Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Tacktack, Självklart tittar jag på benen, bara dom finns med på bild :)
Araber ska ha en..två...tre...fyra ben. Och ja dom är viktiga :p

Nyfiken på om din häst har artros där "bulan" sitter eller någon annanstans?

Jag har en sjuårig valack med artros båda bakknäna och han är gallig i fram, dock inte lika stora bulor som din. Störst galla sitter på diagonala frambenet där artrosen är värst.

Ingen vet varför just han har det heller, benställningen är normal, föräldrar röntgade, mormor röntgad, brodern röntgad - alla UA

Ja bulan sitter vid artrosen. I övrigt är han helt ren i benen. Det är inte en ren galla utan även ärrvävnad.

Fast hela hans benställning fram har förändrats, eftersom han kompenserar.

Kl*

Hur stora är era fölisar? Kommer inte ihåg hur stor Fille var vid 6 månader, men Pontus är 131 fram och 133 bak iaf, stort eller litet funderar jag på...

Tycker inte måtten säger så mycket.
Se hellre på exteriören. Och linjerna.
Mitt sto var pytteliten tyckte jag och jag jämförde mått.
Idag är hon stor, har inte mätt, men Madde blev förvånad då hon red henne i somras. Kring 155 nu skulle jag tro, jag trodde inte hon skulle komma över ponnymåttet. Hennes linjer är sena, men den som väntar på något gott...

Ja, det där kan ju förvåna en!
Ffenix var hela tiden störst av "de tre musketörerna" (en Medalj- son, en Magic Sahr Kahli- son och så han) men han är inte speciellt stor nu. Ca 152, kanske kan blir nån cm till. Kan däremot tänka mig att Medalj- sonen är stor nu, vet inte, har inte sett honom på ett par år.

Av mina tre föl födda -12 är Pasja nästan lika stor som vår tvååring Khariad, som jag mätte nyligen till 142- 143 cm. Hon lär ligga nånstans mellan 135 och 140.
De andra två är betydligt mindre.

Nej, de gör väl inte det. Jag tror han blir stor dock, 155 eller mer säkerligen. Om han inte följer sin morfar, för han är bara 142 :p Men han är rätt bebisaktig och har mkt kvar ser det ut som, så då skulle jag bli mkt förvånad.

Pappa verkar inte växa så mkt mer på höjden, utan breddar nu!

Tack Malmht! Enligt den verkar han rätt stor, vilket ju passar rätt bra med vad jag tror han kommer sluta på.

Bjuder på lite bilder på herrn! Helt orädd är han, travar rakt fram till pisken med påsen på!

379353_10151427121466223_1162912051_n.jpg

424445_10151427116691223_353230721_n.jpg

Har ju tyvärr bara min mobil kamera, så bättre bilder än sådär blir det inte :(

Idag var det ju underbart vinterväder, och jag och kameran fick några bilder.

Plannja och vår lilla västgöte Varga, som mirakulöst överlevde sin strupcancer i höstas
76933_523758360989065_1925921971_n.jpg

TA Neva, som racade järnet i den krispiga vinterkylan
295448_523758910989010_954741995_n.jpg

*kl*

Dom senaste sidornas diskussioner är oerhört intressanta och jag har haft lite "utomstående" åsikter om ditt och datt. Så detta blir kanske lite svamligt och osammanhängande.

Nu ligger hästköp för mig en bit in i framtiden, men då kommer det bli en arab. Trots många år runt hästar så finns det inte en chans att jag kommer ha kunskap nog att köpa mig en häst som inte är inriden och iaf grundutbildad. Jag är inte någon speciellt bra ryttare trots olika ridskolor och medryttarhästar. Men jag gillar araberna. Speciellt för att jag visserligen är distansfrälst (men aldrig bevistat en tävling) men just för att man kan göra "lite allt möjligt" med dom. Dom är hyggliga och "förlåtande". Vakna och allerta, visserligen, men jag har ridit distanstränade araber förut, "med tävlingsskalle" och rider just nu fullblodskorsning med överskottsenergi efter skada så vakna, pigga och alerta känns liksom inte så himla farligt. Araben jag red förut hoppade till, kollade lite och sen travade vi vidare, medans med fullblodskorsningen så kan vi just ny frysa på en punkt och behöva ta en ordentlig fight för egentligen ingenting speciellt alls (som jag sett iaf :p)

Jag har bott "granne" (tänk landet, ett par hundra meter fågelvägen :p) med Maria H-E och följt henne genom åren. Inte personligen visserligen, men jag vet att hennes hästar tränas väldigt allsidigt. Flera av dom går löp, det hopp- och dressyrtränas och startas pay 'n jum och pay 'n rides med dom när det passar, det skrittas (all denna oändliga skritt :p), hennes pojkvän tar med sig en eller två på sina egna joggingturer osv.

Sen tror jag att vissa uppfödare MÅSTE göra mer reklam för sig. Och är man då inte själv intresserade av att rida och meritera hästarna så får man nog vackert betala någon annan att göra det. Som inom så många andra raser. Nu förekommer det ju visserligen lite grann att uppfödare kanske sponsrar en ryttare med en häst, men absolut inte i samma omfång som inom andra raser, men om man kanske tänker lite långsiktigt. Inom distansen tex, kan man kanske erbjuda någon av dagens young riders ett samarbete? Eller dagens aktiva ponnyryttare inom dressyr, hoppning och fälttävlan? För syns man inte så finns man inte, krast sett, och med dagens mättade marknad så måste man nog helt enkelt lägga ner en del på "reklam" för sin ras och för sin uppfödning. Dom där avkommorna som man ändå inte får sålt, och ändå måste betala för, kan man inte erbjuda någon ryttare den hästen? Eller- möjligen aningen överdrivet- skänk den där unghästen som ett möjligt första pris till SM- om ryttaren nu skulle acceptera den. Jag tror helt enkelt att man MÅSTE satsa en del idag för att verkligen synas på marknaden.

Distansen och galoppen ÄR arabens paradgrenar idag, så är det bara. Det förekommer en del inom ponnyhoppningen, men krasst sett så räcker dom inte till på hög nivå inom varken hoppning, dressyr eller fälttävlan som storhäst. Men ärligt talat- hur många raser gör det? Araben visar då och då att den faktiskt kan komma en bit på väg (Linda med Choco t ex), och likadant är det inom andra raser som inte är avlade för att vara 180cm höga, dressyrbyggda osv. Araben som ras är allround, men i dagens konkurrens klarar man sig inte på att vara "allround" om man ska nå toppen inom någon av dom "vanliga" grenarna.

*nu har jag tappat bort mig lite så jag återkommer med mer svammel*

Man höjer inte värdet nämnvärt genom att rida in, utbilda och tävla en arabhäst.
Det kanske går att få ut 30-40 tusen extra, max. (och då tar jag i)

Man får helt enkelt inte igen pengarna för att utbilda. Att föda upp hästar är dyrt ändå, utan att man i halva hästens liv fortsätter att skotta till pengar, för att sen sälja med super-förlust.

Att skänka bort hästar till vem som helst känns inte heller så ekonomiskt. (och inte heller bra inombords, det finns ju folk man verkligen inte vill ska få ens häst)
Vill inte ryttarna ha en häst för 20- 30.000 så vill dom inte ha den alls, är min åsikt.

Jag håller med dig. Även om det i dagsläget är så att man ändå inte får tillbaka de pengar man lagt ut på att föda upp och rida in en häst som man säljer så är det enda vägen att gå. Om det någonsin ska ske en förändring och araben ska kunna bli efterfrågad som ridhäst.

Jag har själv börjat göra precis som du skriver. Hittat samarbete med duktiga ryttare som tränar och tävlar. En bra väg att gå, och något jag ska fortsätta med.

Man höjer inte värdet nämnvärt genom att rida in, utbilda och tävla en arabhäst.
Det kanske går att få ut 30-40 tusen extra, max. (och då tar jag i)

Man får helt enkelt inte igen pengarna för att utbilda. Att föda upp hästar är dyrt ändå, utan att man i halva hästens liv fortsätter att skotta till pengar, för att sen sälja med super-förlust.

Att skänka bort hästar till vem som helst känns inte heller så ekonomiskt. (och inte heller bra inombords, det finns ju folk man verkligen inte vill ska få ens häst)
Vill inte ryttarna ha en häst för 20- 30.000 så vill dom inte ha den alls, är min åsikt.

Kunde inte hålla med mer.

Men visst skrev du för ett tags sen att araberna inte gick att sälja och du fundera på att avliva eller skänka bort några hästar? (eller blandar jag ihop med ngn annan nu)

Om man nu inte får sålt sina araber...varför börjar inte fundera på hur man kan få dom mer attraktiva? precis som cornelia skriver behöver dom ju kanske få ett bra rykte. Det är ju som ridhästar som dom flesta köper en häst för. Klart att det kostar pengar tyvärr om man skickar iväg på utbildning...men det kan ju finnas andra alternativ. Kanske kan någon komma och rida hästen i sitt nuvarande stall. Kanske kan man låna ut en bra häst på livstids foder o se till att den hos sin ryttare får meriter. står man som uppfödare på en sån häst så söker sig gärna köpare till en sån uppfödare.

Jag förstår att det inte är lätt att sälja hästar just nu. speciellt inte araber. men kanske borde det prodeceras färre avkommor ett tag o man tar tillvara på dom som finns. just nu är det ett extremt överskott av framavlade oinridna araber.

detta svaret var rent allmänt och inte till enskild person.

Skänker bort hästar gör jag inte. Då avlivar jag hellre, vilket jag även gör med en på måndag.

Jag har sålt ridna hästar, i 5-6 års åldern, och de "extra pengar" jag fick för dom jämfört med en oinriden var inte på långa vägar i närheten av vad de kostat mig i träning, utbildning och tävling.

Lånar ut hästar är inte heller nåt jag sysslar med.

Men om du tror man kan göra stora pengar på att köpa en oinriden arab och utbilda den och sen sälja dyrt borde väl en massa lycksökare köpa alla de unghästar som finns? :confused:

Jag har köpt en orinriden arab. Jag sålde den för 50.000 som 4½ åring. Hade spekulanter på den för 70.000. Men valde det andra hemmet och sänkte priset. Så jag måste nog säga att ja det går att få ut pengar. Men det är ju inte det som är det viktiga för araberna just nu, utan att dom marknadsförs, får ett bra rykte. Blir attraktiva. Att få folk att få upp ögonen för rasen.

Femtio tusen är ju inga jättepengar för en inriden häst. Såna har jag också sålt.
Problemet är att de är ju inte gratis att ha från när jag egentligen vill sälja (som 1-3 åringar), tills de är inridna, trevliga och världsvana.
Skulle jag räkna på det ordentligt så borde man nog få i allafall närmare 100 tusen om det ska gå jämt upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat