Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

kl
Har inget att tillföra i avelsdiskussionen, men det är intressant läsning!

Har en liten film på mig och min fina nyblivna 20-åring från igår. Ett kyligt barbackapass i -26°C, men pålle gör alltid sitt bästa :love:
http://www.youtube.com/watch?v=17xwEjUrUOU

Till längdfrågan kan jag tillägga att jag är 172 cm och min lillskit är 146 cm med rätt markerad manke och "gubbsväng" på ryggen. Visst ser man ju att jag är lång, men jag tycker ändå han bär upp mig bra :)

Jag är aldrig arrogant och jag dömer aldrig ut någons häst eller någons sportgren. Sällan jag kommenterat andras hästar.
Däremot så blir jag faktiskt ganska om inte ledsen så i alla fall lätt upprörd att många av er som rider era hästar har köpt i första, andra, tredje hand häst av uppfödare som sysslar med show. Jag vet att många hästar säljs för en billig penning för att de inte duger som avelsdjur av ngn anledning. Ful som stryk, fertil, dåliga rörelser eller helt enkelt fel kön. En drös hingstar vill man faktiskt inte ha. Dessa nya ägare har faktiskt mage att håna en uppfödares
ambition. Jag känner många av dem, är bekant med dem osv. Showerna hånas i det oändliga här och de flesta av er har avkommor just efter showhästar...

Registreringsbevis måste väl vara världens mest onödiga papper efter att det blev pass-tvång på hästarna?

Men efter som ARAB ska vara lite fiiiinare än andra, så fortsätter de väl trycka A4-papper med låtsasguldfärg, så att de har anledning att ha höga priser.

Inte en susning. Tror det?

Och gör de inte registreringsbevis längre så har väl Limona inget att oroa sig för?

Skulle aldrig håna show även om jag älskar "riktig" ridning. Show är FEST och STÅT och hästarnas ELLE-gala. Ja, som mode; Älska det eller hata det, ni kommer ändå att köpa det på H & M om ett år.

Håller med dig i detta, Annika!

Hade en diskussion för ett par år sedan med en man vars dotter tävlar distans på högre nivå och som satsar stenhårt och har lyckats bra. Han ringde mig i ett annat ärende, jag hade varit inne på deras hemsida och tittat på deras hästar innan samtalet.
Mannen frågade mig lite stöddigt om det stuteriet jag då jobbade på sysslade med "showhästar" eller om vi hade "riktig hästar oxå?". (vår inriktning var för utställning)
Mitt svar var att jag hade varit inne på hans hemsida, och i all ärlighet hade de inte en enda arab som kunde sägas vara avlad specifikt för sport: alla fadershingstar och morfäder var från utställningsområdet.
"Det som händer" sa jag, " är att såna som vi föder upp hästar som vi inte vill använda i avel, som såna som du köper, och sedan klappar sig själva på axeln för att ni är duktiga och har prestationshästar".

En av hans dotters främsta tävlingshästar just nu är en World Top Ten vinnare i distans; fadern är Svensk Riks Champion, Europa Champion och vinnare i USA. Han har inga egna bruksmeriter. Modern är ett sto från Janow Podlaski utan egna bruks-eller utställningsmeriter. Men hon har lämnat ytterligare en World Top Ten vinnare i distans efter annan hingst. Mormor är Polsk Riks Champion, halvsystern har lämnat en World Champion.

Så snackar vi avel.

Senast ändrad:

Jag är aldrig arrogant och jag dömer aldrig ut någons häst eller någons sportgren. Sällan jag kommenterat andras hästar.
Däremot så blir jag faktiskt ganska om inte ledsen så i alla fall lätt upprörd att många av er som rider era hästar har köpt i första, andra, tredje hand häst av uppfödare som sysslar med show. Jag vet att många hästar säljs för en billig penning för att de inte duger som avelsdjur av ngn anledning. Ful som stryk, fertil, dåliga rörelser eller helt enkelt fel kön. En drös hingstar vill man faktiskt inte ha. Dessa nya ägare har faktiskt mage att håna en uppfödares ambition. Jag känner många av dem, är bekant med dem osv. Showerna hånas i det oändliga här och de flesta av er har avkommor just efter showhästar...

Du frågade mig saker och jag svarade. Jag insåg inte att jag var tvungen att väga allt på guldvåg innan jag svarade för att inte riskera att stöta mig med någon. Om du anser att det jag skrivit är fel behöver du ju inte lägga någon större vikt vid mina ord, huvudsaken är ju att du vet varför du gör det du gör och att du tycker det är okej.

Jag vet inte om du menar att jag har hånat någon? I såna fall får du gärna peka ut exakt vad jag skulle ha hånat. Om någon har blivit sårad av min åsikter får jag i så fall be om ursäkt för att jag sårat dem men mina åsikter kvarstår.

Det är helt ok. Dumt av mig att haka upp mig på "påstådda".
Skrivna ord kan bli bra tokiga ibland och missförstådda. Sudda, sudda...
Resten var rent allmänt.

Håller med dig i detta, Annika!

Hade en diskussion för ett par år sedan med en man vars dotter tävlar distans på högre nivå och som satsar stenhårt och har lyckats bra. Han ringde mig i ett annat ärende, jag hade varit inne på deras hemsida och tittat på deras hästar innan samtalet.
Mannen frågade mig lite stöddigt om det stuteriet jag då jobbade på sysslade med "showhästar" eller om vi hade "riktig hästar oxå?". (vår inriktning var för utställning)
Mitt svar var att jag hade varit inne på hans hemsida, och i all ärlighet hade de inte en enda arab som kunde sägas vara avlad specifikt för sport: alla fadershingstar och morfäder var från utställningsområdet.
"Det som händer" sa jag, " är att såna som vi föder upp hästar som vi inte vill använda i avel, som såna som du köper, och sedan klappar sig själva på axeln för att ni är duktiga och har prestationshästar".

En av hans dotters främsta tävlingshästar just nu är en World Top Ten vinnare i distans; fadern är Svensk Riks Champion, Europa Champion och vinnare i USA. Han har inga egna bruksmeriter. Modern är ett sto från Janow Podlaski utan egna bruks-eller utställningsmeriter. Men hon har lämnat ytterligare en World Top Ten vinnare i distans efter annan hingst. Hennes mormor är oxå mormor till det regerande World Champion Stoet.

Så snackar vi avel.

Tuffing! Gillar!

Jaha, du menar det med "påstådda ridbara"? Det var inte min mening att det skulle framstå som att jag menade att någon ljög och att deras häst går att rida. Blev kanske lite konstigt där. :o

En av hans dotters främsta tävlingshästar just nu är en World Top Ten vinnare i distans; fadern är Svensk Riks Champion, Europa Champion och vinnare i USA. Han har inga egna bruksmeriter. Modern är ett sto från Janow Podlaski utan egna bruks-eller utställningsmeriter. Men hon har lämnat ytterligare en World Top Ten vinnare i distans efter annan hingst. Mormor är Polsk Riks Champion, halvsystern har lämnat en World Champion.

Så snackar vi avel.

:bow:

Tack för detta, nu skriver du som jag känner att det är. Det kryper i mig när jag ser den här ständigt återkommande diskussionen om att härborta har vi showaraber och härborta har vi sportaraber, och dom är inte alls samma sak.

Nog tycker jag att det är trevligt om avelshästar rids och visar upp sig i olika sammanhang. Men inte som ett bevis på något särskilt eller ett löfte om något.

Jag har funderat lite bakåt, undrar hur mycket t ex Nazeer var "meriterad i ridsammanhang"?

Läste en gång att Mesaoud gick ett enda löp i Egypten och kom sjua (av tio startande).

Ridprestationer i alla ära, men ibland måste ett kanonexemplar få koncentrera sig på att vara avelshäst, sen får man se hur avkommorna blir.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 134
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar