Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag är inte speciellt aktiv här i tråden (läser mest i min tystnad haha ;)) men däremot väldigt aktiv med min arabvalack (e.Bajano, ue.Karnawal). Han blir 17 år nu men vi tävlar fortfarande i olika grenar (hoppning, dressyr och working equitation) och han blir som en tiger på tävlingsbanan :p

https://www.youtube.com/watch?v=rcggQNBeQKs

Underbart! Det där var den absolut bästa svenska arabfilm jag sett! Det DÄR är verkligen arabens kärna. Mångsidighet. Lyhördhet och lekfullhet. Tillsammans med lydnad och skills. Det där är den första häst jag verkligen känt att jag skulle vilja nominera till "Årets arab"! :bow:

Stort grattis och bra jobbat! Du är en inspiration för oss andra! :bump:

Det är lite därför jag köpte arab i alla fall. Det är en häst som kan lära sig litegrann om det mesta. Den behöver inte vara bäst i en särskild gren och konkurrera med halvbloden. Men man ska ha roligt med den och den ska vara ambitiös i de uppgifter man ger den. En nöjeshäst som kommer springandes i hagen och gärna vill vara där matte är. Inte ett verktyg för höga prestationer. En "flickhäst"... :p

Jag är inte speciellt aktiv här i tråden (läser mest i min tystnad haha ;)) men däremot väldigt aktiv med min arabvalack (e.Bajano, ue.Karnawal). Han blir 17 år nu men vi tävlar fortfarande i olika grenar (hoppning, dressyr och working equitation) och han blir som en tiger på tävlingsbanan :p

https://www.youtube.com/watch?v=rcggQNBeQKs

Riktig reklamfilm för araber!!! Och DUKTIG ryttare...

Senast ändrad:

Du och din häst är ju levande reklampelare för det arabiska fullblodet!!!!:bow::bow:

Kan ni inte komma till Riks i sommar och visa upp er?!

Jag håller med övriga! Bästa vore om man kunde göra det till en liten uppvisning där man visar att araben kan göra ALLT!

Pselma och jag kan göra det mesta förutom att vi inte har kommit hälften så långt dressyrmässigt än. Men hon är ju inkörd, så kanske skulle man kunna få med körningen på ett hörn då istället?

Skulle ju verkligen vara superkul! Och blir det på vetlanda så är det inte så långt för mig heller!

Får börja öva på spansk skritt på henne, borde inte vara så svårt om jag lägger manken till.
Ligga ner på kommando är svårare tycker jag. Har aldrig fått en häst till det eftersom jag inte vet hur man ska gå tillväga.

Tillägg: Se till att någon filmar det med så att man kan visa folk som undrar vad vi gör med våra araber egentligen ;)

Senast ändrad:

Underbart :bow: Hur länge har du haft honom? Kan du inte förgylla tråden med lite bilder också :laugh:

Tillägg: Pijano är väl också inkörd, han är ju för härlig ;)

Senast ändrad:

Här är jag för en stund sen:

Still+5.jpeg

Vad fina ni är!

Vilken fin sadel! Bomlös? Sitter du bra på den? Glider den framåt?

Åh tack!

Det är en freemax evo, bomlös, fungerar superbra på min häst och jag förstår inte hur jag kunde rida distans med min stenhårda westernsadel förut -den här är så otroligt skön!

Jag har använt den på två andra hästar också, båda med väldigt rund rygg, den ena (inte min, hade henne hemma för tillridning) gick mestadels på bakbenen i början och då gled sadeln en liten aningens men inte mycket.

Rekommenderar den absolut, har varit väldigt tacksamt att den "fortsätter passa" när hästen gått från biff till benrangel pga boxvila.

Jag håller med övriga! Bästa vore om man kunde göra det till en liten uppvisning där man visar att araben kan göra ALLT!

Pselma och jag kan göra det mesta förutom att vi inte har kommit hälften så långt dressyrmässigt än. Men hon är ju inkörd, så kanske skulle man kunna få med körningen på ett hörn då istället?

Skulle ju verkligen vara superkul! Och blir det på vetlanda så är det inte så långt för mig heller!

Får börja öva på spansk skritt på henne, borde inte vara så svårt om jag lägger manken till.
Ligga ner på kommando är svårare tycker jag. Har aldrig fått en häst till det eftersom jag inte vet hur man ska gå tillväga.

Tillägg: Se till att någon filmar det med så att man kan visa folk som undrar vad vi gör med våra araber egentligen ;)

Körning vill vi ha med också! Gärna Pselma framför vagn i en uppvisning!

Jag har dock ingen fin vagn XD Och vi har aldrig hållt på med "riktig" körning, utan bara hemmavid liksom :p

Får sätta henne framför vagnen nån dag o se om hon kommer ihåg hur man gör ;)

Jag känner ingen med vagn, men finns det nån som kan tänka sig att låna ut så är jag öppen för förslag :laugh:

Pselma har bara dragit rockarder hittills, med gummihjul. Har dock satt fast div björkar på den så hon verkar inte bry sig om vagnen byter utseende och blir större. Hon drog ett bröllopspar som 5 åring, det säger väl det mesta om våra araber tycker jag! Folk som skrek, kastade ris, applåderade osv. Pselma stod o sov!

Men det viktigaste är att den kan dras med en maratonsele då det är en sådan jag har, så svängel måste finnas på vagnen! Samt gummihjul då, eftersom det tydligen måste vänjas in med trä/metall en del på hästarna har jag hört.

KL på mig själv

Tänker att man kan göra nån uppvisning, med så många hästar som möjligt, där alla gör så mkt som möjligt. Alltså inte att någon kommer in och är världsbäst på något (även om det inte heller är fel!) utan att man visar upp arabens mångsidighet!

Så jag får väl se till att bli duktig på att hoppa i dressyrsadel ;)

Vad tror ni andra om det??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka