Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ju dessutom ett begrepp som heter "god ridhästmodell" och som
används av exteriördomare.
KL.
Går i tankar på att skaffa häst inom en snar framtid och funderar på en arab. Det jag vill ha hästen till är i första hand ridning. Den ska kunna prestera i lätta klasser i dressyr och jag funderar även på att i alla fall prova på distansridning, vilket jag förstått att rasen passar utmärkt för. Men de är ju ganska små i storleken. Klarar de av att på ett bra sätt bära upp en vuxen (168 cm, 65 kg + utrustning). Jag red en del araber när jag var yngre och föll totalt för dem, men då var jag ju mindre både på bredden och längden.
Sen vill jag även ha en häst att kunna köra. Hur är araben som körhäst? Inom körningen tänkte jag då som variation och på total hobbynivå, är det någon här som kör sin arab?
//Jen
Men vad menar Du egentligen med ridbar?
Menar Du går att sitta på. I samtliga gångarter? Går att styra?
För mig är inte detta ridbar eller ridbarhet, det är möjligtvis insutten
Med andra ord, att hästen går att sitta på är ingen merit, det är en självklarhet Även kor går att sitta på, tror till och med att jag sett någon bild på älg .
Arabhästen har ju genom historien bättre meriter än att bara vara ridbara, det är ju synd att inte bevara dessa rastypiska egenskaper
Sedan vad var och en föredrar personligen är ju varje persons ensak, men rastypiskt är ju bland annat uthållighet.
Men vad är det för vits att påstå att någon är ridbar, när alla hästar är det?
Alla hästar går att sitta på, alla går att sitta på även när de rör sig, är det då att de är ridbara
En sak som jag tänkt på när det gäller ridning är att jag inte vill ha för tunna hästar, jag vill ha något att sitta på, om någon förstår vad jag menar, jag vill ha något framför mig.
Hästarna man ser i showringen är ofta tjocka..är det medvetet att man vill ha det så och isåfall varför?
Ja, och det finns säkert araber som fortfarande är användbara som stridshästar i de länder där det behövs
Bevisa att showhästarna är användbara genom att ANVÄNDA dem! Inte svårare än så. Då behöver man inte banka in något utan det ger sig självt.
Men har de verkligen det? Färre ryggkotor? För när Zonyx godkändes i Danmark för halvblodsavel så var stoägarna (halvblodens) tveksamma pga detta så de lät röntga Zonyx. Och han hade inte färre ryggkotor.