Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

*KL*

Vet inte om ni har följt tråden under Dressyr ang. "alternativa raser", någon som har tröttnat på halvblod och vill ha annat. Araben har förstås föreslagits. Här är svaret.

För ett par år sedan var jag väldigt inriktad på en arab, en större sådan som hade lite bättre gång. Men det föll på att det finns så väldigt få hästar som är utbildade, så jag kom inte ens så långt att jag kunde börja fundera på gångarterna.

Är inte detta intressant, och ett tecken på något, och i så fall vad?

Araber köps av sämre/mindre ambitiösa ryttare?

Uppfödare utbildar inte unghästar innan dom säljer vidare?

Vad?

Jag tror mig räkna ut vem du menar, och där har väl mer än en groda hoppat ur munnen?

De utbildade hästarna är inte till salu. ;)

Vet du CK att den där ursäkten har jag läst i diverse forum så länge att jag har börjat känna att den slår tillbaka på sig själv. "En utbildad arab håller man hårt på" "Utbildade araber säljs inte" JA MEN om dom är så jäkla sällsynta att dom är nästan som Bigfoot, dvs det ryktas om att dom finns men nästan ingen har sett någon, så är väl även det ett tecken på något?

:bow:

Tack för detta, nu skriver du som jag känner att det är. Det kryper i mig när jag ser den här ständigt återkommande diskussionen om att härborta har vi showaraber och härborta har vi sportaraber, och dom är inte alls samma sak.

Nog tycker jag att det är trevligt om avelshästar rids och visar upp sig i olika sammanhang. Men inte som ett bevis på något särskilt eller ett löfte om något.

Jag har funderat lite bakåt, undrar hur mycket t ex Nazeer var "meriterad i ridsammanhang"?

Läste en gång att Mesaoud gick ett enda löp i Egypten och kom sjua (av tio startande).

Ridprestationer i alla ära, men ibland måste ett kanonexemplar få koncentrera sig på att vara avelshäst, sen får man se hur avkommorna blir.

Men faktum kvarstår; de som aktivt söker en häst för distansridning på hög nivå letar bland det som vi här kallar "prestationsavel".

Jag har en tvååring till salu, efter en typiskt "showstammad" hingst, och inte en människa är intresserad av honom. Definitivt inte de som är intresserade av någon form av prestation .... (Trist, eftersom han är välbyggd som sjutton och säkert kommer att bli en mycket hållbar och kapabel ridhäst.)

Hade en Elcatero-son till salu för ett tag sen, och där var det definitivt inte svårt att hitta köpare!

Så jag vidhåller: HINGSTARNAS PRESTATIONER ÄR VIKTIGA!
Tar vi inte det på allvar får vi aldrig snurr på aveln för dem som vill ha araben som ridhäst. Tror jag.

Du, allvarligt. Det där trodde jag också tidigare.
Folk skrek om att det saknades hingstar i sporten.
Tog hit en korrekt fd galopphäst, 7 säsonger galopp, och utsedd till Skandinaviens segerrikaste.
Fick för mig att testa distans med honom. Han har gått upp till 16 mil, uttagen i landslaget, bara godkända ritter, uppför sig otroligt proffsigt, äter dricker springer vilar. Allt det man ber honom om.

Men går det att sälja unghästar efter honom?

Nej. Jag börjar ana att det är den svenska avundsjukan som spökar, och har bestämt mig för att lägga ner aveln.

Ja, jag är bitter. Visst, det är svårt att sälja häst, men när man gång på gång ser att folk faktiskt köper hästar, men väljer skeva, magra, dåligt stammade framför mina, (till samma pris), orkar jag inte jobba för att distanssporten i Sverige ska gå framåt.

Senast ändrad:

KL

Väldigt intressant läsning här!
Vågar mig på en fråga i alla fall.

När jag köpte min unghäst valde jag henne mest för jag sett vad stoet lämnat tidigare med olika hingstar.

Inte så att hingsten var ovidkommande på nåt sätt förstås.
Är det fler som väljer som jag eller ser man mest till hingsten i sitt val?

Usch, nu blir jag deppig! Det menar du väl inte ....!

Men den svenska avundsjukan är ju legendarisk, det håller jag med om.

Men tror ni inte att det vänder ändå? Att det blir efterfrågan på araber rätt som det är? För vi ska väl inte alla behöva lägga ner ....

I så fall lär jag få skänka bort 13 arabhästar, för det finns i dagsläget ingen som vill köpa dem. Usch igen, vilken utveckling! Man börjar ju allvarligt fundera på vad man har hållit på med i alla dessa år ....:eek:

Men faktum kvarstår; de som aktivt söker en häst för distansridning på hög nivå letar bland det som vi här kallar "prestationsavel".

Den som aktivt söker en häst för vilken ridning som helst på hög nivå letar bland prestationsavel. Jag pratar inte riktigt om det.

Men tror ni inte att det vänder ändå? Att det blir efterfrågan på araber rätt som det är? För vi ska väl inte alla behöva lägga ner ....

I så fall lär jag få skänka bort 13 arabhästar, för det finns i dagsläget ingen som vill köpa dem. Usch igen, vilken utveckling! Man börjar ju allvarligt fundera på vad man har hållit på med i alla dessa år ....:eek:

När jag ser gång på gång här på Buke att folk visserligen gillar araber men inte tycker att det finns något bra att köpa och sen kommer hit o ser hur man tycker det är besvärligt att sälja blir jag bara *facepalm*

Jag tycker såhär jag.

Man kan yla om hingstarnas prestationer allt man vill. Det är ett val som UPPFÖDAREN gör. Men byt fokus. Vilket val gör en KÖPARE??

En köpare som gillar araber, eller har hört gott om araber, men som inte köper vad som helst? Som inte vill ha en oinriden unghäst, eller ett "projekt"? Som skiter i om pappan har gått galopp eller distans, för det är man inte intresserad av?

Varför kan ni inte se alla tanter som har förstått att många halvblod är för svåra för dom, som vill ha något annorlunda, och som börjat betala hutlösa priser för PRE, Frieser och allt vad det är?

Dom flesta vill inte rida 160 km distans! Dom flesta vill ha en trevlig kompishäst som dom kan göra lite av varje med, och rida ut på. Sätta upp barnen på. Vara med på träningar och vuxenläger med, och kunna ställa upp med i Lätt tävlingar utan att skämma ut sig. Kanske nosa på MSV nivå om man har tid o ork.

UTBILDA hästarna! Marknadsför dom som trygga, kloka, ridbara, lättsamma! Förför tantmarknaden!

*Rant over* :o

Nu vet jag inte om du menar mig, om att "yla". :cry:

Men eftersom distansryttare ondgör sig över "showhästar", och kräver prestation av hingstarna, är jag lite förvånad att det inte går att sälja hästar med gedigen "distansstam" till distansryttare.

Jag ska ärligt medge att jag faktiskt fått svar på mina annonser.
Från folk som vill ha en vanlig ridhäst, men inte tävla.
Och när jag nu lagt manken till för att avla fram blivande distans-kanoner, säljer jag dom inte till sånt. Lika lite som jag säljer mina trav-unghästar som ridhästar.

Jag vill se vad de kan uträtta i den gren där de har optimala förutsättningar.
Och där får man inse att folk har dubbelmoral. De vill att hingstarna ska prestera, men sen, när de gjort det, så passar det i allafall inte.

Har du provat att söka upp duktiga ryttare personligen och tala om vad du erbjuder, för att skapa ett framtida samarbete?

Knapplån!!!
Det är inte helt omöjligt att sälja araber till rätt pris eller fantasipris om ni så vill.
Kwestura som jag tidigare nämnde såldes för 12 miljoner!!! utan gäddkrok!
Svenskuppfödda Aladdin såldes för många antal år sen för 27 miljoner till USA och många av er har honom i stamtavlan och är stolta över det.
Tänk till lite om varför dessa hästar betingar ett så högt pris!

Nu vet jag inte om du menar mig, om att "yla". :cry:

Men eftersom distansryttare ondgör sig över "showhästar", och kräver prestation av hingstarna, är jag lite förvånad att det inte går att sälja hästar med gedigen "distansstam" till distansryttare.

Jag ska ärligt medge att jag faktiskt fått svar på mina annonser.
Från folk som vill ha en vanlig ridhäst, men inte tävla.
Och när jag nu lagt manken till för att avla fram blivande distans-kanoner, säljer jag dom inte till sånt. Lika lite som jag säljer mina trav-unghästar som ridhästar.

Jag vill se vad de kan uträtta i den gren där de har optimala förutsättningar.
Och där får man inse att folk har dubbelmoral. De vill att hingstarna ska prestera, men sen, när de gjort det, så passar det i allafall inte.

Nej, nej jag menar inte dig. Att avla för en specifik prestation, som du gör, är inte det jag pratar om.

Du försöker ju inte sälja till tantmarknaden ;) tvärtom

KL

Jag tror att många missbedömer marknaden eller delmarknaderna om man så vill.

Som Annika skriver, för riktigt fina showhästar (ursäkta benämningen) finns det alltid en marknad. Men köparna på denna marknad är väldigt kräsna - om de skall betala de riktigt höga beloppen. I andra termer skulle jag kalla det en marknad för lyxvaror, få köpare, få objekt.

Tittar man sedan på ridsportsgrenar så finns det många raser, vissa specialavlade för en disciplin, och även här pratar vi riktigt höga priser för högpresterande individer. Detta gäller väl även inom distansen? Alltså kommer man upp på en nivå där hästarna presterar i internationell konkurrens så är det väl ganska höga priser om en sådan individ skall byta ägare?

Tittar man på lägre tävlingsnivå inom de olika ridsportsgrenarna tror jag att folk i gemen vill köpa säkerhet, och då köper man oftast på stam som presterat (är där mest inne på halvblodsavel) och här tror jag att arabhästen som ras, även om enstaka individer kan passa, har svårt att göra sig gällande mot specialavlade ex vis halvblod.

Och sedan finns det vi andra, skogsmullar, som vill ha en trevlig häst att lulla runt på. Men här finns ju inte de höga priserna att hämta hem.

Kan nog lägga till ett par delmarknader till ;) men faktum kvarstår att utbudet vida överstiger efterfrågan, totalt sett och då är det låga priser som följd, om man inte håller sig till specialsegmenten med hästar som presterat inom "sin" disciplin.

Ville också ta upp en annan sak; vi talade tidigare om ridbarhet - hur vi nu kom in på den diskussionen ;), men det vi inte talade om var ryttarens utbildningsnivå. I begreppet ridbarhet ligger ju - åtminstone för mig - utvecklingen som ekipage. Om ena parten, dvs ryttaren, inte har kunskapen för utvecklingen så kommer det ju att bli litet svårt att utveckla ekipagets och hästens ridbarhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 170
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar