Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Han är steril tyvärr, så oavsett så blir det inga bebisar där än. De ska försöka fixa det, håller en tumme för att de lyckas.

Övriga hingstar vill jag nog inte säga något om innan jag har sett dem själv. Matisse finns det inga filmer på som inte är i slowmotion, så det går inte säga så mkt tycker jag.

Båda är dock spännande tycker jag!

Kan tillägga att det finns filmer på Matisse när han rör sig som inte är i slomo, men jag tror att folk får kolla honom live istället för att lägga upp massa film. the proof is in the pudding, så att säga. Sedan är han inte hemtagen till Sverige av annan anledning än att jag blev kär i hästen. Att han verkar passa till mitt favoritsto var en bonus.

Matisse har desutom ett mycket extremt huvud, så jag antar att han inte därför kan vara en sportarab?? Det verkar vara viktigt att ridaraberna har raka näsor.

Klarar de av att på ett bra sätt bära upp en vuxen (168 cm, 65 kg + utrustning).
Jag matchar dina specifikationer. Äger en gracil, nätt arab på 147 cm, araben klagar inte och energi, vilja och ork är det ju heller inget fel på. Och nuvarande medryttare är säkert 10 cm längre än mig :D

De flesta polskstammade araber är dock av den bredare typen med mer massa, vilket gör att man upplever det som att man har betydligt mer "häst" under röven, kika lite på sådana så kanske du hittar en individ som du trivs med.

Araben är en vuxenhäst, de klarar att bära vuxna. Det är mest våran egen förmåga att spegla våra ideal som kan sätta käppar i hjulet (modernt just nu är Stora hästar med Stora framåtgripande rörelser, vilket återspeglar sig i många rasers avelsarbete).

Jag vet bara att de som äger honom satsar tid och pengar och intresse för att han ska tävla i ridklasser. Han är inte köpt som show-arab men ändå har de folk över hela Europa som bokat. UTAN knyck på näsan...

En överdrift, han har förfrågningar men inte bokningar.

Det låter ju positivt.
Jag vill inte ha en stor häst, halvbloden tycker jag är tunga att rida, jag generaliserar säkert, men det är min uppfattning. Jag kommer ihåg att det jag gillade med araberna är att de är väldigt samarbetsvilliga, positiva och "vakna" hästar.

Läs definitionen av ridbar - i detta fallet var det går att sitta på samt förutsättning att de inte var skadade. Vill Du ha definitionen utvecklad så får Du vända Dig till Annika då det var hon som införde begreppet.

Det går att sitta på i princip allting! Det går att åka häst på i princip alla hästar också, självklart förutsatt att de inte har ont. Har hästen en sämre exteriör är det större krav på Dig som ryttare att hjälpa hästen att kompensera för ev exteriöra avvikelser som påverkar brukbarheten etc etc etc.

Däremot är ridbarhet då en helt annan sak och det är ridbarhet som då avgör hur ridbar en häst är.

Arabhästens exteriöra förutsättningar för dressyr har vi klarat av tidigare i tråden, så det känns inte så aktuellt att upprepa igen :) .

Arabhästen har inte färre ryggkotor, däremot ibland en ländkota mindre än övriga raser.

För övrigt är diskussionen startad som en del av arabhästens rastypiska egenskaper, där exteriör är en del, uthållighet en annan del. Arabhästen är världens äldsta ridhästras!

Läs definitionen av ridbar - i detta fallet var det går att sitta på samt förutsättning att de inte var skadade. Vill Du ha definitionen utvecklad så får Du vända Dig till Annika då det var hon som införde begreppet.

Det går att sitta på i princip allting! Det går att åka häst på i princip alla hästar också, självklart förutsatt att de inte har ont. Har hästen en sämre exteriör är det större krav på Dig som ryttare att hjälpa hästen att kompensera för ev exteriöra avvikelser som påverkar brukbarheten etc etc etc.

Däremot är ridbarhet då en helt annan sak och det är ridbarhet som då avgör hur ridbar en häst är.

Arabhästens exteriöra förutsättningar för dressyr har vi klarat av tidigare i tråden, så det känns inte så aktuellt att upprepa igen :) .

Arabhästen har inte färre ryggkotor, däremot ibland en ländkota mindre än övriga raser.

För övrigt är diskussionen startad som en del av arabhästens rastypiska egenskaper, där exteriör är en del, uthållighet en annan del. Arabhästen är världens äldsta ridhästras!

Hjälp, du svarar ju på något annat. Sedan en liten lektion i exteriör länden är en del av ryggen, den del närmast sacrum.
För övrigt, länd(en del av ryggen. lumbarryggen) kota ja men även rygg(thoracal)kota i vissa fall och även i extremfall svanskota.

De är ridhästar, men nu pratade jag i min enfald om tävling och att konkurrera mot mer schwungfulla hästar.
Man är inte så välkommen med synpunkter eller? "Vi har redan pratat om det, håll tyst"?

Senast ändrad:

Kan ju förtydliga med att det förekommer inom normalvariationen att araben har jämfört andra hästar avvikande antal kotor i ryggkotpelaren. Är det tillräckligt mycket mellanmjölk? Jag är statistiker så jag kan definitivt uttrycka det mer vetenskapligt om det krävs.

Om jag behöver en anatomilektion så lovar jag att säga till. Den vedertagna definitionen är att man delar in kotpelaren i bland annat ryggkotor, ländkotor m fl. Jag föreslår därför att vi här håller oss till vedertagen praxis!

Du hoppade in i en pågående diskussion om bland annat rasegenskaper. Diskutera vad Du vill, men jag föreslår att Du använder KL dvs knapplån om Du svarar på någons inlägg men egentligen inte svarar utan kör någon form av spin-off på tråden.

Personligen är jag inte intresserad av att föra diskussioner som inte innebär någon form av dialog runt ett ämne.

Om jag behöver en anatomilektion så lovar jag att säga till. Den vedertagna definitionen är att man delar in kotpelaren i bland annat ryggkotor, ländkotor m fl. Jag föreslår därför att vi här håller oss till vedertagen praxis!

Du hoppade in i en pågående diskussion om bland annat rasegenskaper. Diskutera vad Du vill, men jag föreslår att Du använder KL dvs knapplån om Du svarar på någons inlägg men egentligen inte svarar utan kör någon form av spin-off på tråden.

Personligen är jag inte intresserad av att föra diskussioner som inte innebär någon form av dialog runt ett ämne.
Jaha, då har vi väl olika intressen. Mitt är inte att halvmobbas på nätet i alla fall.
Det underlättar för övrigt om man svarar enligt inlägg och inte utifrån egna preferenser. Förenklar "DIALOG". :D

Senast ändrad:

Kan du då ge mig exempel på vad araben i ditt tycke ska motsvara i dagens sportsammanhang?

Matisse kommer från Frankrike väl?
Har de samma "debatt" där? För de är ju enormt stora och framgångsrika inom distans och de franska distansaraberna är super-sporthästar. Men de ser ut som engelska fullblod. Ofta.

Ställ Matisse jämte Dormane så ser de inte ut som samma ras. Och det är ok.

Matisse kommer från Frankrike väl?
Har de samma "debatt" där? För de är ju enormt stora och framgångsrika inom distans och de franska distansaraberna är super-sporthästar. Men de ser ut som engelska fullblod. Ofta.

Ställ Matisse jämte Dormane så ser de inte ut som samma ras. Och det är ok.

Jag tror det. Jag har fått intressanta mail från folk i Frankrike som kör distans som tycker att Matisse är en sjöhäst och för typad, men samtidigt tycker att han är välbyggd, men kort kropp och stark rygg. De ville inte använda honom för att han är för extrem i huvudet (?)- omvända världen!
Jag skulle aldrig få för mig att starta Matisse i distans, han är inte fullt så kraftig han ser ut på bild men han är en explosiv häst och inte en långmilare.

Här handlar det ju om "motor-units" och muskeltyper och Matisse är en hundrameterslöpare snarare än en femmilare.

Har du tagit muskelbiopsi?

Lägger till:
Många av de bästa arabgaloppörerna blir ju även framgångsrika distanshästar.

Har du tagit muskelbiopsi?

Nej, men i min dagliga gärning jobbar jag med rehabilitering och träning sedan många år och man kan även dra generella slutsater utifrån hur muskeln svarar på träning. Jag vet hur Matisse fungerar och jag tror mig veta lite om hur långdistansare fungerar. Jag gjorde en generell jämförelse mellan hästtyper, jag menade inte att jag mätt balansen typ1 och typ 2 eller mätt aktiviteten i hans motorunits. Vart vill du komma?

Men nu skrev du till annika som faktiskt har sin häst i träning i ridändamål, så hon fyller ju dina krav. Berra är i högsta grad en show-häst , utan kngäddhuvud, och verkar bli en trevlig ridhäst med. att man inte vill BLANDA showträning och ridning på en hingst som ska betäcka lite är väl inte så märkligt.

BIMAAL som kombinerar lyckat har ju inte några mängder med avkommor, han kan ju i godan ro träna och showa och inte stressa sönder sig.
Halvbloden som tävlar lämnar väl mest semin under lågsäsong, det är inte värt att jämföra.

Det är ju jättebra att han är i ridträning! Och eftersom hon nu har honom i ridträning behöver hon ju inte känna sig träffad.

Ang att blanda olika träning så ser jag lite annorlunda på det hela. Personligen tycker jag man ska meritera hästen först, sen betäcka när hästen visat att den är något att ha som hingst. Min högst personliga åsikt. :)

Tyckte bara att du verkade ha övernaturliga kunskaper om att direkt kunna avgöra om en häst fungerar som distanshäst eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
952
· Visningar
23 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka