Sv: Arabiska fullblod
Det är ju en ganska liten marknad Du pratar om, då mätt i antal personer, framför allt antal personer som är villiga att lägga x antal hundratusen för en arab.
Jag pratar då den inhemska marknaden, kanske även internationellt men då snäppet eller snäppen under Kwestura, QR Marc m fl marknaden förstås.
Så frågan är om man skall avla för den marknaden, så ryms ju endast ett fåtal hästar inom aveln - inte ens alla som ägnar sig åt utseendeavel (försöker byta begrepp litet
).
Sedan undrar jag också, champion gav väl inte champion, eller hur var det nu?
De hästar som då kommer ut från dessa föräldrar och som inte håller måtten av någon anledning, hur har Du tänkt med dem?
Tittar man procentuellt på det som Du beskriver så är det ju få föräldrar förunnat att endast ge vackra och ljuvliga (vad Du nu lägger i dessa värdeladdade ord) avkommor.
Dessutom utom vill jag vidhålla att arabhästen som rasen betraktat över tid innefattar en stor spread av typer, när Du pratar så uppfattar jag det som, rätt eller fel, att Du menar en väldigt liten del av rasen som helhet.
Är det inte också så att den som köper en utseendeavlad häst, som oftast säljs som avelsmaterial, även själv vill avla. Vilket då leder till att den som utseendeavlar till slut börjar konkurrera med sina egna köpare. Detta är väl det som har hänt sedan 90-talet egentligen samtidigt som importen av hästar ökat. När jag tittade sent igår så tyckte jag det var spännande att se att från början så avlade man på det man hade, medan sedan 90-talet har aveln mer och mer ökat till att vara på importerade hästar.
För mig är Ditt sätt att resonera en kraftigt begränsning av aveln när det gäller rasen.
Såg i ett inlägg någon helt annanstans ordet välstammade araber. Är det någon som skulle våga sig på att definiera vad just begreppet välstammade innehåller?