Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Nu skall vi också tänka på att araben används i alla sportgrenar. Den har ingen specifik begåvning förutom kanske distansen. Många vill också ha araben som skogsmulle/familjehäst vilken den är mycket lämplig som. Tillgiven o go om den hamnar rätt.

Jag kan börja med mitt äldsta sto Mellizza e. Kulak u. Makieta

Hos henne tycker jag speciellt mycket om hennes vackra ansikte långa hals och hennes stora härliga rörelser, hon har mycket häng i luften när hon showar och hennes galopp är helt underbar går att länga och korta hur mycket som hellst när man rider. hon är en prinsessa ut i fingerspetsarna som älskar att visa upp sig. Hennes temperament är enligt mig helt underbart, men hon vill bli behandlad med silkesvantar och tar väldigt fort illa upp om man är stressad eller lite för hård.
Hon är dock väldigt liten endast 147cm i mankhöjd samt att hon är lite sänkt i ryggen, Hon är väldigt känslig att rida så hon kräver en rutinerad ryttare

298146_2324707800205_7779577_n.jpg

191106_1896086604943_4611925_o.jpg

sen får ni jättegärna kommentera o säga vad ni tycker om henne, för jag tar inte illa upp och vill gärna lära mig mera :)

Absolut, men jag tror inte det är skogsmulleryttarna som ska beskyllas för att sport- och showhästarna är så långt ifrån varandra i typ. Sen tror jag inte man behöver rikta sin avel mot målgruppen skogsmulleryttare för att medvetet ta fram skogsmullehästar. Skogsmullehästarna kommer ju liksom av sig självt eftersom alla hästar inte kan vara multichampions i vare sig show eller sport.

Fast nog har araben ändå än rätt specifik begåvning i galopp? Innan de engelska fullbloden uppkom så var det den snabbaste rasen i världen. Att säga att araben inte skulle vara begåvad i galopp är ju som att säga att kallblodstravaren inte skulle vara begåvad i trav.

Stridshäst också...
Hur skall man kunna banka in att även många, många showhästar är mycket ridbara?

Jag tror man måste bevisa det. Helt enkelt ställa upp i tävlingar, och få placeringar eller bra poäng osv.

Jag kan ju säga att Pselma är hur duktig som helst, kan jag inte visa upp det på tävling så är det ju ingen annan än jag som verkligen vet det.

Kan btw uppdatera om att jag är sååååå nöjd med den nya sadeln! Jösses så bra det går! Och vilka galoppombyten vi gör! 3 st i rad i varje är nemas problemas!

Ja, och det finns säkert araber som fortfarande är användbara som stridshästar i de länder där det behövs :grin:

Bevisa att showhästarna är användbara genom att ANVÄNDA dem! Inte svårare än så. Då behöver man inte banka in något utan det ger sig självt.

Min häst har helsyskon som tillsammans med sin dåvarande ryttare legat på första plats i världsrankingen i distans. Hon har dessutom väldigt nära släktingar som presterat mycket bra inom galoppen, en har dessutom vunnit motsvarande EM i galopp. Men jag kan ju fortfarande inte säga att min häst är lika bra som dessa eftersom jag inte (ännu ;):D ) använt min häst på det sättet. Så hur kan man påstå att den häst kan ditt eller datt med hänvisning till sin stam utan att ens rida in den? (Ja, nu hårddrog jag saker för att sätta tummen på det )

Senast ändrad:

Då är vi åter bakåt. Att kombinera show och tex distans går inte om man vill ha en exteriörbedömning av domare.

Men...
visa hästen som unghäst de första 3 åren sen komma tillbaka efter 10 år med tävlingresultat är det så ni tänker? Efter de åren så skulle tex en sportryttare vara intresserad av en betäckning?

Då är vi åter bakåt. Att kombinera show och tex distans går inte om man vill ha en exteriörbedömning av domare.

Men...
visa hästen som unghäst de första 3 åren sen komma tillbaka efter 10 år med tävlingresultat är det så ni tänker? Efter de åren så skulle tex en sportryttare vara intresserad av en betäckning?

Visst går det! Min häst fick som sagt 40 p på en premiering och hon är av sporttyp. Men det kanske inte går om man ser utställning som det enda sättet att få en exteriörbedömning. 40 p är förvisso inte topp-poäng men det är ändå bra poäng.

Hur många år som går spelar nog ingen roll utan snarare vad hästen presterar. Presterar den bra på 5 år så räcker nog det.

Man kan nog visa hästen på show de första 5 åren tillomed skulle jag tro. Man behöver inte inrikta träningen så pass förens hästen ska börja tävla längre än 5 mil.

Nu tränar jag förvisso inte distans med Pselma, men jag är lite sugen på att visa henne på show när hon är i ordentlig ridträning och se om hon får bättre eller sämre poäng då. Förra gången hon visades var hon så jävla fet så det finns inte :p

Jag tänker som så att show är bara en "sportgren" precis som alla andra, fast då utan ryttare, men med handler :)

Liberty är en annan gren, agility ytterligare en, och sedan den som bl a appalosa har när man går med hästen i olika mönster, kanske heter det halter?

Att olika sportgrenar ger olika typer av muskler är ju ganska naturligt, olika saker kräver olika muskelgrupper. Frågan är vilka muskelgrupper som show kräver?

En skicklig exteriördomare bör ju kunna se igenom "muskuleringen" och se hästens exteriör, så där får jag i ärlighetens namn inte ihop showens bedömningsgrunder riktigt till att vara ren exteriörbedömning om man då inte vill ha ridhästmuskulering :)

Skäl som talar för att det är en "sportgren" är också att det är ju inte så att en häst visas på en eller ev två utställningar under livet - just för att få bedömning - utan det är en "karriär" där hästarna visas x antal gånger under livet, vissa mååååånga gånger, andra mindre många.

Senast ändrad:

Jag håller med dig och de kan säkert se det men tiden är kort och mycket handlar om dagsformen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat