Sv: Arabiska fullblod
*kl*
Dom senaste sidornas diskussioner är oerhört intressanta och jag har haft lite "utomstående" åsikter om ditt och datt. Så detta blir kanske lite svamligt och osammanhängande.
Nu ligger hästköp för mig en bit in i framtiden, men då kommer det bli en arab. Trots många år runt hästar så finns det inte en chans att jag kommer ha kunskap nog att köpa mig en häst som inte är inriden och iaf grundutbildad. Jag är inte någon speciellt bra ryttare trots olika ridskolor och medryttarhästar. Men jag gillar araberna. Speciellt för att jag visserligen är distansfrälst (men aldrig bevistat en tävling) men just för att man kan göra "lite allt möjligt" med dom. Dom är hyggliga och "förlåtande". Vakna och allerta, visserligen, men jag har ridit distanstränade araber förut, "med tävlingsskalle" och rider just nu fullblodskorsning med överskottsenergi efter skada så vakna, pigga och alerta känns liksom inte så himla farligt. Araben jag red förut hoppade till, kollade lite och sen travade vi vidare, medans med fullblodskorsningen så kan vi just ny frysa på en punkt och behöva ta en ordentlig fight för egentligen ingenting speciellt alls (som jag sett iaf
)
Jag har bott "granne" (tänk landet, ett par hundra meter fågelvägen
) med Maria H-E och följt henne genom åren. Inte personligen visserligen, men jag vet att hennes hästar tränas väldigt allsidigt. Flera av dom går löp, det hopp- och dressyrtränas och startas pay 'n jum och pay 'n rides med dom när det passar, det skrittas (all denna oändliga skritt
), hennes pojkvän tar med sig en eller två på sina egna joggingturer osv.
Sen tror jag att vissa uppfödare MÅSTE göra mer reklam för sig. Och är man då inte själv intresserade av att rida och meritera hästarna så får man nog vackert betala någon annan att göra det. Som inom så många andra raser. Nu förekommer det ju visserligen lite grann att uppfödare kanske sponsrar en ryttare med en häst, men absolut inte i samma omfång som inom andra raser, men om man kanske tänker lite långsiktigt. Inom distansen tex, kan man kanske erbjuda någon av dagens young riders ett samarbete? Eller dagens aktiva ponnyryttare inom dressyr, hoppning och fälttävlan? För syns man inte så finns man inte, krast sett, och med dagens mättade marknad så måste man nog helt enkelt lägga ner en del på "reklam" för sin ras och för sin uppfödning. Dom där avkommorna som man ändå inte får sålt, och ändå måste betala för, kan man inte erbjuda någon ryttare den hästen? Eller- möjligen aningen överdrivet- skänk den där unghästen som ett möjligt första pris till SM- om ryttaren nu skulle acceptera den. Jag tror helt enkelt att man MÅSTE satsa en del idag för att verkligen synas på marknaden.
Distansen och galoppen ÄR arabens paradgrenar idag, så är det bara. Det förekommer en del inom ponnyhoppningen, men krasst sett så räcker dom inte till på hög nivå inom varken hoppning, dressyr eller fälttävlan som storhäst. Men ärligt talat- hur många raser gör det? Araben visar då och då att den faktiskt kan komma en bit på väg (Linda med Choco t ex), och likadant är det inom andra raser som inte är avlade för att vara 180cm höga, dressyrbyggda osv. Araben som ras är allround, men i dagens konkurrens klarar man sig inte på att vara "allround" om man ska nå toppen inom någon av dom "vanliga" grenarna.
*nu har jag tappat bort mig lite så jag återkommer med mer svammel*