Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

men han är en explosiv häst och inte en långmilare.

Matisse är en hundrameterslöpare snarare än en femmilare.

Här.

Det är ju inte ovanligt att samma häst som varit en enorm sprinterhäst i galoppen blir en riktigt vass distanshäst, och det på betydligt längre distanser än 5 mil.

Däremot en häst som saknar snabba muskelfibrer kommer aldrig att kunna träna sig till att bli explosiv. Men tvärt om fungerar ofta bra.

Jag beskrev min upplevelse av min häst jämfört långdistansare och av oss i tråden tror jag med säkerhet att jag är mest kvalificerad att bedöma honom. Bara honom och i jämförelse med en fullblodstypad distansstjärna.
Räcker det för att vara övernaturlig så vem är jag att säga emot.

Här.

Det är ju inte ovanligt att samma häst som varit en enorm sprinterhäst i galoppen blir en riktigt vass distanshäst, och det på betydligt längre distanser än 5 mil.

Däremot en häst som saknar snabba muskelfibrer kommer aldrig att kunna träna sig till att bli explosiv. Men tvärt om fungerar ofta bra.

Eftersom muskeltypen ändrar sig mot mer uthålliga och färre explosiva över åren , ja. Det hör även till åldrandeprocessen.
En häst som tål galoppträning klarar troligen annan hård träning med, så det är inte en stor övergång utan en relativt naturlig. Men jag sa aldrig galopphäst om Matisse som detta började med. Jag skrev HUNDRAMETERSLÖPARE. Det var en BILD.

Senast ändrad:

Ojoj förlåt.
Jag har rykte om mig att vara brysk här på Buke, men nu har jag mött min överman.

När jag skriver inlägg vill jag gärna hålla mig till konstaterad forskning, därför tyckte jag du var lite orättvis mot din häst genom att dissa honom som distanshäst.

Ojoj förlåt.
Jag har rykte om mig att vara brysk här på Buke, men nu har jag mött min överman.

När jag skriver inlägg vill jag gärna hålla mig till konstaterad forskning, därför tyckte jag du var lite orättvis mot din häst genom att dissa honom som distanshäst.

BRYSK e BRA!

Jag tänker väl direkt skriva att Matisse inte är inriden, han har bara showmeriter och jag letar inte efter tecken på att han skulle vara distanshäst. Jag fick hem ekemir från en distansryttare och han ska inte tillbaka till den världen om jag får bestämma. Jag gillar det helt enkelt inte. Jag gillar utställningar och jag gillar dressyr för båda sakerna är något som representerar skönhet för mig och det är vad jag söker hos mina hästar. Jag tar den hjälp jag kan för att uppleva skönhet med dem.

Och jag ser skönheten i att en vältränad, arbetsvillig, glad häst galopperar med tryck i steget slinga efter slinga på en distanstävling.

Olika, men ändå lika.

Och här kommer jag, som är känd för att reagera på bryskhet här på Buke ....;)

Bryska på ni, jag fortsätter i min lite mer mesiga stil!:o

Jättekul att det är sån fart på debatten här! Blir glad när jag klickar fram tråden och ser att det har ramlat in massa inlägg sen jag var här sist.

Anar mellan raderna att man inte vill ha sin showhäst i distansträning. Helt enkelt för att en distanstränad häst hamnar sist i startfältet på en show.

Då kan man ju fråga sig; vilket är viktigast för rasens framtid? Att uppfödarna gemensamt kämpar för att bevara och stärka de ursprungliga förmågorna hos den eller att vinna framgång i showringen?

Det diskuterades för några sidor sen om vikten av att hingstarna bevisar sin förmåga att prestera, och det tror jag stenhårt på. Jag tror inte att det går att ta några genvägar där. Det har all avel genom tiderna bevisat.

Förlåt att jag bryter diskussionen men någon kanske kan hjälpa mig med ett litet bekymmer jag har. Hur viktigt är det att inneha registreringsbeviset på en häst man äger? Jag har köpekontraktet men förra ägaren släpper inte ifrån sig regbeviset...

Har du köpekontrakt så är inte regbevis superviktigt om du inte ska vara med på typ riks eller nåt sånt.

Hade själv en häst utan regbevis i 5 år för att förra ägaren inte ville släppa ifrån sig det.
Det är ju i regel aldrig nån som frågar efter regbeviset, så jag tvivlar på att det är speciellt viktigt.

Förlåt att jag bryter diskussionen men någon kanske kan hjälpa mig med ett litet bekymmer jag har. Hur viktigt är det att inneha registreringsbeviset på en häst man äger? Jag har köpekontraktet men förra ägaren släpper inte ifrån sig regbeviset...

Vad ger säljaren för skäl att inte ge ifrån sig regbevis?

Ok. Jag tänkte väl att det inte har så stor juridisk betydelse. Har kontrakt och pass.

H*n är nog bara sur :o
De stämde mig och jag vann i alla instanser så det gick väl inte som planerat direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 134
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar