Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det går ju aldrig rakt framåt, och förr sa SE Uhlen "Champions producerar Champions"- nja säger jag.

Nä om det var så enkelt att avla skulle ju snart varenda häst, hund, katt osv. vara utställningsstjärna. Har inte Vicke sagt att fem helsyskon kan se helt olika ut, tex.

Aliah, Cornelia :bow: mer sånt :D

KL

Oj vad ni är aktiva här, riktigt roligt.
Det är många viktiga frågor som tas upp här.
För vem avlar vi?
Vilken häst är bra? och på vad?
Det jag funderat mycket på är vad vill marknaden ha? billigt är det som är genomgående men nu går inte ens billigt att sälja, varför?
Ingela

Så bra ;)

Har själv häst med tre linjer till Exelsjor, som jag bara är superförtjust i. Har också hört att två-tre gånger Etat kan ge riktigt bra.

Kan bidra med två egna exempel på hästar som alltid fått höga poäng och blivit champions hitan och ditan, men ser man dem i boxen eller i hagen så är det inte WOW direkt. Men de var supershowiga och riktiga rörelsemaskiner i showsammanhang. Personligen föredrar jag hästar som är "fina" naturligt, när man ser dem oborstade i boxen och i hagen.

Tycker att AnnikaL hade en poäng när hon pratade om att förstärka "källan" - här uppfinner vi nya begrepp ;). Men "källan" är väl egentligen den typ av häst man gillar, eller, alltså den typ av arabtyp som just man själv föredrar. Personligen gillar jag ju flera olika typer av araber, jag kan tycka att vissa egyptier är otroligt ädla och vackra samtidigt som jag gillar Kuhailantyp - som för mig kan vara en riktig stridshäst :)

Samtidigt gillar jag beduintänket:"vad då förändra, vi har redan det allra bästa" ;)

Det jag kan tycka i dag är att man kanske slår sönder gamla avelsprogram, tänker då främst på det polska i strävan efter förändring. Att många strävar mot samma mål - det ultimata hästen.

Senast ändrad:

Samtidigt är det väl bra om man gillar olika ;)

Det skapar ju i alla fall mångfald!

Får säkert på moppo nu av de som anser att rasen endast består av en typ som är definierad enligt rasstandarden, men den diskussionen tar jag gärna i så fall ;)

Jo jag kan tex inte förhandla bort ett bra kors för att få ngt annat som tex dish. Jag prioriterar i första hand mina stons fördelar och letar samma på tänkbar hingst. Om den varit champion eller presterat inom sporten är för mig ganska ointressant faktiskt eftersom mitt avelsmål inte är specfikt inom ngn gren. Jag vill avla fram rastyspiska funktionella araber samt tjäna en kosing på dem för deras föräldrars underhåll/kostnader.

Och det låter jättebra!
Ställer en rak fråga med ärliga funderingar:

För vem avlar du Annika?
För din egen, dina hästars, kommande kunder, sverige, världen?
Och mot vad? Tjäna kosing får man, men hur stor del av ditt jobb är pengar, hur stor del är "grejjen" osv.
Du har fått många föl, men som jag förstått det är det i huvudsak inte du som gör jobbet idag, utan MT:s. Och då är det för MIG halva grejjen borta.
Jag får inte vara med och tillverka, köra milen med stoet, utfodra, vaka, hantera, rida in, träna... Och tja: för egen del är det "bortkastade" pengar betala andra att göra det bästa.
Så för din del, vad är det som motiverar DIG?
Vad är dina mål, visioner och för vem avlar du?

Och det låter jättebra!
Ställer en rak fråga med ärliga funderingar:

För vem avlar du Annika?
För din egen, dina hästars, kommande kunder, sverige, världen?
Och mot vad? Tjäna kosing får man, men hur stor del av ditt jobb är pengar, hur stor del är "grejjen" osv.
Du har fått många föl, men som jag förstått det är det i huvudsak inte du som gör jobbet idag, utan MT:s. Och då är det för MIG halva grejjen borta.
Jag får inte vara med och tillverka, köra milen med stoet, utfodra, vaka, hantera, rida in, träna... Och tja: för egen del är det "bortkastade" pengar betala andra att göra det bästa.
Så för din del, vad är det som motiverar DIG?
Vad är dina mål, visioner och för vem avlar du?
Men Linda, jag har väl alltid haft hästar hemma och har det nu också.
För vem man avlar? De hästar jag har hemma är faktiskt mina egna uppfödningar och den hos Magnus är också min uppfödning samt hingsten som är i min ägo och inte hos Magnus utan är under en utbildning som jag inte klarar av att ge. Summan är att jag från börjat avlat för eget behov, egna ridhästar och haft stallet som mitt "livsrum". Älskat att studera flockbeteenden eftersom jag under många år har haft en intakt flock. Jag har som så många andra dräglat över historien, legenderna osv. Blivit så fascinerad av arbhästens genuina mentalitet. Det kostar, i alla fall för mig, en hel del slantar att försörja hästar och ett föl då och då har faktiskt bidragit till att sänka kostnaderna samtidigt som det har varit helt underbart att tillbringa tiden med dräktiga ston och nyfödda föl. Fostran av unghästar m.m. Och du om någon här på Buke känner ju till bra mkt om mig sen "100" år tillbaka. Vidare så blir jag, och några till lite äldre, och det rena avelsintresset har tagit mer plats. Avelsmålen har jag redan redogjort för och kan jag avla för världen :d så gärna för mig. Kul att du fråga :love:

Vad glad jag blir höra att du har hästar hemma, jag tänkte för ett tag sedan att du blivit hästlös, och det är inte "Ankan" i mitt huvud.
Du är ju skogsbergsAnkan!

Varför jag frågar är för att jag ärligt funderar på våra avelsmål och avelsintentions oftaofta. Mina som dina som era...

Uppdaterar:

Fröken häst är nu ok:ad för ridning av vet också. Hon ska gå på mjuka underlag och med anpassad ridning, men igång ska hon! Tänderna såg ut ungefär som jag trodde (lite bättre än vi räknat med, men ett skavsår från vass hake längst bak). Tumören var liten och inget att bry sig om. Ingen hälta, om än lite "snubblig" några steg- men så var underlaget inte det bästa för longering heller. Vet tyckte skoningen var vettig och som sagt: bara att sätta igång lilla häst igen. FINALLY!!!!

/Lavinia, vars underbara pålla dessutom nästan lastade sig själv och snällt stog kvar helt avslappnad i släpet när hon skulle ut igen! :love::love::love:

Viktig bit det här med avelsmål.

Jag tänker så här:

Det är som det är. Man får avla på alla renrasiga araber, det finns inga krav mer än ett veterinärintyg och licens för hingsten. CA- test och SCID också, förresten.

Det finns en rasstandard, men inga andra riktlinjer, inga prestationsregister, inga krav på att avelsdjuren ska ha uträttat något för att vara godkända för avel.

Fine, då har vi det att utgå ifrån. Det betyder att avelsmålen blir än viktigare att fundera över, eftersom var och en kan följa sitt huvud. Och att det finns många huvuden och många ideer, det ser vi ju här om inte annat!

Det är väl bra på många sätt, men att tro att araben ska kunna vara en enhetlig ras där skönhet och prestation kan förenas i ljuv harmoni, när man har det utgångsläget, det är nog en rejäl utopi!

Så roligt att höra!
Håller tummarna för att allt går bra med igångsättningen.
// Linda

KL

Vad tyst det vart här ;)

Lycka till Lavinia, spännande att få börja komma igång.

Tyckte Aliha hade en jätteintressant fråga, vart är rasen och aveln om tio år?

Lägger till en egen fråga, tror Ni att det fortfarande kommer att vara ett evigt krigande om vad som är rätt typ och inte vad gäller rasen?

Eller är det så att vi kunnat enats? Eller total splittring? Vad tror Ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18