Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är aldrig arrogant och jag dömer aldrig ut någons häst eller någons sportgren. Sällan jag kommenterat andras hästar.
Däremot så blir jag faktiskt ganska om inte ledsen så i alla fall lätt upprörd att många av er som rider era hästar har köpt i första, andra, tredje hand häst av uppfödare som sysslar med show. Jag vet att många hästar säljs för en billig penning för att de inte duger som avelsdjur av ngn anledning. Ful som stryk, fertil, dåliga rörelser eller helt enkelt fel kön. En drös hingstar vill man faktiskt inte ha. Dessa nya ägare har faktiskt mage att håna en uppfödares ambition. Jag känner många av dem, är bekant med dem osv. Showerna hånas i det oändliga här och de flesta av er har avkommor just efter showhästar...
Håller med dig i detta, Annika!
Hade en diskussion för ett par år sedan med en man vars dotter tävlar distans på högre nivå och som satsar stenhårt och har lyckats bra. Han ringde mig i ett annat ärende, jag hade varit inne på deras hemsida och tittat på deras hästar innan samtalet.
Mannen frågade mig lite stöddigt om det stuteriet jag då jobbade på sysslade med "showhästar" eller om vi hade "riktig hästar oxå?". (vår inriktning var för utställning)
Mitt svar var att jag hade varit inne på hans hemsida, och i all ärlighet hade de inte en enda arab som kunde sägas vara avlad specifikt för sport: alla fadershingstar och morfäder var från utställningsområdet.
"Det som händer" sa jag, " är att såna som vi föder upp hästar som vi inte vill använda i avel, som såna som du köper, och sedan klappar sig själva på axeln för att ni är duktiga och har prestationshästar".
En av hans dotters främsta tävlingshästar just nu är en World Top Ten vinnare i distans; fadern är Svensk Riks Champion, Europa Champion och vinnare i USA. Han har inga egna bruksmeriter. Modern är ett sto från Janow Podlaski utan egna bruks-eller utställningsmeriter. Men hon har lämnat ytterligare en World Top Ten vinnare i distans efter annan hingst. Hennes mormor är oxå mormor till det regerande World Champion Stoet.
Så snackar vi avel.
En av hans dotters främsta tävlingshästar just nu är en World Top Ten vinnare i distans; fadern är Svensk Riks Champion, Europa Champion och vinnare i USA. Han har inga egna bruksmeriter. Modern är ett sto från Janow Podlaski utan egna bruks-eller utställningsmeriter. Men hon har lämnat ytterligare en World Top Ten vinnare i distans efter annan hingst. Mormor är Polsk Riks Champion, halvsystern har lämnat en World Champion.
Så snackar vi avel.
Ridprestationer i alla ära, men ibland måste ett kanonexemplar få koncentrera sig på att vara avelshäst, sen får man se hur avkommorna blir.