Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

KL

Tusan vad bra det går att klaga på SAHF!!
Så tråkigt att alla ni duktiga människor inte nominerar er själva eller föreslår någon annan. Och, kan jag tala om, det finns inte en enda från ridsporten som är villig att erbjuda sina tjänster!!! Jag har suttit i valberedningen i två år nu och de enda som är villiga att arbeta i SAHF är "showfolket".

Det är jag benägen att hålla med om!

Alla ni som har så starka åsikter, varför vill ni inte vara med och påverka själva? Att sitta och gnälla på Buke är ju en sak, men det hjälper ju inte. Ska man göra nytta kan man inte ta täten, man får ge sig in i smeten och delta i diskussionen som finns i avelsföreningen!

Röntgen är en het fråga, och det är bra tycker jag, men ska vi införa röntgenkrav på de godkända hingstarna, eller kanske tillochmed på alla individer som deltar i aveln, så måste ju någon ta tag i det, vara aktiv inom SAHF och ta upp det på mötena. Fixa ett sätt att ta emot namnunderskrifter på nätet. Vad som helst, va aktiva! Sitt inte vid Buke och gnäll...

Vi är ju flera kompetenta personer bara här i tråden. Ni som klankar på SAHF är ofta också duktiga på att argumentera och har vettiga resonemang. Använd det och "rädda" rasen, om ni så vill.

Lycka till!

Japp! Och vill man sälja araber till rätt pris så gäller det att avla på det köparna vill ha i dagsläget! Inget annat gäller!

Tyvärr är det så att det är inte SAHF som beslutar om röntgen och andra hälsokrav, utan det är ARAB som har hand om hela avelsbiten, allt enligt bemyndigandet från Jordbruksverket.

Det fanns en poäng i ett tidigare inlägg med vad SAHF egentligen gör. Det som föreningen gör, och dess främsta uppgift, enligt stadgarna, är att anordna riksutställningen. Vidare ge ut tidningen, kommer uppriktigt inte ihåg om detta står i stadgarna.

Ändamålsparagrafen, dvs den som definierar föreningens verksamhet är att tillvarata sina medlemmars gemensamma intresse och främja aveln av det arabiska fullblodet i Sverige genom att ansvara för registret av det arabiska fullblodet.

För mig ligger det betydligt mer i att vara avelsförening än att anordna riksutställning och utge en tidning - men jag tror att många tycker att dessa två aktiviteter räcker. Å andra sidan, tittar man på medlemsutvecklingen över tiden, så verkar det ju vara väldigt många som tycker som jag ;)

KL

Ang. priser på araberna så kan jag berätta att en köpare kan betala en bra och t o m en mycket bra slant för en häst som har god exteriör, har en stam som de gillar osv. Den behöver varken ha varit på show eller vara inriden.
50 000 i de sammanhangen är "fickpengar".

Men den ska kanske ha potential att bli en showstjärna? Och ha de rätta föräldrarna?

Det är jag benägen att hålla med om!

Alla ni som har så starka åsikter, varför vill ni inte vara med och påverka själva? Att sitta och gnälla på Buke är ju en sak, men det hjälper ju inte. Ska man göra nytta kan man inte ta täten, man får ge sig in i smeten och delta i diskussionen som finns i avelsföreningen!

Röntgen är en het fråga, och det är bra tycker jag, men ska vi införa röntgenkrav på de godkända hingstarna, eller kanske tillochmed på alla individer som deltar i aveln, så måste ju någon ta tag i det, vara aktiv inom SAHF och ta upp det på mötena. Fixa ett sätt att ta emot namnunderskrifter på nätet. Vad som helst, va aktiva! Sitt inte vid Buke och gnäll...

Vi är ju flera kompetenta personer bara här i tråden. Ni som klankar på SAHF är ofta också duktiga på att argumentera och har vettiga resonemang. Använd det och "rädda" rasen, om ni så vill.

Lycka till!

Problemet är väl att det inte finns "godkända" hingstar alls längre? Arabhingstarna producerar ju knappt mer än arabstona, det känns lite tufft med högre "krav" än för att använda ett halvblod som skulle kunna betäcka mååånga fler ston.

Senast ändrad:

Och missförstå mig rätt nu, jag lägger ingen negativ värdering i det. Det är ett faktum att det finns många olika mål med avel.

För dem som avlar araber för ridning är marknaden tuff. Jag vill avla araber för ridning, så jag upplever att det är så. Det går bra att sälja inridna araber med bra stam, men det är en lång väg att gå innan man har fått dem dit. Det är på vägen mot det målet man får vara beredd att käka havregrynsgröt och nudlar.

Dessutom tror jag att det är de välkända stuterierna och välkända namnen som kan sälja sina unghästar dyrt.

Delvis KL

Det Du beskriver - framför allt användandet av namnet - finns egentligen redan genom AHIS, alltså en förening för de som rider och tävlar sina araber.

Så skall det till något nytt så är det nog inte med fokus på någon enskild disciplin eller flera dito utan just för rasen.

-------------

Personligen tycker jag det är nedsättande och förminskande att tala om *********, liksom jag tycker det egentligen är lika nedsättande att tala om showfolk. Det är utdefinierande som jag ser det.

Dessutom så innehåller alla dessa grupperingar en wide spread av intresseinriktningar och människor, så för mig blir det egentligen fel, jag vill ju se HELA RASEN, och då håller det inte att definiera ut grupperingar hitan och ditan.

------------

Jag kan absolut förstå att det bara är "showfolk" som kan tänka sig att sätta sig i styrelsen för SAHF, det är ju en förening som är inriktad på denna disciplin. Jag tycker det är synd dock att man inte är tydlig med detta, att man inte är intresserad av rasen som helhet etc etc. Men, det kanske finns en anledning till detta och den heter då tappade medlemmar.

Jag tror att föreningen kanske skulle vinna på att vara tydlig i sin kommunikation var den står, vilket syfte den har. Jag har också förståelse för att vissa uppfödare ser det som "sin" förening och att den skall gynna dem, även om det inte är mitt sätt att tänka så kan jag åtminstone förstå att vissa kan ha det synsättet med de följder som det blir. Om ens huvuduppgift är att anordna en Riksutställning jämte att utge en tidning med fyra nummer per år, ja då är det det som skall göras, varken mer eller mindre. Men man kanske då inte heller skall anspela på att vara en avelsförening ;) möjligtvis en intresseförening för uppfödare av arabhästar där show är ett väsentligt inslag :) och då blir ju plötsligt SAHF något helt annat än vad som ligger i ordet avelsförening.

Fast det är ju inte så konstigt egentligen.

Dessa stuterier har varit på marknaden länge, etablerat ett varumärke och gjort stora investeringar i detta i form av nedlagd tid, visade hästar, avelsresultat och vad de månde vara. Andra försöker skapa ett varumärke och profilera sig.

Det är klart att det är tufft att ta sig in på en sådan marknad. Framför allt när målgruppen är densamma, människor som är intresserade av en ridhäst.

Etablerade stuterier har en fördel genom att deras namn är kända, vissa står också för ett gediget kunnande, avel och helt enkelt väl kända hästar och stammar.

Ännu tuffare är det att ta sig in på marknaden när det är dåliga tider, förstås. Då gäller det säkert att ha något riktigt bra att komma med.

En fråga till alla som debatterar här, när vi nu återigen är inne på det ekonomiska läget för uppfödare:
Jag vet att det går att få ut en större summa för en arabhäst, om man avlar fram det som marknaden vill ha. Dvs hästar som har potential att bli showstars. Om man nu inte vill hänga på det spåret, är man körd då? Om man vill avla fram dugliga allroundhästar, är man förutbestämd att leva på den omtalade havregrynsgröten resten av sitt aktiva liv då?

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert att det sambandet finns. Men, Du ställer ju frågan till delvis konkurrenter så det är säkert flera som ser annorlunda på detta än jag ;)

Enligt mitt sätt att se så brukar det dyka upp en eller två personer varje år som köper på sig x antal hästar till i mitt tycke fantasipriser. Med detta menar jag att hästarna säkert är "bra" (vad det nu innebär) men inte tillräckligt bra för att göra sig gällande på shower, framför allt inte när man kommer ut från Skandinavien. Du har ju varit med ett tag så Du kan säkert räkna ut på ett ungefär några av dessa hästar, följa dem, se hur de gått, vad de givit för avkommor, hur dessa gått etc ;)

Hittar Du en sådan person är väl Din lycka gjord för det året, om Du tycker det är ok att bedriva en sådan verksamhet ;).

Om man pratar riktigt stora pengar så är det väl två val; antingen häst avlad för show som visat vad den går för i internationell showring eller superdistanshäst som presterat. Att nå dit kostar ganska mycket pengar, och tid. Förutom då chansen att få en sådan avkomma ;). Showhästen kortare tid än distanshästen, risken är också betydligt större för skador och annat på distanshästen.

Är det bara de stora pengarna man är ute efter så finns det nog säkrare sätt att tjäna dessa än att bedriva avel ;)

För att vara väldigt konkret: det finns inga pengar i avel!!! oavsett inriktning. Det är en bedömning som bland annat delas av skatteverket liksom andra ekonomer. Hingsthållning kan finnas pengar i, träning finns pengar i, men inte uppfödning.

Däremot finns det nog en och annan myt om att det finns pengar att tjäna. Nu är det ju inte så många uppfödare som bedriver sin avelsverksamhet i aktiebolagsform, men de som finns är ingen direkt upplyftande läsning. Stora förluster, förbrukat eget kapital etc etc. Och då är det företag som inte är direkt kända för att hålla igen på sin prissättning när det gäller hästarna.

Så se det realistiskt, det går inte att leva på hästuppfödning! Ingen gör det, om det nu är en tröst. Se det som en hobby eller passion som får kosta pengar ;)

Jag tror inte att man är körd för att man inte vill avla för show, men det gäller att ha en klar idé över vad man vill göra och vart man vill komma och vara beredd på hårt jobb förstås. Däremot, om man avlar på helt otypade individer så är det ju/kan vara en marknad mindre. Man bör nog dock ha en uppfattning om vad det är man vill ta fram för typ av häst, och gärna en egen definition som skiljer sig från vad alla andra tycker.
Personligen kan jag då tänka mig att en häst avlad för all-round inte är värd särskilt mycket pengar i en köpares ögon. I alla andra sammanhang är det ju så att tjänar man litet pengar per vara så säljer man på volymer, detta är dock ingen bra idé när det gäller hästar ;) framför allt inte när det inte finns någon efterfrågan, och för varje köpare konkurrerar Du med ett antal andra säljare som vässar sina säljargument.

Jag tycker det finns i alla fall några exempel på människor som i första hand inte avlar för show och verkar få sålt sina hästar, men såväl föräldrar som avkommor har meriter och jag kan inte tänka mig att dessa hästar säljs för summor som gör att personerna kan leva på det.

Så kämpa på ;)

Senast ändrad:

Är man ute efter showhäst är det väl det man söker? Då kan det också vara motiverat att lägga en slant, man kan ju direkt se om föl/unghäst är lämpad för uppgiften. Vill man ha en ridhäst så...jag skulle aldrig lägga några större pengar på en oinriden unghäst oavsett stam, man har ju inte den blekaste om hur den kommer att utvecklas i framtiden. Det spelar inte någon roll vad föräldrarna gjort även om förutsättningarna såklart är större med en bra stam.

Självklart räknar jag med att kunna dubbla värdet på min egen häst, men först efter utbildning och sen får man ju se vad han verkar vara mest lämpad för, det är i första hand individuellt och i andra hand beroende på vilken ryttare hästen har.

Araber kommer aldrig bli några storsäljare å andra sidan, de är för små! Ingen 100 kg´s ryttare vill sätta sig på en gracil arab där fötterna når till knäna på hästen! Sen har vi de långa ryttarna. Och ett mindre barn har oftast inte hunnit så långt i sin utveckling som ryttare att det är lämpligt för dem att rida en pigg fullblodsarab!

KL och lite svar till Cornelia

Som många vet har jag en showhingst. Dessutom en mkt väl meriterad hingst inom show men mitt avelsmål, som jag också tidigare har skrivit om, har aldrig varit att avla för ett specifikt ändamål. Däremot har jag varit väldigt noga med att aldrig någonsin göra avkall på hals/halsansättning, kors, bogar och rörelser i mitt val av hingstar till stona. Jag har förstärkt det som har varit bra hos mina ston istället för att komplettera. Jag har aldrig tänkt som så att nu skall jag använda en hingst med kraftig dish för att få ett bättre huvud som ett exempel. Självklart tar jag en viss ställning till huvudet. (Ett konvext huvud skulle aldrig vara aktuellt). Ok, du kan få en avkomma med det eftertraktade huvudet men haltar resten så är du helt "ute". Vad ni än tror om extrema gäddskallar så måste hästen kunna visa mer. Det fungerar inte om resten "haltar" på hästen.
Ekonomiskt handlar det om massor av pengar att investera i hästen. En förmåga att "gilla havregrynsgröt" och framförallt att tänka långsiktigt samt att ha tro och tur.
Tyvärr är det tråkigt att så många focuserar sig på skallen och många här på Buke tror att det är avgörande på en show men så är det icke. Glöm, glöm...
Men här finns köparna och säljarna annonserar så gott som aldrig i tex Hästnet, Ridsport osv utan det mesta går genom kontakter och åter kontakter därför är referensen till annonserna helt fel att bygga sin tro på att araber säljs billigt.

Senast ändrad:

Det finns så många aspekter i detta.

Devere, jag har hållit på i över tjugo år och har aldrig trott att avel är något man kan leva på. Det handlar om att ösa pengar i ett stort svart hål för att uppnå glimtar av lycka när någon av ens uppfödningar lyckas. Men jag du har flera intressanta tankar där, bl a att en häst avlad för allround kanske inte är värd så mycket ute på marknaden. Kan vara så, men det borde finnas en marknad för bra och välutbildade allroundhästar. En nish där araben passar perfekt. Gäller att hitta och att marknadsföra där!

Annika, det är förstås så som du skriver. Vägen säljare-köpare går inte via de "vanliga" annonssidorna utan via referenser och kontakter. Men vill man vara med i den världen där de kontakterna finns?

Och också; hur kommer det sig att även välkända stuterier pratar om svårigheter att sälja? För även "kändisarna" får fram uppfödningar som inte har stjärnpotential och behöver ha en marknad för dem. Hur gör man när hästen kanske har en massa potential för ridning/tävling men ingen för showringen? Vill man alltid vara hänvisad till att nästan skänka bort dem och fortsätta göra dålig reklam för araben eftersom de ofta inte är utbildade och tävlade?

Och så funderar jag på en sak till, nu inte riktat till någon speciell här; hur kommer det sig att man alltid springer på motstånd när man för fram aspekten att våra araber måste utbildas och tävlas?
Var det Dressyrteamet som tog upp den frågan för ett par sidor sen? Jag reagerar också på det, som borde vara det mest självklara i hästvärlden. Bland vilka andra raser skulle det argumentet mötas med motstånd?

Motstånd och motstånd.
Ska man avla seriöst bör man ha i allafall minst tre ston i avel. (ja, jag anser att föl behöver fölkompisar).
Ska man då behålla alla tills de är 6-7 år, och går stadigt i LA dressyr hoppning så innebär det att man kommer att ha otroligt många hästar i stallet.
Jag anser mig vara kunnig på att välja avelsdjur, få ston dräktiga, på fölning/eftervård och att få fram glada, sunda friska individer, som har fått bästa förutsättningar att hålla för tuff träning.

Sen hoppas jag att kunniga ryttare tar över, och bygger vidare på det arbete jag gjort.

Det är många större stuterier som inte får sålt sina jättefina hästar, varken på blocket, hästnet, kontakter.
De skänks bort i princip.

Ang " bra" kontakter: Jag skulle aldrig sälja min häst till UAE eller SA (eller liknande).
Då tar jag hellre bort hästen där jag vet att den har det bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat