Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Nä men Aladinn såldes då hårsprayen såldes som mest.dock:
Fantasipriser! Finns absolut ingen logik i de priserna. Och visst finns det en del bra efter Aladinn, men hur många ston har han betäckt? 500?
Det handlar om rätt köpare, rätt tid och ingen egentlig logik.
Jag förstår att man betalar 1 miljon för en galopphäst, men inte en showhäst.
Och Kwestura... Nä. Ingen logik. Vem köpte? Jo den som har obegränsat med dollars, sheikköpt.

Kl fortsättning

Att marknaden var mättad kan jag tycka var ett faktum redan för tio år sedan och hästantalet har ju inte direkt minskat på dessa tio år. Överutbudet gäller inom i princip alla raser, med prispress som följd, så det är inget unikt för arabhästbranschen.

Det jag kan tycka är intressant är att de som avlar för att få fram showstjärnor (obs obs obs jag lägger ingen värdering i detta), alltså topphästar för den internationella marknaden, i många fall inte får de stjärnor de förväntat sig och hoppas på. Dessa hästar måste då säljas till någon - få vill ju bli sittande med en unghingst som inte bedöms som showstjärna eller avelsmaterial (sedan kan ju bedömningarna vara något olika) - och här börjar alla då konkurrera om samma marknad - mer eller mindre - ryttarna, dvs allt från skogsmullar till elitryttare.

Eftersom man oftast på en förväntad showstjärna inte har samma ridsportsmeritering som en prestationsavlad häst så tacka sjutton för att alla krigar med alla! Med de argument de har! Men det gynnar ju knappast rasen, tyvärr.

Gissar att Du menar ridbarheten. En väldans massa inlägg sedan jag var inne i eftermiddags, helt klart inte läst alla så noga.

Tror Du verkligen att det är så mycket som 50 - 50? Jag är inne på att ryttaren tillför ännu mer, givet samarbetsvilja hos hästen förstås.

Jag tänker som så att en skicklig ryttare för fram absolut allt som hästen kan ge, en rent ut sagt oskicklig ingenting, försämrar till och med. Spännvidden däremellan kan ju vara enorm.

Jag skulle ju så gärna vilja se vad en riktig toppryttare inom ex vis dressyren får fram hos en arabhäst. Hur långt går det att få fram hästen - förutsatt då att ryttaren anser att den är ok för dressyr.

Det jag uppskattar hos arabhästen är just rasens mångsidighet, även om inte varje enskild individ passar till just alla ridsportsgrenar i tävlingsklasser på högre nivå :) . Frågan är om det i just denna mångsidighet ligger en fara i att man delar upp aveln efter den individuella hästens förutsättningar, på samma sätt som man har inom halvblodsaveln. Alltså rasens fördelar på en nivå talar för en splittring på en annan.

En annan sak jag kom att tänka på: vi säger att någon avlar på två showmeriterade föräldrar, avkomman blir så där - går inget vidare på show, uppfödaren bedömer att den inte har avelskvalitet (här antar jag att man då går på utseendet/exteriören). Hästen, sto eller hingst, säljs som skogsmulle/ridhäst.

I flera inlägg har jag sett att några menat att aveln måste ta steg tillbaka och sedan komma igen. Denna häst som sålts enligt ovan skulle ju då kunna vara ett sådant exemplar. Eller ?

Med andra ord, hur resonerar Ni när Ni säger ovan ?

Och en fråga till på samma ämne, hur vanligt är det inom show att omeriterade föräldrar får champinjoner? Gärna exempel :)

Senast ändrad:

Kan inte se sidan :)

ooops, såg inte KL utan trodde det var svar på mitt inlägg ovan :)

Senast ändrad:

Svarar mig själv :)

gick in på SAHFs sida över Riksstochampions och konstaterar att under åren 1992-2011 att under dessa 20 år så är det enbart 5 av 20 ston, alltså 25 % som är uppfödda i Sverige.

Hade tänkt att jag snabbt skulle kunna se vilka mödrar som hade egna meriter, men det skall inte alltid vara lätt. Hur som helst: Nianka var mor till två av dessa fem Riksston, Sagana en. Lekiliza en och Estetica en.

Köparna hade nog en annan åsikt än din

Vad är det ni diskuterar, egentligen? Det är väl utmärkt att en och annan arab säljs för höga priser, oberoende på inriktning?

Men det tar ju inte bort grundproblemet. Att ridhästfolk inte vill rida arabhäst.

Anledningarna kan vara många, ARABs galna upplägg och deras priser, allt tjafs inom arabfolket, cyst-problemet, och lite annat smått och gott.

Jag ser folk gång på gång köpa halvblod för upp till 100.000. Hästarna är inte hanterbara, går inte att lasta, de kliver över folk, går knappt att rida ut på.

Köparna är inte alls tävlingsintresserade, men köper ändå inte arab, "för då kommer man inte längre än medelsvår". :grin:

Hur når man de ryttarna?

Ett problem kan vara hela utbildningen av ridlärare/ridledare. Allt sker bara med halvblodshästarna och deras grenar för ögonen.
Bara deras uttryck "multitalang" är ju löjligt. Då menar de att hästen både kan skutta över bommar OCH gå i skänkelvikning.
Multi innebär för mig nåt mer...

Men säger inte det ganska mycket om köparna, både det Du själv skriver och vad andra skrivit i tråden tidigare?

Köparna är inte rationella och köper häst på enbart logiska grunder. Det är en mängd mjuka faktorer som spelar in, tror jag. Bland annat då hur varan, i detta fall, hästen, paketeras. Som Bullen eller Tempen var inne på tidigare man säljer drömmar.

När det gäller köpare av distanshästar så funderade jag på en sak, Maria Hagman-Eriksson är ju jätteduktig vad jag förstår på att få fram hästar till svår-klass. Flera andra har gått före henne och gjort samma sak. Många av de hästar dessa personer tagit fram har olika stammar, men i händerna på rätt utbildare, tränare och ryttare så blir hästarna superduktiga i alla fall.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att kanske är det så att stammen inte spelar så stor roll, utan det är allt mjukt, inte minst ryttarens kunskapsnivå, som styr valet av häst. Med andra ord gäller det alltså att hitta rätt ryttare till hästarna, att det helt enkelt klickar.

Om det är så som jag skriver ovan, så kan ju detta innebära att stam och exteriör får en underordnad betydelse och därigenom går allt att sälja, med rätt paketering. Har Du då en häst avlad för show, så spelar tidigare meriter inte så stor roll utan det gäller att få det att klicka ;)

forts

har man då specifika krav på köparna så begränsar man ju marknaden ytterligare.

Kanske är det bättre att låna ut hästarna till superproffsiga ryttare, till och med kanske betala en del av kostnaden (för denna har Du ju i alla fall så länge de är osålda) och meritera upp hästarna under tiden?

kl

En kategori köpare som jag inte tog med i uppräkningen igår är ju dessa som samlar på sig en mängd hästar utan att ta hand om dem själva, vad man nu skall kalla den gruppen? Hästägare?

Vad jag sett genom åren så är dessa inte så många, någon eller några stycken varje år, som köper in ett antal hästar för det som jag kan tycka vara överpriser, just bara för att de vill ha de hästarna. Oftast har det väl också varit så att de börjar avla på dessa hästar, som ligger på någon form av mellanmarknad, dvs de är inte i lyxsegmentet och inte i mullesegmentet.

KL
Höga prispengar inom sportgrenarna gör nog susen.
I showen finns, och det räcker nog så långt, att det finns möjligheten att kapa in ett hyffsat pris för sin häst eller betäckningar på en framgångsrik hingst i showringen. Och allvarligt, i dessa sammanhang så är folk inte ett dugg intresserade om hästen är sutten, riden eller tävlad i ngn sport. De vill ha vackra, karismatiska, schwungfulla, frustande hingstar och ljuvliga ston till ngt specifikt behov. Där finns köpkraften!

Senast ändrad:

Det är ju en ganska liten marknad Du pratar om, då mätt i antal personer, framför allt antal personer som är villiga att lägga x antal hundratusen för en arab.

Jag pratar då den inhemska marknaden, kanske även internationellt men då snäppet eller snäppen under Kwestura, QR Marc m fl marknaden förstås.

Så frågan är om man skall avla för den marknaden, så ryms ju endast ett fåtal hästar inom aveln - inte ens alla som ägnar sig åt utseendeavel (försöker byta begrepp litet :) ).

Sedan undrar jag också, champion gav väl inte champion, eller hur var det nu?
De hästar som då kommer ut från dessa föräldrar och som inte håller måtten av någon anledning, hur har Du tänkt med dem?

Tittar man procentuellt på det som Du beskriver så är det ju få föräldrar förunnat att endast ge vackra och ljuvliga (vad Du nu lägger i dessa värdeladdade ord) avkommor.

Dessutom utom vill jag vidhålla att arabhästen som rasen betraktat över tid innefattar en stor spread av typer, när Du pratar så uppfattar jag det som, rätt eller fel, att Du menar en väldigt liten del av rasen som helhet.

Är det inte också så att den som köper en utseendeavlad häst, som oftast säljs som avelsmaterial, även själv vill avla. Vilket då leder till att den som utseendeavlar till slut börjar konkurrera med sina egna köpare. Detta är väl det som har hänt sedan 90-talet egentligen samtidigt som importen av hästar ökat. När jag tittade sent igår så tyckte jag det var spännande att se att från början så avlade man på det man hade, medan sedan 90-talet har aveln mer och mer ökat till att vara på importerade hästar.

För mig är Ditt sätt att resonera en kraftigt begränsning av aveln när det gäller rasen.

Såg i ett inlägg någon helt annanstans ordet välstammade araber. Är det någon som skulle våga sig på att definiera vad just begreppet välstammade innehåller?

Senast ändrad:

Jag förstår att de som avlar för show och vill få fram världsstjärnor avlar på individer som går bra på shower och lämpar sig för det.
De har ett tydligt avelsmål och vet förhoppningsvis vad de håller på med.
Precis som att avla för galopp eller distans, arabgaloppen här i Sverige går ju framåt och vi får bättre galoppörer vilket borde vara ett givet avelsmål.
Distansen har ännu ingen avel att tala om här i Sverige utan vi får i viss mån förlita oss på galoppaveln.
Den fördelen showuppfödarna har är att det som inte går bra på utställning eller på något sätt inte håller måttet säljs som ridhästar eller distanshästar.
Galoppörer som gjort sitt på banan sälj som ridhästar och distanshästar.
Alltså behöver vi ingen distansavel i Sverige för vi är ju "slaskhink" för alla uppfödare.
Så länge distansryttarna är nöjda med det och inte tycker att de behöver bättre hästar kommer den aveln inte framåt.
Ingela

Ja alla dessa annonser på araber med bra stam, för vad då?
Oftast är stammen inte ens utskriven, suck.
I denna tråd är till största del araber som visats på show nämnda, andra tycks inte riktigt räknas.
Ingen här är intresserad av att diskutera Neiron och hans avkommor, eller Daffaq's avkommor.
Ingela

Ja, jag skulle gärna se en definition på välstammad. Det känns som det är oerhört lätt inom denna värld att slänga sig med olika begrepp, gärna värdeladdade, utan att definiera vad de i själva verket betyder eller vad man lägger in för värdering i ordet :)

Visst, vi har folk i sverige som är jätteduktiga på träna fram distanshästar.
I konkurrens med övriga sverige. Internationellt går det verkligen inte bra. (Med några få undantag ska sägas, innan nån halshugger mig för det).

Den häst M H-E toppade världsrankingen med var en travarkorsning. ;)
Och då hade hästen tävlat mot mest andra, svenska hästar och plockat poäng på det.

Så sverige ligger lååångt efter internationellt.

Det är inte mitt sätt att resonera utan jag ger en bit av verkligheten. Köparna bestämmer vad de vill ha och leverantörerna rättar sig därefter.
Svårare än så är det inte

Vad är verkligheten?

Nej, skämt åsido, den bild Du förmedlar är möjligtvis, som jag skrev tidigare, en delmarknad av en totalmarknad. Även om jag förstår att de som verkar på denna delmarknad gärna vill ha monopol på tyckande och vad som är rätt och fel.

Och helst inte svara på några frågeställningar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 171
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar