corys - 3 sterbai och 1 panda.
1 mosaikgurami
4 platy(plus några små yngel)
5 kardinaltetror
1 khuli ål
Båda guldguramierna
Ancistrusen Tårtan ❤️

Nu vet jag inte vad jag ska göra med det hela. Guramierna, Tårtan och pansarmalarna blir kvar. Platysarna får nog flytta, de hörde ju hemma i barnens kar som gick sönder. Och barnen har inget intresse kvar sedan dess utan är nöjda med att mata i mitt kar lite då och då.

Kanske vill jag ha nån annan liten stimfisk? Gillar kardinalernas avlånga kroppsform men det finns ju fler tetror med den formen. Kanske skulle man försöka att sakta jobba mig mot biotop kar Asien?

Eller färgkoordinera(givetvis på ett sånt sätt att invånarna mår bra ändå). Jag gillar guldguramiernas färg, den varma gula. Kanske köpa ett par-tre guldar eller mosaiker till?
Finns det nån tetra/rasbora/liten barb i gult/guld/orange/röd? Som blir max ca 3 cm? Och stimmar fint?
Nån större fisk som är röd/orange? Eller ska man bryta av med helt annat, silver?
Amanoräkor skulle vara intressant.

Det blir nog inte fler pansarmalar, även om jag egentligen älskar dem men jag kan inte ha fler kar igång och vill gärna hålla lite nya sorter. Pansarmalar har jag haft i alla kar de senaste 10 åren...

Skulle egentligen vilja göra om i karet med. Byta till mörkare sand, bygga upp lite högre strukturer av sten/rötter, få lite bättre djup.
Men det får vänta till nästa höst. Föder barn i slutet på februari/början på mars och magen är sjukt ivägen när jag försöker fixa i karet just nu. Karln får inte pilla där för han fattar inte hur jag vill ha det och gör fel😅🤪
Och i sommar kommer trädgården ta all tid jag kan få loss.
Kan tipsa om Fishipedia, en rätt trevlig sida om man vill scrolla och titta genom en massa arter. Här är en lista på fiskarter från Asien t.ex.

Det finns en del fina nanofiskar ändå. Jag tänkte på boraras-släktet och kolglödstetra när du ville ha något som är max 3 cm men så små fiskar kommer nog bli skygga och/eller mat med stora guldguramis i karet, även om guramisarna har en liten mun så blir de ändå 12-15 cm tillslut.
Kolglödstetra (2 cm):
featured_image_-_ember_tetras.jpg

Drottningrasboran är en liten fin stimmare från asien (3 cm), kan vara lite känslig och jag är osäker på hur den skulle trivas med guldgurami. Finns snarlika arter som är lite större/tåligare annars.
lampchop_rasboras.jpg

Själv vill jag ju gärna ha glödbandsdanio (3 cm, asien). Danios är dock snabba fiskar, lite hyperaktiva typ, även om denna arten verkar hyfsat lugn (?) iaf jämfört med vissa andra danioarter. Färgerna kan variera en del.
Visa bifogad fil 159598

Är det okej med större, lite mer fullvuxen kardinaltetra-size (4-5 cm), är t.ex kopparbarben en väldigt trevlig fisk från asien som ska passa bra med gurami i den storleken du har:
Puntius-titteya_Bitterlingsbarbe_72-1-1200x800.jpg

Koppartetran (Sydamerika, 5 cm) tycker jag om så jag nämner den med, kanske inte så himla färgstark men fin och dess ljusa fenspetsarna är fräcka när de rör sig tillsammans!
silver_tip_tetras_-_male_and_female.jpg

Guldtetra (5 cm, Sydamerika) är en annan vacker liten fisk. Bilder gör dem dock aldrig riktigt rättvisa, de lyser, glänser och skimrar verkligen:
images

Vill du istället ha silver så finns det typ ingen fisk som stimmar bättre än rödmunstetran (5 cm, Sydamerika). Finns en diamant-version som är väldigt vacker! Lånar länk till @Libbstickans gif på sina:
media_241003_183240-gif.154407

Beroende på hur stort karet är (?) kan du ju ha fler gurami men tänk på att de som sagt blir rätt stora och inte alltid är så trevliga mot varandra så de behöver isf ha utrymme för revir. Speciellt guldguramihanar kan bli riktigt ilskna av sig som vuxna.

Senast ändrad:
Fick avliva en till miniöring idag. :cry: Knas med simblåsan verkade det som. Jag har långsamt ökat på dosen med Paraquard till full dos (iom att den eg inte är klassad som räksäker) men det verkar inte hjälpa det heller.

Det är en miniöringshona som jag känner igen lätt på teckningen (född här) som verkar stark och inte haft några symtom alls ännu, möjligt att hon är immun men vi får se. De flesta andra har antingen små sår som inte läker eller är halvbleka.

Tjockisen ser ut att må fortsatt bra, trots magen, men jag kan inte tro att det kommer sluta bra det heller. 💔
Öring211016.webp

Kan tipsa om Fishipedia, en rätt trevlig sida om man vill scrolla och titta genom en massa arter. Här är en lista på fiskarter från Asien t.ex.

Det finns en del fina nanofiskar ändå. Jag tänkte på boraras-släktet och kolglödstetra när du ville ha något som är max 3 cm men så små fiskar kommer nog bli skygga och/eller mat med stora guldguramis i karet, även om guramisarna har en liten mun så blir de ändå 12-15 cm tillslut.
Kolglödstetra (2 cm):
featured_image_-_ember_tetras.jpg

Drottningrasboran är en liten fin stimmare från asien (3 cm), kan vara lite känslig och jag är osäker på hur den skulle trivas med guldgurami. Finns snarlika arter som är lite större/tåligare annars.
lampchop_rasboras.jpg

Själv vill jag ju gärna ha glödbandsdanio (3 cm, asien). Danios är dock snabba fiskar, lite hyperaktiva typ, även om denna arten verkar hyfsat lugn (?) iaf jämfört med vissa andra danioarter. Färgerna kan variera en del.
Visa bifogad fil 159598

Är det okej med större, lite mer fullvuxen kardinaltetra-size (4-5 cm), är t.ex kopparbarben en väldigt trevlig fisk från asien som ska passa bra med gurami i den storleken du har:
Puntius-titteya_Bitterlingsbarbe_72-1-1200x800.jpg

Koppartetran (Sydamerika, 5 cm) tycker jag om så jag nämner den med, kanske inte så himla färgstark men fin och dess ljusa fenspetsarna är fräcka när de rör sig tillsammans!
silver_tip_tetras_-_male_and_female.jpg

Guldtetra (5 cm, Sydamerika) är en annan vacker liten fisk. Bilder gör dem dock aldrig riktigt rättvisa, de lyser, glänser och skimrar verkligen:
images

Vill du istället ha silver så finns det typ ingen fisk som stimmar bättre än rödmunstetran (5 cm, Sydamerika). Finns en diamant-version som är väldigt vacker! Lånar länk till @Libbstickans gif på sina:
media_241003_183240-gif.154407

Beroende på hur stort karet är (?) kan du ju ha fler gurami men tänk på att de som sagt blir rätt stora och inte alltid är så trevliga mot varandra så de behöver isf ha utrymme för revir. Speciellt guldguramihanar kan bli riktigt ilskna av sig som vuxna.
Tack, vilka toppen tips!
När jag läser namnet minns jag att jag stått och tittat rätt länge på guldtetra i djuraffären nån gång men inte hade plats för dem just då. Och koppartetran var jättefin!

Karet är 240 l så det borde funka även med mer aktiva arter. Jag hade för länge sedan leopard danios(danio rerio/rero nånting?)och de var häftiga! Sjukt aktiva! Tyvärr var det innan jag hade koll så de var inköpta till ett 40 literskar med körsbärsräkor i.... Det gick ju sådär bra med det...🫣🤨
Jag vet att djuraffären ofta har zebra danios inne, gissar att de kan vara rätt så likvärdiga?

Mina guramis är snart året gamla och borde väl vara ganska fullvuxna? Guldarna är helt klart över decimetern med stjärtfenan inräknad, minst 1 dm utan. Jag har inte upplevt dem intresserade alls av övriga invånare. Snarare att de håller sig i mitten av karet, gärna inne bland växterna och liksom skiter i alla andra. Vill de fram så tar de sig fram oavsett om nån är ivägen men annars tar de ingen notis om att nån mer bor i karet.
Mosaikerna däremot höll sig högt upp och långt bak, helst gömda bland vallisnerian. Knappt att de ville komma fram för mat ens. Den enda kvarvarande har faktiskt synts mer nu då den hänger på Guldarna lite. Kanske skulle köpa 3-4 kompisar till hen ändå...

Tack, vilka toppen tips!
När jag läser namnet minns jag att jag stått och tittat rätt länge på guldtetra i djuraffären nån gång men inte hade plats för dem just då. Och koppartetran var jättefin!

Karet är 240 l så det borde funka även med mer aktiva arter. Jag hade för länge sedan leopard danios(danio rerio/rero nånting?)och de var häftiga! Sjukt aktiva! Tyvärr var det innan jag hade koll så de var inköpta till ett 40 literskar med körsbärsräkor i.... Det gick ju sådär bra med det...🫣🤨
Jag vet att djuraffären ofta har zebra danios inne, gissar att de kan vara rätt så likvärdiga?

Mina guramis är snart året gamla och borde väl vara ganska fullvuxna? Guldarna är helt klart över decimetern med stjärtfenan inräknad, minst 1 dm utan. Jag har inte upplevt dem intresserade alls av övriga invånare. Snarare att de håller sig i mitten av karet, gärna inne bland växterna och liksom skiter i alla andra. Vill de fram så tar de sig fram oavsett om nån är ivägen men annars tar de ingen notis om att nån mer bor i karet.
Mosaikerna däremot höll sig högt upp och långt bak, helst gömda bland vallisnerian. Knappt att de ville komma fram för mat ens. Den enda kvarvarande har faktiskt synts mer nu då den hänger på Guldarna lite. Kanske skulle köpa 3-4 kompisar till hen ändå...
Jag hade nog inte haft så många mosaikguramis i ett 240 liters-akvarium, ett par passar nog bättre? Vi har ett 500 liters och har fem mosaikguramis där. Det känns nästan lite trångt för dem tycker jag…
Vi har drottningrasboras, fembandsbarber och Botia striata också. Drottningrasbororna är verkligen jättefina som stimfisk!

Tack, vilka toppen tips!

Kul att du gillade koppartetran du med! :D

Leoparddanios är en odlad färgvariant av zebradanio har jag för mig så de är samma art till och med om jag inte missminner mig, så de är väldigt lika! De är nog en av de absolut tåligaste fiskarna i hobbyn med och det är ju aldrig fel. Det är väl mer att guramisarna som är lugna simmare kan tycka de är stressiga och störiga när de far omkring som idioter eller om du kanske inte uppskattar deras rörelsemönster själv, jag tycker det är lite för mycket för min smak. :nailbiting: Glödbandsdanion är aktiv men lugnare (och mindre) än zebror iaf! Fick tydligen inte med bilden i förra inlägget:
InCollage_20241226_144841941.webp

Fisk växer ju länge även om det går långsammare ju äldre de blir, så dina gurami är ju vuxna då men de kommer bli större/grövre med åren också.

Ja, guramis brukar inte bry sig så mycket om stimfisk, men riktigt så små som boraras (t.ex chilirasbora) är verkligen i matbitstorlek och DE kommer nog inte tycka det är trevligt att bo med en guldgurami liksom, vissa arter är ju mer skygga än andra och allt som går in i en annan fisks mun blir i regel förr eller senare mat osv, det var mer så jag tänkte. Men drottningrasborastorlek verkar ju gå bra! Ville inte tipsa om dem och andra mindre arter utan att varna för att jag helt enkelt inte vet hur arterna funkar ihop IRL bara. Det var länge sen jag hade gurami själv, har bara en guramisläkting (afrikansk klätterfisk) idag men den hade dessvärre ätit upp varenda fisk jag tipsat om om hon fått chansen. :bag:

Jag hade inte stoppat i fler mellanstora guramis i ett 240 liters. Som allra, allra högst en partner till mosaiken isf, om karet är inrett för det och guldguramisarna är så snälla att mosaiken inte blir undanskuffad i ett hörn liksom. Mosaiken är inte lika tuff som guldguramin så det är isåfall mosaikerna som kommer må dåligt av det. Men jag hade varit lite rädd för att störa lugnet med att lägga till ytterligare en gurami om det funkar fint idag.

Hade satsat på småfisk istället som du är inne på. Det är ju en smaksak förstås men jag tycker det är finast när man har ett par större fiskar som är blickfångare och mindre stimfisk och annat smått som utfyllnad/detaljer!

Hela 243an som den ser ut just nu:
243.161811.webp

Lite lagom vildvuxet och stökigt... :o men jag gillar färgerna och galaxydaniosarna tycker om det såhär med så jag försöker att inte pilla så mycket med det.

De (och räkorna) gillar även min skräphög med rötter i hörnet som egentligen ska ut (!) men jag kan inte med att ta bort den när invånarna uppskattar den så mycket.

Från kortsidan:
243-163743.jpg

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 263
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka