Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Men vad är det för vits att påstå att någon är ridbar, när alla hästar är det?

Alla hästar går att sitta på, alla går att sitta på även när de rör sig, är det då att de är ridbara :D

En sak som jag tänkt på när det gäller ridning är att jag inte vill ha för tunna hästar, jag vill ha något att sitta på, om någon förstår vad jag menar, jag vill ha något framför mig.

Senast ändrad:

Men vad menar Du egentligen med ridbar?

Menar Du går att sitta på. I samtliga gångarter? Går att styra?

För mig är inte detta ridbar eller ridbarhet, det är möjligtvis insutten ;)

Med andra ord, att hästen går att sitta på är ingen merit, det är en självklarhet ;) Även kor går att sitta på, tror till och med att jag sett någon bild på älg :).

Arabhästen har ju genom historien bättre meriter än att bara vara ridbara, det är ju synd att inte bevara dessa rastypiska egenskaper :)

Sedan vad var och en föredrar personligen är ju varje persons ensak, men rastypiskt är ju bland annat uthållighet.

Senast ändrad:

Ridbar är för mig att luffa fram i skogen, styra lite åt höger och lite åt vänster utan att ramla av ;)

Ridbarhet, hög ridbarhet innefattar i mitt huvud så mycket mer. Teknik, balans, lyhördhet, vilja.............

KL.

Går i tankar på att skaffa häst inom en snar framtid och funderar på en arab. Det jag vill ha hästen till är i första hand ridning. Den ska kunna prestera i lätta klasser i dressyr och jag funderar även på att i alla fall prova på distansridning, vilket jag förstått att rasen passar utmärkt för. Men de är ju ganska små i storleken. Klarar de av att på ett bra sätt bära upp en vuxen (168 cm, 65 kg + utrustning). Jag red en del araber när jag var yngre och föll totalt för dem, men då var jag ju mindre både på bredden och längden.

Sen vill jag även ha en häst att kunna köra. Hur är araben som körhäst? Inom körningen tänkte jag då som variation och på total hobbynivå, är det någon här som kör sin arab?

//Jen

Vad jag tror är viktigt, oavsett inriktning, är att man inte avlar på enbart en egenskap av de som är rastypiska.

Idag upplever jag det som att rasen just delas upp för att många väljer att avla på en egenskap, oaktat vilken.

Sedan vill den som avlar på utseende gärna hävda att den då delvis rastypiska hästen även har de andra rastypiska egenskaper - vilket sällan bevisas.

får fortsätta senare, måste åka och hämta hö :)

Det finns ju dessutom ett begrepp som heter "god ridhästmodell" ;) och som
används av exteriördomare.

Men god ridhästmodell och arabens typiska exteriör är inte alltid samma sak, vilket inte måste betyda dålig ridbarhet. Det betyder att man exempelvis inte kan få samma schwung i en arab med färre ryggkotor och mindre plats under sig än en halvblodshäst. Islänningar är lite på samma sätt, man ska inte försöka göra dem till något de inte är menar jag.

Vi köpte en arab av för araben god ridhästmodell, tyckte vi. Han är stark och har lång hals att väga upp sin korta rygg med. Men icke att han är lika lämplig för dressyr som en därtill avlad halvblodshäst. Det är inte helt förenbart. Jag är därtill ganska lång så han är just på gränsen till lagom stor.

JAG tycker att en arab räcker gott för oss och våra syften, vi kommer inte sikta på Grand Prix. Då hade satsningen sett annorlunda ut, och kanske kommer vi att göra en sådan framöver men absolut inte med en arab.

KL.

Går i tankar på att skaffa häst inom en snar framtid och funderar på en arab. Det jag vill ha hästen till är i första hand ridning. Den ska kunna prestera i lätta klasser i dressyr och jag funderar även på att i alla fall prova på distansridning, vilket jag förstått att rasen passar utmärkt för. Men de är ju ganska små i storleken. Klarar de av att på ett bra sätt bära upp en vuxen (168 cm, 65 kg + utrustning). Jag red en del araber när jag var yngre och föll totalt för dem, men då var jag ju mindre både på bredden och längden.

Sen vill jag även ha en häst att kunna köra. Hur är araben som körhäst? Inom körningen tänkte jag då som variation och på total hobbynivå, är det någon här som kör sin arab?

//Jen

Jag är 175 och väger kring 65 kilo när jag är i ridkondition(just fött barn och är fet som en gris), Det enda som stör mig är om hästen har en tunn eller flat bröstkorg. Jag har alltid ridit mina araber, även de kring 150.

Men vad menar Du egentligen med ridbar?

Menar Du går att sitta på. I samtliga gångarter? Går att styra?

För mig är inte detta ridbar eller ridbarhet, det är möjligtvis insutten ;)

Med andra ord, att hästen går att sitta på är ingen merit, det är en självklarhet ;) Även kor går att sitta på, tror till och med att jag sett någon bild på älg :).

Arabhästen har ju genom historien bättre meriter än att bara vara ridbara, det är ju synd att inte bevara dessa rastypiska egenskaper :)

Sedan vad var och en föredrar personligen är ju varje persons ensak, men rastypiskt är ju bland annat uthållighet.

Vad menar vem som helst när dom säger ridbar? Jag har själv funderat över hur t ex ASVH bedömer ridbarhet. Det verkar inte finnas någon enhetlig definition, faktiskt.

När jag Googlade hittade jag en intressant Buketråd i ämnet:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=931179

Folk har lite olika definitioner men den gemensamma nämnaren är förmåga att fungera under ryttare, med allt vad det innebär. Samarbetsförmåga. Intelligens. Inlärningsförmåga. Fysiska förutsättningar.

Hur ska man då "bevisa" en arabshowhästs ridbarhet? Jag kan inte tycka att det ska krävas så mycket. En enkel riduppvisning för en 3-årig SWB räcker ju för ASVH....

Men vad är det för vits att påstå att någon är ridbar, när alla hästar är det?

Alla hästar går att sitta på, alla går att sitta på även när de rör sig, är det då att de är ridbara :D

En sak som jag tänkt på när det gäller ridning är att jag inte vill ha för tunna hästar, jag vill ha något att sitta på, om någon förstår vad jag menar, jag vill ha något framför mig.

Nej alla hästar går inte att sitta på om man ställer kravet att man ska kunna sitta på den utan att göra våld på dess kropp. Många hästar är felvinklade och svaga och de rids ändå har man sett, men de mår inte bra av ridningen om man hårddrar det. Jag förstårr att du skruvar till det, men kor är inte ridbara heller- de skadas av att man sitter på dem.

Jen84 Jag sitter själv på mina mså araber, gammelmärren tävlade jag lite, hon är 146cm o jag är 180 + min vikt runt 70kg + westernsadel mm.

För övrigt så hittade jag vist en URL på annonsbilden på min unge Hiba
401399_10151326062491461_1446684855_n.jpg

Till de som ville se en Gwarant avkomma
Hiba, -11
Gwarant (Wadim*Gawatza/Preference) u. Heze (Glaz*Harmoni/Karnawal)

Hästarna man ser i showringen är ofta tjocka..är det medvetet att man vill ha det så och isåfall varför?

Fast det finns det ju. Ta Bimaal som exempel, han går både show och sport. Och vinner. Och har ingen krokig näsa ;)

Men har de verkligen det? Färre ryggkotor? För när Zonyx godkändes i Danmark för halvblodsavel så var stoägarna (halvblodens) tveksamma pga detta så de lät röntga Zonyx. Och han hade inte färre ryggkotor.

Ja, och det finns säkert araber som fortfarande är användbara som stridshästar i de länder där det behövs :grin:

Bevisa att showhästarna är användbara genom att ANVÄNDA dem! Inte svårare än så. Då behöver man inte banka in något utan det ger sig självt.

Men nu skrev du till annika som faktiskt har sin häst i träning i ridändamål, så hon fyller ju dina krav. Berra är i högsta grad en show-häst , utan kngäddhuvud, och verkar bli en trevlig ridhäst med. att man inte vill BLANDA showträning och ridning på en hingst som ska betäcka lite är väl inte så märkligt.

BIMAAL som kombinerar lyckat har ju inte några mängder med avkommor, han kan ju i godan ro träna och showa och inte stressa sönder sig.
Halvbloden som tävlar lämnar väl mest semin under lågsäsong, det är inte värt att jämföra.

Jag förstår din poäng, många har sina hästar lite för tjocka, inklusive mig som har otroligt lättfödda araber, men jag tycker ofta att showhästar ser ut att vara i överhull.

Men har de verkligen det? Färre ryggkotor? För när Zonyx godkändes i Danmark för halvblodsavel så var stoägarna (halvblodens) tveksamma pga detta så de lät röntga Zonyx. Och han hade inte färre ryggkotor.

De kan ha och det är inte ovanligt. Det är bland annat det som ger såpass olika utseenden inom rasen. Jag borde inte skrivit att de har, jag borde skrivit att det är vanligt förekommande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
952
· Visningar
23 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka