Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Varför måste det vara en statusstämpel och varför måste man just vara tvungen att rida en när man är hästägare. Jag rider inte längre men njuter till fullo av mina hästar ändå och de tycker nog att de har ett gott hästliv.

Ända sen jag vid 12-års ålder blev bästa vän med en tjej vars mamma föder upp araber har jag alltid vetat att den dagen jag köper häst ska det vara en arab. Deras avelshingst fick jag i stort sett ha "som min egen" när jag var där och hälsade på. Och när jag fick möjlighet att köpa ett föl efter honom gjorde jag slag i saken :)

Samma anledning för mig. Jag hade hänförts av vackra bilder på araber, och alla legender om dem. När jag var 13 fick jag min första häst. I min familj så behåller man ett djur när man har köpt det, så att köpa en riktig ponny var helt uteslutet i min värld. En arab var det enda jag ville ha, jag hade bestämt mig och mina föräldrar hade inget att säga till om.

Sedan köpte jag en lat arab på 6 år. Den araben blev sedan en het, turboladdad tävlingsmaskin som kämpade för allt vad han var värd, oavsett vad jag bad honom om! Tillsammans provade vi på mer eller mindre allt. Han blev så känslig för mina hjälper att andra ryttare hade svårt att rida rakt fram på honom. Flyttade man höften minsta lilla så flyttade han sig direkt. Vi kunde göra piruetter på enhandsfattning på långa tyglar utan att hjälperna syndes nånting. Visst var det inte tävlingskvalite på piruetterna, men det var ändå piruetter.

Sedan blev han halt på 3 ben. Och med facit i hand så var han nog halt betydligt längre än vad vi upptäckte tyvärr. Med röntgenplåtar som var extremt fina för en häst i hans ålder så blev vi ändå tvunga att ta bort honom då han inte svarade på behandlingen speciellt bra. Jag drömmer än idag om denna häst.

Varför räknas inte GLAZ in bland de framgångsrika svenskfödda? Europachampion är väl tillräckligt internationellt, tänker jag.

Varför köpte du en arab? Du föddes väl inte som arabhästägare?
Du valde arab en dag, tror ni inte att de finns andra som gör samma. DU valde ju för att du hörde de var så trevliga, skrev du!!!

Nej, jag valde för att jag SÅG att de var så trevliga! Och för att westerntränaren jag red för sa det jag berättade i mitt tidigare inlägg, och jag SÅG att det stämde!

Jag var fullproppad med fördomar mot araber innan dess. Det fanns visserligen ett par araber på ridskolan där jag red som barn och tonåring, men de sågs lite över axeln. Det var halvbloden som gällde, eftersom araberna "var så stirriga", "stjärnkikare", "svårridna" med mera.

Mina araber har effektivt fimpat alla mina fördomar. Jag har haft araber i tjugo år nu, och det finns ingen annan hästras som kommer i närheten av de kvaliteter jag ser hos dem. Många av mina bekanta har blivit omvända, efter att ha träffat mina. Men det hindrar inte att fördomarna lever kvar.

Varför räknas inte GLAZ in bland de framgångsrika svenskfödda? Europachampion är väl tillräckligt internationellt, tänker jag.

Och han ligger högt på min lista bland de hingstar som ligger i första och andra led bland duktiga distanshästar ...

Nej, jag valde för att jag SÅG att de var så trevliga! Och för att westerntränaren jag red för sa det jag berättade i mitt tidigare inlägg, och jag SÅG att det stämde!

Jag var fullproppad med fördomar mot araber innan dess. Det fanns visserligen ett par araber på ridskolan där jag red som barn och tonåring, men de sågs lite över axeln. Det var halvbloden som gällde, eftersom araberna "var så stirriga", "stjärnkikare", "svårridna" med mera.

Mina araber har effektivt fimpat alla mina fördomar. Jag har haft araber i tjugo år nu, och det finns ingen annan hästras som kommer i närheten av de kvaliteter jag ser hos dem. Många av mina bekanta har blivit omvända, efter att ha träffat mina. Men det hindrar inte att fördomarna lever kvar.

Ja, min poäng var inte vilket sinne som du använde så jag skrev slarvigare än vanligt. Men då såg du vad en hästmänniska tyckte om araber. Många fler har väl upplevt samma, jag får inte ihop det med att alla tycker araber är så svåra. Det är inte mn upplevelse av åsikter om rasen.

Måste bara fråga; vad säger att värdet idag är "fel" på arabhästen?

Varför skall värdet upp?

Helt enkelt för att man inte kommer i närheten av vad det kostar att tillverka och föda upp en arab till låt oss säga två års ålder när det gäller de priser som det handlar om idag.

Om det nu var värde i pengar du pratade om ....;)

Jag bodde granne med Aspenäs Arabstuteri och hade alla deras stjärnor i hagen brevid vår. Det går inte att tvätta bort det intrycket de gjorde. snälla fina Rusaczie, pampiga Mamluk och griniga Gryf...

Senast ändrad:

Måste bara fråga; vad säger att värdet idag är "fel" på arabhästen?

Varför skall värdet upp?

Ska förtydliga att jag inte endast avser det rent monetära värdet men att det inte går (visst GÅR det, det finns undantag, vissa säljs för 12 mkr, bla bla bla, tror ni förstår vad jag menar) att sälja Araber ens till mycket låga priser är ett problem.

Hästar är strövare, gjorda för rörelse.
Det vi kan erbjuda i dagsridning är möjligen pytte plåster på såren, men ändå inte i närheten. Står de dessutom inne på natten går halva deras strövtid bort på box.
Att rida 1 h per dag på en häst som står inne på natten och som dessutom förväntas prestera... det går liksom inte ihop.

Status, nej. Men i allra högsta grad schysst mot hästen.
Jag har funderat på en sak. Rider/tränar man inte sina hästar är lösdrift ett ypperligt komplement för hästen.
Gamla hästar blir betydligt fräschare, unghästar lugnare och framförallt mindre skadade.

Svarar alla som svarat på mitt inlägg :)

Jag menar så här; att det finns fler hästar än vad som efterfrågas och då får man automatiskt pressade priser (jag förenklar något, men så fungerar det i stora drag).

Då finns det ju två sätt att se på detta: Vad efterfrågas? och hur ser utbudet ut?

Vi har ju tidigare pratat om olika marknadssegment, på "lyxsegmentet" är det väl snarast så att efterfrågan finns alltid, till höga priser, men utbudet är starkt begränsat.

På skogsmullemarknaden eller vad vi nu skall kalla den för, konkurrerar ju arabhästen med alla andra raser, inklusive travare och denna marknad gissar jag har en spännvidd i prisintervallet på från gratis till kanske trettio-fyrtiotusen kronor.

Att det kostar att avla eller producera föl, hur man nu vill uttrycka det, är ju självklart, betäckning, även om man har egen hingst så är det ju ett antal tusenlappar, att hålla stoet, registrering med mera. Om man räknar med 2.000:- månaden för stoet så är det ju åtminstone 36.000:- (tänker 18 månader) bara i att hålla stoet. Lägg sedan till betäcknings-, registeringsavgifter etc så är man ganska snabbt uppe i 50.000:-. Och om man då inte har något "speciellt" att sälja så är det en ren förlustaffär.

Å andra sidan kanske fler borde se det som en hobby och betala för denna? Dvs man får helt enkelt stå för mellanskillnaden mellan försäljningspris och "tillverkningskostnad" själv.

Eller så behåller man och meriterar. Eller slutar avla. Eller paketerar så det blir en "drömhäst" och drar upp priset den vägen :)

Nu tror jag att jag svamlar litet ;) men kontentan är nog att aveln har tagit en inriktning där många anser att de skall kunna tjäna pengar, eller i alla fall få tillbaka utlagda pengar genom att sälja avkommor. Det blir litet som en produktion, ursäkta, men så tycker jag. Dit jag vill komma är att man avlar för sitt nöjes skull, istället för att avla för en marknad, vilket det faktiskt var förr. Tänker då inte på arabavel utan på halvblodsavel, där man avlade remonter och köparna kom och inspekterade och valde ut. Det fanns en naturlig avsättning för hästarna, vilket det inte gör idag. Man försöker skapa marknader, eventuellt.

Svarar igen på detta då jag läste det litet annorlunda denna gången :)

Skyller på min bakgrund när jag tog för givet att Du menade i pengar.

Frågeställningen om hästens värde är jätteintressant, men jag förstår inte riktigt hur Du menar :).

Flikar in , när det diskuterades Matisse tidigare i tråden påstods det att han ska stå på MTTC. Han står där nu för att ta CEM-test, åka till Flyinge poch lämna semin. Sedan är det lite öppet ännu var han ska stå. Så nära mig det går, tänker jag.

FEL, inte riktat till Devere men jag fattar ju inte hur man postar i tråden än.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 182
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar