Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

De hopp- och dressyrryttare som jag känner tror jag dock aldrig skulle välja en arab som tävlingshäst, även om de tycker att arabhästar är jättetrevliga, så är det inte deras första val. Här handlar det nog dock inte om rasen eller raserna utan de går på individen, förståss. Och när man skall plocka ut en individ så är det ju lättare om man vet något om förfäderna och vad de presterat inom just den sport som jag vill ägna mig åt.

Den inställningen har många haft som jag känner/träffat också...och såg har dom sett mina två araber, eller fått testa att rida, och så har dom ändrat sig. Det är just det som det handlar om. Att man så sällan ser "välridna" araber och att dom måste utbildas, komma ut, visa upp sig. Kanske låta ngn testa att rida så dom får känna på en riden arab. Förstår inte varför det är så svårt att hålla med om det. I alla år jag tjatat om detta så känns det som man bara fått negativt tillbaka av många uppfödare/säljare av araber. Det känns som dom inte orkar, att det är för jobbigt etc. Man läser annonser där fler arabhästar inte ens är inridna i 7 års ålder eller möjligen bara suttna på. Det är helt fel väg att gå. Jag blev själv erbjuden en arab nyss, den var 8 år och var lovande. bra tänkte jag, vad kan den? knappt inriden. Priset då? ca 50.000. nejtack. Klart man inte får sålt sina hästar då.

Jag gissar att vi tänker olika ;)

Mitt resonemang bygger till stor del på detta: Från början var rasen oerhört liten till antalet individer, importen ökade, aveln ökade, det fanns mycket pengar i rasen, ffa beroende på exporten och kan jag gissa att fler ville komma in på marknaden då det fanns pengar att tjäna.

Man avlar och avlar, säljer hästar i mängder. Vid något tillfälle hörde jag att åtminstone något stort stuteri kastrerade alla unghingstar som de inte ansåg vara hingstämnen, därefter såldes de som ridhästar. Hade man då en hingst sprungen från detta stuteri så var det en kvalitetsstämpel. Sedan hände något och de säljer okastrerade unghingstar - kvalitetsstämpel sitter dock kvar, detta måste vara ett hingstämne osv osv.

Marknaden blir mättad till slut (förutom förändringarna med skattelagstiftning och handelsembargon). Människor har köpt hästar från väl kända stuterier, de börjar avla själva osv osv.

Samtidigt sker en utveckling mot mer sporthästar inom vissa ridhästraser, här försöker väl några inom araberiet med SIBA och annat - och det finns hästar inom rasen som presterar, men de kanske inte lyfts fram på det sätt som då hade varit till fördel för rasen. Vi är fortfarande bara på 90-talet ännu :)

Det här kan bli hur långt som helst, och har helt enkelt inte den tiden.

En sak som man, dvs föreningen och dess styrelse som ytterst ansvarig för marknadsföringen/presentationen av rasen, omgående kan göra är att se till att hemsidan används som en marknadsföringsinstrument, inte mer som medlemsinformation!

Där presentera hela rasen - med dess bredd inom alla discipliner. Lyft fram de ekipage inom ridsporten som tävlar mot andra raser för att visa arabens konkurrenskraft. Lyft fram de bästa inom varje disciplin men lyft också fram familje-och mullehästen ;) Med stammar, med uppfödare så att även dessa får cred för det jobb de lägger ned, kanske kan det locka någon att ta kontakt med just en uppfödare.

Jag värjer mig något mot att hästen inte presterar, jag tycker att man hittar många exempel bara man söker litet - däremot saknas sammanställd information och marknadsföring av de prestationer som de facto finns!

Dressyrteamet: har de sedan valt arabhästar när de köpt häst?
Jag har inga problem att hålla med, men har nog inte riktigt samma problemformulering som Ni har. Jag ser ex vis inte välriden/icke-välriden som det stora problemet helt enkelt och då ser jag heller inte att lösningen är att rasen skall ut och prestera. I min värld så gör den redan det genom de individer som faktiskt visar sig på tävlingsbanorna, jag ser mer att det faktiskt aldrig talas om dessa ekipage, på något forum.

KL Min uppfattning är här att man skall respektera andras val, vi gör alla våra olika val på våra egna grunder, de brukar ju oftast bli bäst så :) Jag tror, som vanligt utan att veta, att många tävlingsryttare väljer utifrån vad de anser vara individens potential och i detta ligger då såväl hästens förfäder, deras meriter, individens egen förmåga men också omvärldens syn (ex vis tränare, stallkamrater m fl). Kanske är det så enkelt som att man vill ha en stjärna i boxen, även om man själv inte har kapaciteten att hoppa 1,50 och uppåt :)

Senast ändrad:

Var bara tvungen ;) att svara på en grej till. Om man tittar på avel historiskt hur har den då sett ut?

Kan det möjligtvis vara så att avel i dag har blivit en "vara" på samma sätt som så mycket annat? Alltså man producerar en vara som man förväntar sig att sälja. Jag vet att det låter oerhört illa, i alla fall i mina öron, att benämna ett liv som en vara, men skall man se det marknadsmässigt så är det väl så det fungerar, eller?

Jag är väl den första som skall ingå i den klubben ;) ;)

Jag tycker att föreningen skall satsa på att marknadsföra HELA RASEN - med dess bredd - som jag skrev i ett tidigare inlägg. Se vart det leder.

Sedan tycker jag självklart att påstår man att ens häst är lämplig till alla discipliner så måste man kunna bevisa det, men det ser inte jag som ett rasrelaterat problem, utan som ett marknadsförings-/säljar-/konkurrensproblem.

Vill självklart också ha röntgen, avelsvärdering - gärna av alla hästar. Inte för den enskilde individens skull, utan för rasens, för att kunna följa utvecklingen. Idag finns överhuvudtaget ingenting sådant, vilket är till nackdel för rasen, säljare, köpare - det blir bara en massa tyckanden och enskilda bedömningar, oftast utan faktaunderlag.

Marknadsföring av rasen borde vara enklare nu med detta massiva mediaflöde, samtidigt som konkurrensen är hårdare.
Vi måste skapa en positiv bild av arabhästen och en "vi-känsla" i vår avelsförening, alla som äger eller är intresserade av araber skall vilja vara med.
Uppfödare skall kunna få betalt för sin "vara", något annat är inte hållbart i längden.
Det gynnar inte rasen att aveln baseras på hobbyuppfödare som tar ett föl någon gång.
För att kunna sålla och avla på de som håller måttet måste hästarna ut och prestera.
Ingela

KL eller i alla fall delvis.

Vi var ju inne på tidigare vart rasen är på väg.

I stället för att rasen "splittras" vilket det känns som att den har gjort sedan åtminstone 80-talet ,mellan *****araber (tar inte ordet i min mun ;) och övriga så borde föreningen och dess medlemmar försöka få till en styrelse som prioriterar frågan om HELA RASEN.

Kan man få in HELA RASEN till att vara föreningens övergripande mål (förutom grunden som är avelsförening) så kan man också motverka splittring.

Detta sker då antagligen på bekostnad av att de som anser sig ha de "fina" araberna får träda tillbaka något och acceptera verkligheten, det finns alla schatteringar av arabhästar, har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Alla dessa hästar har dessutom förfäder, oftast namnkunniga!

Vill man inte inse detta, utan skall hävda sitt tolkningsföreträde av hur rasen skall se ut, ja då kommer vi att ha fortsatt splittring som säkerligen ökar över tiden. Dessutom utvecklas/förändras utseendeidealet över tid! Jämför hästarna för 40 år sedan och idag, det är oftast en ganska stor skillnad.

Så, valet är ju medlemmarnas när det gäller föreningens styrelse och i nästa steg hur arabhästen skall marknadsföras till gagn för rasen.

Senast ändrad:

HELA RASEN, och att hitta bra sätt att marknadsföra den på, det håller jag med om, Devere. Vi har nog samma tänk i botten, men olika sätt att angripa det på!;)

Snart dags för årsmöte igen, det brukar vara debatter här vid den tiden, många har velat försöka åstadkomma en förändring men styrelsen håller vattentäta skott mellan sig och verkligheten på många sätt. Hmm.

Kan också verkligen hålla med om att styrelsen borde lägga krut på att marknadsföra duktiga ekipage inom olika discipliner! Det räcker inte att privata ryttare kämpar för att marknadsföra sig, det måste komma från en övergripande instans eller hur man nu ska uttrycka det.

VI BEHÖVER RIKTLINJER FRÅN EN AVELSFÖRENING SOM SER TILL HELA RASEN!!

Den inställningen har många haft som jag känner/träffat också...och såg har dom sett mina två araber, eller fått testa att rida, och så har dom ändrat sig. Det är just det som det handlar om. Att man så sällan ser "välridna" araber och att dom måste utbildas, komma ut, visa upp sig. Kanske låta ngn testa att rida så dom får känna på en riden arab. Förstår inte varför det är så svårt att hålla med om det. I alla år jag tjatat om detta så känns det som man bara fått negativt tillbaka av många uppfödare/säljare av araber. Det känns som dom inte orkar, att det är för jobbigt etc. Man läser annonser där fler arabhästar inte ens är inridna i 7 års ålder eller möjligen bara suttna på. Det är helt fel väg att gå. Jag blev själv erbjuden en arab nyss, den var 8 år och var lovande. bra tänkte jag, vad kan den? knappt inriden. Priset då? ca 50.000. nejtack. Klart man inte får sålt sina hästar då.

Men ett lovande "ämne" som kostar 50 000- är det dyrt, verkligen?

KL eller i alla fall delvis.

Vi var ju inne på tidigare vart rasen är på väg.

I stället för att rasen "splittras" vilket det känns som att den har gjort sedan åtminstone 80-talet ,mellan *****araber (tar inte ordet i min mun ;) och övriga så borde föreningen och dess medlemmar försöka få till en styrelse som prioriterar frågan om HELA RASEN.

Kan man få in HELA RASEN till att vara föreningens övergripande mål (förutom grunden som är avelsförening) så kan man också motverka splittring.

Detta sker då antagligen på bekostnad av att de som anser sig ha de "fina" araberna får träda tillbaka något och acceptera verkligheten, det finns alla schatteringar av arabhästar, har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Alla dessa hästar har dessutom förfäder, oftast namnkunniga!

Vill man inte inse detta, utan skall hävda sitt tolkningsföreträde av hur rasen skall se ut, ja då kommer vi att ha fortsatt splittring som säkerligen ökar över tiden. Dessutom utvecklas/förändras utseendeidealet över tid! Jämför hästarna för 40 år sedan och idag, det är oftast en ganska stor skillnad.

Så, valet är ju medlemmarnas när det gäller föreningens styrelse och i nästa steg hur arabhästen skall marknadsföras till gagn för rasen.

Vilken rasförening menar du propagerar för de "enklare" exemplaren? Vilken rasförening har tjänat på att hålla tillbaka "fina" hästar? Jag vet inte någon som gör det, men det är troligen okunskap från min sida.

Devere - det tittas mest på hur hästen är byggd, bogar, rygg, ben etc. Hur den rör sig och vilopulsen. De jag känner köper ffa hästar som är inridna varför de även gärna ser att de gått några tävlingar och vill då veta längd på sträckorna, pulstider och skadehistorik.

Ja många håller inte ens för träningen så de försvinner innan de kommer ut på banan.

kl

Varför kämpa i motvind? Kan inte prestationsuppfödarna gå samman i en bruksarabförening? Det behöver ju inte splittra rasen egentligen, bara ena de krafter som vill ha röntgen, avelsvärdering, premiering, bruksprov, prestationsresultat, marknadsföring av araben som ridhäst etc.

Delvis KL

Nej. Men problemet är att alla araber annonseras som lovande av säljarna. Vem vet om de är lovande? Inte ägarna iallafall eftersom knappt någon i släkten har presterat av betydelse. Hästen dressyrteamet skrev om var dessutom 8 år och knappt inriden. Om den är så lovande, varför är den då inte inriden?

OBS - det finns såklart några som har hästar till salu med bra prestation i stammen, dessa kan bortse från det ovan.

Vill bara inflika att jag är den som hostar upp 50,000 för rätt häst ja (det har jag gjort också, mer än en gång) men en knappt inriden random 8-åring? Nej det betalar jag inte heller de summorna för.

Att halvbloden kostar så mycket vet jag, men man kan inte jämföra äpplen med päron. Man får en tinkerhäst för 15,000 kr, en shettis för 2000 kr och ett fullt friskt fullblod / travare som kostat hundratusentals kronor att ta fram kan man få gratis här i krokarna.

Senast ändrad:

Tillägg:

Detta skulle även öppna möjligheten för alla de som velat ingå i styrelen i SAHF att få hålla i tåtarna och få saker o ting gjort; sånt som alla i den föreningen står bakom direkt. Inga diskussioner, ingen prioritering. Många skulle lämna SAHF o gå med i bruksarabföreningen istället. Ryttare skulle vända sig till bruksarabuppfödarna, för att de hästarna genomgår de tester som är viktiga för en ridhäst.

Ena krafterna som finns. Få saker gjort tillsammans.

Om den är så lovande, varför är den då inte inriden?
Allting går att sälja med mördande reklam? :p

När en uppfödare har tagit fram x antal hästar som presterat så gör man sig ett namn, hingsten/stammen gör sig ett namn - och SEN kan unghästarna säljas dyrt.

Ja för häst som precis bara är sutten på och styrd rakt fram i lite tempon och är 8 år gammal så är det dyrt. Den är långt efter i utbildningen. Vem köper en nästintill oriden arab på 8 år för såna pengar? Hur vet man att den kommer att hålla när den inte fått bygga upp sig från början?

Senast ändrad:

Det är mycket möjligt att det Du föreslår är en väg ut ur "problemet" ;)

fast fortfarande värjer jag mig mot ordet :).

Även "fina" hästar får mindre "fina" avkommor. En "fin" häst behöver inte vara en bra förärvare. En häst som går bra på show behöver inte vara en bra förärvare, likaså kan en häst som inte går speciellt bra på show visa sig vara en fantastisk förärvare. Det är svårt, finns det överhuvudtaget några sanningar?

Apropå det Du skrev, så skulle jag nog hellre då se en "konkurrerande" avelsförening, mer än det ordet Du säger. Öppen för alla, där man arbetar med olika avelsfrågor för rasen, uppmuntrar till deltagande i premieringar etc etc, har en hemsida för rasen etc etc.

Delar av detta var ju också grunden till att jag 2006! drog upp riktlinjerna och allt annat för stoägareföreningen. Bakgrunden till stoägareföreningen var mitt totala missnöje med hanteringen av ARAB samt SAHFs oförmåga, eller styrelsernas oförmåga, att agera som avelsförening. Men när det sedan skall bli verklighet så är det få som engagerar, få som vill arbeta utan egenintresse. Tycka brukar gå bra, men att leverera är inte riktigt lika poppis ;) ;)

Enkelt :), någon skall bara göra det, fast jag vill ändå tro, naiv som jag är i vissa lägen, att för rasen som helhet är det bättre med en förening, för HELA RASEN!

Senast ändrad:

Enkelt? Har för mig att ARAB har ensamrätt på att registrera araber (jordbruksverket) och de måste lyda under moderföreningen (WAHO). Att starta upp någon slags sidoförening liknande AHIS, SIBA eller vad de nu är (jag är inte så insatt så förlåt om jag trampar nån på tårna nu) är väl desto enklare :)

Vad är SAHF i detta sammanhang egentligen? På samma nivå som till ex AHIS? Bara undrar... Borde väl inte vara så svårt starta upp nåt "svenska araber" eller något liknande som kan konkurrera med SAHF om man så vill det. Tror till och med M Rendahl på Kullatorp har registrerat några domäner under namn "swedenarabians" (kan ha fel om exakta namnet) som hon håller tillgängliga för den som vill bygga upp något som gynnar den svenska arabrasen.

Du får mig alltid att le Neywaz :) den liknelse Du gjorde var antagligen på pricken, den ene anordnar Riksutställning, den andre Sportcupen. Båda har hemsidor, men den ene ger ut en tidning. Bra liknelse :D .

Det är ju mycket möjligt att jag både vill för mycket och lägger in för mycket i vad SAHF skall göra!!! Tänker att är man en avelsförening så rimmar det illa med det som idagsläget görs och som det också varit under många år. Man kan väl uttrycka det som så att dagsläget för den svenska arabhästen absolut är påverkat av vad SAHF gjort och inte gjort genom åren.

Registreringen kan man aldrig få, man kan heller inte vara ansluten till WAHO eller ECAHO. Registreringen är ett bemyndigande från Jordbruksverket och i detta bemyndigande ligger egentligen också ansvaret för uppföljningen av rasen.

Som sagt, det är mycket möjligt att man skall se SAHF som en showförening, AHIS som en ridförening för arabhästen, och då börja om med en avels-/rasförening.

Kan inte låta bli att le igen åt Din liknelse :)

Ordet Bruksarab? ;) Eftersom de som avlar för i huvudsak show inte har samma syn på saker o ting som de som avlar för i huvudsak prestation, så tvivlar jag på att det någonsin skulle gå att samsas i en förening där allas intressen tillvaratas på lika villkor. Bättre då att skapa en egen BRUKSARABförening. Finns inget som hindrar någon att vara med i båda, om man så vill. Inget hindrar att man båda ställer ut på show o säljer ridhästar. Men en engagerad BRUKSARABförening (;)) skulle se till att de prestationsinriktade uppfödarnas intressen tillvaratas på bästa sätt. Tillsammans kan man utveckla verktyg för bedömning och uppföljning av aveln, ordna träffar med avelsinfo, ha gemensam marknadsföring etc. Ha en hemsida med statistik, resultat etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka