Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag är en sån där som INTE vill ha en riden och utbildad häst när jag letar efter lämpligt objekt att lägga vantarna på. Inridning måste vara det allra bästa jag vet så jag blir lite avundsjuk på dig. Det såg jättefint ut, bra jobbat!

Mina som jag haft sen de varit unga har inte varit på lååånga vägar inridna vid den åldern, den ena växte på höjden tills han var sju och den andra tills han var sex år, sena Araber...

Jag har däremot ridit in treåringar åt andra, de individerna var mogna för det och sånt varierar ju en del.

Jag är en sån där som INTE vill ha en riden och utbildad häst när jag letar efter lämpligt objekt att lägga vantarna på. Inridning måste vara det allra bästa jag vet så jag blir lite avundsjuk på dig. Det såg jättefint ut, bra jobbat!

Mina som jag haft sen de varit unga har inte varit på lååånga vägar inridna vid den åldern, den ena växte på höjden tills han var sju och den andra tills han var sex år, sena Araber...

Jag har däremot ridit in treåringar åt andra, de individerna var mogna för det och sånt varierar ju en del.

Tack för att du gillar mitt jobb med honom! Du behöver inte bli avundsjuk, det har varit ett veritabelt helvete att rida in honom... :angel:

Han har kastat av mig ordentligt. Jag har haft svårt att bedöma hans mognad (han har varit så "lydig" och det förväxlade jag klantigt nog med "mogen") vilket bland annat lett till en fraktur i min höft. Känslorna har åkt berg och dalbana. Hela släkten har ställt upp med massor av stöd och pepp. Jag har känt skam och skuld över att ha missbedömt situationer och skapat stress för honom. Två misslyckade inridningar och nu är vi på den tredje. Om jag visste vad jag visste idag hade jag inte börjat så tidigt och försökt följa "svenska halvblods-mallen".

Det enda som gjort att jag orkat kämpa vidare är hästens fullständiga glädje och engagemang. Han är alltid glad och arbetsvillig. Även när det gått fel. Han kommer från hagen det första han hör min röst. Sticker in huvudet själv i grimman. Vi ska skritta några veckor till, på den stora mittvolten, och jag ska verkligen njuta över att det går bra nu. Det är inte läge att ha bråttom. Han är fortfarande bara en bäbis. Man får inte låta sig luras och tro han är vuxen bara för att han anstränger sig. Älskade häst. :love:

Oj hjälp, det lät inte roligt nej.

Ta det bara lugnt och försök se "misslyckanden" som lärdomar. NU vet du det du vet, precis som du själv säger, det ÄR svårt att ha facit i hand från början.

Ofta är de ju så samarbetsvilliga, nyfikna och coola att man lätt förivrar sig framåt, de praktiskt taget "ber" ju om att få göra/lära sig saker.

Helt rätt att inte forcera något nu, se till att få tillbaka självförtroendet ordentligt, förlåt dig själv helt för att du gjort "missbedömningar". Även om hästar "minns" så lever de säkert mer i nuet än vad man själv gör...

Jag skulle hålla mig till det som känns säkert och tryggt så lääänge du känner att du behöver det. Jag behåller mina hästar tills de dör (kan de sluta göra det tack!), med en unghäst ser jag ju då 25 år framåt och tänker att hellre lägga grunden grundligt och få igen den tiden senare. All tid man lägger på att bygga just grunden gör ju att man slipper "traggla" bort en massa tid längre fram.

Ge inte upp, allt kommer tillbaka tusenfalt, grattis till kärleken till din (jättefina!) Arab.

Oj hjälp, det lät inte roligt nej.

Ta det bara lugnt och försök se "misslyckanden" som lärdomar. NU vet du det du vet, precis som du själv säger, det ÄR svårt att ha facit i hand från början.

Ofta är de ju så samarbetsvilliga, nyfikna och coola att man lätt förivrar sig framåt, de praktiskt taget "ber" ju om att få göra/lära sig saker.

Helt rätt att inte forcera något nu, se till att få tillbaka självförtroendet ordentligt, förlåt dig själv helt för att du gjort "missbedömningar". Även om hästar "minns" så lever de säkert mer i nuet än vad man själv gör...

Jag skulle hålla mig till det som känns säkert och tryggt så lääänge du känner att du behöver det. Jag behåller mina hästar tills de dör (kan de sluta göra det tack!), med en unghäst ser jag ju då 25 år framåt och tänker att hellre lägga grunden grundligt och få igen den tiden senare. All tid man lägger på att bygga just grunden gör ju att man slipper "traggla" bort en massa tid längre fram.

Ge inte upp, allt kommer tillbaka tusenfalt, grattis till kärleken till din (jättefina!) Arab.

Tack för ditt stöd! Skönt att veta att det finns fler där ute som förstår sig på arabhästen och vet vilka utmaningar man ställs inför. Önskar det fanns en speciell bok om ridning av arabhästar, precis som det finns en speciell bok om hanteringen av ridtravare... för nog är araben en väldigt speciell ras! Energisk, lyhörd och känslig!

KL

Finns det nagon har som har koll pa hingstar i UK?

Stor, valrest med bra bogar och luftiga gangarter ar grundkraven.

+ ni andra som skrivit så himla fina kommentarer! :love: Tack ni så himla mycket :o

Körde in honom för något år sedan mest "bara för att", och har kört lite då och då samt tolkat efter det - så ja, han är inkörd :) Har tidigare försökt lägga upp bilder i trådar men får det inte att fungera, att ta dem från min blogg haha... Får se om jag får ordning på det...

Har även försökt komma iväg på typ arab-sm men det har skitit sig varenda år hittills tyvärr, då det krockat med annat eller han lyckats skada sig på något vis. Vill dock gärna åka på något som är för just bara araber, typ riks eller så. Dock är jag ju inte så insatt i arabvärlden - men vill gärna bli! :D

Har haft Pijano sen 2008.

+ ni andra som skrivit så himla fina kommentarer! :love: Tack ni så himla mycket :o

Körde in honom för något år sedan mest "bara för att", och har kört lite då och då samt tolkat efter det - så ja, han är inkörd :) Har tidigare försökt lägga upp bilder i trådar men får det inte att fungera, att ta dem från min blogg haha... Får se om jag får ordning på det...

Har även försökt komma iväg på typ arab-sm men det har skitit sig varenda år hittills tyvärr, då det krockat med annat eller han lyckats skada sig på något vis. Vill dock gärna åka på något som är för just bara araber, typ riks eller så. Dock är jag ju inte så insatt i arabvärlden - men vill gärna bli! :D

Tips, ladda upp fotona på Tinypic.com enkelt och du behöver inte vara medlem. Där får du en URL och kan posta!

Livet flyter på som vanligt hemma hos oss.. ifall NÅN här har ett arabsto till salu eller vet någon som har en unghäst eller lite äldre så får ni gärna PM:a mig, har en bekant som letar häst.

554389_580283511985158_472196472_n.jpg

424052_580283198651856_535158192_n.jpg

Hör med CK här på Buke hon har bra unghästar till salu :)

Om några veckor ska jag flytta mina hästar :eek: Jag har haft dom hemma på min egen gård nu i fem år men nu ska jag inackordera dem! Känns superkonstigt att veta att mitt fina stall och stora hagar ska vara tomma. Men jag får bättre träningsmöjligheter - träningssällskap av en annan tävlingsryttare, ridabana, ridhus. Behöver detta som motivationshöjare efter vårt olycksaliga 2012 :D

Mina rabarber :love:

IMG_0799_zps55eaa571.jpg
[/IMG]

Vet hur det är, jag har också varit i startgroparna flera gånger men inte lyckats komma iväg av olika skäl, lika tråkigt varje gång man missar det. Ska säga att jag saknat att få se Pijano på Arab-tillställningar, I'm a big fan :D Din lyckost som "fick" honom!!

Det ska väl gå att ta bilder från bloggen, det är så jag gör i alla fall, kopierar bildwebbadressen och klistrar in den bara men det kanske kan fungera olika..? Är så himla kass på datorer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka