Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

När jag säljer min "vara" som då även är min älskling gör jag det till en person som jag ser det kan ge hästen ett bra liv.
Jag har sålt till fantastiska människor som jag håller kontakten med.
Det är alltid ångest att sälja men känns så bra när den nya ägaren ger hästen tid och de möjligheter jag inte kan ge.
Aldrig jag säljer någon av mina älsklingar för 3 mille till någon i långtbortistan där jag inte har någon aning om hur hästen hanteras.
Mina hästar får mycket kärlek och bekräftelse och är vana vid det så jag säljer till dem som kan fortsätta med det.
Ingela

Jösses hjälp. Jag har köpt häst av folk jag verkligen inte vill ha kontakt med och skulle verkligen kunna bli irriterad om jag var tvungen att redovisa mina förehavanden/planer
Visst är det kul om man kan följa hästen och dittan och dattan, men har du sålt den så har du.

*hukar mig inför kommande attacker*

Att göra reklam är jättesvårt. Likväl föra fram information som man vill att den ska uppfattas.
Produkt skulle kanske funka bättre i US än i Sverige.
Jag, som är väldigt personlig med mina hästar, skulle aldrig sälja eller låna ut min häst som omnämns som en produkt.
Å andra sidan skulle nog inte dom vilja ha mig som säljare heller :)

Jag skulle spegla arabhästens personlighet och egenskaper i min reklam. Visa på mångsidighet, lyhördhet, ömsesidig respekt, tillit, klokhet osv.
Aldrig tappa bort så viktiga ledord och ALDRIG industrialisera en så mytomspunnen, personlig och underbar ras!

Fortsätter med mitt bugande för kloka kommentarer :bow::bow::bow:

jag tänkte på en annan sak när det gäller ridhästar etc. Vår ras har ju en väldigt hög medellivslängd. Tittar man på den traditionella stor-häst-rasen halvblod var ju medellivslängden nere i åtta år redan för ett antal år sedan. Hur det är på ponny-sidan har jag ingen aning om, men där kan jag gissa att det är stor spread på livslängden. Frågar också nyfiket på medellivslängd på distanshästar och galoppörer :)

Kan detta vara en aspekt att ta hänsyn till när man avlar?

Det vill säga att ridhästar som inte kan användas för sitt ändamål, tänker då A:1 försäkring, snabbare slås ut, och om de då inte kan användas vad händer då? Triangelmärkt och mullehem?

KL
Angående att sälja till personer som tar väl hand om sin häst.

Betänk om man nu känner köpare i USA, UA m.m. blir det fult att sälja då?
Skall säljgränsen gå vid grannens staket eller vad?

Kontakt över länderna är det ju knappast någon svårighet att ha såvida man inte sitter i en skogskoja utan telefon och IT. Att flyga är väl inte heller alltför kostsamt om man vill vara extra noggrann.
Det finns känslor även hos dem som säljer till andra länder
likväl som känslokalla.

Att göra reklam är jättesvårt. Likväl föra fram information som man vill att den ska uppfattas.
Produkt skulle kanske funka bättre i US än i Sverige.
Jag, som är väldigt personlig med mina hästar, skulle aldrig sälja eller låna ut min häst som omnämns som en produkt.
Å andra sidan skulle nog inte dom vilja ha mig som säljare heller :)

Jag skulle spegla arabhästens personlighet och egenskaper i min reklam. Visa på mångsidighet, lyhördhet, ömsesidig respekt, tillit, klokhet osv.
Aldrig tappa bort så viktiga ledord och ALDRIG industrialisera en så mytomspunnen, personlig och underbar ras!

Men det är dina värderingar, eller hur? Dina personliga käpphästar, väldigt sympatiska och vackra. De står inte för en universell sanning, trots det. Vilka vill du ska köpa och till vilket pris? Vad kan du ha som argument att köpa just din häat?

Senast ändrad:

Nej har jag sagt att jag sitter på alla sanningar?
Visst är vi på ett diskussionsforum?

Jag tycker det är åt skogen att rasen misshandlas som den gör.
Som uppfödare ska man kunna skilja på produktion, produkt, industri och en levande häst med hjärta och sinne.
Det är VÅRT ansvar att ge hästen/rasen en framtid.
Jag jan inte påverka vad andra gör men jag har ALLTID rätt att tycka och känna.
Fler borde tänka efter. Vad vill vi ha om 20 år???

KL på mitt eget :)

är det någon som har skadestatistik över arabhästar, alltså hästar A1:försäkrade och vilka typer av skador som är vanligast enligt försäkringsbolagen?

Nej har jag sagt att jag sitter på alla sanningar?
Visst är vi på ett diskussionsforum?

Jag tycker det är åt skogen att rasen misshandlas som den gör.
Som uppfödare ska man kunna skilja på produktion, produkt, industri och en levande häst med hjärta och sinne.
Det är VÅRT ansvar att ge hästen/rasen en framtid.
Jag jan inte påverka vad andra gör men jag har ALLTID rätt att tycka och känna.
Fler borde tänka efter. Vad vill vi ha om 20 år???

Vänta nu, sa jag att du har fel? Du missuppfattar mig gravt.Jag påpekade just att man säljer efter sina egna värderingar och söker troligen köpare som kan se samma värde i hästen som man själv. För att nå fler presumtiva köpare kan man inte låsa fast sig i sina egna föreställningar.

Intressant diskussion.

Klart att vi som avlar vill ha möjlighet att sälja våra uppfödningar- eller? Är inte det på sätt och vis synonymt med att bedriva avel? Ingen av oss har plats och möjlighet att behålla alla uppfödningar.

Vad skulle i förlängningen hända med rasen om alla tänkte enligt principen "väldigt få andra är i stånd att ta hand om min älskade häst"?

Jag är inte den rätta att kritisera dem som för fram det tänket, och det gör jag inte heller. Jag har själv ett pensionärsgäng på gården som bara kostar pengar och ger livskvalitet tillbaka. Dem får jag absolut inget tillbaka på när det gäller kostnader, och så får fortsätta att vara.

Men det finns alltid en krass aspekt. Vi måste leva. Vi måste kunna ge våra hästar mat. Vi måste få in pengar någonstans ifrån.

Intressant diskussion.

.

Till dig, Matisse ler...
259fyf9.jpg

Du får mig alltid att le Neywaz :) den liknelse Du gjorde var antagligen på pricken, den ene anordnar Riksutställning, den andre Sportcupen. Båda har hemsidor, men den ene ger ut en tidning. Bra liknelse :D .

Det är ju mycket möjligt att jag både vill för mycket och lägger in för mycket i vad SAHF skall göra!!! Tänker att är man en avelsförening så rimmar det illa med det som idagsläget görs och som det också varit under många år. Man kan väl uttrycka det som så att dagsläget för den svenska arabhästen absolut är påverkat av vad SAHF gjort och inte gjort genom åren.

Registreringen kan man aldrig få, man kan heller inte vara ansluten till WAHO eller ECAHO. Registreringen är ett bemyndigande från Jordbruksverket och i detta bemyndigande ligger egentligen också ansvaret för uppföljningen av rasen.

Som sagt, det är mycket möjligt att man skall se SAHF som en showförening, AHIS som en ridförening för arabhästen, och då börja om med en avels-/rasförening.

Kan inte låta bli att le igen åt Din liknelse :)

:)

Vill bara understryka att jag absolut inte har någon åsikt om dessa föreningars vara eller icke vara. SAHF gör ett jättebra jobb med RIKS, AHIS med sportcupen. Tror jag. SIBA har jag ingen koll på vad de gör. Har inte medverkat på någon av dessa tillställningar på på många år heller, jag är aktiv på andra håll :)

Kanske kan dessa två föreningar samarbeta istället och på så sätt bygga sig starkare gemensamt? Bara en snabb reflektion utifrån efter att jag bläddrat igenom era diskussioner.

Samarbeta? Arabfolk? Nja.
Det blir det ju arga diskutioner om hur och till vem man säljer häst.
Otroligt. Det är ju en sak mellan säljare och köpare, och inget som man behöver bli osams för, kan man tycka?

Samarbeta? Arabfolk? Nja.
Det blir det ju arga diskutioner om hur och till vem man säljer häst.
Otroligt. Det är ju en sak mellan säljare och köpare, och inget som man behöver bli osams för, kan man tycka?

Hoppas du inte syftar på vår diskussion.
Vi är inte osams mig veterligen

Nu måste jag hårddra det hela litet :) inte just riktat mot Dig Cornelia eller CK eller någon annan heller utan en allmän reflektion utifrån ett marknadstänk.

Du tillverkar/producerar en vara. Marknaden, som Du upplever den, vill inte köpa varan. Vem har då fel? Du eller marknaden?

Med det tänket som jag tolkar en del här så är det fel på marknaden och inte på det som produceras.

Hmmm, i en marknadsekonomi fungerar det ju inte riktigt så. Däremot så kanske marknaden saknar s k perfekt information och hade de denna så skulle deras val möjligtvis se annorlunda ut.

Jag är ledsen men jag kan tyvärr inte köpa avel som ett marknadstänkande, marknaden ändrar sitt beteende hela tiden, och för att då följa med i detta så måste även varan ändras.

Är det då inte bättre att ha en liten avel, utifrån ett tänk, att ha råd att behålla avkomman/avkommorna tills dess man hittar rätt köpare. Att inte ta så många föl, inte ha föl varje år etc etc etc. Ja, ja, jag vet att jag beskriver ALs filosofi ;) ;) men tror också CKs och kanske flera andras. Däremot kanske marknaden inte är mogen för allas produkter ännu, krävs helt enkelt mer marknadspåverkan kanske.

Kanske, kanske är ett av de största felen att man just väljer att se avel som produktion för en marknad? För den s k marknaden kanske har ett helt annat köpbeteende som inte är helt rationellt etc, och det är ju litet grand rationalitet som marknadsekonomi bygger på - och rationationaliteten påverkar man då genom reklam och marknadsföring.

Senast ändrad:

Jag kan ärligt säga att jag förstår inte den typen av diskussioner. Ena stunden ser det ut som folk är färdiga att hugga huvudet av varandra, nästa stund är man vänner.

Nej från min sida var det sakligt diskussion.
Jag blir sällan arg, jag har frågeställningar som jag gärna diskuterar.
Man måste kunna skilja på sak och person :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka