Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det är ju det som är så intressant med statistik :), man kan toppa världsrankningen eller ligga i topp, men tittar man på de riktiga elittävlingarna - utan att vara speciellt insatt i distansen så tänker jag Nobby-tävlingar - så står man sig ganska slätt.

Som tål att upprepas, det finns tre sorters lögner; lögn, förbannad lögn och så statistik :)

Senast ändrad:

Visst är det showhästarna som mest diskuteras, anmärks och hånas över.
Alltid ett hett ämne om det är gäddkrok som gäller eller ej och hur många tusen fel de har.

För egen del skulle jag mer än gärna vilja läsa diskussioner om andra hingstar som inte är ute i showringen. Förmodligen kan jag inte tillföra mycket men läskunnig är jag iaf ;)

Power har varit rankad etta och är den Svenska distanshäst som gått snabbast över 16 mil, han har som bäst varit på plats 28 på VM.
Han har förmodligen inte en chans att konkurrera med Nobby och väldens bästa distanshästar, trots en riktigt bra ryttare.
Svensk distansavel har lite att jobba på, även när det gäller träning av distanshästar har vi mycket att lära.
Ingela

Synd att Ghallab GB e. Chndraka FR u. Ikela GB är valack, det verkar ju vara en arabgaloppör i en klass för sig själv.
Vad tror ni det är som gör att han är så snabb?
Ingela

...och att folk lär sig köpa rätt hästar.

Visst, blir man förälskad i en krokbent, stressad sak får man väl vara nöjd med att halka runt på en 5a, och bli utesluten då och då.

Men då får man inse att all tid, pengar och engemang man lägger antagligen inte kommer att räcka till att ens nå sverigetoppen.

Lägger till:

Därmed inte sagt att det måste vara nån speciell stam i hästen. Men ofta är det ju tyvärr så att de som säjer billiga unghästar e utställningshästar gör det för att de inte duger till show. Vilket gör att de nog inte har exteriör för att prestera heller.

Senast ändrad:

Jag sitter och knåpar på en sammanställning över härstamningen på de hästar som har uträttat något utöver CL inom distansen. Har hittills hunnit till och med bokstav C, så det tar ett tag ...
Jag får ju bara med dem som står med i ARAB`s register, så oreggade arabkorsningar kommer inte med.

Tycker det är mycket intressant. Väntar med spänning på att få se någon av de populära showstjärnorna dyka upp som faders- eller modershingst, har hittills inte skett.

Du kan få en av mig, jag har en sammanställning över tror jag alla hästarna, tagna från distanslistan, där de är indelade i efter hur många km de gått.

Men det kanske inte är det Du är ute efter.

Listan är gjord i maj 2012.

KL

Att showhästarna kommenteras beror väl på att det är en bedömningsgren samt att det påstås en hel del runt ikring dem som inte kan ledas i bevis, så då blir ju fältet vidöppet för kommentarer. Dessutom är mycket av det som påstås rena värderingar, vacker, fin, utsökt, utmejslad - alltså som inte har en objektiv grund!

Dessutom är det ju så att det finns väldigt få svenskuppfödda hästar som placerat sig internationellt vad gäller show - om vi tittar på de riktigt stora showerna. De jag främst kommer att tänka på är uppfödda av Ann Nordén, tänker då på In Shallah och Frederique (ursäkta stavningen), Cecilia Bourgharts Medalj och Vicke Philip-Sörensens Magora. Fyll gärna på, än så länge är det alltså fyra hästar av niotusen ;) och ber självklart om ursäkt i förväg för de jag glömt.

Senast ändrad:

Hej!

Ett stort problem är fortfarande hur araben uppfattas av de flesta. Vet inte hur många gånger jag fått höra att "jag gillar inte araber, men din är ju jättefin/jättetrevligt/lugn" (etc etc).

Jag tror tyvärr det enda sättet att nå ut till "halvblodsfolket" är att bevisa för dem att det inte är just DEN araben som är fin/välriden/trevlig (whatever), utan att det hänger ihop med rasen.

Många "halvblodsmänniskor" har samma fördomar mot ponnyer, travare, galoppörer (fullblod), islandshästar mm mm mm. Att komma åt fördomar är som regel svårt.

För att bevisa för "halvblodsfolket" att araben är en häst att räkna med måste vi få ut fler hållbara, välridna och tävlade araber. Men var får vi dom ifrån när de flesta araber tycks ställas ut eller ridas långt borta från all ära och redbarhet? Var finns alla dessa fina araber som kan slå fördomarna ur huvudet på folk?? (jag har ju en, men där har vi ju hälsoproblem så...).

Sen är det väl ett generellt problem med araben "känslighet". Man kan inte bara sätta sig och rida och förvänta sig att hästen går med på all skit du utsätter den för, halvbloden är ju "lättare" på det sättet (generellt sätt). Är man van vid stora, tunga halvblod känns araben som en otäckt liten, känslig, superhetsig sak- inte alla uppskattar det.. (skumt, för jag gillar verkligen arabens känslighet och framåtanda)..

Dags att sluta pladdra..

Lavinia, som äntligen hittat ett supersätt att kommunicera med sin arab- klickerträning, när hon har en "mening" blir hon alltid tokskärpt!

Köparna är inte alls tävlingsintresserade, men köper ändå inte arab, "för då kommer man inte längre än medelsvår". :grin:

Hur når man de ryttarna?

Ett problem kan vara hela utbildningen av ridlärare/ridledare. Allt sker bara med halvblodshästarna och deras grenar för ögonen.
Bara deras uttryck "multitalang" är ju löjligt. Då menar de att hästen både kan skutta över bommar OCH gå i skänkelvikning.
Multi innebär för mig nåt mer...

Pselmas syster, Jumilla, som blev European reserv champion Filly 2008 måste väl räknas som framgångsrik ändå? ;)

Jag använder mig också av kilometerlistan, men jag räknar bort alla clear round.

Det finns många återkommande namn där. Man kan förstå varför de som vill satsa på internationell distans väljer hästar ur vissa linjer.

Vi snurrar till det ordentligt tycker jag om vi envist bortser från fakta. Vissa linjer ger extra många duktiga distanshästar. Vissa linjer ger extra många duktiga galoppörer. Vissa linjer ger extra många showstjärnor.

Hur det blir i framtiden med all användning av semin kors och tvärs och allt mixande av linjer vet man förstås inte. Blir kanske bra.

För att komma till rätta med nuläget måste hela inställningen ändras. Showhingstarna måste ut och springa på distansbanorna/galoppbanorna. Distanshästarna måste kunna få en rättvis bedömning på en utställning.

Annars kommer vi att fortsätta så här. Det tror jag att vi kommer att göra.

Om El Tanam är väl en rent showstammad häst som har lyckats få flera avkommor som presterar bra, både i galopp och distans.
Fast sen vart han avelsvärderad enligt gamla sättet, hade tex 9-9 i löshoppning vill jag minnas, gjort bruksprov för anglo..

Är Om El Tanam död? Har jag helt missat.

Jag vill minnas att han fick 8-8 i löshoppning och inget vidare superresultat i gångarter, flera 7 och någon 6:a typ. Ta inte det här för sanning nu, går säkert att få fram riktiga siffror ur en riktig databank istället för minnesbanken :angel: Minns däremot med säkerhet att jag tyckte han var SÅÅÅ vacker när jag såg honom för en massa år sedan. :d

Är Om El Tanam död? Har jag helt missat.

Jag vill minnas att han fick 8-8 i löshoppning och inget vidare superresultat i gångarter, flera 7 och någon 6:a typ. Ta inte det här för sanning nu, går säkert att få fram riktiga siffror ur en riktig databank istället för minnesbanken :angel: Minns däremot med säkerhet att jag tyckte han var SÅÅÅ vacker när jag såg honom för en massa år sedan. :d

Rätt ska vara rätt ;)

Avelsvärderad 2000.
Exteriör: 988777 = 46 poäng. Gångarter = 7677, genomsnitt 6,8 poäng. Löshoppning teknik och förmåga 8 poäng, temperament 9 poäng.

Har jag fel när jag tycker mig märka en viss generaliserande ton över halvblodsmänniskor? De tycker si och så, de köper si och så och fnyser åt araber osv osv. Jag tror inte det är så genomgående faktiskt. Däremot tror jag att färre blåbär köper halvblod än arab, just för att araben är rätt enkel att hantera. Go figure.

Det är väl klart att man måste generalisera?
Ska man skriva "67 % av de som är skolade inom den klassiska ridskolan tror att man bara kan rida kringlor på halvblod".

Såna efterforskningar orkar jag inte göra.

Däremot tror jag det skulle vara ett lyft för hela ridsportsverige om det ingick lite lektioner om körning, voltige, reining och distansritt i ridledarutbildningarna.
Då skulle ridlärarna, och i sin tur, deras elever, kanske få upp ögonen för hur mycket man kan använda en häst till?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 202
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar