Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

KL KL KL KL

Vad finns det idag? Kanske åtminstone 2.000 olika ägare till arabhästar runt om i Sverige. (Räkneexemplet är 3 hästar per ägare, så det blir "bara" 6.000 hästar).

Av dessa är det mindre än 10%, kanske till och med 5 % som deltar i olika debatter och diskussioner på nätet!

Hur tänker man när man säger att "min världsbild är den sanna"?

Och av dessa 5 % är det en ännu mindre klick som syns och hörs och hävdar tolkningsföreträde vad som är en arabhäst, vad som behöver göras för rasen (fast egentligen är det väl för att kunna sälja fler hästar), vad rasen behöver visa. Jag säger tack och lov att WAHO endast kravet renhet i blod, vad hade hänt annars!

Någon eller några har verkligen lyckats hamra in att "vi skall minsann visa dem att araben kan" - jag ser det överallt på diskussionsforum, även uttalat av ryttare. Grattis! till att ha lyckats plantera in ett budskap som rasen knappast behöver.

Som jag påpekat ett antal gånger tidigare, rasen är världens äldsta ridhästras, den har använts som förädlare av andra raser (intressant nog användes den i Sverige till att börja med för att få storlek!!! på de inhemska hästarna).

Till alla som säger att hästen behöver bevisa, alla de ponnyekipage som finns inom hoppning då? Bara för att de inte syns på nätet, deltar i diskussioner etc, finns de inte då?

Istället för att säga att hästen behöver bevisa, tag först reda på vad alla hästar i själva verket gör, tag reda på vilka ponnyekipage det finns, vilka ston och hingstar är det som är föräldrar till dessa ponniesar? Börja med att ta reda på hur många arabponnies som gått SM, Allsvenskan m m. Om det är för att sälja hästar så finns här en marknad! Men hur många som köper oinridna och omeriterade hästar har jag ingen aning om ;)

Att uppfödare och andra inte kan sälja sina hästar är kanske inte såååå konstigt. Hela hästmarknaden översvämmas av massor av saluhästar, det är inget unikt för just vår ras. Att uppfödare försöker "stjäla" varandras marknader är möjligtvis något mer unikt! genom att påstå att deras hästar är lämpliga för alla discipliner, utan tidigare meriter i stamtavlan!!

Det är här, kanske, som snacket om att vi måste bevisa kan ha börjat. Ja, bevisa att en enskild uppfödare har rätt när denne påstår att dennes hästar kan allt. Bevisa i efterhand! Det är i min värld ganska oseriöst att påstå saker och ting utan att ha en grund för det. Om jag säger att mina avkommor passar till hoppning, då skall jag kunna belägga det med meriter på mina avelsdjur, på förfäder, på avelsdjurens tidigare avkommor, annars är det bara snack, luftslott som verkar vara så oerhört populärt att bygga inom araberiet. "om jag säger något tillräckligt många gånger så blir det sant" NOT!!!!

Jag gjorde ett inhopp på detta forum för att jag ville se om diskussioner kan leda framåt, nu gör jag ett uthopp ;) trött på cirkelresonemangen och en del annat.

Senast ändrad:

Drar ett exempel på att vinna respekt:
Som chef vinner man ingens respekt genom att vara frånvarande och passiv. Är man med folket på plats och jobbar med och FÖR dom kommer man längst.
Samma med respekt hos ridfolket, är man ute på fältet MED dom och rider med dom, skitar ner benskydden och svettas igenom schabraken så vinner man.
Inte genom att vara passiv och prata om ålderdomliga citat. Visa dom vad vi menar!

Drar ett exempel på att vinna respekt:
Som chef vinner man ingens respekt genom att vara frånvarande och passiv. Är man med folket på plats och jobbar med och FÖR dom kommer man längst.
Samma med respekt hos ridfolket, är man ute på fältet MED dom och rider med dom, skitar ner benskydden och svettas igenom schabraken så vinner man.
Inte genom att vara passiv och prata om ålderdomliga citat. Visa dom vad vi menar!

Hur många i denna tråden är aktiva ryttare själva?

KL

Om nu araberna förknippas med shower hos allmänheten inom ridsporten, påshästar, hästar i snöre osv. så är det i alla fall ett marknadsföringsvärde i det om än negativt. På riksutställningen tex finns det hur mycket möjlighet som helst att visa upp sina olika riddicipliner men vad händer? Jo två westernekipage och två dressyrekipage. På Blommeröd var det också uppvisning i ridgrenar. Varför är ni inte där då och marknadsför er sport?
Där publiken finns!
Distans är ju kanske lite svårt att avverka på en show men visa hästarna och be speakern att presentera sporten och hästen är ju möjligt. Man behöver inte deltaga i ngn utställningsklass. Varför inte visa sig på redan etablerade platser för att synas och bevisa ridbarhet.

Ja, det skulle på sikt kanske medföra att gränserna mellan show och prestation kan luckras upp lite!

Jag var inte på Riks förra året, hur var ridgrenarna organiserade? Ingick de som klasser i programmet eller var det pausuppvisning? Tror det är viktigt att man inte bara lägger in det som sådan, utan som riktiga klasser eller delar i själva programmet.

Klasser och det är viktigt. Så det finns på showen och publiken finns, showhästar finns men ridsportsdeltagare lyser med sin frånvaro.

Man kan tycka att sportcupen skulle kunna anslutas till riksen men det finns nog inte folk som mäktar med att organisera så stort. De som är intresserade av sporten vill ju också deltaga med sina hästar och kan inte då agera som funktionärer, en av anledningarna att 2012 års SC fallerade. SC är ju ett jättevenemang i sig. Möjligheten finns att på riksen ändå få till lite hyffsade ridklasser men som sagt, deltagarna saknas....
Vill ridsportfolket marknadsföra sig så går det givetvis att utveckla det i ett redan etablerat arrangemang men det gäller att acceptera och respektera varandra olika inriktingar i ett gemensamt arbete. Jag sitter tex åter igen i SAHFs valberedning och det är stört omöjligt att få kandidater från sportgrenarna. Vi får inte ens in förslag! I o s behöver man inte ingå i styrelsen men att bilda en undergrupp till en styrelseledamot går ju alldeles utmärkt och det finns, vad ni än säger, stora möjligheter att påverka om ni orkar släppa gamla fördomar.

*KL*

Jag smyger omkring här i bakgrunden och läser lite, jag är helt ny på det här med araber men försöker lära mig så mycket jag kan :).
I höstas flyttade jag min kallblodstravare till ett nytt stall fullproppat med fina araber :love:.
En av stallägarens uppfödningar tillhör btw en av er här i tråden ;).

Jag deltog i tre distanstävlingar 2012. Visserligen bara 50km men det beror på att både jag och hästen är nybörjare inom sporten och behöver kvala upp oss och att hästen efter en tävling åkte på någon form av hosta och fick vila stor del av sommaren. Väl igång efter hostan gjorde hon sig illa i hagen och därför kunde jag inte starta någon utav de senaste tävlingarna på året. I år, om inget elände händer, är mitt mål att rida minst en godkänd 80 km.

*kl*

Spånar lite... Sitter här och kollar på skidskytte på tv. Om det på en distanstävling gick att lägga en eller flera slingor runt ett relativt litet område som var lättillgängligt för åskådare, med andra ord inte mitt ute i skogen, så skulle det ju bli lite publikvänligare. Ungefär som längdskidåkningen som man ser på tv, där kryllar det ju av folk runt banan. Ja, nu går det ju inte jämföra en liten distanstävling i Sverige med ett världskupplopp i skidskytte men ändå, kanske något att ha i åtanke?

Senast ändrad:

Det vore ju helt klart en idé att lägga de samma helg, och samma ställe. Frågan är om tiden räcker till?? Man måste nog ha flera klasser som går samtidigt iaf, vilket iofs är en bra lösning! Framförallt om banorna kan ligga ganska nära varandra, så att man kan snegla lite på både ridning och show.

Finns det någon sån plats i sverige? Som har plats för ca 200 hästar?

Jag kan absolut ta med mig 1-4 hästar då, beroende på hur mkt jag får igång Fille och Ella i ridningen tills dess, och vilken växtfas Poseidon är i.

Kanske kan man ha prisutdelning för bästa häst? Alltså en häst som går bäst i både ridning och utställning? Här tror jag att amatörklasser är viktigt! Många (inklusive jag själv) tycker det är läskigt att visa själv.
Och då kan man även locka "utställningsfolk" att starta sina hästar i någon ridgren.

Jag skulle tex väldigt gärna se Bernhard i någon ridgren, för jag är övertygad om att han kan bli riktigt bra!

Här kan man oxå visa på arabens mest grundläggande egenskap, nämligen att de är så allround! Utställning på förmiddagen, hoppning på eftermiddagen och dressyr dagen efter ;)

Det finns alltid möjligheter men det gäller att hitta dem. Man kan ju förlänga en dag och hyra in uteboxar

Riksen kommer att vara år 2013 i Vetlanda den 9/8-11/8 så tid finns att planera och komma med förslag.

Nu börjar jag längta till sommarens aktiviteter :)

Och JA jag rider och kör mina araber. Vad ska man annars göra ? :p

Det vore ju helt klart en idé att lägga de samma helg, och samma ställe. Frågan är om tiden räcker till?? Man måste nog ha flera klasser som går samtidigt iaf, vilket iofs är en bra lösning! Framförallt om banorna kan ligga ganska nära varandra, så att man kan snegla lite på både ridning och show.

Finns det någon sån plats i sverige? Som har plats för ca 200 hästar?

Jag kan absolut ta med mig 1-4 hästar då, beroende på hur mkt jag får igång Fille och Ella i ridningen tills dess, och vilken växtfas Poseidon är i.

Kanske kan man ha prisutdelning för bästa häst? Alltså en häst som går bäst i både ridning och utställning? Här tror jag att amatörklasser är viktigt! Många (inklusive jag själv) tycker det är läskigt att visa själv.
Och då kan man även locka "utställningsfolk" att starta sina hästar i någon ridgren.

Jag skulle tex väldigt gärna se Bernhard i någon ridgren, för jag är övertygad om att han kan bli riktigt bra!

Här kan man oxå visa på arabens mest grundläggande egenskap, nämligen att de är så allround! Utställning på förmiddagen, hoppning på eftermiddagen och dressyr dagen efter ;)

Man försökte ju med SIBA-championat men det blev ju mest en utställning till slut ändå- vad berodde det på+

Ja och om jag minns rätt var det en internationell showdomare som satte fart på det. Nu Tempen skall det bli nya tag. En ny generation växer upp...och som förhoppningsvis inte har "ärvt" alla fördomar.

Här är jag för en stund sen:

Still+5.jpeg

Planen med Erucj var från början att gå i Raz am Shejks hovspår på fälttävlansbanan men... det blir inte alltid som man tänkt sig. En välriktad spark i februari resulterade i några månaders boxvila + ytterligare vila ända fram till november (suck). Nu hoppas jag i år kunna möta dressyrteamet på banan istället så får vi med lite tur komma igång med hoppningen igen i framtiden.

För övrigt är det svårt för mig att åka på Arabevenemang, när man själv befinner sig mitt i landet blir allt så himla långt bort.

Med Lutzian var jag faktiskt anmäld till Arab-SM i hoppning när det skulle avgöras på Strömsholm men han drabbades då strax innan av kotledsinflammationer och vi missade hela mitt sista ponnyår då vi äntligen skulle få briljera på högsta nivå -har inte kommit över det än idag!

Nästa gång jag hade bestämt mig för att vara med på sportcupen (med två hästar) förlades den till Bökeberg och det blev för långt bort för mig.

Man kan tycka att sportcupen skulle kunna anslutas till riksen men det finns nog inte folk som mäktar med att organisera så stort. De som är intresserade av sporten vill ju också deltaga med sina hästar och kan inte då agera som funktionärer, en av anledningarna att 2012 års SC fallerade. SC är ju ett jättevenemang i sig. Möjligheten finns att på riksen ändå få till lite hyffsade ridklasser men som sagt, deltagarna saknas....
Vill ridsportfolket marknadsföra sig så går det givetvis att utveckla det i ett redan etablerat arrangemang men det gäller att acceptera och respektera varandra olika inriktingar i ett gemensamt arbete. Jag sitter tex åter igen i SAHFs valberedning och det är stört omöjligt att få kandidater från sportgrenarna. Vi får inte ens in förslag! I o s behöver man inte ingå i styrelsen men att bilda en undergrupp till en styrelseledamot går ju alldeles utmärkt och det finns, vad ni än säger, stora möjligheter att påverka om ni orkar släppa gamla fördomar.

Jag vill släppa gamla fördomar, i vilken riktning de än har gått!!:banana:

Finns det möjlighet för mig att engagera mig på något sätt i detta? Rent praktiskt menar jag. Det här känner jag att jag skulle kunna brinna för!

KL

Att konvertera halvblodsfolket tror jag ar omojligt. Ar man dressyr eller hoppintresserad halvblodsmanniska skaffar man ett halvblod, inte en arab. Att en eller tio araber visar sig ha talang och tar placeringar kommer inte att forandra det.

Hitta istallet en ny nisch for araberna, ngt som gor det intressant och lockande att vara arabhastagare.

Varfor inte kika pa andra lander som USA/UK och anvanda araben for Saddleseat eller showing? (ridden showing inte in-hand alltsa)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 474
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 149
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar